تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى‏گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798527785




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/گزارش-اينديپندنت/ جانشين ملك عبدالله كيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /گزارش-اينديپندنت/ جانشين ملك عبدالله كيست؟


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - گزارش و تحليل

"ملك عبدالله شورايي را براي انتخاب جانشين خود تشكيل داده است تا از بروز درگيري‌هاي خونين ميان كانديداهاي احراز سمت پادشاهي عربستان سعودي جلوگيري به عمل آورد. اما اين سوال مطرح است كه آيا شاهزاده‌هاي سعودي واقعا هيچ نزاعي بر سر بدست آوردن قدرت در عربستان ايجاد نمي‌كنند و انتخاب جانشين ملك عبدالله با خوبي و خوشي انجام خواهد شد؟"

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) روزنامه‌ي اينديپندنت در گزارشي نوشته است: "زمانيكه ملك عبدالله، پادشاه عربستان رهبران خارج را به كاخ مجلل خود در جده دعوت كرد وي در كنار تابلوي نقاشي‌اي نشست كه در آن تصوير وي و پدرش مشخص بود و صلابتي از خود نشان مي‌داد كه هم چون يك پادشاه بود.

حال با توجه به اينكه ملك عبدالله پا به سن گذاشته و ديگر توانايي رهبري عربستان را ندارد گمانه‌زني‌ها بر سر انتخاب جانشين براي وي آغاز شده است.

چه كسي پادشاه بعدي عربستان خواهد بود؟ هنوز به طور قطع مشخص نيست كه چه فردي جايگزين ملك عبدالله خواهد شد. شاهزاده‌ها به شدت در تكاپو هستند كه با استفاده از هر ابزاري خود را در مسند قدرت قرار بدهند و به عنوان پادشاه آينده عربستان منصوب شوند.

پيشتر قرار بود شاهزاده سلطان برادر ناتني ملك عبدالله جانشين وي شود. شاهزاده سلطان كه 80 سال سن دارد اخيرا تحت عمل جراحي در ژنو قرار گرفته است و پس از عمل جراحي‌اش شايعاتي مطرح شد مبني بر اينكه شاهزاده سلطان به دليل ابتلا به سرطان مي‌ميرد.

احتمال مرگ شاهزاده سلطان پيش از مرگ ملك عبدالله اين گمانه‌زني‌ها را مطرح كرده است كه درگيري شديدي ميان خانواده‌ها و وابستگان ملك عبدالله براي حضور در قدرت بوجود ‌آيد. اين در حالي است كه كانديداهاي فراواني براي حضور در مسند پادشاهي عربستان پس از ملك عبدالله وجود دارند."

اين گزارش افزوده است: "از ملك عبدالله كه در آستانه‌ي كناره‌گيري از قدرت قرار دارد به عنوان پادشاه اصلاح طلب ياد شده است. وي تلاش كرد در دوران حضورش در قدرت ثبات در اين كشور به طور كامل حكم فرما كند.

پس از مرگ ملك فهد كه از بيماري طولاني مدت رنج مي‌برد، ملك عبدالله طي حكمي شوراي ائتلافي را كه متشكل از پسران و نوه‌هاي عبدالعزيز السعود بنيانگذار عربستان، براي تصميم‌گيري در مورد پادشاهان آينده اين كشور بود، تشكيل داد.

نگراني‌ها در مورد احتمال مرگ شاهزاده سلطان، ملك عبدالله را بر آن داشته است تا براي جلوگيري از بروز نزاع‌هاي داخلي ميان وابستگانش طرح جدي را تدوين كند.

در عربستان كه سيستم پادشاهي مرسوم است اين موضوع كه قدرت هميشه از پدر به پسر بزرگ‌تر واگذار شود، رعايت نشده است. در خانواده پادشاهي‌ سعودي‌ها حدود هفت هزار شاهزاده وجود دارد. اين در حالي است كه اين شاهزاده‌ها به شاخه السوديري و شاخه الفيصل تقسيم شده‌ است.

تا زماني كه ملك عبدالله طرح كلي خود را براي تعيين جانشينش در سال 2006 تنظيم نكرده بود هيچ اعلام رسمي در رابطه با جانشين احتمالي ملك عبدالله مطرح نشده بود.

به گفته مقامات سعودي اگر همه چيز بر اساس طرح كلي ملك عبدالله پيش برود پس از مرگ ملك عبدالله سلطنت به شاخه السوديري و به گروه هفت (گروه قدرتمند اين شاخه) خواهد رسيد.

به جز شاهزاده سلطان، شاهزاده نائف، وزير كشور وهمچنين فرماندار رياض نيز از بخت حضور در راس قدرت در عربستان برخوردارند.

هم چنين سعود الفيصل، وزير خارجه‌ي عربستان تنها عضو شاخه الفيصل كه موضع بسيار با نفوذي در دولت فعلي رياض دارد از بخت حضور بجاي ملك عبدالله برخوردار است اما وي نيز با بيماري سختي دست و پنجه نرم مي‌كند. وي اخيرا در سفر بان كي مون به رياض حتي نتوانست در ضيافت شام با حضور دبيركل سازمان ملل به علت بيماري‌اش حضور يابد."

روزنامه‌ي انگليسي نوشته است: "تحليلگران معتقدند كه اگر شاهزاده سلطان پيش از ملك عبدالله بميرد، انتخاب جانشين براي ملك عبدالله سخت خواهد بود اگرچه به گفته آنها شاهزاده نائف پيشتاز اين موضوع است.

هنوز مشخص نيست كه جانشين ملك عبدالله آيا سياست‌هاي اصلاح طلبانه وي را دنبال خواهد كرد يا نه. ملك عبدالله در زمان حضورش در قدرت به شدت با تروريست‌هاي القاعده مقابله كرد و از آموزش به عنوان عاملي براي مقابله با خشونت‌ها و افراطي‌گري‌ها ياد مي‌كرد.

شاهزاده‌هايي كه به دنبال جانشيني ملك عبدالله هستند:

1- شاهزاده سلطان

وي كه پيشتر وزير دفاع عربستان بوده در حال حاضر وضعيت جسماني مناسبي ندارد و احتمال دارد كه در آينده‌اي نزديك به دليل بيماري سختي كه گريبانگيرش شده بميرد. احتمال كمي دارد كه وي جانشين ملك عبدالله شود.

2- شاهزاده محمد بن نائف

پسر شاهزاده نائف وزير كشور است. وي كه پيشتر معاون پدرش در امور امنيتي بود از نفوذ سياسي خوبي در عربستان برخوردار است.

3- شاهزاده نائف

وزير كشور عربستان است و منتظر است كه پس از مرگ شاهزاده سلطان قدرت را به جاي ملك عبدالله به دست بگيرد. او كه در فعاليتش افراطي عمل مي‌كند در امور فعاليت‌هاي ضد تروريستي و امنيتي اعتبار خوبي براي خود دست و پا كرده است. شاهزاده نائف هم چنين مسووليت سازمان‌هاي خيريه كمك به قربانيان طوفان سونامي را نيز بر عهده داشته است. اين در حالي است كه وي متهم است از اين سازمان‌ها به عنوان ارتباطي براي كمك به افراطيون استفاده مي‌كرده است.

4- شاهزاده سعود الفيصل

وزير خارجه‌ي عربستان و يكي از بانفوذ‌ترين رجال سياسي در رياض محسوب مي‌شود.

5- شاهزاده تركي

از وي كه به عنوان يك شاهزاده اصلاح طلب ياد شده در شاخه الفيصل فعاليت مي‌كند. وي پيشتر رياست امور اطلاعاتي عربستان را بر عهده داشته و سفير عربستان در انگلستان نيز بوده است.

6- سلطان بن سلمان

پسر فرماندار رياض است. او اولين مسافر فضا در كشورهاي مسلمان بوده است."

انتهاي پيام
 دوشنبه 3 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن