تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان، در روز قيامت، قدم از قدم برنمى‏دارد، مگر آن كه از چهار چيز پرسيده مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845889312




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استراتژي واحد امامت (1)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
استراتژي واحد امامت (1)
استراتژي واحد امامت (1)     چكيده   در اين پژوهش و بررسي، به تحليلي در باب استراتژي واحد امامت پرداخته شده است. استراتژي امامت، استراتژي روشنگرانه و تبييني شريعت و جهاد و مبارزه با حكومت ها جور واستبداد است. امامان، گويا شخصيتي واحد بودند كه در مسير مبارزه، با فراز و نشيب هايي مواجه بوده، ولي هدف و مقصدي واحد تعقيب مي كردند. با عنايت به اين كه جامعه ي مكتبي نيازمند حكومت مکتبي است، نقطه ي محوري حركت ائمه(ع) حكومت اسلامي و خصوصيت مهم مبارزه ي آنها عدم انعطاف و سازش ناپذيري بوده كه البته گاهي در پوشش تقيه هم انجام شده است. واژگان كليدي: استراتژي، امامت، شريعت، جهاد، استبداد، مقصد.   حركت امامان شيعه (ع) در خطي واحد قرار دارد و اصول و قواعد مشترك و هدف ها و بنيادهاي واحدي، حركت امامت را رقم مي زند، اما در عين حال، اين حركت واحد با روش هاي گوناگون و اشكال مختلفي روي داده است. «امامان (ع)، كارشناسان دين اند، سيره ي پيشوايان معصوم (ع)، همه داراي يك سو و جهت بوده است، لكن روش هايي كه هر يك از اين اختران تابناك اتخاذ كرده اند، به صورت ظاهر، با يكديگر مغايرت دارد، نظير حركت قطاري است كه از مبدئي به مقصدي در حركت است. اين قطار، به تناسب موقعيت هايي كه پيش مي آيد، سرعت حركت و شيوه ي آن را تغيير مي دهد، گاهي كند مي رود، گاهي مي ايستد و در ايستگاه توقف مي كند و گاهي سرعتش اوج مي گيرد و سريع پيش مي رود. امامت هم يك چنين واقعيتي در تاريخ است. گاهي صبر كرده، مانند علي (ع) و گاهي خيزش كرده و پس از خيزش تند، توقف كرده كه در اصل نيز حركت است، مانند امام حسن مجتبي (ع) و گاهي خروشنده و توفنده به راه افتاده، مانند امام حسين (ع) و بالاخره در هر شرايطي كه پيش آمده، جريان امامت از اصول خويش عدول نكرده است و همواره پيش قراول حركت بوده است»(در سمايه هاي حزب جمهوري اسلامي، 1355). با توجه به همين برداشت، دوره هاي تاريخي را به چهار دوره تقسيم فرموده اند: 1)دوره ي امامت اميرالمؤمنين، امام مجتبي و سيدالشهداء (ع)؛ 2)دوره ي امامت امام سجاد(ع) از سال 61 تا 135، امامت امام صادق (ع)؛ 3)دوره ي امامت امام موسي بن جعفر و امام رضا (ع) كه با شهادت امام رضا (ع) پايان مي پذيرد؛ 4)دوره ي امام جواد (ع) تا غيبت كبراي امام زمان (عج) (دومين كنگره ي جهاني حضرت رضا (ع)، 1365، 14). در مورد ديگر فرموده اند : «بحثي كه جالب و قابل تعقيب است، داعيه هايي است كه حاكي از استراتژي امامت است. گاه در اظهارات و مباحثات ائمه (ع)، بيانات و داعيه هايي مطرح مي شود كه عادي نيست و حاكي از هدف و خط مشي خاصي است كه همان استراتژي امامت است، از جمله اين موارد، گفت و گوي حضرت موسي بن جعفر (ع) با هارون درباره ي فدك است. هارون روزي به امام كاظم (ع) گفت: حد فدكاً حتي اردها اليك؛ يعني حدود فدك را معين كن تا آن را به تو برگردانم. فكر مي كرد با اين كار شعار فدك را كه در خاندان اهل بيت (ع)، همواره به عنوان يك سند مظلوميت تاريخي مطرح بود، بي اثر كند و اين حربه را از آنان بگيرد و شايد با اين كار، مقايسه‌اي ميان خود و آنان، كه روزي فدك را از تصرف آنان خارج كرده اند، در ذهن شيعيان اهل بيت (ع) به وجود آورد. حضرت (ع) ابتدا امتناع كردند و سپس كه اصرار كرد، گفتند: لا آخذها الابحدودها؛ اگر قرار است فدك را برگرداني، بايد با محدوده ي واقعي آن را بدهي. هارون قبول كرد. امام شروع كردند حدود فدك را معين كردند، فرموند: الحد الاول فعدن، يك سوي آن عدن است. حالا اين گفت و گو در مدينه يا در بغداد انجام مي گيرد. اما منتهي اليه جزيرهًْ العرب، يعني عدن را يك حد فدك معرفي مي كند. فتغير وجه الرشيد و قال: ايما؛ رنگ هارون تغيير كرد و بي اختيار گفت: اوه. حضرت (ع) فرمودند: و الحدالثاني: سمرقند؛ يك سوي ديگر آن سمرقند است، يعني منتهي اليه شرقي قلمرو حكومت هارون. فارتد وجهه؛ رنگ هارون تيره شد. حضرت (ع) ادامه داد: و الحدالثالث افريقيه؛ مرز سوم آن تونس است، يعني منتهي اليه غربي كشور. فاسود وجهه و قال: هيه؛ صورت هارون از خشم سياه شد و گفت: عجب. بالاخره حضرت (ع) فرمودند: و الحدالرابع، سيف البحر مما يلي الخزر و ارميني ؛مرز چهارم ان ،کناره ي درياست ،پشت خزر و ارمنستان، يعني منتهي اليه شمالي كشور. هارون از روي عصبانيت و استهزا گفت: فلم يبق لناشيء؛ يعني در اين صورت، پس چيزي براي ما باقي ماند، برخيز بر سر جاي من بنشين. قال موسي (ع) اعلمتك انني ان حددتها لن تردها؛حضرت (ع) فرمودند: به تو گفته بودم كه اگر مرزهاي فدك را بگويم، آن را بر نخواهي گردانيد. در پايان حديث آمده است كه:...ذلك عزم علي قتله، يعني اين جا بود كه هارون تصميم گرفت امام (ع) را به قتل برساند» (خامنه‌اي، يكي از كتاب هاي تاريخي به عنوان منبع ذكر شود). «در اين گفت وگو، بارزترين مطلب، داعيه ي موسي بن جعفر (ع) است، همان چيزي كه هارون هم دريافت و كمر به قتل آن حضرت (ع) بست و از اين اظهارات كه مدعاي ائمه (ع)را آشكار سازد، در زندگي امام باقر و امام صادق (ع) ديده مي شود، كه جمع بندي آن، استراتژي امامت را ترسيم مي كند». استراتژي جهاد و مبارزه يكي از مسائلي كه در استراتژي حركت امامان (ع) به صورت محسوس و ملموس مشهود است، مسأله ي مبارزه ي سياسي است. مبارزه ي سياسي درزندگي امامان شيعه (ع)، يك مسأله ي مستمر تاريخي بوده است. اگر تاريخ امامت را مورد توجه قرار دهيم، مي بينيم كه داراي جوهره‌اي بالنده و پويا در حيطه ي مبارزه و جهاد است و در درون خويش، با همه ي فراز و فرودهايش، تاريخ حركتي مقدس را پاس داشته و آن، دفاع از كليت انديشه ي اسلامي، با عامل مبارزه و جهاد بوده است. جهاد و مبارزه ي فيزيكي و فكري و معرفتي و بنيادي، چه آن كه ساختار امامت، به حذف ونفي نظام هاي ظالمانه ي طاغوتي و استقرار عدالت مي انديشيده، و شيعه نيز به بركت همين استراتژي، حماسه هايي شكوه مند را سروده و موضع گيري هاي حادي را مطرح نموده است. شيعه به موضع گيري عليه عناصر نامطلوب حاكم پرداخته و با اصل عدالت، با تبعيض ها و ستم گري ها به ستيزه برخاسته و بدين سان از لحظه ي موجوديت يافتن امامت وتشيع، جبهه گيري مبارزاتي براي دفاع از كليت انديشه ي اسلامي در تاريخ ، نمود وبرجستگي يافته است. «يكي ديگر از مباحث قابل برسي در حال شرح حال ائمه عليه السلام، برداشت اصحاب ائمه (ع) از هدف وخط مشي ومدعاي آن بزگواران است. بديهي است كه اصحاب ائمه (ع) ازما به آن بزگواران نزديك ترند و به هدف وداعيه ي آنان، آگاه تر بوده اند. آنها در اين باره، چه تلقي و برداشتي داشتند؟ آيا ما در روايات به اين نكته كه آنان منتظر قيام وخروج ائمه (ع) بوده اند، برخورد نمي كنيم؟ داستان مردي از خراسان را همه مي دانيم كه نزد امام صادق (ع) آ مد و خبر داد كه چند صد هزار مرد مسلح منتظر اشاره آن حضرت اند تا قيام كنند. حضرت (ع) پس از آن كه در باره ي عدد مزبور اظهار ترديد وتعجب كردند و اوپي در پي ،عدد را كم كرد وحضرت (ع) در پايان تأكيد بر كيفيت افراد، تعدادي را ذكر كردند (12يا 15به اختلاف روايات) وفرمودند: اگر به اين تعداد ياراني داشتم، قيام مي كردم . افراد زيادي از اين قبيل،به امام (ع) مراجعه و تقاضاي قيام (به تعبيرروايات ،خروج) مي كردند. ( البته مواردي هم مراجعه كنندگان، جاسوسان بني عباس بودند كه از جواب هاي امام (ع) به آنان ، مي شود جاسوس بودن آنان را حدس زد. ) اين افراد چرا مراجعه مي كردند؟ آيا غير از اين كه در فرهنگ شيعه ، در آن روز مسأله ي خروج وقيام براي ايجاد دولت حق، يك امر حتمي ويك هدف مسلم ائمه (ع) به شمار مي رفت و تلقي اصحاب وشيعيان اين بود كه ائمه (ع)،منتظر فرصت مناسب براي قيام به آن مي باشند؟»( خامنه‌اي، 1384، 57) . تلقي اصحاب ائمه (ع) از مبارزات امامان (ع)   اصحاب ائمه (ع)، همگي تلقي شان اين بود كه امامان شيعه (ع) ، در راستاي حركت مبارزاتي مهمي قرار دارند، مي دانستند كه امامان شيعه (ع)، در حال مبارزاتي مستمر وپي گير و همه جانبه با حاكمان غاصب زمان خود بوده اند . «روايات جالبي دراين باب ديدم كه از آن مي شود فهميد كه اين تلقي در سطوح اصحاب بلند، مرتبه اي چون زرارهًْ بن اعين چگونه بوده است. روايتي در رجال كشي است، روزي زرارهًْ نزد امام صادق (ع) مي آيد و مي گويد: يكي از ياران ما از دست طلبكاران گريخته است. اگر اين امر نزديك است تا با قائم خروج كن واگر در آن خيري هست، به آنان از در مصالحه در آيد، حضرت (ع) مي فرمايند: خواهد شد. زرار هًْ مي پرسد تا دو سال؟ باز مي فرمايند: انءشاالله خواهد شد و زرارهًْ خود را قانع مي كند كه تا دو سال ديگر حكومت آل علي بر سر كار خواهد آمد» (الطوسي، 1348، 157). «از روايات متعددي كه در زمينه ي انتظار قيام يا در خواست آن از سوي اصحاب ائمه (ع) وجود دارد، به روشني مي توان فهميد كه هدف ائمه (ع)، يعني تشكيل حكومت علوي و تلاش براي آن و متوقع بودن آن، از جمله مسلمات در نظر شيعيان و حتي ياران نزديك ائمه (ع) بوده است و اين، قرينه‌اي حتمي برهدف و خط مشي ائمه (ع) است» (خامنه‌اي، 1384، 58). دربخش ديگري چنين آورده اند: «زندگي ائمه(ع) را ما به عنوان درس و اسوه بايد فرا بگيريم و نه فقط به عنوان خاطره‌اي شكوه مند و ارزنده و اين بدون توجه به روش و منش سياسي اين بزرگواران ممكن نيست. نكته‌اي كه براي من روشن شد اين است كه زندگي اين بزرگواران عليرغم تفاوت ظاهري، كه حتي بعضي در آن احساس تناقض كرده‌اند، در مجموع، يك حركت مستمرطولاني است كه از سال يازدهم هجرت شروع مي شود و 250 سال ادامه پيدا مي كند و به سال 260 كه سال شروع غيبت صفري است، خاتمه پيدا مي كند. اين بزرگواران يك واحدند، يك شخصيتند، شك نمي توان كرد كه هدف و جهت آنها يكي است. پس ما به جاي اين كه بياييم زندگي امام حسن مجتبي (ع) را جدا و زندگي امام حسين (ع) را جدا و زندگي امام سجاد(ع) را جدا تحليل كنيم، تا احياناً در دام اين اشتباه خطرناك بيفتيم كه سيره ي اين سه امام به خاطراختلاف ظاهري، با هم متخالف و متعارض اند، بايد يك انساني را فرض كنيم كه 250 سال عمر كرده است. تمام حركات اين انسان بزرگ و معصوم، با اين ديد قابل فهم و قابل توجيه خواهد بود. هر انساني كه از عقل و حكمت برخوردار باشد ولو نه از عصمت، در يك حركت بلند مدت، تا كتيك ها واختيار هاي موضعي خواهد داشت. گاهي ممكن است لازم بداند تند حركت كند و گاهي كند، و گاهي حتي ممكن است به عقب نشيني حكيمانه دست بزند، اما همان عقب نشيني هم از نظر كساني كه علم و حكمت او را و هدف داري او را مي دانند، يك حركت به جلو محسوب مي شود، با اين ديد زندگي امير المؤمنين (ع)، با زندگي امام مجتبي (ع)، با زندگي حضرت ابي عبدالله (ع)، با زندگي هشت امام ديگر تا سال 260 يك حركت مستمر است» (خامنه‌اي، 1365،8). منبع: دانشگاه علوم اسلامی رضوی ع ،دو ماهنامه اندیشه حوزه(81/82) ،1389  
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 239]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن