واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
توسن خيال فيلم نامه نويسان در پرواز گپ و گفت با رضا فخاريه، متخصص جلوه هاي ويژه کامپيوتري وقتي به دفتر رضا فخاريه وارد مي شدم، هنوز نمي دانستم چرا بايد با يک متخصص جلوه هاي ويژه براي فيلم نامه نويسي گفت و گو کنم. واقعاً يک جوان 29 ساله فارغ التحصيل کامپيوتر دانشگاه آزاد و صاحب يک شرکت انيميشن و جلوه هاي ويژه براي علاقه مندان فيلم نامه نويسي چه حرف جذابي مي تواند داشته باشد؟ اما وقتي دفتر را ترک مي کردم به وجد آمده بودم. باور اينکه سينماي ايران به ترفندهاي پيش رفته رايانه اي به شکلي کاربردي و کاملاً قابل اجرا با کيفيتي مناسب دست يافته باشد، واقعاً دشوار بود. اگر شما نيز آنچه را که در دفتر چشم رؤيا ديديم، ببينيد و البته دغدغه فيلم نامه نويسي هم داشته باشيد، بي شک وسوسه خواهيد شد توسن خيال را در بيشه بي کران سينما آزاد و رها به جولان واداريد و آنچه را که تاکنون با تصور غير قابل اجرا بودن، نمي نوشتيد، با خيال راحت روي کاغذ بياوريد. به هر روي اگر وقتش را نداريد که سري به دفتر چشم رؤيا بزنيد و از نزديک ترفندهاي رايانه اي رضا فخاريه را ببينيد، نگاهي به اين گفت و گو بيندازيد. ضرر که ندارد. دارد؟ به بيان روشن تر، حالا ديگر وجود لشکريان صدها هزار نفري در يک اکستريم لانگ شات، جست و خيز دايناسورهاي واقعي، عروسکهاي جان دار و خيلي چيزهاي ديگر، اصلاً در سينماي ما دست نيافتني نيستند. ساخته شدن فيلمهايي چون ماسک، گلادياتور، داستان اسباب بازي، شرک، روح، فارست گامپ، جنگهاي ستاره اي، ترميناتور و پارک ژوراسيک در سينماي ايران، با استفاده از تکنيک هاي رايانه اي ديگر محال نيست( ساير امکانات و الزامات و کاستي ها بماند.) لطفاً کمي راجع به سيستم کارتان توضيح دهيد؟ از چه نرم افزار و سخت افزاري استفاده مي کنيد؟ ما از برنامه « Alias Wave Front» که در حال حاضر، بهترين است استفاده مي کنيم. سيستم سخت افزاري مان هم که اختصاصاً براي اين کار ساخته شده، «Sillicon Graphics» نام دارد که فعلاً بهترين سخت افزار موجود است. ولي مهم و اصل قضيه، تکنيکها، روش اجرا و مسائل فني و هنري کار است. چند وقت است که در اين زمينه کار مي کنيد؟ 9 سال است که در زمينه انيميشن و جلوه هاي ويژه - البته در حد خيلي ساده اش - فعال هستم. چهار سال پيش به اين نتيجه رسيدم نوع کاري که انجام مي دهم چندان پخته نيست. بخصوص اينکه نمونه هاي خارجي، بسيار زيبا و بي نقص بود. من و ديگر همکاران « چشم رؤيا» فهميديم که با کار، ساده برخورد کرده ايم در حالي که دنياي خيلي پيچيده تري جلوي روي ما است. ما فکر مي کرديم با يک کامپيوتر و يک CD نرم افزار ارزان قيمت که از همين جا نيز قابل تهيه است مي توان کار را انجام داد. اما دريافتيم که بايد به شکل آکادميک پيش رفت. من- که ليسانس کامپيوترم را گرفته بودم - به صورت مکاتبه اي در يکي از دانشکده هاي آمريکايي به تحصيل اين رشته ادامه دادم. تجهيزاتمان را نيز چه از نظر نرم افزار و چه سخت افزار، به روز کرديم و بهترين نمونه را به کار گرفتيم. از دو سال پيش کار ما کم کم گسترش پيدا کرد و توانستيم فيلمهاي حرفه اي سفارش بگيريم. اولين سفارش حرفه اي شما چه بود؟ اولين کار را آقاي فتحي به ما سفارش داد؛ سريال روشن تر از خاموشي که مربوط به زندگي ملاصدرا است. دومين کار پروژه « صلاح الدين ايوبي» بود. محصول مشترک عربستان و سوريه به کارگرداني حاتم علي. البته آنها همه منطقه را گشته بودند. حتي با کشورهاي اروپايي هم تماس برقرار کرده، کيفيت کار را ديده و قيمت گرفته بودند، ولي برآيند قيمت و کيفيت به نفع ما بود و ما انتخاب شديم. در اين پروژه ما با نوارهاي بتاکم يا دي. وي .کم کار مي کرديم ولي الان روي فيلم 35 ميلي متري نيز مي توانيم کار کنيم. *چطور؟ نگاتيو 35 ميلي متري را با وضوح(6352×8351)2k اسکن مي کنيم و روي کامپيوتر مي آوريم. کارهاي کامپيوتري را روي آن انجام مي دهيم و با همان وضوح 2k پرينت ليزري مي گيريم و نگاتيو جديدي به وجود مي آوريم. سپس نگاتيو را براي گرفتن « پوزيتو» به لابراتوار مي دهيم. کيفيت پوزيتو قبل و بعد از کار ما را افرادي مثل آقاي کمال تبريزي ديده اند و تأييد کرده اند. يعني چيزي که به ما تحويل دادند با آنچه که تحويل گرفتند از نظر کيفيت هيچ افتي نکرده بود. به اين ترتيب امکان کار بر روي فيلم 35 ميلي متري هم براي ما وجود دارد. در اين مورد فقط بحث جلوه هاي ويژه نيست، کارهاي ديگري هم هست که ما مي توانيم انجام بدهيم از جمله تيتراژ. سينماي ما هيچ وقت تيتراژهاي خيلي خوب نداشته و با مشکلات فني رو به رو بوده است. حتي ايجاد « ديزالوها»ي ساده در لابراتوار مشکلات خاص خودش را دارد اما ما اين امکان را داريم که از کارهاي ساده تا کارهاي خيلي پيچيده را نيز انجام بدهيم. *در حال حاضر چند نفر مثل شما مي توانند کار را در اين حد و کيفيت انجام بدهند؟ در حال حاضر هيچ کس. همکاران من در شرکت « چشم رؤيا» در بخشهايي که مناسب توانايي و تمايلشان است فعالند و انجام بخشهاي پيچيده و جمع کردن کار به عهده من است. قابليتهاي نرم افزار و سخت افزاري که از آن استفاده مي کنيد براي نوع خاصي از جلوه هاي ويژه طراحي شده است يا هر نوع جلوه ويژه اي که بخواهيد مي توان با آن ايجاد کرد؟ سخت افزار ما فوق العاده خوب و سريع است. بسيار سريع تر از نمونه هاي موجود در ايران. نرم افزار هم به گونه اي است که انتها ندارد. يعني هر نوع قابليتي که بخواهيم مي توانيم به آن اضافه کنيم و کارمان را پيش ببريم. ولي در نهايت اجراي تکنيکها به خود ما بستگي دارد. خيلي از کارهايي را که الان به ما سفارش مي دهند، تا حالا انجام نداده ام ولي ما مي توانيم با امکانات موجود به راحتي کار را سر و سامان بدهيم. *شيوه کار و ارتباط شما با گروه فيلم سازي به چه ترتيبي است؟ بر اساس ايده اي که به ما مي دهند، يکي دو روز را صرف طراحيهاي اوليه مي کنيم تا نشان دهيم کار به چه ترتيب بايد اجرا شود. هيچ محدوديتي هم براي کارگردان، فيلم بردار يا نورپرداز ايجاد نمي کنيم. من طراحي کار خودم را جداگانه انجام مي دهم و در اختيار فيلم ساز قرار مي دهم. يعني فيلم نامه نويس مي تواند هر نوع جلوه ويژه اي را که مدنظرش است، بنويسد؟ بله، فيلم نامه نويس مي تواند هر ايده اي را بنويسد. ما مي توانيم ظرف 48 ساعت طرح اوليه آن را تحويل دهيم. نخست«Story Board» آن طراحي مي شود و فيلم ساز به صورت نقاشي، اتفاقي را که قرار است بيفتد، روي کاغذ مي بيند. حتي اگر ترديدي داشته باشند ما براي آنها تست هم مي زنيم تا با خيال راحت بدانند که کار قطعاً انجام شدني است. سپس کار اصلي شروع مي شود. يعني الان ما مي توانيم جلوه هايي مشابه آنچه در سينماي هاليوود مي بينيم، داشته باشيم؟ آنها نکات مثبتي دارند که ما هنوز نداريم. يکي تعداد نفرات آنها است که خيلي بيش از ما است. اين سرعت کار را بالا مي برد و در جاهايي که زمان توليد اهميت پيدا مي کند، نقش تعيين کننده اي دارد. البته ما تا به حال خوش بختانه در اين زمينه مشکلي نداشته ايم و آنچه کارگردانها خواسته اند در زمان مناسبي تحويل داده ايم. ولي پيچيدگي کار، زمان توليد را بالاتر مي برد. مسئله ديگر تجربه است. طبعاً تجربه هاليوودي ها خيلي بيشتر است. ولي از لحاظ علمي و دسترسي به اطلاعات روز و همچنين از لحاظ سخت افزار يا نرم افزار هيچ تفاوتي با آنها نداريم. کار سينمايي را از کجا شروع کرديد؟ اولين پروژه 35 ميلي متري را با خانم پرتو در فيلم روزهاي به ياد ماندني کار کردم. ايشان با نمونه هايي که از کار ما ديده بودند مي دانستند از لحاظ کار کامپيوتري مشکلي وجود ندارد.فقط مي خواستند براي فيلم 35 ميلي متري، اين کار تست شود. تست با موفقيت انجام شد و قرار است بعد از فيلم برداري، کارمان را شروع کنيم. کار دوم هم که الان فقط در حد صحبت است پروژه آقاي کمال تبريزي است براي فيلم آسمان ارغواني. ظاهراً بيشتر در پروژه هاي تاريخي فعاليت داريد. دليلش اين است که اين پروژه ها هزينه هاي فراواني را طلب مي کنند و ما با امکاناتي که داريم هزينه را به ميزان قابل توجهي پايين مي آوريم. مثلاً پنجاه سياهي لشکر را به پنج هزار نفر تبديل مي کنيم. حالا ديگر نيازي نيست که قلعه، شهرهاي تاريخي و دکورهاي عظيم ساخته شود. ما همه چيز را به وسيله کامپيوتر براي شان مي سازيم و هزينه ها را به ميزان قابل توجهي پايين مي آوريم. ما حساب کرده ايم که با اين روش، هزينه يک کار تاريخي تا حدود يک سوم کاهش پيدا مي کند. البته در همين کارهاي تاريخي هم صحنه هاي خاص داشته ايم. مثل زلزله يا کشته شدن سرداران لشکر. مثلاً در سريال ملاصدرا صحنه هايي متافيزيکي وجود دارد. ملاصدرا به حالتهايي فرو مي رود و چيزهايي را مي بيند که اصلاً واقعي نيست. بدون امکاناتي که اکنون ما در اختيار داريم اصلاً امکان ساخت اين صحنه ها وجود نداشت. اينجا ديگر بحث هزينه مطرح نيست. در بخشهاي زيادي از فيلم نامه آسمان ارغواني هم مشکل هزينه مطرح نيست، بلکه ساخت صحنه هاي خاصي است که در واقعيت امکان پذير نيست. مثلاً در قسمتي از فيلم نامه، بلوکي سيمايي از ارتفاعي بلند روي کسي مي افتد. صحنه طوري است که ما از نگاه همان شخص، افتادن اين بلوک بزرگ را مي بينيم. اين کار بخوبي انجام شد. برايم جالب بود که آقاي فرهاد توحيدي با وجود آنکه از اين فن آوري مطلع نبوده اند، اين طور آزادانه فيلم نامه« آسمان ارغواني» را نوشته اند. *پس، از اين به بعد خيلي ها مي توانند شجاعت آقاي توحيدي را به خرج بدهند. من اميدوارم فيلم نامه نويسها با اطلاع از اين مسئله دستشان موقع نوشتن باز باشد و بدون نگراني از اجراي صحنه هاي موردنظرشان، از قوه تخيل خود، راحت تر استفاده کنند. منبع:فيلم نگار،شماره 4 /ن
#فرهنگ و هنر#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 650]