واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فيلمسينمايي «هفت دقيقه تا پاييز» ساخته جديد عليرضا اميني شامگاه گذشته ـ سهشنبه 27 بهمنماه ـ در فرهنگسراي «ارسباران» به نمايش درآمد و با حضور كارگردان، سيدجمال ساداتيان تهيهكننده، محسن طنابنده بازيگر و نويسنده فيلمنامه و علي ... عليرضا اميني: داستان فيلم «هفت دقيقه تا پاييز» تمام نميشود مخاطب ايراني عادت كرده داستان برايش تمام شود عليرضا اميني گفت:مخاطب ايراني عادت كرده كه پس از ديدن يك فيلم داستان آن برايش تمام شود، درحاليكه داستان فيلم «هفت دقيقه تا پاييز» تمام نميشود. به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فيلمسينمايي «هفت دقيقه تا پاييز» ساخته جديد عليرضا اميني شامگاه گذشته ـ سهشنبه 27 بهمنماه ـ در فرهنگسراي «ارسباران» به نمايش درآمد و با حضور كارگردان، سيدجمال ساداتيان تهيهكننده، محسن طنابنده بازيگر و نويسنده فيلمنامه و علي علايي منتقد و كارشناس مورد نقد و بررسي قرار گرفت. در ابتداي اين نشست عليرضا اميني به روند ساخت اين فيلم اشاره كرد و گفت: ما براي اينكار پس از آنكه 60 تا 70 درصد فيلمنامه نوشته شد، جلو رفتيم و با هم آن را ساختيم. وي دربارهي نام فيلم در پاسخ به سوالي كه درباره وجه تسميه اين فيلم مطرح شده بود، نيز گفت: نام اين فيلم به يكي از ديالوگهاي آن بازميگردد.اما پيش از آن هم خود من اين نام را دوست داشتم، چراكه احساس شاعرانگي داشت و به نوعي ميشد در آن غم پاييز را مشاهده كرد. اميني درباره چگونگي بازي گرفتن از بازيگران فيلم هم توضيح داد: رشته بنده بازيگري و كارگرداني بوده و شيوهاي كه بنده خواندهام مبتني بر بيوگرافي بازيگر است، يعني پيش از آنكه بازيگري بخواهد نقشي را ايفا كند بيوگرافي او را در ذهنم مرور ميكنم و پس از آن هنگامي كه كاراكتر فيلم توانست آن بيوگرافي را قبول كند، از فرد دعوت به عمل ميآورم. او ادامه داد:به هرحال خود بازيگر براساس ايدهها و ذهنيتهاي خود ميتواند تأثيرات متعددي در نقش داشته باشد و بنده در اين موارد او را در موقعيتي قرار ميدهم كه بتواند تأثير بگذارد. اما معمولا دوستاني كه تئاتر كار ميكنند، ترجيح ميدهند كه فيلمنامه قطعيت بيشتري داشته باشد و با تأكيد بر آن كار كنند، اما بنده به شخصه اين سبك را دوست ندارم. كارگردان «هفت دقيقه تا پاييز» درباره نحوه بازيگرفتن از كودكان اين فيلم نيز گفت:ارتباط و بازيگرفتن از بچهها به كمك محسن طنابنده، هديه تهراني و حامد بهداد ميسر شد و هرچه ارتباط اين افراد با كودكان صميميتر ميبود، نقش كودكان بهتر ايفا ميشد. به گزارش ايسنا،اميني در بخش ديگري از اين نشست در پاسخ به سوالي مبني بر كليشهاي بودن دو سكانس آخر فيلم و تناقض آنها با ساير قسمتهاي فيلم، اذعان داشت:بنده به نظر مخاطب احترام ميگذارم اما احساس ميكنم كه اين نوع سكانسها و اين شيوه پايان، تأثير بيشتري ميگذارد. در هنگام ساخت فيلم هم بسياري از افراد تيم با اين پايان مخالف بودند، اما به عنوان كارگردان احساس ميكردم كه بايد پايان به اين شيوه باشد، چراكه اين نوع پايان باعث ميشود كه تماشاگر تنها با احساسات از سالن خارج نشود و كمي برروي موضوع فكر كند. علاوه بر اين، اين سكانسها را به شخصه بسيار دوست دارم چراكه بسيار بحثبرانگيز شده است و همينكه بخشي از فيلم و يا يك فيلم بحثبرانگيز باشد، خوب است. اين كارگردان در عينحال اظهار كرد: هميشه شروع و پايان فيلم در دست كارگردان است. مخاطب ايراني عادت كرده كه پس از ديدن يك فيلم داستان آن برايش تمام شود، درحاليكه اين داستان تمام نميشود. بنده هم اين پايان را كليشهاي نميبينم و بر اين باورم كه اين نگاه من است. من حداقل چهار پايان براي اين فيلم در نظر گرفتم اما در نهايت احساس كردم كه اين نوع پايان بهترين حالت ممكن است. اميني ادامه داد: در هر صورت اين قسمتي از ديدگاه من و سليقهي من بوده است. علاوه بر اين جلبنظر تماشاگر خاص امروز با توجه به چهارچوبهاي تلويزيون و كارهاي سينمايي نياز به كمي زمان دارد كه طي آن كارگردان بتواند تماشاگر را با خود همراه كند و كاري كند كه مخاطب فيلم را با خود فيلمساز قياس كند و نه چيز ديگري. كارگردان «هفت دقيقه تا پاييز» در پايان صحبتهايش هم در پاسخ به سوالي كه درباره چگونگي حضور هديه تهراني در اين فيلم مطرح شده بود، اظهار كرد: خانم تهراني طرح اين فيلم را دوست داشتند و به همين دليل با ما همكاري كردند. حتي در خود فيلم هم آپارتماني كه هديه تهراني در آن زندگي ميكند تماما با وسايل متعلق به خود ايشان پُر شده و ايشان براي حضور در اين فيلم شايد برابر با دستمزد يك بازيگر درجه دو يا سه را گرفته باشند. به گزارش ايسنا، سيدجمال ساداتيان تهيهكننده اين فيلم هم در اين جلسه عنوان كرد: فكر ميكنم حوزه اجتماعي كشور درحال تغيير و تحول سريع است ما موضوعات اجتماعي بسياري داريم كه براي بيان آنها نيازمند كارگرداناني هستيم كه سينما و قاب تصوير را به خوبي بشناسند. اكنون عمده كارگرداناني كه به اسم هنري معروف ميشوند كمتر ميتوانند از حمايت تهيهكنندهها بهره ببرند، اما بنده سعي كردم در اين فيلم براي عليرضا اميني امكاناتي فراهم كنم كه بتواند با بازيگران بيشتري كار كند و فراغ بال بيشتري داشته باشد. او ادامه داد:چراكه در اينصورت قطعا طيف مخاطب بيشتري با اثر او ارتباط برقرار ميكند. هرگاه شخصيتهاي حرفهاي جلوي دوربين قرار بگيرند قطعا و يقينا تأثير آن را مشاهده خواهيم كرد. اكنون هم اين فيلم توانسته است به طور همزمان با مخاطبان خاص و عام ارتباط برقرار كند و فكر ميكنم كه نقش تهيهكننده هم همينجا معنا پيدا ميكند كه فرد بتواند براي استعدادهاي مختلف شرايطي جهت بروز فراهم كند. تهيهكننده آثاري چون «چهارشنبه سوري» و «به رنگ ارغوان» در ادامه اظهار كرد: براي ارتقاء سطح فرهنگ كشور كمكهاي بسياري از سينما ميتوان گرفت، بنده فيلمي را شش سال پيش تهيه كردم اما امسال اجازه نمايش گرفت. همين موضوع نشان ميدهد كه قطعا اين فيلم حرفي براي گفتن داشته كه شش سال دير گير است. لذا قطعا و يقينا حوزه تصوير حرفهاي بسياري براي گفتن دارد و كاربردهاي متعددي را شامل ميشود و اگر ادبيات در اختيار تصوير قرار گيرد ميتوان كارهاي بسيار متفاوتي انجام داد. اين تهيهكننده سينما در ادامه در پاسخ به اينكه چگونه عليرغم وضعيت «به رنگ ارغوان» همچنان در اين حرفه مشغول است، توضيح داد: هركاري سختي خود را دارد و بنده ميتوانم كارهاي رايج سينما را دنبال كنم اما قطعا اگر فردي بخواهد حرفهاي نو بزند سختيهاي خاصي براي او وجود دارد. امروز عدهي بسياري «به رنگ ارغوان» را تحسين كردهاند و به نظرم اگر چنين فيلمهايي بيشتر ساخته شود، قطعا تأثير بهسزايي در فضاي سينماي ما خواهند داشت. حال ممكن است كه اين آثار چندسالي هم پشت گيشه گير كنند، اما قطعا هنگامي كه پخش شوند ميتوانند پيروان بسياري داشته باشند و در ذائقه مخاطبان و فيلمسازان ما تغييرات و تأثيرات متعددي را به همراه داشته باشند. ساداتيان در بخش ديگري از اين نشست در پاسخ به سوالي كه درباره تهيه فيلمهاي مستقل مطرح شده بود، توضيح داد: فكر ميكنم اگر افراد به شيوه مستقل كار كنند، انتخابهاي درستتري خواهند داشت و زودتر به نتيجه ميرسند. چراكه بسياري از افرادي كه با سرمايه بخشهاي دولتي كار ميكنند، در برخي موارد ممكن است كه از اهداف اوليه خود دور شوند و براي همين برخي از اين فيلمها گاه به هيچ عنوان وارد چرخه اكران نميشوند. او اذعان داشت: اگر انسان هدفگذاري درستي انجام بدهد و كار خود را هم اصولي پيش ببرد قطعا ميتواند گيشه را هم به دست آورد. اما اگر از ابتدا تمام هدف او گيشه باشد، قطعا از نظر سينمايي به موفقيت خاصي دست پيدا نميكند. به گزارش ايسنا، محسن طنابنده هم به ذكر توضيحاتي درباره چگونگي نگارش فيلمنامه و ايفاي نقش در «هفت دقيقه تا پاييز» پرداخت و گفت: اساسا صحبت درباره اين نوع فيلمها براي خود من تا حدي سخت است و تلاش خواهم كرد كه ديگر دست به چنين كارهايي نزنم. چراكه ساخت فيلمي كه به طور كامل نوشته نشده بسيار سخت است. اين بازيگر و فيلمنامهنويس توضيح داد: معمولا هر نقشي داراي خصوصيتهاي خاص خود است و هر بازيگري هم شرايط و ويژگيهاي مخصوص خود را دارد. لذا هنگاميكه اين دو روياروي يكديگر قرار ميگيرند فرد سومي خلق ميشود كه ما آن را در قاب فيلم ميبينيم. بههرحال نه بازيگر ميتواند خود را به طور كامل شبيه شخصيت كند و نه فيلمنامهنويس ميتواند شخصيتي را به طور كامل بر مبناي بازيگر خلق كند. براي من هم در اين كار اصلا اينگونه نبوده كه بخواهد شخصيتي كه خود قرار است نقش آن را ايفا كنم، براساس ويژگيهاي شخصي خود به نگارش درآورم. طنابنده در بخش ديگري از اين نشست به تأثير تدوين و كارگرداني در فيلمنامه اشاره كرد و گفت: در جابهجاييهايي كه به هنگام تدوين و كارگرداني صورت ميگيرد گاه ممكن است كه برخي مفاهيم تغيير كنند و در اين فيلم هم طي تدوين،جابهجاييهايي صورت گرفته كه شايد خيلي دقيق و مفهومي نباشند، اما به هرحال هريك از آنها مفهومي جديد با خود آورده است. من امروز بهعنوان فيلمنامهنويس قرار نيست كه به تنهايي جواب همه سوالات را بدهم و براي پاسخگويي به اين موارد لازم است كه همه عوامل باشند تا بتوانيم درباره اين موضوع صحبت كنيم. وي در عينحال به نقش هديه تهراني در شكلگيري اين فيلمنامه اشاره كرد و اذعان داشت؛ او تأثير بهسزايي در فيلم داشته است. به گزارش ايسنا، در اين مراسم كه از سوي كانون «نسل آفتاب» برگزار شده بود، علاوه بر علاقهمندان هنر هفتم هنرمنداني چون مريم حيدرزاده و پرويز شهبازي نيز حضور داشتند. خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: فرهنگ و هنر - سينما
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 603]