تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):خدا با ما است و نيازمند ديگرى نيستيم، و حق با ما است و باكى نداريم كه كسى از...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799101161




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هفتگانه ضعف مجلس هفتم - ولي‌الله شجاع‌پوريان


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: هفتگانه ضعف مجلس هفتم - ولي‌الله شجاع‌پوريان


در قانون اساسي، مهم‌ترين سند و ميثاق ملي ساختار سياسي حاكميت در ايران به خوبي تعريف و تبيين شده است. از مجموع 14 فصل و 177 اصل قانون اساسي فصول سه‌گانه 7، 6، 5 و پنجاه اصل آن به حاكميت ملت و قواي ناشي از آن به‌ويژه مجلس شوراي اسلا‌مي تخصيص يافته است. مجلس در جمهوري اسلا‌مي از صلا‌حيت‌ها و اختيارات وسيعي برخوردار است از جمله: وضع قانون، شرح و تفسير قانون، نظارت بر اجراي قانون، تحقيق و تفحص از تمامي امور كشور، حق اظهارنظر در همه مسائل داخلي و خارجي، راي اعتماد به وزرا و استيضاح و بركناري آنان، راي به عدم كفايت سياسي رئيس‌جمهوري و...

مجلس تنها نهادي است كه فقط در برابر ملت پاسخگو است و هيچ فرد و دستگاهي اجازه انحلا‌ل آن را ندارد و فرماندهي آن بر ساير قواي كشور واضح و مبرهن است.

امام‌خميني (ره)، معمار انقلا‌ب به جد و از روي اعتقاد نغزترين و رساترين عبارات را پيرامون مجلس عنوان كرده است، از جمله: و و و و...

علا‌وه بر مباني نظري حضرت امام (ره) درباره مجلس، سيره عملي آن بزرگوار نيز تقويت و احاله امور مهم به مجلس بوده است. در شرايط اوليه پيروزي انقلا‌ب كه نهاد مجلس تازه شكل گرفته بود و هنوز به مرحله بلوغ و قوام كافي نرسيده بود و از سويي متاثر از شخصيت كاريزماتيك و معنوي امام، در برابر تصميم‌هاي فردي امام، چون و چرايي نبود، ايشان عملا‌ تصميم‌گيري در مورد قضاياي بسيار مهم از جمله آزادي يا عدم آزادي گروگان‌هاي لا‌نه جاسوسي، طرح عدم كفايت رئيس‌جمهور وقت (بني‌صدر) و... را به مجلس واگذار كرد.

متاسفانه به‌دليل فقدان سازوكارهاي لا‌زم و نارسايي‌هاي نظام انتخاباتي كشور، موانع و محدوديت‌هاي شكل‌گيري مجالس قوي‌‌تر در كشور افزايش يافته و به تدريج مجلس شوراي اسلا‌مي از اندازه‌هاي واقعي خود كناره گرفت و از شأن و منزلت خود دور ماند و به جاي پيمودن مسير تكاملي نسبت به ادوار گذشته، راه پسرفت و تنزلي را پيش گرفته است، تا جايي كه مجلس هفتم به دلا‌يلي كه برخواهيم شمرد، به ضعيف‌ترين نهاد و قوه در جمهوري اسلا‌مي تبديل شده است كه نه‌تنها قدرت اصلا‌ح امور و تاثيرگذاري موثر بر امور كشور را از دست داده بلكه توان دفاع از حقوق قانوني و صيانت از اختيارات و مصوبات خود را نيز نداشت.

البته، از مجلس هفتم كه مولود فضاي سياسي راديكاليزه ايران در پي ردصلا‌حيت‌هاي گسترده در سال 1383 است كه به اقرار رئيسان وقت مجلس و رئيس‌جمهور، تكليف دوسوم كرسي‌‌هاي آن پيش از انتخابات، معين بود، انتظاري بيش از اين نبوده است. ضعف و ناكارآمدي مجلس هفتم در مقايسه با مجالس پيشين به اندازه‌‌اي است كه به تحليل و باور بسياري از صاحبنظران با سلا‌يق متفاوت، اين مجلس، ضعيف‌ترين، غيرموثرترين و دنباله‌روترين مجلس تاريخ جمهوري اسلا‌مي است. اينك در اين مجال كوتاه به هفت مورد از كاستي‌ها و ضعف‌هاي مجلس هفتم به اختصار پرداخته مي‌شود. مسلم مي‌نمايد مقايسه تطبيقي و كارشناسي مجلس هفتم با مجالس گذشته به پژوهش جداگانه نياز دارد كه اميد است اين توفيق در آينده حاصل گردد.

1- ضعف مديريت و هدايت مجلس: هيات رئيسه مجلس به ويژه رئيس قوه، نماد اقتدار مجلس شوراي اسلا‌مي است. به هر ميزان تشخص، نفوذ، اقتدار و كارآمدي و ظهور و جلوه قوي‌تري از رئيس مجلس در عرصه عمومي و اجرايي كشور ديده ‌شود، به همان ميزان بر جايگاه و منزلت و اثرگذاري مجلس افزوده مي‌شود و برعكس. در اين دوره كه اولين آزمون اداره مجلس، پس از روسا و شيوخ قدرتمند در ادوار گذشته مجلس بود، آقاي دكتر حداد به‌رغم صلا‌حيت‌هاي علمي و شخصيتي، نتوانست مديريتي موفق و كارآمد از خود نشان دهد. اين نقيصه در اداره مجلس، عدم تسلط به آيين‌نامه، عقب‌نشيني از حقوق مجلس، وادادگي در برابر هجمه‌ها به مجلس و... روشن است تا جايي كه اعتراض همفكران حداد را نيز برانگيخت كه در افت آراي او در انتخابات هيات‌رئيسه بعدي اثر خود را گذاشته است.

2- كاهش شديد سطح كارشناسي: مجلس‌ به عنوان نهاد قانونگذاري، بايد الگوي تصميم‌سازي و تصميم‌گيري بر اساس مطالعات گسترده و فعاليت كارشناسي باشد، تا خروجي آن يعني مصوبات مجلس، از استحكام و اتقان بالا‌يي برخوردار باشد. متاسفانه در اين دوره مجلس، سطح كارشناسي به شكل محسوسي افت كرد و تصميم‌هاي متناقض و شتاب‌زده و تغيير مكرر مصوبات و نظرات و آراي نمايندگان حكايت از كاهش و افت سطح كارشناسي مجلس دارد. چه بسا مورد و مصوبه‌اي از تصويب مجلس مي‌گذشت و هنوز مركب آن خشك نشده بود كه با جمع كردن امضا و تقديم طرحي جديد درصدد تغيير آن بوده‌اند و يا تصميم‌هاي متناقض از جمله طرح تثبيت قيمت‌حامل‌هاي انرژي در سال اول و سهميه‌بندي بنزين در سال پاياني و...

3- فقدان استراتژي:با يك مجلس قوي، بايد براي دوره چهار ساله خود، استراتژي و برنامه مدون و مشخصي داشته باشد، اهداف كمي و كيفي آن روشن گردد. مجلس هفتم فاقد يك استراتژي معلوم و مدون بوده است. اداره مجلس به شكل روزمرگي و هفتگي درآمده بود. تغيير دستوركار مجلس به‌‌وفور در اين مجلس اتفاق مي‌افتاد كه پيوسته اعتراضات برخي از نمايندگان را در پي داشت. مجلس هفتم را بايد مجلس طرح‌ها و لوايح ناميد. مفهوم دوفوريتي نيز عبور از دستوركار مجلس و تصويب قانون با عجله و شتاب و بدون پشتوانه كارشناسي است كه پيامدهاي منفي آن در آينده بيشتر رخ مي‌نماياند.

4- فلج شدن بعد نظارتي:‌

پس از تقنين و قانونگذاري، مهم‌ترين وظيفه مجلس، نظام نظارت بر حسن اجراي قوانين و امور كشور است. ترديدي نيست اگر بهترين قوانين نيز از تصويب مجلس بگذرد، در صورت فقدان ضمانت اجرايي عملا‌ نفع و سودي عايد جامعه و مردم نمي‌گردد. در محاورات عمومي نيز مشكل، عدم وجود قانون قلمداد نمي‌گردد بلكه نقيصه اصلي در عدم اجراي درست قوانين و بعضا تفسيرهاي ناموجه و تأويل به راي است. متاسفانه در مجلس هفتم به دليل انفعال و ضعف هيات‌رئيسه، شمشير نظارت مجلس كه دائما بايد تيز و بران باشد، كند و زنگ‌زده گرديد. طولا‌ني شدن زمان طرح سوالا‌ت، عدم حضور به‌موقع وزرا براي پاسخگويي به بهانه‌هاي جلسه و مسافرت با رئيس‌جمهور و...، فقدان اراده جدي در نهايي شدن تحقيق و تفحص‌ها، بازپس‌گيري استيضاح‌ها با دخالت هيات‌رئيسه و نفوذپذيري نمايندگان و تغيير مكرر ديدگاه‌هاي آنان از مجلس، شير بي‌دم و يال و اشكمي ساخت كه هيچ فرد و دستگاهي از آن واهمه و باكي نداشت.

5- وادادگي و انفعال مجلس: ‌

هرچند مجلس هفتم، در مواقعي ايستادگي‌هاي خوبي در برابر زياده‌طلبي‌هاي دولت نهم داشت، اما در مجموع برآيند تصميم‌ها و رويكرد مجلس هفتم، حكايت از انقياد و تسليم آن در برابر دولت دارد. تعامل دولت نهم و نوع رابطه آن با مجلس هفتم نشان از طرفه‌هاي تاريخ پارلماني ايران دارد. معمولا‌ دولت‌ها خود را نيازمند نزديكي و تعامل با مجلس مي‌دانستند ولي دولت نهم، برعكس دائما تلا‌ش مي‌كرده كه مجلس را دور زده و در انزوا و حاشيه قرار دهد و حتي اختيارات قانوني آن را ناديده بگيرد كه نمونه‌هاي آن زياد است. از جمله انحلا‌ل برخي از شوراها كه با مصوبه مجلس تاسيس شدند، ايجاد برخي نهادها بدون مجوز مجلس مانند صندوق قرض‌الحسنه مهررضا، برداشت از حساب ذخيره ارزي براي واردات بنزين و... متاسفانه در برابر انحراف و تخطي از قوانين موضوعه كشور از سوي دولت، مجلس و به‌ويژه رئيس آن عكس‌العمل قاطعي از خود نشان نداده و كار به جايي رسيد كه رئيس مجلس از رئيس‌جمهوري نامه توبيخ‌آلود دريافت كرده است و مزد همراهي‌هاي بي‌شائبه خود را گرفت.

6- دولت‌گرايي افراطي:‌

سال نخست حيات مجلس هفتم، مقارن با سال پاياني دولت خاتمي بود. رويكرد اين مجلس با دولتي كه پاي آن آفتاب لب بام بود با شداد و غلا‌ظ رفتار كرد. در حوزه اقتصاد، باتثبيت قيمت‌هاي حامل انرژي به بهانه جلوگيري از فشار تورمي به مقابله با دولت برخاست قطار استيضاح وزراي خاتمي چنان شتاب گرفت كه رهبري ناچار به مداخله گرديد و تنها وزير راه قرباني گرديد، اما همين مجلس با شروع به كار دولت نهم، دچار شيب معكوس تعامل يك‌سويه با دولت گرديد و در تناقض با سختگيري سال اول، به دولت‌گرايي افراطي روي آورد. نتيجه اين تعامل، سكوت بي‌سابقه مجلسيان نسبت به عملكرد ضعيف دولتمردان جديد و شخص رئيس‌جمهور بوده است. اين بار وزراي ضعيف توسط شخص رئيس‌جمهور از كابينه اخراج شده‌اند تا با استيضاح مجلس. از معدود استيضاح‌هايي كه در مجلس هفتم در قبال دولت نهم درگرفت، هيچكدام نتيجه و عاقبتي در بر نداشت و به وهن بيشتر مجلس انجاميد كه نمونه آخر آن استيضاح ناكام وزير بازرگاني است كه رسوايي كامل مجلس هفتم و پايان ناخوش آن را رقم زده است.

7- بي‌ثباتي نمايندگان:‌

مجلس يك نهاد جمعي است كه مركب از 290 نماينده است. هويت جمعي آن به هويت فردي يكايك اعضاي آن پيوند خورده است. به يقين به هر ميزان، نمايندگان، از نظرگاه شخصي، افراد پخته، مجرب، صاحبنظر و داراي استقلا‌ل راي باشند، بروني مجلس و شأن آن محفوظ‌تر خواهد ماند. متاسفانه در اين دوره، تعداد بالا‌يي از نمايندگان به دلا‌يل مختلف، از ثبات رأي و استقلا‌ل نظر لا‌زمي برخوردار نبوده‌اند. طبيعي است اگر هر نماينده به هر دليلي دائما موضع خود را تغيير دهد يا امضاي خود را پس گيرد يا نسبت به پيگيري استيضاحي كه تقديم كرده، منفعل شود و در اندك مواجهه از راي خويش برگردد، مجلس به تدريج جايگاه و شأن خود را از دست خواهد داد. در اين دوره بارها اتفاق افتاده است كه طرحي با امضاي 200 نفر و به صورت دو فوريتي تقديم مجلس مي‌گردد كه زمان طرح آن در مجلس اصلا‌ رأي نمي‌آورد و يا پس‌گيري سوالا‌ت و استيضاح‌ها و بي‌رغبتي نسبت به پيگيري تحقيق و تفحص‌ها و... را شاهديم. به هر حال هم مجموع عملكرد هيات‌رئيسه مجلس و هم مجموع رفتار نمايندگان مجلس هفتم، كارنامه‌اي پرخطا و انتقاد از اين مجلس را در برابر افكار عمومي و ملت ايران گذاشته و آن را به ضعيف‌ترين مجلس تاريخ جمهوري اسلا‌مي تبديل كرده است. شايد از همين روي باشد كه حدود دوسوم نمايندگان مجلس هفتم در يك رقابت يك‌طرفه با كانديداهاي اصولگراي گمنام و در غياب كانديداهاي شاخص اصلا‌ح‌طلب، از راهيابي به مجلس هشتم بازماندند و مجلس هشتم با تركيبي نو آغاز خواهد شد.

شرح اين هجران و اين سوز جگر

اين زمان بگذار تا وقت دگر

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 640]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن