تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرکس نماز را سبک بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815445169




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مهاجران غيرقانوني بايد بروند


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: مهاجران غيرقانوني بايد بروند


نهادها- زهرا چوپانكاره:
خبري مانند سخنان مشاور وزير كشور در مورد برخورد با مهاجر‌ت‌هاي غيرقانوني اتباع افغان احتمالاً بخت چنداني براي مورد توجه قرار گرفتن در ميان ساير خبرهاي ريز و درشت نداشته است.

سيدتقي قائمي در ديدار با مشاور ارشد وزير كار افغانستان و به نمايندگي از دولت بار ديگر مواضع ايران در قبال بازگشت مهاجران افغان به كشورشان را يادآور شده و گفته است: «دولت ايران در نظر دارد ضمن رسيدگي به وضعيت اقامت و اشتغال 950 هزار نفر از اتباع ثبت‌نام شده افغان كه در كشور حضور دارند، به‌عنوان يك عامل بازدارنده، از مهاجرت هر چه بيشتر و دوباره اتباع افغانستان، جلوگيري و طبق قوانين با مهاجر‌ت‌هاي غيرقانوني و غيرمجاز برخورد كند.»

اما چه چيز باعث مي‌شود اين ملاقات و مذاكرات مربوط به تعيين سرنوشت مهاجران افغان كه از 30 سال پيش ميهمان كشورمان بوده‌اند، به حاشيه رانده شود؟

آمايش مي‌كنيم؛ يك، دو، سه

گرچه در مجامع بين‌المللي، سال 2002 ميلادي به‌عنوان نقطه آغاز طرح بازگشت داوطلبانه مهاجران افغان از ايران شناخته مي‌شود، ولي به تاريخ خودماني اگر حساب كنيم از اواخر سال 85 تا اواخر سال 86 بود كه همزمان با شدت يافتن تمهيدات خروج پناهجويان افغاني از سوي دولت، مسئله قديمي و از رونق افتاده حضور افغان‌ها در ايران بار ديگر در ذهن جامعه به جريان افتاد.

اعلام ممنوعيت سكونت و تردد شهروندان افغاني در برخي استان‌ها آغاز شد و با مشخص كردن اول ارديبهشت سال 87 به‌عنوان آخرين مهلت اتباع خارجي براي دريافت برگه خروج از استانداري‌ها طرح آمايش اتباع داراي مجوز اقامت و برخورد با مهاجران غيرقانوني چهره كاملا متفاوتي به‌خود گرفت.

با وجود اين، بايد گفت كه اوج توجه عمومي به اين مسئله دي ماه سال گذشته بود؛ يعني هنگامي كه آغاز مرحله سوم طرح آمايش اتباع افغان و جدي شدن هشدارهاي دولت مبني بر برخورد و اخراج فوري مهاجران غيرقانوني، با آغاز ماه‌هاي سرد و وضعيت بي‌سابقه جوي مترادف شد.

سلطان احمد باهين، سخنگوي وزارت خارجه افغانستان در حالي ابراز اميدواري كرد كه دولت ايران تصميم خود را براي اخراج و يا تنبيه بيش از يك ميليون تبعه افغاني كه در ايران بدون مدارك معتبر اقامت دارند، به تاخير بيندازد كه برخي مجامع بين‌المللي و جمعي از فعالان اجتماعي داخلي نيز با وي هم‌صدا شدند. تا آنجا كه در آخرين روز دي ماه، وزارت كشور با صدور اطلاعيه‌اي از توقف عمليات بازگشت اتباع غيرمجاز افغان تا پايان يافتن دوره سرماي شديد هوا خبر داد.

اما همراه با گذر از فصل سرما و تمديد مهلت مهاجران غيرقانوني براي بازگشت داوطلبانه و همراه با تكرار سخنان مسئولان در مورد تعداد مهاجران غيرقانوني باقيمانده و ميزان موفقيت طرح بازگشت پناهجويان، پرونده اين موضوع نيز رفته‌رفته به بايگاني افكار عمومي بازگشت و موضوع با سر و صداي كمتري دوباره ميان دولت‌هاي طرف ماجرا و البته اتباع كشور همسايه به جريان افتاد.

با وجود تلاش‌هاي انجام شده به‌نظر نمي‌رسد بازگشت همسايگان افغاني به كشورشان به‌زودي محقق شود؛ چرا كه با وجود تمهيدات انديشيده شده و خروج شمار زيادي از افغان‌ها به كشور خود، مديركل اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور ماه گذشته اعلام كرد: «در حال حاضر 2 ميليون مهاجر غيرقانوني و يك ميليون مهاجر قانوني در كشور وجود دارد كه 91 درصد آنها اتباع افغان هستند.» البته با در نظر گرفتن سكوت بين‌المللي در قبال مسئله بازگشت اين پناهجويان به سرزمين مادري‌شان ديگر نبايد از شنيدن آمار و ارقام اين‌چنيني چندان تعجب كرد.

ميهمانانِ ميزبان!

هرچند بنا بر اظهار نظرهاي رسمي، ايران سالانه 5 ميليارد دلار براي مهاجران افغان هزينه مي‌كند، اما با آغاز موج بازگشت اين مهاجران، دغدغه‌هايي جدا از دغدغه‌هاي اقتصادي و سياسي براي بسياري از آگاهان اجتماعي مطرح شده است؛ زنان ايراني كه به عقد مردان مهاجر در آمده‌اند، بچه‌هاي بدون شناسنامه و فاقد هويت معين، بخشي از معضلاتي هستند كه با بازگشت افغان‌ها جنبه بغرنج‌تري به‌خود مي‌گيرند.

برابر ماده 1060 قانون مدني، ازدواج زن ايراني با تبعه خارجي در مواردي هم كه مانع قانوني ندارد، موكول به اجازه مخصوص از طرف دولت است. به‌نظر نمي‌رسد تعداد زنان ايراني كه تحت شرايط قيد شده در قانون به عقد مردان افغاني درآمده اند، زياد باشد بنابراين مسئله هويت و تابعيت فرزندان حاصل از اينگونه ازدواج‌ها، تعيين محل اقامت مادر و فرزندان و... از جمله مشكلاتي است كه با خروج مهاجران آغاز مي‌شود.

هر چند به‌نظر مي‌رسد دغدغه‌هاي فرهنگي و اجتماعي ناشي از حضور مهاجران و اكنون بازگشت آنها در بسياري موارد در نظر برخي متوليان امر جايگاه خاصي ندارد، اما بايد گفت جبران برخي هزينه‌هاي فرهنگي براي شهروندان ايراني و افغاني دشوارتر از جبران برخي صدمات اقتصادي است.

حضور 30 ساله ميهمانان افغان آن‌چنان در متن جامعه ايراني تنيده شده است كه بدون شك نمي‌توان همراه با طرح‌هاي ضربتي بازگرداندن افغان‌ها به سرزمين‌شان، اين آثار را هم به سرعت از ياد شهروندان ايراني و افغاني زدود.

از يك سو، هموطنان ما به‌ويژه در مناطق مرزي و محروم شاهد پديده كودكان بدون شناسنامه، گسترش اعتياد و مشكلات حقوقي ناشي از وصلت دختران با مردان افغان هستند و از سوي ديگر همسايگان ما در اين 30 سال حضور نه چندان خودخواسته به‌عنوان ميهمان يا پناهجو شاهد افت منزلت اجتماعي، بحران هويت نسل‌هاي جديد، استثمار توسط برخي كارفرمايان سودجو و... بوده‌اند.

واقعيت اين است كه با وجود گفته مشاور وزير كشور در ديدار با نمايندگان دولت افغانستان كه «جمهوري اسلامي ايران با كمال افتخار نزديك به 3 دهه از ميهمانان افغان پذيرايي كرده است.»

و نيز با وجود صحت ادعاي محمدتقي قائمي كه مي‌گويد:«دولت ايران هيچ‌گاه نخواسته، اقدامات خشن، منفي و پيشگيرانه را در مورد اتباع غيرمجاز داشته باشد.»

بايد قبول كرد كه يكي از تبعات اين ميهماني طولاني تاثيرات منفي اجتماعي است كه شهروندان دو كشور در ذهن طرف مقابل خود به جاي گذاشته‌اند.

با يك جست‌وجوي ساده در ميان خيل عظيم وبلاگ‌هاي موجود در وبلاگستان فارسي مي‌توان به تعداد قابل توجهي وبلاگ افغاني رسيد كه نويسندگان جوان آنها چهره ديگري از مهاجران را به نمايش مي‌گذارند؛ خسته از ميهمان بودن و عاصي از تحقيرهاي خواسته و ناخواسته ميزبان.

آنچه كه نمي‌توان در طرح‌هاي بازگرداندن مهاجران به افغانستان لحاظ كرد، ترميم زخم‌هاي 2 ملت و ترميم رابطه مردماني است كه از بد روزگار دچار يك ضيافت اجباري شدند.

تاريخ درج: 31 ارديبهشت 1387 ساعت 13:42 تاريخ تاييد: 31 ارديبهشت 1387 ساعت 16:58 تاريخ به روز رساني: 31 ارديبهشت 1387 ساعت 16:57
 سه شنبه 31 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 452]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن