تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805656281




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شرعي سازي سياست ؛ چارچوبي معرفتي براي تحقق ايده ي سياست اسلامي (3)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
شرعي سازي سياست ؛ چارچوبي معرفتي براي تحقق ايده ي سياست اسلامي (3)
شرعي سازي سياست ؛ چارچوبي معرفتي براي تحقق ايده ي سياست اسلامي (3)   نويسنده :دکتر اصغر افتخاري *   سه ـ طبيعت گرايي اين استدلال که جهان معاصر اصولاً با جهان پيشين متفاوت است و «ما »به دليل ورود به عصر « مدرنيته »و«پست مدرنيته »در جهاني متمايز از ديگران زندگي مي کنيم که ابزار ، اهداف ، روشها و آموزه هاي خاص خود را دارد ؛ برخي از انديشه گران را بدانجا رهنمون مي شود که ادعاي «به روز بودن » را چنين معنا کنند که لازم است «ديني برا ي عصر حاضر »داشته باشيم ؛ به عبارت ديگر ، دين بايد در ظرف مقتضيات امروزي فهم شود و اگر اين مقتضيات بر تحديد دين دلالت داشته باشد ، پذيرفتن آن امري « ضروري »و«گريز ناپذير »است (سروش ، 1381 ، د ، صص 107 ـ 167 ) . مشکل اصلي اين توجيه درپاسخ به پرسش مهم « اصالت دين »است و اينکه آيا دين متناسب با محيط ساخته مي شود ، يا آمده است تاسازنده و شکل دهنده ي محيط باشد ؟ طبيعي است که شأن فعال دين در اين رويکرد توجيهي رو به ضعف مي گذارد .(1) در مجموع ، پذيرش توجيهات بالا ، به صورت صريح يا ضمني ، انديشه گر را به قبول «نظريه ي دين حداقلي »رهنمون مي شود که از آن ، روايتي خاص از سکولاريسم ، به معناي تعريف عرصه هاي عرفي و فارغ از حضور دين براي تصميم گيري و عمل انسان ، استنتاج مي شود .در اين روايت ، گر چه دين وجود دارد و همچنان ارزشمند و معتبر ارزيابي مي شود ، قلمرو حضور آن ، طي تاريخ و متناسب باشرايط پيش روي انسان ، رو به کاهش دارد .«عرفي گرايي » بر اين مبنا ، همزاد و مکمل دين تلقي مي شود که در نسبت معکوس با «شرعي سازي »(يعني قبول حضور فراگير دين )قرار دارد . 1 ـ 2 ـ 2 ـ نظريه ي دين حداکثري   جوهره ي «دين حداکثري »را اين تلقي عمومي شکل مي دهد که اصول و مباني ديني بر همه افعال ، گفتار و باورهاي دينداران حاکميت دارد و از اين رو فعل ، قول يا انديشه اي را نمي توان سراغ گرفت که آکنده از هنجارهاي ديني نباشد .البته روايتهاي ارائه شده از اين نظريه ي واحد از نظر ارزش ، يکسان نيستند ؛ به گونه اي که مي تاوان انديشه گرايي را سراغ گرفت که ضمن پذيرش اصل «نظريه ي دين حداکثري » ، منتقد يا مخالف پاره اي از روايتهاي توجيه گر اين نظريه بوده اند .مهم ترين روايتهاي موجود از اين نظريه عبارت اند از : يک ـ عقل قوي گر چه مقوله ي عقل موضوعي ديرينه در تاريخ فلسفه و تحول فکري انسان به شمار مي آيد ، به گونه اي که مي توان تلقيهاي متعدد و متفاوتي را از اين مفهوم سراغ گرفت که هر يک در شکل دهي به انديشه و عمل سياسي تأثيرگذار بوده اند ، کمتر نظريه اي وجود دارد که همچون ديدگاه ماکس وبر در مورد کارکرد عقل ( عقلانيت )مدنظر قرار گرفته باشد .ژولين فروند در مقام تلخيص ديدگاه وبر ، عقلانيت را وضعيت مبتني بر «تهي شدن جهان از افسون »معرفي مي کند که به نظر مي رسد بيانگر جوهره ي «عقلانيت ابزاري » تجربه شده غرب باشد .(2)از «افسون زدايي » مورد نظر وبر ، به دليل اتکاي بيش از حد بر ارکاني چون محاسبه گري توسط انديشه گران بسياري ، و مهمترين آنها يورگن هابرماس ، انتقاد جدي شده است ؛ چرا که عقلانيت ابزاري «صوري »است و خود تبديل به قفسي آهنين شده است که از درک ماهيت متحول ارتباطات انساني عاجز است .(3) ايراداتي از قبيل آنچه پيروان مکاتب انتقادي نسبت به نظريه ي ماکس وبر و نحوه ي کاربرد عقل در آن ( وبر ، بي تا ، صص 33 ـ 38 )عرضه داشتند ، در نهايت ، انيدشه گران نحله هاي مختلف را به پردازش مفاهيم تازه اي در اين حوزه رهنمون شد که «عقل قوي »از جمله ي آنهاست .اين تفسير از عقل را نويسنده مستند بر مباحث پيشين و برپايه ي گزاره هاي زير پيشنهاد مي کند : گزاره ي 1 :عقل ملازم شريعت است .(4) گزاره ي 2 :عقل اولين مخلوق الهي و مقدم بر وجودهاي جسماني و حاکم بر آنهاست .(5) گزاره ي 3 :عقل ابزار اصلي در استنتاج احکام الهي در هر عصر و دوره اي به شمار مي آيد .(6) گزاره ي 4 :عقل مايه ي فهم و عبرت آموزي است .(7) گزاره ي 5 :عقل مايه ي هدايت انسان است (8) گزاره ي 6 :عقل توليد کننده ي علم و به واسطه ي آن ، سامان دهنده ي امور است .(9) پی نوشت ها :   *عضو هيئت علمي و معاون پژوهشي دانشگاه امام صادق (ع)   منبع:پايگاه نور ش 30 ادامه دارد...  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 513]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن