تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك عالم برتر از هزار عابد و هزار زاهد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798540601




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پايان همايش بين المللي باستان شناسي خليج فارس در دانشگاه دورهام انگليس


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: پايان همايش بين المللي باستان شناسي خليج فارس در دانشگاه دورهام انگليس
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): لندن - همايش بين المللي باستان شناسي خليج فارس كه به ميزباني دانشگاه دورهام واقع در شمال انگليس برگزار مي شد، عصر چهارشنبه پايان يافت .


اين همايش دو روزه به همت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري جمهوري اسلامي ايران و با همكاري دانشگاه دورهام انگليس و مركز مطالعات پارسي بريتانيا برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ايرنا، در اين همايش دو روزه اساتيد دانشگاه و محققاني از انگليس ، ايران ، استراليا، آمريكا، ايتاليا و فرانسه شركت داشتند كه درباره پيشينه باستاني خليج فارس از جمله در زمينه هاي حيات انساني ، ارتباطات فرهنگي و مبادلات اقتصادي در دوره پيش و پس از تاريخ و دوره اسلامي سخنراني ها و مقالاتي را ارائه كردند.
حميد بقايي قائم مقام سازمان ميراث فرهنگي ، گردشگري و صنايع دستي ايران ، طه هاشمي معاون اين سازمان و رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي ، تعدادي از اساتيد و محققان اين پژوهشگاه و همچنين اساتيدي از دانشگاه تهران در اين همايش حضور داشتند.
در روز دوم و پاياني اين همايش كه با عنوان "خليج فارس پيش و پس از تاريخ " برگزار شد، علاوه بر سخنراني مشروح آقايان حميد بقايي و طه هاشمي ، باستان شناسان ايراني به ارائه مقالات تحقيقي خود درباره پيشينه خليج فارس پرداختند.
خانم وستا سرخوش از موزه بريتانيا و رييس موسسه ايران شناسي بريتانيا گزارشي از آخرين دستاوردهاي پژوهشي موسسه ايران شناسي بريتانيا و چگونگي تقويت ايران شناسي توسط موسسه مزبور در كشور انگلستان ارائه كرد.
سپس آقاي سيامك سرلك از پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي درباره كاوشهاي انجام شده در تپه مارون و نتايج حاصل از اين كاوشها سخنراني كرد.
وي در بررسي اين كاوشها، با نمايش اسناد و مداركي درباره يافته هاي باستان شناسي در اين محوطه مهم كه در برگيرنده آثاري از دوران مس و مفرغ است ، توضيح داد.
سخنران بعدي نشست امروز آقاي مهدي رهبر از دانشگاه تهران بود كه به نقش زرتشتيان در منطقه خليج فارس و آثار باقيمانده از آنان كه به تازگي كشف شده است ، پرداخت .
وي همچنين توضيحاتي درباره منطقه خليج فارس در دوره هخامنشيان ارائه كرد.
از ديگر سخنرانان اين همايش آقاي دانش پور بود كه به بررسي نقش تاريخي خليج فارس در رونق تجارت ميان ايرانيان و ساير كشورهاي جهان و به خصوص ساكنان چين پرداخت . وي همچنين به نوع كشتي ها و اجناس مورد داد و ستد در آن دوران اشاره نمود.
آقاي عسگري نيز از ديگر پژوهشگران شركت كننده در اين همايش بود كه در سخنراني خود به بررسي زندگي سياسي و اجتماعي ايرانيان طي دوره ساسانيان تا زمان ظهور اسلام در حوزه خليج فارس پرداخت .
وي در سخنراني خود همچنين توضيحاتي در مورد آثار ساختماني باقيمانده از آن دوره ارائه كرد.
اسماعيلي جلودار از پژوهشگاه ميراث فرهنگي نيز در نشست پاياني توضيحاتي درباره كشف هاي باستاني تازه در منطقه سيراف ارائه كرد.
وي در سخنراني خود بيشتر شيوه هاي كشاورزي ، آبياري ، ساختمان سازي ، سد سازي و حفر چاه ايرانيان را در اين منطقه كه آثار آن اخيرا كشف شده است ، مورد تاكيد قرار داد.
در روز نخست اين همايش نيز چند تن از سخنرانان و محققان ايراني و خارجي به بررسي پيشينه باستاني اين آبراه مهم بين المللي پرداختند.
پرفسور رابين كانينگهام رييس دانشكده باستان شناسي دانشگاه دورهام در آغاز اين همايش تخصصي درباره گذشته ي پيش و پس از تاريخ خليج فارس سخنراني كرد.
وي همچنين با اظهار خرسندي از حضور گسترده محققان و پژوهشگران در اين همايش ، ابراز اميدواري كرد كه مقالات و تحقيقاتي كه در اين همايش ارائه مي شود، راهگشاي شناخت بهتر منطقه خليج فارس و ساكنان آن باشد.
رييس دانشكده باستان شناسي دانشگاه دورهام از حضور فعال مسئولان و پژوهشگران سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري جمهوري اسلامي ايران در اين همايش قدرداني كرد.
دكتر حسن فاضلي رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي نيز طي سخناني در اين همايش ابراز اميداواري كرد با برگزاري چنين نشست هاي بين المللي ويژگي هاي فرهنگي و تمدني ايران كه در نتيجه آخرين دستاوردهاي علمي باستان شناسي بدست آمده است به جهانيان و مراكز علمي و پژوهشي معتبر دنيا معرفي شود.
وي گفت : در چند سال اخير پژوهشهاي مهمي در ايران انجام شده است كه ضرورت دارد نتايج اين پژوهشها در اختيار محققان و دانشگاهيان كشورهاي مختلف قرار گيرد و متقابلا پژوهشگران ايراني نيز ار تحقيقات همكاران خود در كشورهاي ديگر آگاه شوند.
دكتر جف بايلي از دانشگاه يورك انگليس نيز با ارائه مقاله خود به تشريح نحوه شكل گيري خليج فارس از ديدگاه باستان شناسي و زمين شناسي در دوران ماقبل تاريخ و چگونگي گسترش حجم اين آبراه مهم به اندازه امروزي آن پرداخت .
وي گفت : پژوهشها نشان مي دهد كه خليج فارس تا ده هزار سال قبل منطقه اي خشك بوده و انسانهاي اوليه با گذر از اين بخش وارد ايران شدند.
به اعتقاد وي ، اين بسيار مهم خواهد بود كه بخش شمالي خليج فارس از منظر ورود انسان اوليه مورد پژوهش قرار گيرد.
بايلي گفت : ايران در واقع يكي از مناطق مهم و كليدي مهاجرت و سكونت انسان اوليه است ، حال آنكه دامنه پژوهش و دانش ما در اين زمينه در مراحل اوليه خود قرار دارد.
وي افزود: انجام چنين مطالعاتي براي انسان شناسان و باستان شناسان حوزه خليج فارس بسيار ارزشمند و مهم مي باشد.
راب كارتر باستان شناس و متخصص آثار باستاني سفالي منطقه بوشهر و سواحل خليج فارس از دانشگاه لندن ديگر سخنران اين همايش بود كه به بررسي و مقايسه نمونه هاي ظروف سفالي باستاني در منطقه خليج فارس پرداخت .
در اين مطالعات وي به اين نتيجه رسيده است كه بخش شمالي خليح فارس در 5 تا 6 هزار سال قبل شاهد ظهور فرهنگهايي بوده كه به رغم شباهت هاي فرهنگي با بين النهرين داراي ويژگي ها و خصلت هاي ايراني و محلي بوده است وي افزود: در اين مقطع ما شاهد ظهور فرهنگهاي قبل از شهرنشيني در اين منطقه هستيم كه بدون تاثير مستقيم بين النهرين ، به مدنيت و شهرنشيني رسيده اند.
وي گفت : مطالعات من نشان مي دهد كه ارتباط فرهنگي ايران با حوزه جنوبي خليح فارس در هزاره پنجم و چهارم از طريق ارتباطات دريايي بوده است .
مسئولان پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در پايان همايش باستان شناسي خليج فارس اعلام كردند كه مقاله ها و سخنراني هاي اين همايش به صورت يك مجموعه و به دو زبان فارسي و انگليسي منتشر خواهند كرد.
به گزارش خبرنگار ايرنا در حاشيه اين همايش مجموعه اي از عكس ها و طرح هاي مرتبط با خليج فارس و مراكز باستاني ايران به نمايش گذاشته شده بود كه مورد توجه شركت كنندگان قرار گرفت .
اروپام **345
اروپام **34
 پنجشنبه 13 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن