تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه مؤمن به برادر [دينى] خود تهمت بزند، ايمان در قلب او از ميان مى رود، همچنان كه نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798703844




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پلنگ صورتی


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: magmagf03-05-2007, 02:29 AMhttp://www.zigzagmag.com/GetPicture.aspx/24365cf1ea 1f4c48ad 6acd 8579fcb 87d.jpg شخصيت کارتونی پلنگ صورتی، ابتدا برای تيتراژ آغازين و پايانی فيلمی به همين نام (ساخته بليک ادواردز) طراحی شد. اما محبوبيتش چنان بالا گرفت که در تيتراژ همه فيلمهای بعدی مجموعه پلنگ صورتی (به جز «تيری در تاريکی») حضور يافت و مجموعه ای از فيلمهای کوتاه کارتونی بر محور همين شخصيت ساخته شد. تم به ياد ماندنی موسيقی فيلم پلنگ صورتی که ساخته هنری مانچينی است، اين فيلمهای کوتاه کارتونی را نيز همراهی می کنند. کارتونهای پلنگ صورتی با مايه های سوررئال و انتزاعی داستانش و حرکات پانتوميم وار شخصيت اصلی، تاثير چشمگير بر تحول و پيشرفت آثار انيميشن داشته و علاوه بر محبوبيت عام، مورد توجه و تحسين منتقدان هم قرار گرفته است. در اين فيلمهای کوتاه، علاوه بر شخصيت اصلی، شخصيتهای فرعی به يادماندنی و مشهوری همچون بازرس، مورچه و مورچه خوار حضور می يابند. magmagf03-05-2007, 02:30 AMhttp://home.inreach.com/flitedoc/panther.gif در يازدهم آوريل ۱۹۶۴ فريتس فرلينگ و ديويد دو پاتی به سفارش بليک ادواردز برای فصل افتتاحيه و تيتراژ فيلم «پلنگ صورتی» او بيش از صد طرح تهيه کردند . طرح ها در کف سالن خانه ء ادواردز چيده شدند و بليک در حاليکه روی آنها قدم می زد سرانجام يکی را برگزيد و بدين ترتيب نخستين ظهور پلنگ (دوست داشتنی) صورتی بر پرده ء سينما در فصل افتتاحيه و تيتراژ فيلم کمدی «پلنگ صورتی» با کارگردانی بليک ادواردز شکل گرفت . واکنش تماشاگران نسبت به اين کاراکتر چنان مثبت بود که پلنگ در ۲۷ آوريل ۱۹۶۴ سر از روی جلد مجله ء تايم در آورد . در پانزدهم آگوست ۱۹۶۴ که قسمت دوم فيلم پلنگ صورتی بليک ادواردز با نام «گلوله ای در تاريکی» به نمايش درآمد ، پلنگ دوباره در عنوان بندی افتتاحيه حضور داشت . در هجدهم دسامبر ۱۹۶۴ نخستين انيميشن کوتاه از مجموعه ء «پلنگ صورتی» ساخته شد ، و ظرف ۱۵ سال بعد حدود ۱۴۰ کارتون پلنگ صورتی با همراهی تعداد بيشماری از شخصيت های خلق شده ء فرلينگ و دوپاتی ساخته شد . هنری مانچينی سازنده ء تم اصلی و موسيقی های متن «پلنگ صورتی» و پلنگ در فوريه ء ۱۹۶۵ موفق به دريافت سه جايزه ء Grammy شدند ، مانچينی جايزه‌ئ «بهترين ترتيبِ سازها» ، «بهترين ترکيبِ سازها» (ي غير از جاز) ، و «بهترين اجرای موسيقی» (غيرجاز) را در هفتمين جشنواره ء ساليانه ء آکادمی علوم و هنرهای ضبط صدای آلمان از آن خود نمود . در ۵ آوريل ۱۹۶۵ «پلنگ» اسکار «بهترين موضوع کوتاه انيميشن» را دريافت نموده و هنری مانچينی هم کانديد دريافت اسکار «بهترين موسيقی متن اريجينال» شد . در ۱۲ آوريل ۱۹۶۵ پلنگ برای نخستين بار در «آبراه صورتی» صحبت کرد (هرچند شخصا صامت او را بيشتر می پسندم) . در ۲۱ دسامبر ۱۹۶۵ کاراکتر جديدی بدون حضور پلنگ صورتی در کارتون مجزايی ظاهر شد با عنوان «بازرس» ، اين کاراکتر با موسيقی متن فيلم «گلوله ای در تاريکی» همراهی می شد و براساس مشخصات ظاهری کاراگاه بی دست و پای آن فيلم (پيتر سلرز) طراحی شده بود . در ۲۵ می ۱۹۶۶ «آبی صورتی» ، دومين قسمت مجموعه کارتونهای پلنگ صورتی پخش شد تا کانديد دومين اسکار (ظرف ۲ سال توالی) گردد . در ۲۸ می ۱۹۶۸ «کاراگاه کلوزو» که بعد ها به پلنگ صورتی مشهور شد (با بازی آلن آرکين در نقش کاراگاه کلوزو) روی پرده آمد ، ولی گربه ء باحالِ صورتی در تيتراژ ِ آن حضور نداشت ! در ۱۹۶۸ شبکه ء NBC شروع به پخش کارتونهای پلنگ صورتی با حضور «پلنگ» ، «کاراگاه» ، و ساير شخصيت های شناخته شده ء اين مجموعه نمود ، هر شنبه صبح يک اپيزود اين مجموعه شامل سه کارتون کوتاه و قطعاتی اضافی که بين اين کارتونها به نمايش در می آمد ، روی آنتن می رفت . در ۱۸ دسامبر ۱۹۶۸ «رولند» و «رَت فينک» برای نخستين بار ظاهر شدند ، رولند يک جنگجوی در راه حق و حقيقت و اخلاقيات است ، بی نهايت بچه ای خوب ، که بايد با «رَت فينک» (مصداق مجسمِ تبهکاری) و اعمال خلاف او جنگيده و اقدامات او را خنثی سازد . در ۵ مارس ۱۹۶۹ «مورچه» و «آردوارک» (موچه خور) برای نخستين بار خلق شدند ، کارتون های اين دو ماجراهای تلاش بيهوده ء آردوارک ، مورچه خور بی عرضه‌ئ هميشه گرسنه ای است که قصد خوردن مورچه ء فراری و زبلی را دارد . در ۶ آگوست ۱۹۶۹ «وزغ های تگزاسی» : «ال تورو» و «پانچو» پا به ميدان گذاردند ، آنها که به «وزغ های تيگوانا» نيز مشهورند ، وزغ هايی هستند تنبل و احمق که تمام روز خود را به خيالبافی درباره ء غذای محبوبشان «حشره» می پردازند ۰ در ۱۲ نوامبر ۱۹۶۹ کارگردان «پلنگ صورتی» بليک ادواردز با ستاره ء صحنه و پرده های نقره ای ، جولی اندروز ازدواج می کند (حالا کجای اين واقعه به اين تاريخچه مربوط می شود ؟!! ... خودتان يک کاريش بکنيد! من از طرفداران پر و پا قرص اکثر آثار اين دو نفرم !!!) . سوم جولای ۱۹۷۲ مصادفست با ظهور «تندروی آبی» ، مار ِ کند ذهنِ هميشه گرسنه ای که دائما در تعقيب يک سوسک ژاپنی است . در ۱۶ جولای ۱۹۷۳ هم «هوت کلوت» کلانتر دل گنده‌ ء خنگ به جمع شخصيت های کارتونی پا می گذارد . ۲۷ ژوئن ۱۹۷۴ مصادف است با تولد سرکرده ء خانواده ء تبهکارانِ زيرزمينی ، «داگ فادر» . در ۲۱ می ۱۹۷۵ «بازگشت پلنگ صورتی» روی پرده می آيد . در اين فيلم پيتر سلرز ِ «گلوله ای در تاريکی» در نقش کاراگاه کلوزو (پلنگ صورتی) ظاهر می شود ، فيلم در هانسال برنده ء جوايز ِ «بهترين کمدی» و «بهترين هنرپيشه ء مرد» انجمن فيلم بريتانيا می شود . در سپتامبر ۱۹۷۶ شبکه ء NBC دوباره شوی «پلنگ صورتی» را روی آنتن م فرستد ، شنبه ها صبح ، منتهی اين بار با ۹۰ دقيقه طول برنامه در هر نمايش . در اين مجموعه در کنار پلنگ و کاراگاه ، مورچه و آردوارک ، رولند و رت فينک ، وزغ های تگزاس ، تندروی آبی ، هوت کلوت ، و داگ فادر هم صاحب نقش می شوند . در ۱۵ سپتامبر ۱۹۷۶ و پس از موفقيت «بازگشت پلنگ صورتی» ، «پلنگ صورتی دوباره ضربه می زند» روی پرده می رود ، فيلم از نظر منتقدان بهترين فيلم اين مجموعه قلمداد شده ، و هنری مانچينی برای موسيقی آن مجددا کانديد اسکار شده و جايزه ء بهترين فيلم کمدی انجمن فيلم بريتانيا هم به آن تعلق می گيرد . در ۱۹ جولای ۱۹۷۸ هم «انتقامِ پلنگ صورتی» اکران می شود . در دسامبر ۱۹۷۸ کارتون «کريسمس صورتی» به عنوان نمايش ويژه ء کريسمس پخش مي شود ، نخستين کارتون ويژه و منحصر به خود ِ پلنگ صورتی که در آن تلاش برای يافتن غذا و پناهگاه در زمستان ، معنای واقعی فصل را به پلنگ می آموزد . در طی سال های ۱۹۷۸ تا ۱۹۷۹ اين بار شبکه ء ABC است که مجموعه ء جديدی از کارتونهای پلنگ صورتی با ۳۶ قسمتِ جديد و به همراه موسيقی ای تازه پخش می کند . در ۲۴ جولای ۱۹۸۰ بهترين و محبوبترين بازيگر نقش کاراگاه کلوزو ، يعنی پيتر سلرز دار فانی را وداع می گويد . در ۱۹۸۱ از فريتس فرلينگ بوسيله ء انجمن فيلم امريکا بخاطر پلنگ صورتی قدردانی می شود . در ۱۷ دسامبر ۱۹۸۲ «ردِ پای پلنگ صورتی» با اعجازِ تدوين و با استفاده از راش های استفاده نشده ء فيلم های قبلی پيتر سلرز و ترکيب آنها با راش های جديدی با بازی ديويد نيون و هربرت لوم بر پرده می آيد . . در ۱۹۸۲ کمپانی متروگلدين ماير/ بونايتدآرتيستز (MGM/UA) کليه ء حقوق ۱۷۲ کارتون تلويزيونی پلنگ صورتی را می خرد . در ۱۲ آگوست ۱۹۸۳ «نفرين پلنگ صورتی» با بازی تد واس در نقش کاراگاه کلوزو به نمايش در می آيد . در اول ژانويه‌ء ۱۹۸۴ کارتونهای «پلنگ صورتی و پسران» برای نخستين بار از طريق تلويزيونهای امريکا پخش می شود و در آن برای اولين مرتبه «پينکی» و «پنکی» پسران پلنگ صورتی بر صفحه ء تلويزيون ظاهر می شوند ، اين مجموعه با ۱۳ قسمت پايان می يابد . در ۱۹۸۸ فريتس فرلينگ به مناسبت ۲۵ مين سالگرد تولد پلنگ صورتی مجموعه طرح هايی از پلنگ صورتی را منتشر می سازد . در ۲۷ آگوست ۱۹۹۳ «پسر پلنگ صورتی» روی پرده می رود ، در اين فيلم روبرتو بنينی نقش پسرِ دست و پا چلفتیِ کاراگاه کلوزو را بازی می کند (اين فيلم را نديده ام ولی اميدوارم به نااميدکنندگی ِ «پينوکيو» ی اخيرش ، اين نقش را بازی نکرده باشد) . در اول ژانويه ء ۱۹۹۳ «نمايش جديد پلنگ صورتی» بر صفحه ء تلويزيونهای امريکا نقش می بندد . پلنگ در تمامی ۴۰ قسمت اين نمايش ِ اپيزوديک (با صدای مت فرووِر) حرف می زند ، واقعا که پلنگِ ناطق قابل تحمل نيست ! در ۱۴ ژوئن ۱۹۹۴ آهنگسازِ معروف خالق تم «پلنگ صورتی» يعنی هنری مانچينی چشم از جهان فرو می بندد . در ۱۹۹۴ باز هم کارتونهای جديدِ پلنگ صورتی . در ۲۶ می ۱۹۹۵ خالق «پلنگ صورتی» يعنی فريتس فرلينگ هم به ديار باقی می شتابد . در ۱۹۹۷ پلنگ سوار بر نوارهای ويديويی به خانه ء دوستدارانش می رود . در آوريل ۱۹۹۹ اثر پای پلنگ صورتی در پياده روی جلوی «تئاتر چينیِ مان» بر سيمان نقش می بندد ، و بدين سان پلنگ اولين کاراکتر کارتونی است که ردِ پای خود را بر پياده روی تاريخی و معروفِ هاليوود باقی می گذارد . از ۲۱ ژوئن ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۰۱ پلنگ به آلمان قدم گذارده و از تلويزيون گرفته تا دروازه ء نورنبرگ را فتح می کند ! از سال ۲۰۰۱ تاکنون هم مجموعه کارتونهای پلنگ صورتی در شبکه ء کارتون انگلستان مداوما روی آنتن است . magmagf03-05-2007, 02:31 AMhttp://www.aftab.ir/articles/art_culture/cinema/images/2c6f4fea 6b 3aabe1153a 018c8fc7453e.jpg ایا هرگز شده كه كاری را با اشتیاق و جدیت تمام انجام دهید، اما ناگهان كسی از راه برسد و در كمال خونسردی همه آن‌ها را به هم بزند؟ در چنین زمانی عكس‌العمل شما چیست؟ شاید همان عكس‌العملی كه از بازرس سر می‌زند، وقتی كه می‌بیند پلنگ صورتی تمام دیوارهایی را كه او به رنگ آبی درآورده بود، صورتی كرده است! پلنگ صورتی در اغلب مجموعه‌های این كارتون نقش خرابكاری خونسرد را به عهده دارد كه اغلب نیز با كمترین تلاشی به هدف خود می‌رسد، و رقبای خود را علی‌رغم انواع و اقسام حیله‌هایی كه به كار می‌برند ناكام می‌گذارد. شاید همین سادگی و بی‌پیرایگی پلنگ صورتی است كه از او موجودی جذاب و دوست داشتنی ساخته است.و سبب شده كه حتی شیطنت‌ها و بدجنسی‌هایش شیرین به نظر برسد. هوشیاری در عین بلاحت، چالاكی در عین رخوت و بزدلی در عین شجاعت، از جمله صفات متناقضی است كه در حین ماجراهای پلنگ صورتی از این شخصیت سر می‌زند و تماشاگر را غافلگیر می‌سازد. پلنگ صورتی تنبل است چون دوست ندارد صبح زود از خواب بیدار شود، اما در عین حال برای جلوگیری از به صدا درآمدن زنگ ساعت حیله‌های جالبی به كار برده است كه از نظمی فوق‌العاده و برنامه‌ریزی شده حكایت دارد! او از خیلی از موقعیت‌ها درك درستی ندارد، اما در عین حال بهترین عكس‌العمل‌ها را از خود بروز می‌دهد، از این روست كه وقتی به هتلی كه در تسخیر ارواح است، وارد می‌شود ارواح ترسناك را مستأصل و درمانده می‌سازد. برخورد او با موقعیت‌های ناشناخته دیگر، مثل سوار شدن به یك هواپیمای جنگی نیز چنین است. شاید طنز و كنایه ظریف و اثرگذار فیلم نیز از همین نكات سرچشمه می‌گیرد. در این دنیای متضاد و ناجور است كه بسیاری از حوادث و اتفاقات توجیه‌پذیر می‌شود و مثلاً وقتی پلنگ صورتی می‌خواهد از یك خیابان خلوت عبور كند، هنوز قدم به درون خیابان نگذاشته كه ناگهان با سیل حركت ماشین‌ها مواجه می‌شود و مجدداً وقتی از خیابان عقب می‌نشیند، خلوتی و سكوت خیابان را فرا می‌گیرد! نكته دیگری كه در مورد مجموعه پلنگ صورتی نمی‌توان نادیده گرفت، پرداخت ظریف روابط میان شخصیت‌های این ماجراهاست كه گاه به شكل‌گیری روابطی حسی و عاطفی میان این شخصیت‌ها منجر می‌شود. ارتباطی كه در نهایت به تماشاگر نیز تسری می‌یابد و موجب همدلی او با سایر كاراكترها می‌شود. به عبارت دیگر در اینجا ما شخصیت‌های مقابل را كه در كنش و واكنش با قهرمان اصلی یعنی پلنگ صورتی وارد ماجرا می‌شوند، دیگر صرفاً در قالب یك «بد من» یا شخصیت خبیث ماجرا نمی‌بینیم. پلنگ صورتی گاه حتی با سرسخت‌ترین و لجوج‌ترین دشمنان خود در پایان به همزیستی مسالمت‌آمیز می‌رسد. كشمكش‌ها، ستیزه جویی‌ها و رقابت میان پلنگ صورتی و طرف‌های دیگر ماجرا همواره در پس زمینه خود رشته‌ای ظریف از حس همدلی را شكل می‌دهد. این مسئله نه تنها در مورد برخورد پلنگ صورتی مثلاً با فیلی كه از باغ وحش گریخته، یا آن جوان قطبی كه دوست دارد با پلنگ صورتی به دنیای متمدن بیاید، بلكه در مورد دشمنانی مثل پشه مزاحم یا كلاغ‌های موذی كه مزرعه بلال پلنگ صورتی را مورد هجوم قرار داده‌اند، كاملاً قابل تشخیص و آشكار است. طرز به پایان بردن اغلب این ماجراها به گونه‌ای است كه حس ترحم و همدلی پلنگ صورتی و ما را در مورد این شخصیت‌ها برمی‌انگیزد. و بالاخره اگر با دقت بیشتری به كارتون‌های پلنگ صورتی نگاه كنیم، حتماً متوجه ترسیم ظریف و بسیار هوشمندانه این روابط حسی و عاطفی میان كاراكترها خواهیم بود. امری كه البته عمده موفقیت آن بر دوش پرداخت تصویری حساب شده این مجموعه است. به این ترتیب آیا مجموعه انیمیشن پلنگ صورتی با موسیقی به یاد ماندنی مانچینی را نمی‌توان نمونه‌ای مثال زدنی از توفیق سینمای صامت دانست؟ نظر شما چیست؟ *PiNk PaNTHeR*03-05-2007, 02:36 AMخیـــــلی ممنون. بعضیهاش برام تازه بود. Asalbanoo03-05-2007, 10:23 AM«پلنگ صورتی» یكی از جذاب‌ترین، دوست داشتنی‌ترین و ماندگارترین شخصیت‌های كارتونی تاریخ سینماست. حركات و رفتار این موجود عجیب و در عین حال فوق‌العاده، در هر بار تماشا، دیدنی جلوه می‌كند و اگر مخاطبش را یك سره نخنداند، بی‌شك او را به لبخند وا می‌دارد. خالقان این شخصیت عجیب و غیر متعارف، نمونه‌ای را خلق كردند كه گمان نمی‌كنم با چنین ویژگی‌ای هرگز تكرار شده باشد. راستش در مراحل مختلف تكوین اثری هنری و خلاقه، تعیین این نكته كه سهم «خلاقیت» و «تفكر» چه میزان می‌تواند باشد، كار مشكلی است. اما بدیهی است كه همواره تركیبی از این دو- با سهم‌هایی متفاوت- انكار ناشدنی و قطعی به نظر می‌رسد. آنچه بیشترین سهم را در ایجاد جذابیت شخصیت «پلنگ صورتی» بر عهده دارد، استفادهٔ ماهرانه از عامل «كنتراست» است. به تركیب عجیب نام كارتون (كه نام خود شخصیت هم هست) توجه كنید: «پلنگ» و «صورتی»، در ذهنتان- و در شرایطی عادی- فكر كنید كه این دو كلمه چه نسبتی می‌توانند با هم داشته باشند؟ راستش به نظر خود من «تقریباً صفر»! یعنی هیچ وجه اشتراكی نمی‌توان پیدا كرد كه بشود پلنگ را در كنار رنگ صورتی مجسم كرد. اما مهم نیست كه من چه فكر می‌كنم، این اتفاق افتاده! درست در لحظهٔ وقوع این اتفاق، یعنی خلق موجودی عجیب و غریب، نشانه‌هایی از یك تخیل ناب را می‌توان دید. این تخیل بی‌بدیل، استفاده از غیر ممكن‌ها برای تولد موجودی است كه امكان حیات داشته باشد. خالقان «پلنگ صورتی» به شیوه‌ای نو و خلاقانه از «كنتراست» (یا همان تضاد) بهره برده‌اند. این كه دو كلمه كنار هم «جور» نباشند. یك مسأله است و این كه دو كلمهٔ كاملاً متفاوت- و البته متضاد- با هم تركیب شوند، مسأله‌ای دیگر. ممكن است بگویید كلمهٔ «پلنگ» و «صورتی» احتمالاً با هم جور نیستند، اما دلیلی ندارد این دو را «متضاد» فرض كنیم. كوشش می‌كنم به شكلی این مسأله را توضیح بدهم. ● پلنگ: اگر پلنگ را به عنوان حیوانی وحشی، جنگلی و گوشت‌خوار از نزدیك ندیده باشید (مثل من)، حتماً عكس‌ها و فیلم‌هایی از این موجود را دیده‌اید. پلنگ، حیوانی است با خشونت درونی كه در لحظات ضروری آمادهٔ «درندگی» هم هست. در سرِ او به راحتی می‌توان عنصر «قدرت» و «خشونت» را مشاهده كرد. علت آن هم تركیب ذوزنقه‌ای جمجمهٔ این حیوان است كه همان صفات مورد اشاره را القا می‌كند. لب و چشم‌ها نیز در القای این خشونت و قدرت بسیار مؤثرند. اما به شخصیت پلنگ در كارتون «پلنگ صورتی» نگاهی دوباره بیندازید. تقریباً كمترین اثر از صفات حیوان مورد نظر را می‌توان در طراحی‌اش دید. حركات «پلنگ صورتی» آمیخته‌ای از آرامش و لطافت است كه با چاشنی نرمش نیز همراه شده. در حالی كه اساس آناتومی و حركات «پلنگ صورتی» از جّدش (!) وام گرفته شده، اما این الگوبرداری چنان با منطق طراحی كارتون – یعنی اغراق- درآمیخته كه حاصل به نتیجه‌ای متفاوت و كاملاً متضاد منجر شده. «پلنگ صورتی» حتی می‌شود گفت تا اندازه‌ای در برخی لحظات و صحنه‌ها- كاملاً «سانتیمانتال» است! می‌كوشد «با كلاس» و «مبادی آداب» جلوه كند و این تنها صفاتی است كه در ویژگی «وقار» با حیوان اصلی به نقطهٔ مشترك می‌رسد. ● صورتی: رنگ پلنگ زنده نوعی «زرد» است كه یك رنگ «اصلی» محسوب می‌شود. در طرح پوست این حیوان هم لكه‌های «سیاه» نامنظمی وجود دارد كه بر حس خشونت حیوان كاملاً می‌افزاید، اما پلنگ كارتونی‌ ما درست در نقطهٔ مقابل الگوی اصلی‌اش قرار دارد. رنگ صورتی، تركیبی است از قرمز به علاوهٔ سفید و هر چقدر میزان سفید در این تركیب بیشتر باشد، رنگ صورتی روشن‌تری به دست خواهد آمد. اكنون متوجه می‌شویم كه رنگ شخصیت كارتونی كاملاً در «تضاد» با حیوان واقعی انتخاب شده: ۱) استفاده از رنگ سفید كه در نقطهٔ مقابل لكه‌های سیاه بدن حیوان اصلی قرار دارد. ۲) زمینهٔ ساده و یك دست (یا به اصطلاح «توم پلات») كه باز هم نقطهٔ مقابل طرح اندام پلنگ واقعی است. گمان می‌كنم توضیحاتم كافی بوده باشد. از طرفی، فراموش نكنیم كه صورتی رنگ ملایم- و در عین حال گرم- محسوب می‌شود. یعنی سمپاتی- در مخاطب- ایجاد می‌كند و در عین حال، ملایم است و در آن خشونت وجود ندارد. به این مجموعه نكات باید این نكته را هم اضافه كنیم كه این رنگ به خوبی منطبق بر ویژگی‌های شخصیتی پلنگ كارتونی ما هم هست. آنچه «پلنگ صورتی» را موجودی دوست داشتنی جلوه می‌دهد، مجموعه صفاتی است كه برایش در نظر گرفته شده. می‌كوشم به برخی از اصلی‌ترین ویژگی‌ها اشاره كنم. ● ساده لوح و دست و پا چلفتی: اگر به مجموعه اتفاقاتی كه در داستان‌های مختلف برای پلنگ صورتی می‌افتد دقت كنیم، در بسیاری از این داستان‌ها در می‌یابیم كه پلنگ صورتی ما كمی «كودن» جلوه می‌كند. او گاهی از درك روابط سادهٔ علت و معلولی عاجز است و نمی‌تواند دریابد كه فلان عمل، بهمان عكس‌العمل را در پی دارد، در نتیجه ترفندهایی را به كار می‌گیرد كه نتیجهٔ نهایی خوشایندی برایش همراه ندارد. از طرفی، عدم درك معقول از سوی این موجود دوست داشتنی، او را دست و پا چلفتی هم جلوه می‌دهد، زیرا اقدام به عملی محتوم كه نتیجه‌اش جز خرابكاری چیز دیگری نیست، فرد خرابكار را بی‌عرضه جلوه می‌دهد. در بسیاری از داستان‌ها شاهدیم كه پلنگ صورتی قادر نیست كاری را با حداقل انرژی و حداكثر نتیجهٔ منطقی و مطلوب به انجام برساند؛ و البته خب، همین حركات است كه او را با نمك جلوه می‌دهد (از طرفی، همین ساده‌ لوحی یكی دیگر از ویژگی‌های متضاد با پلنگ واقعی است كه گفته می‌شود حیوان باهوشی است). ● خیرخواهی: پلنگ صورتی دست و پا چلفتی ما، قلبی از طلا دارد! او در بسیاری مواقع، تمام تلاش خود را به كار می‌گیرد تا به دیگران كمك كند، حالا اگر از انجام درست كار برنمی‌آید، موضوع دیگری است! جدیت و كوشش او در كمك به دیگران تا آنجا پیش می‌رود كه تبدیل به یك دردسر بزرگ برای شخص مورد نظر می‌شود. تضاد آشكار میان دو قطب- یعنی اصرار پلنگ و فردی كه می‌خواهد از شر كمك‌های او خلاص شود- زمینه‌های دراماتیك و خنده‌ساز بعدی را به وجود می‌آورند. ● موذی‌گری: پلنگ صورتی مهربان، آرام و خیرخواه كارتونی‌ ما آنقدرها هم معصوم نیست. اگر كسی پا روی دُمش بگذارد، او با تمام قوا می‌كوشد انتقام بگیرد و با «بلا»یی تلافی كند؛ حتی اگر به دلیل دست و پا چلفتی بودن به نتیجه مطلوب نرسد. باز هم عنصر تضاد به كمك زمینه‌های شخصیتی این كاراكتر كارتونی می‌آید و دو ویژگی متضاد و مغایر را در وجود او جمع می‌كند تا به بار دراماتیك قوی دست یابد. مجموعهٔ آنچه به عنوان «ویژگی‌های متضاد» عنوان شد، در ارایه شخصیتی چند بُعدی و كم نظیر، بسیار مؤثراند. از طرفی، قصه‌های كاملاً ساده و دور از پیچیدگی، همراه با استفادهٔ مناسب از حداقل پس زمینه‌های تصویری و خطوط ساده، عناصری هستند كه در برجسته‌تر شدن شخصیت پلنگ صورتی و تمركز بر حضور او، نقشی مهم ایفا می‌كنند. محمدرضا باباگلی پیلبان انیمیشن pedram_ashena03-05-2007, 11:13 AMHenry Mancini http://www.harmonytalk.com/archives/images/mancini.jpg هنري مانچيني آهنگ ساز, رهبر ارکستر و تنظيم کننده با استعداد قرن بيستم بود. او کانديد دريافت جايزه در ۷۲ Grammys بود و توانست در ۲۰ مورد جايزه دريافت کند. همچنين در ۱۸ مورد کانديد دريافت جايزه اسکار بود که توانست چهار جايزه دريافت کند. آهنگ فيلمهاي بياد ماندني چون ويکتوريا, پلنگ صورتي, روزهاي شراب و رز, هاتاري و صبحانه در تيفاني و ... ساخته او بودند. همچنين موسيقي فيلمهاي تلويزيوني چون Thorn Birds يا Shadow Box يا Moon River و ... از او بوده است. کارهاي اورا خواننده هاي بزرگي چون Frank Sinatra يا Andy Williams و ... خوانده اند. موسيقي او محدود به سبک خاصي نميشود از کارهاي pop وjazz گرفته تا کارهاي کلاسيک. او رهبري ارکسترهايي چون سمفنيک لندن, فيلارمونيک لس آنجلس, پاپ بوستن و ... را نيز بعهده داشته است. مانچيني در سال ۱۹۲۴ در اوهايو بدنيا آمد. پدرش به او نواختن فلوت را آموزش داد بطوري که در ۹ سالگي فلوت مينواخت. در سن ۱۲ سالگي با پيانو آشنا شد و خيلي زود به تنظيم و آهنگ سازي علاقمند شد. پس از اتمام تحصيلات موسيقي و سربازي از سال ۱۹۵۲ رسما" زندگي حرفه اي خود در موسيقي را شروع کرد. او در سال ۱۹۹۴ در گذشت ولي موسيقي او همواره زنده خواهد بود. موسيقي فيلم و کارتون پلنگ صورتي که يکي از قطعات زيباي Jazz ميباشد ساخته اوست. فايل مقابل نت موسيقي پلنگ صورتي ميباشد. The Pink Panther Theme pdf file (http://www.harmonytalk.com/archives/docs/Henry%20Mancicni%20-%20The%20Pink%20Panther.pdf) magmagf03-05-2007, 11:19 AMخیـــــلی ممنون. بعضیهاش برام تازه بود. خواهش می کنم http://www.aftab.ir/articles/art_culture/cinema/images/19aefcac1d 2f9fc396e955fe59cc1dfa.jpg magmagf03-05-2007, 11:20 AMhttp://www.aftab.ir/articles/art_culture/cinema/images/d 64cfded 183cf08ed 6a 6f4850908db 15.jpg نهایت ساده انگاری است كه تصور كنیم مخاطبین سری كارتون‌های پلنگ صورتی كودكان هستند؛ این یك برداشت كاملاً سطحی نگرانه است. دنیای «پلنگ صورتی» به لحاظ فرم، دینامیز، رنگ‌آمیزی و بالاخص موسیقی هیچ قرابت� سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4542]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن