تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836135549
همه چيز درباره شکل يک فيلم نامه
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
همه چيز درباره شکل يک فيلم نامه نويسنده: ريموند فرنشمان درسهايي براي فيلم نامه نويسان مبتدي قالب فيلم نامه: زبان تصويري شما سعي کنيد در نوشتن فيلم نامه قالب درست فيلم نامه نويسي را رعايت کنيد و به همه جزئيات آن، از نوشتن راهنماييهاي ساده اي مثل داخلي يا خارجي گرفته تا رعايت طول دقيق هر سکانس، کاملاً توجه داشته باشيد. شايد فيلم نامه اي که نوشته ايد يک شاهکار باشد اما اگر هنگام نوشتن، قالب درست را رعايت نکرده باشيد، اين احتمال وجود دارد که خواننده بعد از خواندن اولين سکانس، آن را کنار بگذارد. ( ليندا لاپلانت. فيلم نامه نويس مظنون اوليه، بيوه ها، او رفته است و ...) قبل از اينکه دست به کار فرايند خلاقانه فيلم نامه نويسي بشويد، بايد از چند نکته مهم و اساسي اطلاع داشته باشيد. اين نکات عبارتند از چگونگي قالب درست نوشتار در هر صفحه و زبان فني مخصوص فيلم نامه نويسي. اولين چيزي که بايد در ذهن داشته باشيد اين است: اولين و ضروري ترين قدم براي فروخته شدن فيلم نامه شما اين است که قالب و فورمت درست فيلم نامه نويسي را رعايت کرده باشيد. بنابراين سعي کنيد قوانين را در نظر بگيريد. برخي از اين قوانين قابل تغييرند و بيشتر آنها غير قابل تغيير هستند. هدف اين قوانين، دست يابي به نوعي شيوه ارتباط و رفع ابهامات موجود است تا به اين ترتيب خواندن فيلم نامه شما براي خواننده آن آسان تر شود. بهتر است به جاي مقابله با اين قوانين، آنها را به کار ببريد. فيلم نامه اي که قرار است به جايي ارائه شود، بهتر است روي کاغذ A4 و بر يک روي آن تايپ شود. چنانچه هريک از موارد بالا را رعايت نکنيد، مطمئن باشيد کسي فيلم نامه تان را نمي خواند و آن را به شما بر مي گردانند. بهتر است حروف تايپي انتخابي شما خيلي ريز نباشد، چون به اين ترتيب خواندن فيلم نامه آسان تر مي شود. هر صفحه فيلم نامه اي که به اين ترتيب تايپ شده باشد، حدود يک دقيقه از زمان فيلم را شامل مي شود. در مورد فيلم نامه هاي تلويزيوني، هر صفحه فيلم نامه حدوداً سي تا چهل ثانيه يک برنامه تلويزيوني را در بر مي گيرد. رعايت قالب صحيح فيلم نامه نويسي سبب مي شود که ساير افراد گروه فيلم سازي بسرعت فيلم نامه را بخوانند و به مقصود نويسنده پي ببرند. اغلب نويسندگان تازه کار، انرژي زيادي را صرف داستان، ساختار آن، شخصيت پردازي و گفت و گوها مي کنند ولي از قالب صحيح کار غافل مي شوند. در حرفه فيلم نامه نويسي، قالب اثر و محتواي آن هر دو مهم هستند. تهيه کنندگان و شرکتهاي فيلم سازي به طور ناخودآگاه چنين تصور مي کنند نويسنده اي که مي تواند قالب درست فيلم نامه نويسي را رعايت کند، آن قدر حرفه اي هست که داستاني قوي و خوش ساخت را هم روايت کند. شکل صفحات فيلم نامه در قسمتهاي بعدي، شکل صفحه عنوان و روي جلد يک فيلم نامه را براي شما تشريح مي کنيم، اما اينجا نخست به سراغ صفحات اصلي متن فيلم نامه مي رويم. صفحه 1 اولين صفحه فيلم نامه شماست. شماره صفحه ها در گوشه چپ بالاي صفحه نوشته مي شود. قالب فيلم نامه بلند سينمايي در اين نوع فيلم نامه، عنوان اثر در بالاي صفحه نوشته نمي شود. اولين جمله اي که در صفحه اول فيلم نامه ديده مي شود، عبارت « طلوع تصوير»(FADE IN) است که در گوشه راست بالاي صفحه نوشته مي شود( عبارت« غروب تصوير»(FADE OUT) در گوشه چپ پايين آخرين صفحه فيلم نامه، يعني در پايان کار نوشته مي شود). قالب فيلم نامه تلويزيوني در فيلم نامه هايي که براي تلويزيونهاي تجاري نوشته مي شوند، وقفه هايي هست که در بين آنها آگهيهاي بازرگاني پخش مي شود. فيلم نامه همه برنامه هاي تلويزيوني، فيلمها و سريالهاي تلويزيوني، با همان فورمت فيلمهاي سينمايي نوشته مي شود و تفاوتهاي کمي با آن دارد. نمايش نامه هاي تلويزيوني آمريکايي( بويژه نمايشهاي کمدي موقعيت) از فورمت فيلم استفاده مي کنند و در چند پرده نوشته مي شوند( هر دو پرده در يک نمايش نامه حدود نيم ساعت طول دارد. بنابراين يک نمايش چهار ساعته تلويزيوني اغلب از چهار پرده تشکيل شده است). هر پرده يک نمايش، از ابتداي صفحه آغاز مي شود و در ابتداي هر صفحه، عبارت« طلوع تصوير» به چشم مي خورد. در سريالهاي تلويزيوني، نام سريال يا مجموعه نيز در ابتداي هر صفحه مي آيد. هر پرده با عبارت« طلوع تصوير» شروع و با عبارت« غروب تصوير» تمام مي شود. توجه: مهم ترين نکته قابل توجه درباره اولين صفحه هر فيلم نامه، اين است که اغلب در اين صفحه، حجم ديالوگها بسيار کم است و يا حتي ممکن است هيچ ديالوگي در آن به چشم نخورد. زيرا در اين صفحه، نويسنده بيشتر تلاش خود را صرف فضاسازي، معرفي شخصيتها و درگير ساختن ما مي کند. به اين ترتيب او خواننده خود را وادار مي کند که به جاي خواندن ديالوگهاي يک فيلم نامه، کل آن را با دقت بخواند( کاري که اغلب فيلم نامه خوانها به آن عادت دارند!). نمونه اي از يک صفحه فيلمنامه( چهار عروسي و يک عزا، اثر ريچارد کورتيس) داخلي- اتاق خواب/ خانه ماتيو و گرت - شب گرت و ماتيو خواب هستند. داخلي - آپارتمان کري- اتاق خواب -شب چارلز و کري در رختخواب هستند. کري: همون موقع که به هميش گفتم «بله»، مي دونستم که اين جوري مي شه. مي دونستم آخرش يه جاي کار مي لنگه. داخلي - اتاق خواب فيونا/ خانه تام و فيونا - شب فيونا، در رختخواب در حال مطالعه است. داخلي - اتاق خواب تام/ خانه تام و فيونا -شب تام طاقباز روي تخت افتاده و خوابيده است. او پيژامه به تن دارد. داخلي - آشپزخانه/ خانه چارلز و اسکارلت - شب اسکارلت زير ميز آشپزخانه خوابش برده است. داخلي - آپارتمان کري/ اتاق خواب - سحرگاه کري: فکر کنم ديگه وقتشه که بري. چارلز: اما الان ساعت 5 صبحه. کري: خب، ساعت 9 خواهر خونده ام مي آد اينجا. مي خوايم راجع به عروسي حرف بزنيم. چارلز: راست مي گي. من که تو اين يه مورد کاري از دستم بر نمي آد. چارلز در سکوت مشغول لباس پوشيدن مي شود. نمونه اي از يک صفحه فيلم نامه تلويزيوني. رد دوآرف ششم( قسمت سوم: تفنگچيهاي آپوکاليپس، اثر راب گرانت و دوگ نيلر) 40. خارجي - خياباني در لاردو - روز پسران گروه آپوکاليپس به آرامي از ميان مه و غبار ظاهر مي شوند. کريتن به طرف آنها مي رود و مقابلشان مي ايستد. ليستر، رايمر و کت به دنبال او به راه مي افتند و از خيابان مي گذرند. دت: کلانتر، يه دستيار براي خودت بگير. کريتن: حالا يادم اومد. تو يه ويروس کامپيوتري هستي. از يه کامپيوتر مي ري توي يه کامپيوتر ديگه و برنامه ها رو خراب مي کني. دت: اگه يه مريضي بتونه سفر کنه، حق با توئه. بذار نشونت بدم که ما نمي تونيم تعادل اينجارو به هم بزنيم. دت دستهايش را بالا مي برد و نوري آبي رنگ از دستان او به آسمان مي رود. قطع به: 41.داخلي - اتاق جرقه اي آبي رنگ از سر کريتن بلند مي شود و بالا مي رود.
سر تيتر صحنه ها سرتيتر صحنه ها اطلاعات مکاني و زماني اوليه هر صحنه را به خواننده ارائه مي کند. هر صحنه يک سرتيتر مخصوص دارد و آن را اغلب با قلم درشت تر و به شيوه اي خاص مي نويسند. براي مثال مي نويسيم: داخلي - کليسا/ اتاق اسناد -شب خارجي - خانه مانر - روز اطلاعات مکاني الف) اولين مطلبي که در سرتيتر صحنه ارائه مي شود، توضيحي کلي درباره جايي است که صحنه در آن اتفاق مي افتد: داخلي - ( مثلاً داخل يک اتاق) خارجي -( مثلاً در خيابان) ب) بعد، مکاني که صحنه در آن اتفاق مي افتد معرفي مي شود. ج) در ادامه توضيح، جزئيات دقيق مکان شرح داده مي شود. مثلاً: داخلي - قصر/ اتاق خواب - روز بعضي مواقع مي بينيم که جاي ب و ج با هم عوض مي شود. مثلاً: داخلي - اتاق خواب/ خانه چارلز -شب خارجي - ماشين اسکارلت/ خيابان - روز اگر سر تيتر صحنه به اين شيوه هم نوشته شده باشد، چندان اشتباه نيست: خارجي - خيابان/ جنوب شهر نيويورک - روز هدف از نوشتن سرتيتر صحنه اين است که خواننده به اطلاعات دسترسي پيدا کند. بنابراين اگر ديديد که جا به جا کردن ب و ج اين کار را براي خواننده آسان تر مي کند، اين کار را بکنيد، اما اگر در اين مورد شک داشتيد، درست تر همان است که ابتدا ب و سپس ج را در سر تيتر بنويسيد. توجه: اگر صحنه شما در داخل يک ماشين و يا يک کوپه قطار اتفاق مي افتد، يک صحنه داخلي محسوب مي شود. در اين صورت فرقي نمي کند که اين ماشين در فضاي آزاد باشد يا نه. مثلاً: داخلي - ماشين- غروب داخلي - ماشيني در حال حرکت - خيابانهاي لندن - روز در بعضي موارد به سرتيترهايي بر مي خوريد که داخلي / خارجي هستند. اين حالت وقتي اتفاق مي افتد که دوربين از درون يک فضاي بسته يا داخلي، حادثه يا منظره بيرون را نشان مي دهد( براي نمونه مي توان حادثه اي را مثال زد که در خيابان اتفاق مي افتد و کسي در داخل يک ماشين ناظر اين حادثه است). در اين موارد، سرتيتر به شکل زير نوشته مي شود: داخلي / خارجي - ماشين چارلز/ خيابان - روز البته ابتداي سرتيتر ممکن است با عبارت خارجي / داخلي شروع شود و اين در صورتي است که حادثه يا کنش صحنه در يک فضاي داخلي (يک خانه) اتفاق مي افتد و دوربين از فضاي خارجي ( يک باغ) نظاره گر اين ماجراست. مثلاً: خارجي/ داخلي - باغ/خانه - غروب اطلاعات زماني بيشتر فيلم نامه نويسها براي ارائه اطلاعات زماني از دو واژه روز و شب استفاده مي کنند که براي اداي مطلب، همين مقدار هم کافي است. اما گاهي اوقات به کلماتي مثل سحر، صبح، بعداز ظهر، عصر، غروب، کمي بعد، همان زمان و يا چند لحظه بعد بر مي خوريم. استفاده از اين کلمات زماني ضروري است که دليل خاصي براي ذکرشان داشته باشيم. اگر کنش صحنه يا بويژه گفت و گوهاي يک صحنه، بدون وقفه در صحنه بعد ادامه پيدا کند و فقط مکان اين دو صحنه تغيير کرده باشد، از واژه ادامه استفاده مي کنيم. اما کلاً بهتر است که شما به همان دو کلمه اصلي شب و روز بچسبيد و باقي را رها کنيد. قانون کلي اين است:« هر صحنه جديد وقتي آغاز مي شود که يکي از اين دو عامل تغيير کنند: مکان يا زمان». توجه داشته باشيد که: - هيچ وقت فيلم نامه نويس يک فيلم نامه سينمايي، صحنه هاي فيلم نامه خود را شماره گذاري نمي کند. اين شماره گذاري روي نسخه نهايي و آماده براي فيلم برداري انجام مي شود. البته اغلب فيلم نامه نويسان انگليسي، صحنه هاي فيلم نامه هاي تلويزيوني را شماره گذاري مي کنند، در حالي که آمريکاييها در فيلم نامه هاي تلويزيوني هم مثل فيلم نامه هاي سينمايي، براي صحنه ها شماره نمي گذارند. - معمولاً زير سرتيترها خط کشيده نمي شود. هر چند اين موضوع هم در فيلم نامه هاي تلويزيوني انگليسي رايج است و جزو فورمت کار محسوب مي شود. - هميشه بين سرتيتر و متن و همين طور در فاصله بين دو صحنه، يک سطر فاصله بگذاريد. منبع: فيلم نگار، شماره 4 /ن
#فرهنگ و هنر#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 787]
صفحات پیشنهادی
همه چيز درباره شکل يک فيلم نامه
همه چيز درباره شکل يک فيلم نامه نويسنده: ريموند فرنشمان درسهايي براي فيلم نامه نويسان مبتدي قالب فيلم نامه: زبان تصويري شما سعي کنيد در نوشتن فيلم نامه قالب ...
همه چيز درباره شکل يک فيلم نامه نويسنده: ريموند فرنشمان درسهايي براي فيلم نامه نويسان مبتدي قالب فيلم نامه: زبان تصويري شما سعي کنيد در نوشتن فيلم نامه قالب ...
همه چيز درباره خواب
همه چيز درباره شکل يک فيلم نامه-همه چيز درباره شکل يک فيلم نامه نويسنده: ريموند فرنشمان ... داخلي - آپارتمان کري- اتاق خواب -شب چارلز و کري در رختخواب هستند.
همه چيز درباره شکل يک فيلم نامه-همه چيز درباره شکل يک فيلم نامه نويسنده: ريموند فرنشمان ... داخلي - آپارتمان کري- اتاق خواب -شب چارلز و کري در رختخواب هستند.
چه چيز بهتر است؟
همه چيز درباره شکل يک فيلم نامه-همه چيز درباره شکل يک فيلم نامه نويسنده: ريموند ... فيلم نامه اي که قرار است به جايي ارائه شود، بهتر است روي کاغذ A4 و بر يک روي آن .
همه چيز درباره شکل يک فيلم نامه-همه چيز درباره شکل يک فيلم نامه نويسنده: ريموند ... فيلم نامه اي که قرار است به جايي ارائه شود، بهتر است روي کاغذ A4 و بر يک روي آن .
گفتوگو با مينو فرشچي درباره اقتصاد فيلمنامه و فيلمنامهنويسي همه ...
30 سپتامبر 2008 – گفتوگو با مينو فرشچي درباره اقتصاد فيلمنامه و فيلمنامهنويسي همه حقوق ... به نظر بسيار ريشهاي بايد به آنها پرداخت و در مجال يك گفتوگو شايد چيزي را حل ... در مورد شكل كار هم، موضوع اين بود كه فيلمنامه كاغذ بيخط در حوزه هنري مطرح ...
30 سپتامبر 2008 – گفتوگو با مينو فرشچي درباره اقتصاد فيلمنامه و فيلمنامهنويسي همه حقوق ... به نظر بسيار ريشهاي بايد به آنها پرداخت و در مجال يك گفتوگو شايد چيزي را حل ... در مورد شكل كار هم، موضوع اين بود كه فيلمنامه كاغذ بيخط در حوزه هنري مطرح ...
چگونگي روايت در ساختارهاي هدف مند فيلمنامه
آلن موضوع اين مقاله براي فيلم نامه نويسان مبتدي مناسب نيست. ... در ضمن، اطلاعات وسيعي درباره ساختارهاي فيلم نامه در شبکه اينترنت موجود است که بيشتر .... ولي با گذشت زمان پي مي بريم همه چيز در يک مسير دايره اي شکل افتاده است و اين سرگرداني ...
آلن موضوع اين مقاله براي فيلم نامه نويسان مبتدي مناسب نيست. ... در ضمن، اطلاعات وسيعي درباره ساختارهاي فيلم نامه در شبکه اينترنت موجود است که بيشتر .... ولي با گذشت زمان پي مي بريم همه چيز در يک مسير دايره اي شکل افتاده است و اين سرگرداني ...
نقش و نسبت فيلم نامه نويس در توليد
همه مي دانند فيلم نامه نويس کيست و کارش چيست، همه مي دانند کارگردان چه کسي ... فيلم نامه در هر شکل، مهم ترين عنصر فيلم است. .... همه چيز درباره شکل يک فيلم نامه ...
همه مي دانند فيلم نامه نويس کيست و کارش چيست، همه مي دانند کارگردان چه کسي ... فيلم نامه در هر شکل، مهم ترين عنصر فيلم است. .... همه چيز درباره شکل يک فيلم نامه ...
ساختار فيلمنامه (1)
(يک فيلمنامه خوان) بعد از اين که درباره ايده فيلمنامه خود مطمئن شديد، به قصه کار فکر ... کرديد، نوبت به شکل دادن به ساختار داستاني اثر و به تبع آن فيلمنامه مي رسد. ... مهم تر از همه اين که فيلمنامه، ساختار اثر را براي ما مشخص مي کند: همان چيزي که مي ...
(يک فيلمنامه خوان) بعد از اين که درباره ايده فيلمنامه خود مطمئن شديد، به قصه کار فکر ... کرديد، نوبت به شکل دادن به ساختار داستاني اثر و به تبع آن فيلمنامه مي رسد. ... مهم تر از همه اين که فيلمنامه، ساختار اثر را براي ما مشخص مي کند: همان چيزي که مي ...
گفت وگو با کوئنتين تارانتينو درباره متد نوشتن فيلمنامه يک سند ...
گفت وگو با کوئنتين تارانتينو درباره متد نوشتن فيلمنامه يک سند لعنتي (قسمت ... گفت و گو کوئنتين تارانتينو درباره مسير حرکت شخصيت ها، شيوه خلق داستان و از همه ... فقط يک جور احساس بود و سبکي که من بيشتر از هر چيز که بتواني انگشت .... از يک فيلم بردار ديگر استفاده کردم که کار شکل و شمايل متفاوتي داشته باشد.
گفت وگو با کوئنتين تارانتينو درباره متد نوشتن فيلمنامه يک سند لعنتي (قسمت ... گفت و گو کوئنتين تارانتينو درباره مسير حرکت شخصيت ها، شيوه خلق داستان و از همه ... فقط يک جور احساس بود و سبکي که من بيشتر از هر چيز که بتواني انگشت .... از يک فيلم بردار ديگر استفاده کردم که کار شکل و شمايل متفاوتي داشته باشد.
(نگاهي به فيلمنامه «بيل را بکش
(نگاهي به فيلمنامه «بيل را بکش نويسنده: امير قادري فيلنامه نويس و کارگردان: ... يک مايه جذاب که از طريق آن مي شود پرده سينما را از احساس انباشت. اگر نويسنده و فيلمساز بتوانند تماشاگر را با انتقام گيرنده همراه کنند،آن وقت همه چيز حل مي شود. ... افسون تماشاي فيلمي درباره انتقام شايد به خاطر فردگرايي مفرطي است که در ذات آن نهفته ...
(نگاهي به فيلمنامه «بيل را بکش نويسنده: امير قادري فيلنامه نويس و کارگردان: ... يک مايه جذاب که از طريق آن مي شود پرده سينما را از احساس انباشت. اگر نويسنده و فيلمساز بتوانند تماشاگر را با انتقام گيرنده همراه کنند،آن وقت همه چيز حل مي شود. ... افسون تماشاي فيلمي درباره انتقام شايد به خاطر فردگرايي مفرطي است که در ذات آن نهفته ...
نگارش يک فيلمنامه کارگاهي
نگارش يک فيلمنامه کارگاهي (باحضور پوران درخشنده،علي ژکان،شادمهر راستين و ... بيان مي کند و دانشجويان درباره آن نظرمي دهند و در نهايت يک فيلمنامه شکل مي گيرد. .... که يکي دو سالي است با پسرجواني تشکيل زندگي داده،باردار شده و همه چيز در زندگي ...
نگارش يک فيلمنامه کارگاهي (باحضور پوران درخشنده،علي ژکان،شادمهر راستين و ... بيان مي کند و دانشجويان درباره آن نظرمي دهند و در نهايت يک فيلمنامه شکل مي گيرد. .... که يکي دو سالي است با پسرجواني تشکيل زندگي داده،باردار شده و همه چيز در زندگي ...
-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها