تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805442386




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نخستين دوره ي تاريخي امامت(8)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
نخستين دوره ي تاريخي امامت(8)
نخستين دوره ي تاريخي امامت(8)     امامت، در دوره ي امام حسين (ع)   «پس از شهادت امام مجتبي (ع)، رسماً حركت تاريخي شيعه و امامت شيعي ، به دوره ي امام حسين (ع) منتقل مي شود. نام حسين بن علي (ع)، نام عجيبي است. وقتي از لحاظ عاطفي نگاه مي كنيد، مي بينيد خصوصيت اسم آن امام در بين مسلمين با معرفت، اين است كه دل ها را مثل مغناطيس و كهربا به خود جذب مي كند، البته در بين مسلمين كساني هستند كه اين حالت را ندارند و در حقيقت، از معرفت به امام حسين (ع) بي بهره اند. از طرفي، كساني هم هستند كه جزء شيعيان اين خانواده محسوب نمي شوند، اما در بين آنها، بسياري هستند كه اسم حسين (ع)، اشكشان را جاري مي كند و دلشان را منقلب مي سازد. خداي متعال در نام امام حسين (ع)، اثري قرار داده است كه وقتي اسم او آورده مي شود، بردل و جان انسان يك حالت معنوي حاكم مي شود. اين معناي عاطفي آن ذات و وجود مقدس، از اول هم در بين اصحاب بصيرت همين طور بوده است» (سيد علي خامنه‌اي، سيماي معصومين، 1383، 158). امام حسين (ع)، شريعه ي معارف   «امام حسين (ع)، وجود مباركش، به حق، شريعه ي معارف است. عزيزترين معارف و عالي ترين مطالب عرفاني و معرفتي در كلمات ديني آن بزرگوار است. همين دعاي امام حسين (ع) درروزعرفه، پر ازنغمه هاي شيوا و عشق و شور معرفتي است، حتي بعضي از دعاهاي امام سجاد (ع) را كه انسان مي بيند و مقايسه مي كند، گويا كه دعاي اين پسر، شرح و توضيح دعاي پدر مي باشد. يعني او اصل است و اين فرع مي باشد. دعاي عجيب و شريف عرفه و كلمات اين بزرگوار در حول و حوش عاشورا و خطبه هايش در غير عاشورا معنا و روح عجيبي دارد. از جنبه هاي تاريخي هم، اين نام وخصوصيت و شخصيت، يك مقطع تاريخي و يك كتاب تاريخ است» (همان، 159). دوران امام حسين (ع) و تغييرارتجاعي جامعه   «در دوران امام حسين (ع)، به دليل حاكميت امويان و ترفندها و توطئه هاي آنان،يك تغيير ارتجاعي كلان و مهمي در جامعه ي آن روز رخ داده بود و در واقع، جاهليت به دوره ي نويني منتقل شده بود. از جنبه هاي تاريخي، حاكميت اموي ها، با طيف وسيعي از درباريان دين فروخته و مزدبگير و اجيرامويان، تغييرات عجيبي در جامعه به وجود آمد و همين مسأله، راز اين حادثه است كه بعد از 50 سال از رحلت نبي مكرم اسلام (ع)، كساني كه مدعي ديانت بودند، آمدند و فرزند پيامبر(ص) را با آن طرز فجيع به شهادت رساندند» (همان، 162). اصل قرارگرفتن بيعت   در اين دوره، وضعيت عجيبي پيش آمد، يكي از آنها، اصل قرار گرفتن مسأله ي بيعت بود. بيعت يك اصلي شد كه گويا اصل دين است، آن هم با افراد فاسد و فاسقي همچون يزيد و امثال او. اصل قرار گرفتن خلافت   با فاصله گرفتن خلافت از امامت اسلامي، خليفه گري و جانشيني افرادي به جاي افراد ديگر در رديف اصول قرار گرفت و تقريباً به مانند يك اصل برذهنيت جامعه حاكم شد؛ آن هم كسي كه هيچ سنخيتي بارسول گرامي اسلام (ع) ندارد. فقط اگر نام خليفه روي او بود، كفايت مي كرد در اين كه مردم اطاعت كنند. اصل قرار گرفتن اطاعت   در اين دوره ي تاريخي اطاعت از جلادهايي نظير عبيدالله زياد هم اصل قرار گرفت و اطاعت از آنان امرواجبي شمرده مي شد. بنابر اين پرواضح است كه تخلف از بيعت و پذيرش خليفه و عدم اطاعت، چه عواقبي دارد. شواهد انحراف   شواهد انحراف درك جامعه در دوره ي امام (ع) فراوانند، كه تاريخ، اين صحنه ها را به نمايش گذارده و شواهدي صادق بر انحراف هستند. قتل بزرگاني نظير ميثم تمار، عمر و بن حمق خزاعي، حجربن عدي و شخصيت هايي نظير كميل بن زياد و بزرگان از تابعين و صحابه، همه گواه هاي صادقي بر اوج و عمق انحراف در اين دوره مي باشند. «پر واضع است كه اين انحرافات، نتيجه‌اي جز قتل و شهادت بهترين انسان را ندارد. مسأله به قدري روشن بود و انحراف به قدري نمودار بود كه در گفتارها كاملاً هويدا و نمودار شده بود. زينب كبري(س) در بازار كوفه، آن خطبه ي عظيم را اساساً بر همين محور ايراد كرد» (همان، 162). «يا اهل الكوفهًْ، يا اهل الختل و الغدر، أتبكون؟» (سيد بن طاووس، 1345، 88). « مردم كوفه، وقتي كه سر مبارك امام حسين(ع) را بر روي نيزه مشاهده كردند و دخترعلي (ع)را اسير ديدند و فاجعه را از نزديك لمس كردند، بنابه ضجه و گريه گذاشتند، فرمود:أتبكون؟»؛« فلارقأت الدمعهًْ و لا هدئت الرنةْ»؛ گريه و ناله ي آنان تمامي نداشته باشد. بعد فرمود:«انما مثلكم كمثل التي نقضت غزلها من بعد قوهًْ انكاثاً اتتخذون ايمانكم دخلاًبينكم»؛ اين،همان برگشت است، برگشت به قهقهرا و عقب گرد و شما مثل زني هستيد كه پشم ها يا پنبه ها را نخ مي كند، بعد از آن كه اين نخ ها آماده شد. دوباره شروع مي كند نخ ها را از نو باز مي كند و پنبه مي كند. شما در حقيقت، نخ هاي رشته ي خود را پنبه كرديد، اين، همان برگشت است، اين بزرگ ترين فاجعه ي آن روز بود» ( سيد علي خامنه‌اي، ص 163). دوران غربت امامت   «دوره ي بعد از شهادت اميرمؤمنان(ع)، به حق دوران غربت امامت است، يعني دوره ي امامت امام حسن و امام حسين (ع)، امام حسين (ع)، بيست سال بعد از اين مدت به صورت امام معنوي همه ي مسلمانان مورد احترام همه ي مسلمانان است. محل ورود و تحصيل علم همه، محل تمسك وتوسل همه ي كساني كه مي خواهند به اهل بيت (ع) اظهار ارادتي بكنند؛ شخصيت محبوب،بزرگ،شريف ،نجيب، اصيل و عالم. او به معاويه نامه مي نويسد، نامه‌اي كه اگر هر كسي به هرحاكمي بنويسد، جزايش كشته شدن است. معاويه با احترام تمام اين نامه را مي گيرد، مي خواند، تحمل مي كند و چيزي نمي گويد. اگر درهمان اوقات هم كسي مي گفت كه در آينده ي نزديك به اين مردم محترم شريف عزيز نجيب كه مجسم كننده ي اسلام و قرآن، در نظرهربيننده است، ممكن است به دست همين امت اسلام و قرآن گشته بشود، آن هم با آن وضع، هيچكس تصور هم نمي كرد، اما همين حادثه ي باور نكردني، همين حادثه ي عجيب و حيرت انگيز اتفاق افتاد! چه كساني كردند؟ همان هايي كه به خدمتش مي آمدند و سلام و عرض اخلاص هم مي كردند. اين يعني چه؟ معنايش اين است كه جامعه ي اسلامي در طول اين پنجاه سال از معنويت و حقيقت اسلام تهي شده است، ظاهرش اسلامي است، اما باطنش پوك شده است . خطر اين جاست. نمازها بر قرار است،نماز جماعت برقرار است، مردم هم اسمشان مسلمان است وعده اي هم طرفدار اهل بيت(ع) هستند»(سيد علي خامنه اي،1383، 158-152). منبع: دانشگاه علوم اسلامی رضوی ع ،دو ماهنامه اندیشه حوزه(81/82) ،1389  
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 330]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن