تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همه گناهان گذشته كسى كه از روى ايمان و براى رسيدن به ثواب الهى معتكف شود، آمرزي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813187169




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به وظايف نمايندگان در خانه ملت


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به وظايف نمايندگان در خانه ملت
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): مجلس شوراي اسلامي ،نهاد قانونگذاري و نماد مردم سالاري ديني در كشور است.پس از تشكيل هر دوره از مجلس ،بحث درباره وظايف نمايندگان و پاي بندي به اين وظايف بخشي از دغدغه هاي راي دهندگان را تشكيل مي دهد.


در واقع مردم با تفويض اختيارات خود به نمايندگان منتخب خود،‌ آنها را راهي خانه ملت مي كنند تا به دو وظيفه مهم و اساسي كه "وضع‌ قوانين" و "نظارت" بر حسن اجراي آنها است جامه عمل بپوشانند. از همين رو طبق قانون اساسي نمايندگان در روز نخست كاري خود سوگندنامه اي را براي پاي بندي به وظايف خود قرائت مي كنند.
متن قسم نامه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بدين شرح است: " بسم الله الرحمن الرحيم، من در برابر قرآن مجيد، به خداي قادر متعال سوگند ياد مي كنم و با تكيه بر شرف انساني خويش تعهد مي نمايم كه پاسدار حريم اسلام و نگاهبان دستاوردهاي انقلاب اسلامي ملت ايران و مباني جمهوري اسلامي باشم، وديعه اي را كه ملت به ما سپرده به عنوان اميني عادل پاسداري كنم و در انجام وظايف وكالت، امانت و تقوي را رعايت نمايم و همواره به استقلال و اعتلاي كشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پاي بند باشم، از قانون اساسي دفاع كنم و در گفته ها و نوشته ها و اظهارنظرها، استقلال كشور و آزادي مردم و تامين مصالح آن ها را مدنظر داشته باشم".
نمايندگان اقليت هاي ديني اين سوگند را با ذكر كتاب آسماني خود ياد خواهند كرد.
فصل ششم قانون اساسي تماما به قوه مقننه اختصاص دارد. طبق قانون نمايندگان براي يك دوره چهار ساله انتخاب مي شوند. قانون هم چنين براي نمايندگان وظايف خاصي را تعيين كرده است.
برخي از اصول قانون اساسي كشور كه به صراحت به وظايف نمايندگان مجلس شوراي اسلامي اشاره مي كند به شرح زير است:
***‌ اصل هشتاد و چهارم:‌
هر نماينده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلي و خارجي كشور اظهار نظر نمايد.
*** اصل هشتاد و پنجم:‌
سمت نمايندگي قائم به شخص است و قابل واگذاري به ديگري نيست. مجلس نمي تواند اختيار قانون گذاري را به شخص يا هياتي واگذار كند...
*** اصل هشتاد و ششم:
نمايندگان مجلس در مقام ايفاي وظايف نمايندگي در اظهار نظر و راي خود كاملا آزادند و نمي توان آنها را به سبب نظراتي كه در مجلس اظهار كرده اند يا آرائي كه در مقام ايفاي وظايف نمايندگي خود داده اند تعقيب يا توقيف كرد.
*** اصل هشتاد و نهم:
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مي توانند در مواردي كه لازم مي دانند هيات وزيران يا هر يك از وزرا را استيضاح كنند...
بر پايه آنچه از قانون مستفاد مي شود، مهم ترين وظايف نمايندگان حفظ استقلال و اعتلاي كشور و
حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم است. در انجام اين وظايف تمامي نمايندگان اعم از زن و مرد مكلفند تمام مساعي خود را بكاربرند و از اين حيث تفاوتي بين نمايندگان زن و مرد وجود ندارد؟.
قانونگذار هيچ تفكيكي بين وظايف نمايندگان زن و مرد قائل نشده است و برخلاف آنچه برخي مي پندارند وظايف نمايندگان زن در مجلس به طور مطلق مربوط به بررسي و وضع قوانين مربوط به زنان نيست بلكه يك وظيفه كلي است كه فرقي بين زن و مرد نمي توان قائل شد.
"لاله افتخاري" نماينده دور هفتم و منتخب مردم در دور هشتم نيز در اين زمينه مي گويد: «‌قطعا حضور خانم هاي بيشتر در مجلس مي تواند در بحث قانون گذاري و اصلاح قوانين و رفع ابهام و تصويب قوانين جديد تاثير گذار باشد زيرا خانم ها بهتر از ديگران مي توانند به نكات ظريفي كه در مورد زنان وجود دارد، پي ببرند و در راستاي حل مشكلات قدم بردارند.»
"احمد اميركلايي" وكيل دادگستري در اين باره مي گويد «از آنجايي كه كه زن ايراني، زن خانواده است. يعني خواه دختر خانواده باشد، خواه مادر ، همسر يا حتي مادر بزرگ، همه عشق و علاقه اش در خانواده است به همين علت مشكل مردان خانواده، زنان آن خانواده را نيز تحت تاثير قرار مي دهد.»
وي در ادامه سخنان خود مي افزايد: «از آن جهت كه زنان به طور كلي غم همه را مي خورند ، بنابراين هر چقدر امورات كلي جامعه رو به راه شود، زنان آن جامعه هم خوشبخت ترند. از طرفي زنان قوانين مخصوص خودشان را هم لازم دارند كه تصويب شوند.»
"سهيلا جلودارزاده" نماينده سه دوره مجلس شوراي اسلامي نيز در اين باره مي گويد: «وقتي يك سقفي پايين بيايد روي سر زن و مرد مي ريزد و وقتي هم كه بالا برود و مستحكم شود، همه از سايه اش استفاده مي كنند. در نتيجه ما يك وظيفه كلي و عمومي داريم و آن هم مشاركت جدي و حضور فعال در قانون گذاري كلان كشور است كه هم به زنان و هم به مردان مربوط مي شود، يك سري وظايف هم هست كه به حقوق مخصوص زنان ارتباط دارد.»
به گفته جلودارزاده «در رابطه با حقوق زنان تلاش براي اصلاح بعضي قوانين بايد صورت گيرد مثلا قانون بايد براي خشونت عليه زنان، و تضييع حقوق زنان فكري كند.»
"زهرا اصغري نژاد" دبير دبيرستان هاي تهران در اين باره مي گويد:‌ «ببينيد الان نياز به حضور زنان در مجلس بيشتر است زيرا تعداد زنان شاغل در جامعه نسبت به قبل از انقلاب بيشتر شده است. الان تعداد زيادي از زنان كارمند و كارگر هستند. اين زنان نياز به قوانين حمايتي دارند.
در آموزش و پرورش كه بيشترپرسنل آن زن هستند آنها براي كارشان نياز به قوانين حمايتي دارند تا دستشان باز باشد. يا مثلا در حوزه بهداشت و درمان، زنان زايمان و بيماري هاي خاص خود را دارند و بنابراين بيشتر نياز به دارو درمان و تامين سلامت دارند.»
وي در ادامه سخنان خود مي افزايد: «بنابراين در مجلس در كميسيون هاي آموزش و پرورش و بهداشت و درمان، آموزش عالي، اداري و استخدامي، امور اجتماعي بايد زنان حتما حضور داشته باشند. با توجه به اين كه همه امور سياسي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، بين المللي، حقوقي، در مجلس مورد بررسي انجام مي گيرد بنابر اين زن ها بايد دست كم نصف تعداد اعضاي مجلس را تشكيل دهند."
پژوهم - 1732- 9026- 1446
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 359]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن