تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815633483




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به مناسبت روز مجلس خانه ملت


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: به مناسبت روز مجلس خانه ملت
خبرگزاري فارس: در نظام اسلامي، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، وظايف سنگين‏تري به نسبت افراد عادي دارند. آنان بدان جهت كه كارگزاران نظام الهي و اسلامي هستند، بايد همواره مراقب رفتار و گفتار خويش باشند و براي جوانانِ جامعه اسلامي، چونان اسوه‏هاي تقوا و نيك انديشي باشند.


رسالت بزرگ
مجلس شوراي اسلامي، اختيارات و وظايف قانوني فراواني دارد، از جمله وضع قانون در عموم مسايل، تصويب بودجه عمومي، حق تحقيق و تفحص در تمام امور كشور، تصويب عهدنامه‏ها، قراردادها و موافقت نامه‏هاي بين‏المللي، مسؤوليت در برابرملت و حق اظهار نظر در همه مسايل داخلي و خارجي،و رأي اعتماد به هيأت وزيران و استيضاح آنان. شكي نيست كه به سامان رساندن وظايف ياد شده، رسالتي بس سنگين است كه در سايه آينده‏نگري، برنامه‏ريزي و همه جانبه‏انديشي قابل تحقق است. به عنوان نمونه، اجراي برنامه‏هاي توسعه كشور، بايد از مسير تصويب مجلس شوراي اسلامي بگذرد. هم‏چنين حُسن اجراي آن نيز تنها در گرو نظارت و هدايت قوه مقننه است. پس نقش مجلس در رويكرد به بهينه سازيِ روند توسعه ياتضعيف و توقف آن، بس روشن است. از اين رو، نمايندگان مجلس بايد بتوانند با نقد و ارزيابي مسؤولان و كارشناسانه، برنامه‏هاي دولت را تصحيح، تكميل و اصلاح كنند.

مجلس شوراي اسلامي و افراد صالح
مجلس شوراي اسلامي، تبلور رشد سياسي جامعه است. بنابراين، حضور متخصصان رشته‏هاي گوناگون درآن، بسيار با اهميت است. اما نكته قابل توجه آن است كه نبايد به بهانه اين حضور و فراهم آوردن هم‏انديشي‏ها، مجلس به جولانگاه كساني تبديل شود كه چشم به آن سوي مرزها دارند و دل در گرو بيگانگان سپرده‏اند و طبل سكولاريسم و جدايي دين از سياست مي‏كوبند. بر همين اساس است كه مي‏بينيم رهبر فقيد و دورانديش انقلاب، با درك درست از اين مقوله، به مردم چنين توصيه مي‏كند: «نگذاريد در مجلس شورا، اشخاصي بروند كه آن‏ها با قدرت‏هاي بزرگ پيوستگي دارند. بايد ملت با اختيار خود و اراده خود، با امتياز خود و انتخاب خود، اشخاص صالح را، اشخاص متقي را، اشخاصي راكه براي ايران كار مي‏خواهند بكنند، به نفع ايران كار مي‏كنند، آن‏ها را بايد تعيين بكنند».

توجه به نظر مردم در مجلس
حق تعيين سرنوشت و مشاركت در امور سياسي، يكي از طبيعي‏ترين حقوق افراد است. در مجلس شوراي اسلامي، مردم براي مدتي، حق حاكميت را كه متعلق به همه آنان است، به افرادي كه انتخاب مي‏كنند، منتقل مي‏سازند. دولت و مجلس كه اين حقوق به آن‏ها انتقال يافته، با اقتداري مشروع، به وضع و اجراي قانون مي‏پردازند. پس در حقيقت، اين مردم هستند كه با رأي خود كساني را به مجلس مي‏فرستند تا مدت معيني به جاي آن‏ها تصميم‏گيري كنند. نكته مهم در اين قضيه، اين است كه نمايندگان مجلس بايد در ارتباط دايم با موكّلان خود، يعني مردم باشند تا بتوانند در تصميم‏گيري‏هاي كلان كشور، نظر آن‏ها را بدانند و مشكلات آنان را منعكس سازند. بديهي است كه در غير اين صورت، نماينده تكليف خود را به خوبي انجام نداده است.

مجلس شوراي اسلامي و وظيفه مردم
بدون شك، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، بايد از ميان افراد فرهيخته و نخبه كشور انتخاب شوند؛ كساني كه شايستگي و لياقت خود را براي اداره امور عمومي جامعه اثبات كرده و همواره در راه مصالح و منافع ملي گام برداشته‏اند. اما افرادي كه تنها در راه منافع شخصي و گروهي قدم برمي‏دارند و كار مثبت انجام نمي‏دهند، نبايد به «خانه ملت» راه يابند و از اين راه، بر سرنوشت مردم حاكم شوند. در همين رابطه از امام علي عليه‏السلام نقل شده كه فرمودند: «آن‏گاه كه لئيمان حاكم شوند، صاحبان فضيلت هلاك مي‏گردند». بنابراين، وظيفه مردم فهيم و آگاه ايران اسلامي است كه همواره افراد شايسته و لايق و صالح را انتخاب كنند و بر سرنوشت اجتماعي خويش حاكم سازند.

مشورت با مردم
از ديدگاه اسلام، تلازم منطقي‏اي بين حق و تكليف وجود دارد؛ يعني هر حقي، تكليفي ايجاد مي‏كند. وقتي مردم حق تصميم‏گيري در همه امور سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي را كه خود بايد اعمال كنند، به وكيلان، يعني نمايندگان مجلس مي‏سپارند، اين امر، تكليفي را به گردن نمايندگان مي‏گذارد كه در اين امور، به جاي مردم تصميم بگيرند. حال كسي كه به جاي ديگري در امور مهم كشور ـ كه با سرنوشت همه افراد در ارتباط است ـ تصميم مي‏گيرد، بايد به طور دايم با مردم در ارتباط باشد و از نظرات و پيشنهادات آن‏ها در امور مربوط به مجلس بهره بگيرد و بر اساس آن تصميم‏گيري كند. اما در اين ميان، متأسفانه برخي از نمايندگان پس از انتخاب شدن، ديگر رأي دهندگان را نمي‏شناسند، تا دوره بعد كه دوباره مي‏خواهند انتخاب شوند. اين كار، از شأن يك نماينده صادق و متعهد به مردم و نظام دور است؛ زيرا اين حق مردم است كه بدانند نمايندگان از طرف آنان چه تصميمي مي‏گيرند. اگر تصميمات گرفته شده و قوانين وضع شده با خواست‏ها و نيازهاي مردم سازگاري نداشته باشد، طبعا مورد پذيرش مردم نيز نخواهد بود.

تقوا و توكل در مجلس
مجلس شوراي اسلامي، مجلس نيكان و مقربان است و نمايندگان آن، وضع كنندگان قوانين در چارچوب قرآن و سنت و رهنمودهاي عترت عليهم‏السلام است. مجلس شوراي اسلامي، خانه پارسايان است. تقوا و توكل، از مهم‏ترين شاخصه‏هاي كارگزاران مجلس است. اگر تقوا نباشد، كارگزاران و نمايندگان از درون مي‏پوسند و اگر توكل نباشد، همگي از برون ضربه مي‏پذيرند. نيروي تقوا، يعني رعايت واجبات الهي و پرهيز از گناهان، مسؤولان و كارگزاران مجلس را در برابر هوس‏هاي دروني و نفس اماره مصونيت مي‏بخشد و نيروي توكل و اعتماد به خدا و قدرت و حكمت آن‏ها، ريشه پاسداري از استقلال امت اسلامي در برابر تهديد و تطميع خارجي مي‏گردد.

مجلس محرومان
مجلس شوراي اسلامي، جايگاه توحيد است. مجلس عشق به خدا و خدمت به مردم است. مجلس شوراي اسلامي، مجلس قرآن و سنت، صداقت و تعهد، و اخلاص و ايثار است. مسلمانان در آن احساس عزت و سرافرازي مي‏كنند و منافقان در آن حقير و زبون‏اند. خداترسي، مردم‏دوستي، تلاش و جهاد و پاسداري از معروف و نبرد با منكر، از ويژگي‏هاي مجلس اسلامي است. كارگزاران صادق در مجلس اسلامي، بيش از آن كه به دنيا بينديشند، به آخرت مي‏انديشند؛ بيش از آن‏كه به خواست بين‏المللي ارج نهند، به نياز داخلي فكر مي‏كنند؛ و بيش از آن كه به پرستيژ و ابهت كاذب فكر كنند، به واقعيت و مشكلات و نيازهاي مردم توجه مي‏كنند. مجلس شوراي اسلامي، مجلس محرومان، جايگاه دين‏داران و محل اجتماع مؤمنان است. پس بياييم حرمت مجلس را نگهداريم و نمايندگانِ واقعي ملت مسلمان خويش باشيم.

نماينده راستين
نمايندگان واقعي مردم در مجلس شوراي اسلامي، مسؤوليت‏هاي بسي سنگين و خطيري به عهده دارند. آنان بايستي در برابر انحراف‏ها، دقيق و حساس باشند، از لذت‏هاي شخصي و هواي نفس بگذرند و هيچ گاه رفاقت را بر حقيقت مقدّم ندارند. نماينده حقيقي كسي است كه تنها به دنياي مردم نمي‏انديشد، بلكه هم به دنيا و هم به آخرت مردم فكر مي‏كند. نماينده واقعي، كسي است كه بيش از آن كه با سرمايه‏داران هم‏نشيني كند، با فقيران و تهي‏دستان نشست و برخاست مي‏كند و با خانواده شهيدان، جانبازان، آزادگان و ايثارگران معاشرت دارد. او بيش از آن‏كه براي سرمايه‏داران حرمت قايل باشند، به مؤمنان احترام مي‏گذارد. نماينده راستين كسي است كه بيش از آن كه به امنيت سرمايه‏ها بينديشد، به امنيت ايمان و جان مؤمنان و شخصيت افراد در جامعه اسلامي فكر مي‏كند. بدان اميد كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همواره اين‏گونه بينديشند و عمل كنند.

روابط مجلس و مردم
مجلس شوراي اسلامي، وظايف مهم و سنگيني در برابر ملت به عهده دارد. مجلس بايد دربرابر خواسته‏هاي مردم پاسخگوبوده و مخلصانه در پي رفع مشكلات آنان باشد. البته مردم نيز در برابر مجلس وظايفي به عهده دارند و بايد در راستاي تقويت مجلس بكوشند و نمايندگان رادر انجام وظايفشان ياري رسانند. بنابراين، مي‏توان گفت كه خواست مجلس و مردم از يكديگر، دو سويه است. در واقع، مجلس از ملت جدا نيست و هم‏فكري، همكاري، همدلي و هم‏راهي بر مجلس و ملت حاكم است. مجلس و ملت را در برابر هم قرار دادن، نيرنگ استكبار جهاني است. البته شكي نيست كه روزي روابط ملت و مجلس، روابط سالم و سازنده و مهرآميز خواهد بود كه هر دو، حقوق و وظايف خويش را بشناسند و به وظايف خودشان اقدام كنند. رعايت حقوق مجلس و ملت، الفت ملي و عزت و اقتدار ديني را تحكيم و تعميق بخشيده، سعادت و رفاه و كام‏يابيِ جامعه را به ارمغان خواهد آورد.

وظايف خطير نماينده مجلس
نماينده مجلس، گاه در مقام قانون‏گذاري مي‏نشيند و قوانين مصوّبش، مسير زندگي انسان‏هاي زيادي را دگرگون مي‏كند، زماني در مقام قضاوت و داوري، به ارزيابي و ردّ يا تاييد صلاحيت اعتبارنامه‏هاي نمايندگان مي‏پردازد و به هيئت دولت، رأي اعتماد يا عدم اعتماد مي‏دهد و گاه به عنوان محاسبه‏گري دقيق و ارزش‏يابي امين، به بررسي عملكرد نهادها و وزارت‏خانه‏ها مي‏نشيند و در اين همه، چه بسا مصالح شخصي، منافع گروهي و حبّ و بغض‏هاي فراوان، مانع تصميم‏گيري درست او شود. از اين گذرگاه مهيب و ظريف، تنها كساني به سلامت مي‏گذرند كه با شجاعت و قاطعيت اين ميدان را در نوردند.

ويژگي‏هاي نماينده مجلس
بي‏ترديد، معيارهاي مهمي چون: تقوا، عدالت‏خواهي و التزام عملي به احكام دين، از ويژگي‏هاي اصلي يك نماينده در مجلس شوراي اسلامي است. گاهي ممكن است در اثر غفلت يا سوء استفاده از موقعيت، برخي افرادْ مسايل مخالف با شرع مقدس اسلام را در مجلس مطرح سازند. اين‏جاست كه يك نماينده با تقوا، عدالت‏خواه و دين‏دار، هرگز نمي‏تواند مهر سكوت بر لب بزند؛ بلكه در صدد ارشاد و مقابله برمي‏آيد تا مبادا پيشنهادهاي مخالفِ شرع و آرمان شهيدان، در مجلس شوراي اسلامي مطرح شود و به تصويب برسند. بر همين اساس است كه رهبر فقيد انقلاب، حضرت امام خميني رحمه‏الله فرمودند: «با كمال قدرت، با پيشنهادهاي مخالف باشرع مقدس كه ممكن است از روي ناآگاهي و غفلت طرح شود، شديدا مخالفت نماييد و از قلم‏هاي مسموم و گفتار منحرفين هراسي نداشته باشيد».

مجلس و نمايندگان در كلام امام رحمه‏الله
حضرت امام خميني در پيام تاريخي خود به نمايندگان دومين دوره مجلس شوراي اسلامي فرمودند: «اگر بخواهيد بي‏خوف و هراس در مقابل باطل بايستيد و از حق دفاع كنيد و ابرقدرتان و سلاح‏هاي پيشرفته آنان و شياطين و توطئه‏هاي آنان در روح شما اثر نگذارد و شمارا از ميدان به در نكند، خود را به ساده زيستن عادت دهيد و از تعلق قلب به مال و منال وجاه و مقام بپرهيزيد. مردان بزرگ كه خدمت‏هاي بزرگ براي ملت‏هاي خود كرده‏اند، اكثر ساده زيست و بي‏علاقه به زخارف دنيا بوده‏اند. آن‏ها كه اسير هواهاي پست نفساني و حيواني بوده و هستند، براي حفظ يا رسيدن به آن، تن به هر ذلّت و خواري مي‏دهند و در مقابل زور و قدرت‏هاي شيطاني، خاضعْ و نسبت به توده‏هاي ضعيف، ستمكار و زورگو هستند. ولي وارستگان به خلاف آنان‏اند؛ چرا كه با زندگاني اشرافي و مصرفي، نمي‏توان ارزش‏هاي انساني ـ اسلامي را حفظ كرد».

مجلسِ اسلامي
در نظام اسلامي، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، وظايف سنگين‏تري به نسبت افراد عادي دارند. آنان بدان جهت كه كارگزاران نظام الهي و اسلامي هستند، بايد همواره مراقب رفتار و گفتار خويش باشند و براي جوانانِ جامعه اسلامي، چونان اسوه‏هاي تقوا و نيك انديشي باشند. در نظام ديني، نمايندگان، از گناه مي‏گريزند، با باطل مي‏ستيزند و ازفشار و هياهوي خارجي بيم به دل راه نمي‏دهند. مهم‏ترين وظيفه نمايندگان مجلس در حكومت ديني، پاسداري از نظام و ارزش‏هاي آن است. در نظام اسلامي، مجلس، محل اجتماع نيكان جامعه است. البته مجلس نيكان و صالحان، تا روزي مجلس مشروع و مردمي است كه در كليه قوانين و مقررات، بخش‏نامه‏ها، آيين‏نامه‏ها و قراردادهاي داخلي و خارجي، در چارچوب قرآن و سنّت و سفارشات معصومان عليهم‏السلام گام بردارد و مطيع فرمان نايب امام زمان(عج) باشد. مجلسي، مجلسِ اسلامي است كه آرمانش، اجراي احكام الهي و ياري رساندن بندگان خدا بوده، و نمايندگانشْ مسلماناني متعهد و فداكار باشند.

مسؤوليت ملت در برابر مجلس
بدون شك، ملت بايد همواره بر اعمال كارگزاران نظام، از جمله نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ناظر باشد؛ زيرا مجلس خانه واقعي ملت است و مردم نبايد بگذارند كه نامحرمان و افراد منحرف و غيرمتعهد به نظام و انقلاب، وارد اين خانه شده، به اسلام و كشور خيانت كنند. مجلس شوراي اسلامي، جاي كساني است كه نيازهاي كشور را به خوبي بشناسند وبه مصالح و مفاسد كشور آگاه باشند. بر همين اساس است كه حضرت امام خميني رحمه‏الله وظيفه ملت را در مراقبت از مجلس، بسيار سنگين دانسته و مي‏فرمايند: «امروز، مسؤوليت به عهده ملت است. ملت اگر چنان‏چه كنار بنشينند، [اگر] اشخاص مؤمن، اشخاص متعهد بنشينند و اشخاصي كه نقشه كشيده‏اند براي اين مملكت، از چپ و راست، آن‏ها وارد بشوند در مجلس، تمام مسؤوليت به عهده ملت است».

نمايندگان و پرهيز از خوي كاخ‏نشيني
ساده‏زيستي و زهد، از صفات برجسته انساني، و ويژه مردان پاك‏سيرت و بلندانديش به شمار مي‏رود. مردان بزرگ و خدمتگزار به اسلام و مردم، همواره ساده‏زيست و بي‏توجه به زخارف دنيوي بوده‏اند. آنان، همواره ياور محرومان و ضعيفان بوده و از كاخ‏نشينان بي‏مسؤوليت و غيرمتعهد به اسلام و مردم، بيزاري جسته‏اند. امروزه، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي كه بر مسند خدمتگزاري به اسلام و مسلمين نشسته‏اند، بايد از اين ويژگي الهي برخوردار باشند تا به عنوان الگو و اسوه براي نمايندگان ساير كشورهاي اسلامي به شمار آيند. افزون بر اين، چنان‏چه نمايندگان مجلس، ساده‏زيستي و زهد رافراموش كنند و در عوض، خوي كاخ‏نشيني يابند، بدون ترديد خطري بسيارعظيم متوجه انقلاب و نظام خواهد شد. حضرت امام خميني رحمه‏الله نيز در اين‏باره چنين هشدار داده‏اند: «آن روزي كه مجلسيان، خوي كاخ‏نشيني پيدا كنند ـ خداي نخواسته ـ، و از اين خوي ارزنده كوخ‏نشيني بيرون بروند، آن روز است كه ما براي اين كشور بايد فاتحه بخوانيم».

مجلس شوراي اسلامي و پاسداري از نظام
بدون شك، عمده‏ترين وظيفه ديني و ملي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي حفظ و پاسداري از نظام مقدس جمهوري اسلامي و اصول و ارزش‏هاي آن است. از بالاترين اصول آن، اصل مقدس «ولايت فقيه» است كه امروزه در رهبري ارزشمند حضرت آيت‏اللّه‏ خامنه‏اي و پيروي همه جانبه آحاد جامعه تجلي يافته است. بنابراين، شكوه و عظمت مجلس و نمايندگان آن، تنها در راستاي حفظ و تقويت نظام اسلامي قابل تحليل و ارزيابي است؛ نظامي كه ثمره سال‏ها پايداري و ايثار خون‏هاي فراوان است. باشد كه با تلاش‏ها و برنامه‏ريزي‏هاي اصولي و منطقي مجلس و نمايندگان آن، پايه‏هاي نظام اسلامي بيش از پيش تقويت شده و از اين راه، برگ ديگري بر افتخارات مجلس شوراي اسلامي و فرزندان متعهد و دين‏باور آن افزوده شود.

مجلس و چاره‏جويي براي مشكلات جوانان
مجلس شوراي اسلامي، بايد براي حل مشكلات مردم، به ويژه نسل جوان كشور، نقش فعّال و دقيق‏تري ايفا نمايد. برقراري ارتباط با نسل جوان كشور و تحقيق و تفحص براي آگاهي از مسايل و مشكلات آنان و يافتن راه حل‏هاي مناسب، از مهم‏ترين وظايفي است كه برعهده نمايندگان مجلس شوراي اسلامي قرار دارد. نمايندگان، بايد پاسخگوي انتظارات جوانان رأي دهنده باشند و براي حل مشكلات اين قشر مهم و سرنوشت ساز، چاره‏جويي و تفكر نمايند.

مجلس شوراي اسلامي و مطالبات زنان
يكي از وظايف نمايندگان در مجلس شوراي اسلامي، وضع و تصويب قوانين مربوط به حقوق زنان و حمايت از اين قشر آسيب‏پذير است. در اين راستا، نمايندگان زن، به دليلِ «زن بودن» و آشنايي با بسياري ازمشكلات و موانع، رسالت بيش‏تري بر دوش دارند. نمايندگان زن، بايدبتوانند در شكستن ذهنيت‏هاي منفيِ به جا مانده ازگذشته، نقش دقيقي را ايفانمايند. هرچند زنِ نماينده، از لحاظ وظايف كليِ نمايندگي، با مرد نماينده هيچ فرقي ندارد، بايد پاسخگوي انتظارات زنان رأي دهنده باشند. دفاع از حقوق آنان و تلاش براي شناساندن «زن» به عنوان عضو فعال جامعه و در اختيار گذاشتن فرصت‏هايي برابر تحصيلي، اشتغالِ مديريتي و برطرف كردن كاستي‏هاي حقوق زنان در بُعد خانواده و اجتماع، تلاش در راه ريشه كني بي‏سوادي و ارتقاي سطح تحصيلي زنان و اعطاي بورس تحصيلي و...، از ديگر مواردي است كه مورد انتظار زنان جامعه ما مي‏باشد.

خواسته‏هاي مردم از مجلس
مجلس، مظهر حاكميت ملي و مردمي است. مجلس، مظهر قانون‏گذاري است. مجلس، خانه ملت است. بنابراين، بايد كساني به اين خانه قدم گذارند كه دل‏سوز ملت باشند و شبانه روز در راهِ حل مشكلات مردم بكوشند. امروزه حل مسايل و مشكلات مالي و اقتصادي، در رأس انتظارات مردم از مجلس قرار دارد. برقراري عدالت اجتماعي و رفاه، كم شدن فاصله طبقاتي، رفع تبعيض‏ها و برخورداري عادلانه از امكانات، حل مشكل بي‏كاري و ازدواج جوانان، جلوگيري از فساد مالي، مقابله با تهاجم فرهنگي و...، خواسته‏هاي ديگر مردم از مجلس شوراي اسلامي است.

حضور زنان در دوره‏هاي مختلف مجلس
به دنبال پيروزي انقلاب اسلامي و در پي حضور زنان در صف مقدم مبارزات برضد رژيم شاه و تأكيد حضرت امام رحمه‏الله مبني بر ضرورت حضور زنان در عرصه‏هاي مختلف فعاليت، بسياري از تشكل‏ها و گروه‏ها، از ورود زنان به مجلس شوراي اسلامي به عنوان نماينده ملت استقبال كردند. بدين ترتيب، پس از پيروزي انقلاب اسلامي، زنان در دوره‏هاي مختلف مجلس حضور داشته‏اند. اين امر، نشان دهنده خودباوري زنان به توانايي‏ها و استعدادهاي بالقوه‏شان است. البته با توجه به اين‏كه زنان، نيمي از پيكره جامعه را تشكيل مي‏دهند و باتوجه به حضور نيرومند آنان و سهمي كه در پيروزي انقلاب اسلامي داشته‏اند، بايد سهم بيش‏تري در مديريت كلان كشور داشته باشند. بدين ترتيب، مي‏توان گفت كه تا حضور آرماني زنان در مجلس، فاصله بسياري است و همين امر، وظايف مسؤولان راسخت و دشوارتر مي‏كند تا زمينه حضور بيش‏تر را براي اين قشر فراهم سازند.

ويژگي مجلس در دوران طاغوت
بر اساس نظام‏نامه مجلس كه در 17 شهريور 1285ش تصويب شد، زنان در كنار ديوانگان، مرتكبان قتل، دزدي و...، حق انتخاب شدن و انتخاب كردن را نداشتند. با وجود آن كه نيمي از پيكره جامعه را زنان تشكيل مي‏دادند، اما در تصميم‏گيري‏هاي سياسي كشور بي‏تأثير بودند. 58 سال پس از تشكيل اولين «مجلس»، در جلسه مورخ 10 ارديبهشت 1343، نمايندگان با اهداف استعماري و خيانت‏آميزي كه داشتند، به اصطلاح رأي به مشاركت سياسي زنان داده و اعطاي حق شركت بانوان در انتخابات مجلس شوراي ملي را به تصويب رساندند. از دوره بيست و يكم به بعد، زنان را در كسوت نمايندگي مجلس شوراي ملي مي‏بينيم. با وجودي كه از دوره بيست و يكم به بعد، شاهد حضور زنان در رأي دادن و رأي گرفتن هستيم، اما تعداد رأي دهندگان، حكايت از عدم استقبال مردم از انتخابات مي‏كند و از همين روست كه عمده‏ترين عامل خود باختگي مجالس پيش از انقلاب، عدم مشاركت سياسي فعّال مردم در انتخابات و دست نشاندگي نمايندگان آن است.

سير تاريخي مجلس در ايران
شرايط سياسي، اجتماعي و اقتصادي كشور در 96 سال پيش و مراوداتي كه با ساير دولت‏هاي اروپايي برقرار شده بود و به تنگ آمدن مردم از ظلم و استبداد و...، موجب شد تا مظفرالدين شاه براي جلوگيري از تشديد مبارزات مردمي، فرمان تشكيل مجلس را امضا كند. در قسمتي از فرمان مشروطيت آمده است: «... مصمم شديم كه مجلس شوراي ملي از منتخبين، شاهزادگان، علما، قاجاريه، اعيان و اشراف، ملاكين، تجار و اصناف به انتخاب مرقومه در دارالخلافه تهران تشكيل و تنظيم شود». از شرايط انتخاب شوندگان، چنين استنباط مي‏شود كه اين مجلس نيز جايگاه خواص بوده و مردمي كه با مبارزات خود طالب مشاركت سياسي گسترده‏تر بودند، جايگاهي نداشتند و مجلس به جز مواردي استثنا، محل حضور شاهزادگان، اعيان و اشراف و... بود. بدين ترتيب، اولين مجلس شوراي ملي، در 26 مرداد 1285ش به طور موقت در مدرسه نظام، با حضور اعيان و وزيران و رجال درباري، به منظور تمهيد مقدمات گشايش اولين مجلس تشكيل شد. نخستين جلسه رسمي مجلس شوراي ملي، در تاريخ 13 مهرماه 1285ش بدون حضور نمايندگان شهرستان‏ها افتتاح گرديد.

خانه من...
مجلس شوراي اسلامي، خانه بزرگ همه كساني است كه به اين آب و خاك دل بسته‏اند و به آن صميمانه عشق مي‏ورزند. مجلس شوراي اسلامي، تنها محلي براي تصويب قوانين و امور مربوط به سياست نيست؛ بلكه جايگاه بندگي خدا و دين‏داري نيز هست. درحرمت اين خانه سرنوشت‏ساز همان بس كه سرنوشت ملت و تصميم‏گيري سياسي، اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و...، در اختيار نمايندگان ملت است. پس بياييد از اين جايگاه خطير، به درستي مراقبت نماييم و اجازه ندهيم نامحرمان وارد خانه‏مان شود و اسرار آن را براي ديگران باز گويند. بياييد در اين مكانِ پر ارج، دست از نزاع و كشمكش‏هاي جناحي برداريم و همه با هم، براي عزت و سربلندي و آباداني ايران اسلامي تلاش و فعاليت كنيم. فراموش نكنيم كه مجلس، خانه من، خانه تو، خانه ما، و خانه ملت است.
...............................................................................................
انتهاي پيام/
 دوشنبه 11 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 244]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن