تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 31 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت ها فاسد باشد، بركت از ميان مى رود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

Future Innovate Tech

باند اکتیو

بلیط هواپیما

بلیط هواپیما

صمغ های دارویی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799929211




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در پي ريزش ساختمان 7 طبقه در سعادت‌آباد؛18 كارگر زير آوار مدفون شدند - زهرا جعفرزاده


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: در پي ريزش ساختمان 7 طبقه در سعادت‌آباد؛18 كارگر زير آوار مدفون شدند - زهرا جعفرزاده


اعتماد ملي: ريزش يك ساختمان 7 طبقه در منطقه سعادت‌آباد با مدفون شدن 18 كارگر در زير خروارها آوار به رغم هشدارهاي قبلي، تراژدي دردناك ديگري را رقم زد.اين حادثه در يكي از گران‌ترين مناطق سعادت‌آباد درحالي رخ داد كه ساختمان حادثه‌ديده از ماه‌ها پيش در حال ريزش تدريجي بود و فقط يك پرده بر آن نصب شده بود.به گزارش خبرنگار اعزامي اعتماد ملي به محل حادثه، ساعت 40/8 دقيقه بود كه ناگهان صداي مهيبي سكوت صبحگاهي منطقه بلوار فرهنگ سعادت‌آباد را شكست.

صحنه باوركردني نبود. يك ساختمان 7 طبقه با مساحت 841 متر ناگهان از بالا‌ فرو ريخت و همزمان با آن ضلع شرقي ساختمان 5 طبقه كه در مجاورت ساختمان تخريب‌شده قرار داشت، ريزش كرد. گرد و خاك تمام منطقه را گرفته بود و ساكنان ساختمان مهرگان وحشت‌زده از فروريختن بخشي از منازلشان از ترس ريزشي ديگر به داخل كوچه 24 شرقي رفتند. در همين هنگام بود كه كارگري جوان كه دوان‌دوان از دور به سمت ساختمان خراب‌شده مي‌آمد با داد و فرياد سراغ ساير همكارانش در محل حادثه را گرفت و اعلا‌م كرد، 18 نفر از كارگران كه مشغول تخريب بودند در داخل ساختمان هستند. بدين ترتيب اهالي محل 4 دقيقه پس از حادثه با سازمان آتش‌نشاني تماس گرفتند و سه دقيقه بعد نيز اولين ايستگاه آتش‌نشاني خود را به محل رساند. حادثه وسيع‌تر از گزارش تلفني بود. ساختمان 7 طبقه با 32 واحد مسكوني به‌طور كامل تخريب شده بود و ساختمان مجاور نيز به دليل بار واردشده از ناحيه شرقي ريزش كرده بود. عمليات امدادرساني آغاز شد. ساعتي از خاك‌برداري نمي‌گذشت كه جسد يكي از كارگران با صدمات زيادي بيرون كشيده شد.در اين ميان با توجه به اظهارات تنها كارگر بازمانده محل حادثه، آنها در يك گروه 19 نفره از حدود يك هفته پيش، از طرف شهرداري منطقه 2 مشغول تخريب اين ساختمان بودند كه صبح همان روز زماني كه او براي خريد نان از ساختمان خارج شد اين حادثه رخ داد. عمليات گسترده با رسيدن امدادگران حدود 25 ايستگاه سازمان آتش‌نشاني براي بيرون كشيدن 17 نفر ديگر به‌طور جدي دنبال شد. اين درحالي بود كه نيروهاي اورژانس نيز همزمان در محل حاضر شدند و در كنار امدادگران آتش‌نشاني نسبت به انتقال اجساد خارج‌شده اقدام كردند.

عمليات گسترده براي حادثه‌اي سنگين

مهندس بيات، معاون عمليات سازمان آتش‌نشاني تهران در همين رابطه به اعتماد ملي گفت: در پي اطلا‌ع از وقوع اين حادثه، خودروهاي سبك و سنگين آتش‌نشاني همراه تمام افسران ارشد و عملياتي در محل حاضر شدند. حادثه بسيار سنگين است و هم‌اكنون با استفاده از 10 دستگاه زنده‌ياب صوتي و تصويري و چند قلا‌ده سگ‌هاي جست‌وجو تلا‌ش خود را براي خارج كردن ساير كارگران انجام مي‌دهيم.وي افزود: بنا بر اعلا‌م يكي از كارگران، تعدادي ديگر نيز در زير آوارها مدفون شدند اما آمار دقيقي از آنها در دست نيست. دستگاه‌هاي زنده‌ياب صوتي به دليل سر و صداهاي موجود در محل كاربردي ندارند اما سگ‌هاي تجسس در حال انجام عمليات هستند. ‌

ساكنان: ساختمان از ابتدا بدون توجه به ضوابط ساخته شد

ساكنان ساختمان مهرگان كه بخش شرقي محل سكونتشان تخريب شده بود درباره اين حادثه توضيح دادند: بخشي از اين ساختمان چهار سال پيش تخريب شد، همان زمان بود كه ساكنان 32 واحد با ريزش ستون ساختمان از ترس جانشان محل را ترك كردند و از همان زمان اين ساختمان به حالت متروكه درآمد. در تمام اين مدت نيز به طور تدريجي ريزش مي‌كرد اما كسي به آن توجهي نشان نمي‌داد. چندين بار نيز به طور دسته‌جمعي براي اعلا‌م شكايت اقدام كرديم چرا كه احتمال داشت تخريب ساختمان روي ساختمان 5 طبقه مهرگان با 15 واحد تاثير بگذارد. اما كاري انجام نشد. همه اين مشكلا‌ت به سازنده ساختمان بازمي‌گردد. چرا كه ابتدا قرار بود اين ساختمان دوطبقه ساخته شود اما به 7 طبقه رسيد.با تخليه شدن ساختمان، حدود يك هفته پيش تعدادي كارگر از شهرداري آوردند و تخريب آن را آغاز كردند اما باز هم احتمال داشت ساختمان مجاور ريزش كند. هر شب هم در خانه‌مان را مي‌زدند و اعلا‌م مي‌كردند خانه را تخليه كنيد تا دچار حادثه‌اي نشويد.يكي از ساكنان كه ديوار شرقي منزلش تخريب شده بود اضافه كرد: اين ساختمان از اول غيرقانوني و بدون توجه به ضوابط ساخته شد. همان موقع به سازنده هشدار داديم اما او بي‌توجهي مي‌كرد. 12 سال پيش سعي كرديم جلوي ساخت را بگيريم اما سازنده مقاومت كرد.

به اندازه 7 ريشتر زلزله به ساختمان مجاور فشار وارد شد

حميد وطن مهندس ناظر ساختمان مهرگان نيز با اشاره به تخريب بخشي از ساختمان از اين حادثه به عنوان يكي از فجيع‌ترين حوادث تهران ياد كرد و گفت: زير اين ساختمان قنات قرار دارد. هنگام تخريب ساختمان 7 طبقه اعلا‌م كرديم كه بايد نحوه تخريب به‌صورت يكپارچه نباشد اما خاك‌برداري به طور غيراستاندارد انجام شد و اين حادثه را رقم زد.با توجه به ميزان آوار ريخته‌شده، به اندازه يك زمين‌لرزه 7 ريشتري به ساختمان مهرگان بار وارد شد.

لرزش ساختمان، سه سال پس از فروش

گزارش خبرنگار اعتماد ملي از محل حاكي است: در سال 70 شخصي به شهرداري منطقه 2 رفت و با قرار 841 متر مربع براي 2 طبقه همكف و زيرزمين پروانه ساخت گرفت اما در سال 76 تغيير نقشه داد و 5 طبقه به آن اضافه كرد. اما درنهايت اين مجتمع در روز شانزدهم بهمن‌ماه سال 79 با مساحت 5 هزار و 466 متر مربع پايان كار گرفت.

بدين ترتيب اين ساختمان 7 طبقه 32 واحدي در سال 79 با قيمتي قابل‌توجه به خريداران فروخته شد اما سه سال از سكونت خريداران نمي‌گذشت كه پايه‌هاي ساختمان لرزيد به طوري كه ساكنان مجبور به تخليه شدند. در آخرين روز اسفند سال 86 نيز بخش جنوبي اين ساختمان يكباره فرو ريخت. از همان زمان بود كه ساكنان ساختمان مجاور و اهالي محل كه به‌طور مرتب از آنجا تردد مي‌كردند بيم آن داشتند كه بخش‌هاي ديگر ساختمان نيز فرو ريزد. گويا ترس آنها بجا بود اما بي‌توجهي‌ها حادثه‌اي غيرقابل جبران به بار آورد. ‌

اسكان ساكنان ساختمان مجاور در هتل

مهندس بهاري شهردار منطقه 2 تهران كه در محل حادثه حاضر بود همچنين درباره اين حادثه گفت: پس از آنكه شهرداري از وسعت ترك‌خوردگي اين ساختمان باخبر شد با راي دادگاه حكم رفع خطر گرفت و تعدادي كارگر به سرپرستي يك پيمانكار به محل رفتند تا ساختمان را تخريب كنند اما متاسفانه اين حادثه به دليل مستحكم نبودن ساختمان هنگام خاك‌برداري رخ داد.وي افزود: زمان حادثه ساختمان ساكني نداشت اما با توجه به تخريب بخشي از ساختمان مجاور، مقرر شد ساكنان آن در هتلي اسكان داده شوند. ‌ به گفته شهردار منطقه 2، مهندس محاسب، مجري يا سازنده و مهندس ناظر در وقوع اين حادثه نقش دارند. وي تاكيد كرد: پيش از اين هم ساكنان ساختمان تخريب‌شده در دادگاه عليه سازنده اصلي شكايت كرده بودند. ‌

صدور حكم بازداشت براي 4 مقصر حادثه

در پي اين حادثه، ستاد بحران در منطقه 2 تشكيل شد و دادستان تهران نيز پس از حضور در محل به عنوان مدعي‌العموم حكم دستگيري مهندس محاسب، مهندس ناظر و سازنده و پيمانكار را صادر كرد. محمدباقر قاليباف شهردار تهران نيز در حاشيه مراسمي در حالي كه وعده بازديد از ساختمان تخريب‌شده را به خبرنگاران مي‌داد، صدور حكم بازداشت را تاييد كرد و افزود: براساس آخرين اطلا‌عات اين افراد دستگير شده‌اند.به گفته شهردار تهران، در ساخت و ساز اين ساختمان استانداردهاي ايمني رعايت نشده و مهندس ناظر، سازمان نظام مهندسي و مهندس طراح كار خود را به خوبي انجام نداده‌اند.

در سال 83 نسبت به ناايمن بودن ساختمان هشدار داده شد

مهندس داوود براتي، معاون حفاظت و پيشگيري از حريق و حادثه سازمان آتش‌نشاني با بيان اينكه اين سازمان در سال 83 نسبت به ريزش ساختمان 7 طبقه سعادت‌آباد ابراز نگراني كرده بود به اعتماد ملي گفت: اين ساختمان از لحاظ سازه‌اي مشكل اساسي داشت و در سال‌هاي اخير در حال تخريب بود.

وي افزود: متاسفانه پيمانكار و كارگراني كه موظف به تخريب ساختمان بودند نيز آموزش لا‌زم براي خاك‌برداري را فرانگرفته بودند چرا كه تخريب بايد از بالا‌ترين بخش ساختمان شروع مي‌شد اما اين مورد رعايت نشد و چنين حادثه‌اي را به بار آورد.

چرا مسوولا‌ن اين ساختمان را ناديده گرفتند؟

از سويي اسماعيل دوستي مشاور وزير كشور و شهردار سابق منطقه 3 تهران كه خود ساكن كوچه 24 شرقي بلوار فرهنگ سعادت‌آباد است به اعتماد ملي گفت: اين ساختمان سال‌ها است ساكنان منطقه را با نگراني مواجه كرده و اهالي با ترس در محدوده تردد مي‌كردند. نكته قابل توجه اين است كه آيا اعضاي شوراي شهر تهران، شهرداري و قضات هرگز اين ساختمان را نديدند؟ بسياري از مسوولا‌ن شهر از اين منطقه عبور مي‌كردند. آيا نبايد تدابيري قبل از وقوع حادثه اتخاذ مي‌كردند؟ چطور است كه در كشورهاي ديگر هتل‌هاي 50 طبقه‌اي تخريب مي‌شود اما به شخصي آسيب نمي‌رسد اما در شهر تهران در يك شبانه‌روز تعداد زيادي كارگر جان خود را از دست مي‌دهند. چه كسي جوابگوي خانواده اين قربانيان است؟به عنوان يك شهروند و شهردار سابق منطقه 3 از شهردار تهران خواستار رسيدگي جدي به اين موضوع هستم.

خارج كردن5 جسد در پي ساعت ها عمليات امدادي

به گزارش اعتماد ملي، با گذشت نزديك به ساعت‌ها از وقوع حادثه و حضور امدادگران آتش‌نشاني، هلا‌ل‌احمر، اورژانس و نيروي انتظامي5 تن از اجساد از زير آوارها خارج شد و تلا‌ش براي بيرون آوردن ساير كارگران ادامه دارد.به گفته يكي از اهالي محل كه شاهد فروريختن ساختمان بود هنگام تخريب تعدادي از كارگران قصد پرتاب‌كردن خود از بالا‌ي ساختمان را داشتند كه به دليل شدت حادثه، در زير آوارها مدفون شدند. اين در حالي است كه خانواده كارگران مدفون‌شده زير آوار با چشم‌هاي نگران و اشك‌آلود در بيرون از محوطه ساختمان به امدادگران خيره شدند تا شايد عزيزشان زنده بيرون آيد.

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

مشاهده خبر بعدي

------------
 دوشنبه 10 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2590]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن