تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام کاظم (ع):از شوخی (بی مورد) بپرهیز، زیرا که شوخی نور ایمان تو را می برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814702849




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

غريبه‌هايي كه آمدند،‌ آشناياني كه مي‌روند


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: غريبه‌هايي كه آمدند،‌ آشناياني كه مي‌روند


ايران- جواد آرين‌منش*:
در طول سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي، در دوراني كه عراق و افغانستان درگير جنگ‌هاي داخلي و درگيري‌هاي متعدد بودند، جمع كثيري از مهاجران از دو سو،‌ راهي خاك ايران شدند و جمهوري اسلامي با آغوش باز پذيراي اين پناهندگان شد.

و در آن زمان بيشترين خدمت را در قبال همسايگان خود انجام داد. پناهجويان و مهاجران سهمي از بازار كار را به‌خود اختصاص دادند و فرزندان‌شان در مراكز آموزشي از جمله مدارس و دانشگاه‌ها به‌عنوان دانش‌آموز و دانشجو پذيرفته شدند.

هرچند ما با ورود گسترده آنها متحمل برخي تبعات منفي سياسي و امنيتي شديم، اما با همسايگان خود به عطوفت رفتار كرديم.

اكنون به‌دليل تغيير شرايط سابق در افغانستان، زمان آن رسيده است كه اتباع اين كشور به ميهن خويش بازگردند و زمينه براي بازگشت آنها نيز فراهم شده است، در اين ميان حضور مهاجران غيرقانوني در كشور ما ديگر هيچ توجيهي ندارد.

مشكلات امروز ما در بحث اتباع افغان ديگر چون گذشته امنيتي نيست، بلكه بيشتر وارد مرحله حقوقي شده است. در اين سال‌ها به مواردي مانند ازدواج زنان ايراني با مردان افغان برخورد كرديم، زناني كه به هر دليلي همسران‌شان آنها را ترك كرده‌اند و معضل بچه‌هاي بدون شناسنامه كه به خاطر نبود پدر دچار مشكل تعيين هويت هستند، همچنان ادامه دارد.

هرچند تاكنون بيشتر بحث‌هاي مربوط به اتباع افغاني و مهاجران غيرقانوني در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس مورد بحث قرار گرفته است، اما به لحاظ موارد حقوقي و امور مربوط به اقامت، سال گذشته مجلس شوراي اسلامي، براي روشن شدن هويت اين افراد مصوبه‌اي داشت مبني بر اينكه كودكاني كه در يك بازه زماني مشخص به دنيا آمده‌اند و هويت مجهولي دارند به تابعيت ايراني درآيند و تا ۱۸ سالگي از تمامي امتيازات رسمي يك شهروند ايراني برخوردار شوند و پس از آن بسته به خواسته خود دوباره تعيين تابعيت كنند، آن زمان است كه مي‌توانند ايراني باقي بمانند يا به تابعيت دولت متبوع پدران خود درآيند.

پس قانون به تمامي جوانب امر انديشيده و راهكارهاي گوناگوني براي شرايط متفاوت در نظر گرفته است.

اما با وجود تمامي مشكلات فعلي، معتقدم ما ديگر شاهد ناهنجاري‌ها و معضلات قديمي مهاجران افغان نيستيم.

پيش از اين در شهرهاي مرزي و حتي شهر بزرگي همچون مشهد، سرنخ بسياري از حوادث و جنايات به نحوي به پناهجوياني باز مي‌گشت كه بدون هويت مشخص و بدون اجازه قانوني در حاشيه شهر ساكن شده بودند، اما امروز بسياري از اين خانوارها ساماندهي شده و مورد شناسايي قرار گرفته‌اند.

آنچه كه از آن به‌عنوان مشكلات فرهنگي مانند اختلاط نژاد و دوگانگي فرهنگي و هويتي نام برده مي‌شود به‌نظر من موضوع حل شده‌اي است؛ چرا كه اتباع افغان ساكن ايران به‌دليل نزديكي زباني و سال‌ها زندگي در ايران، به‌شدت تحت‌تأثير فرهنگ ايراني قرار گرفته‌اند.

به گونه‌اي كه براي مثال در استان‌هاي خراسان، حتي تميز دادن برخي از افغاني‌تبارها با ايراني‌ها ممكن نيست. بچه‌هاي بسياري از آنها كه در اين كشور متولد شده‌اند با لهجه‌هاي محلي صحبت مي‌كنند و اين چيزي نيست جز يك همگرايي فرهنگي.

* نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس

تاريخ درج: 31 ارديبهشت 1387 ساعت 13:35 تاريخ تاييد: 31 ارديبهشت 1387 ساعت 17:59 تاريخ به روز رساني: 31 ارديبهشت 1387 ساعت 17:57
 سه شنبه 31 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 241]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن