تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):سخن طیب و پاکیزه را از هر که گفت بگیرید،‌ اگر چه او خود،‌ بدان عمل ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798200212




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سفري خاطره انگيز به شهر هزاران بهار +عكس


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: سفري خاطره انگيز به شهر هزاران بهار +عكس
بندر چابهار از مناطق مهم و استراتژيك جنوب ايران است هر چند خيلي به اين عنوان شناخته نمي‌شود و جاذبه‌هاي شگفت و البته هواي بي‌نظيرش در زمستان بهترين مقصد گردشگري براي ايرانيان است. چراكه هواي سرد پاييز و زمستان از اين شهر «هميشه بهار» مقصدي ايده‌آل ساخته است.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، چابهار مجموعه‌اي غني و پربار از جاذبه‌ها و منابع بكر طبيعي را در خود دارد. جاذبه‌هايي كه برخي از آنها در ايران و حتي جهان يگانه است. موقعيت جغرافيايي اين منطقه، باعث رونق زندگي در آن از گذشته‌هاي دور شده است. اين قدمت تاريخي همچنين پديدآورنده آثار تاريخي ارزشمندي در چابهار شده است. چابهار جزو مناطقي است كه آن گونه كه بايد مورد توجه گردشگران قرار ندارد. در اينجا نگاهي داريم به برخي از جاذبه‌هاي گردشگري منطقه چابهار.

گردشگري غذا ـ خوراك‌هاي محلي

خوراك‌هاي محلي چابهاري‌ها با توجه به اقليم و شيوه معيشتي‌شان بر محصولات دريايي خاصه ماهي و همچنين خرما تكيه دارد. خوراك خرما از مهم‌ترين خوراك‌هاي چابهار و تركيبي از خرما، نان، برنج و حبوبات است. كنك نيز نوعي حلواست كه از خرما، كنجد، بادام و پونه تشكيل شده است.

از ديگر غذاهاي سنتي اين منطقه مي‌توان به بتو ماش، شودوده، بتو هواري، ماشينگ، پاكگين ماهيك، كورك، گلوهك، ناروش، كيش و دلگ اشاره كرد. متاسفانه تمام خوراك‌هاي محلي در رستوران‌ها يافت نمي‌شود و اگر شانس مهمان شدن در خانه‌هاي محلي را به دست آوريد، مي‌توانيد از خوردنشان لذت ببريد. جدا از خوراك‌هاي محلي، يكي از غذاهايي كه در چابهار به آساني مي‌توان در رستوران‌ها يافت كباب كوبيده است. گوشت دام‌هاي اين منطقه به دليل تغذيه و آب و هواي خاصش بسيار لذيذ و خوش طعم است. بر اين اساس از باكيفيت ترين و لذيذترين كباب‌هاي كوبيده ايران را در چابهار امتحان كنيد.

موزه‌گردي ـ موزه محلي چابهار

«موزه محلي» در زميني به مساحت 2900 مترمربع و با زيربناي 860 مترمربع ساخته شده است. اين موزه بخش‌هاي مختلفي نظير صنايع دستي، مردم‌شناسي، آثار و اشيا باستاني شامل كاسه‌ها و ظروف سفالي دارد كه عمده آنها از بلوچستان مركزي است. يكي از زيبايي‌هاي موزه محلي چابهار، فسيل‌ها و استخوان‌هاي به جاي مانده از حيوانات ماقبل تاريخ است كه برخي از اين استخوان‌ها بسيار بزرگ و عظيم‌الجثه است، اما جذاب‌ترين بخش موزه محلي چابهار را بايد بخش مردم‌شناسي آن دانست. در بخش مردم‌شناسي مي‌توان با انواع لباس‌هاي محلي، شيوه زندگي، فعاليت‌هاي روزانه مردم بلوچ و صنايع دستي اين منطقه آشنا شد.

گردشگري ورزشي ـ موج‌سواري

موج‌سواري (سرفينگ) از ورزش‌هاي روي آب است. اين ورزش در دسته ورزش‌هاي مهيج و خطرناك جاي مي‌گيرد و از سال 1950 ميلادي كه به عنوان يك رشته مستقل اعلام شد، هر ساله بر تعداد طرفدارانش افزوده مي‌شود. موج‌سواري در ايران در آب‌هاي شمالي و جنوبي به صورت محدود انجام مي‌شود. بهترين موج‌هاي آب‌هاي ايران متعلق به درياي عمان و در محدوده چابهار است. كيفيت اين موج‌ها به قدري مطلوب اين رشته ورزشي است كه گاهي موج‌سواران حرفه‌اي را از ساير نقاط جهان به خود جذب مي‌كند. فوتبال ساحلي، دو، واليبال ساحلي، فوت وال (واليبال با پا)، تنيس ساحلي، كبدي ساحلي و هندبال ساحلي از ديگر ورزش‌هايي است كه با سفر به چابهار مي‌توان آنها را ديد يا بازي كرد.

آرامستان‌گردي ـ مقابر جناني كچ

اين گورها در بخش مركزي چابهار، در دامنه كوه پيل بند و در جنوب دره تيس قرار دارد. در باور مردم محلي «جناني كچ» محل سكونت جن‌ها بوده است و بر اين اساس اين مكان را محلي اسرارآميز تلقي مي‌كنند. گورهاي جناني كچ در يك سرازيري ملايم قرار دارد و شبيه گورهاي سيراف بوشهر است.

به طور كلي حدود 200 قبر كهن در محوطه اين گورستان تاريخي ديده مي‌شود. در ميان اين گور كه به نظر مي‌رسد از دوران اوليه اسلامي و حتي پيش از آن هستند، چند قبر ايستاده نيز ديده مي‌شود. ضمن اين كه يك مقبره پلكاني با سرپوش صندوقچه‌اي نيز در ميان اين قبرها وجود دارد.

گردشگري تاريخي ـ قلعه تيس

قلعه تيس كه به قلعه پرتغالي‌ها نيز شناخته مي‌شود، در پنج كيلومتري شمال غربي چابهار، در روستاي تيس قرار دارد. اين قلعه در زمان شاه سليمان صفوي و به سبك سلجوقي ساخته شده و نوع معماري آن شبيه كاروانسراي شاه عباسي بيستون است. ابعاد اين قلعه 54X 26 متر و مصالح به كار رفته در آن آجر، سنگ و گچ است. قلعه تيس داراي يك مناره شش و نيم متري دارد كه براي ديده‌باني به كار مي‌رفته است. اين قلعه به تمام خليج دهانه تيس اشراف كامل دارد و همچنين از فاصله زيادي در دريا قابل رويت است. قلعه تيس به شماره 555 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

گردشگري صنايع دستي: سوزن‌دوزي

صنعت دوخت طرح، زيبا و منقش روي پارچه با نوارهاي طلايي، سوزن‌دوزي و گلابتون‌دوزي نام دارد. روش كار به اين صورت است كه ابتدا نقش را روي پارچه انداخته و پارچه را روي دايره‌اي چوبي به نام كم مي‌اندازند و با كش محكم كرده و با استفاده از نخ‌هاي رنگي، گلابتون‌دوزي مي‌كنند.

سوزن دوزي از هنرهاي زيبا و كاربردي در منطقه چابهار به شمار مي‌رود كه با دوخت‌هاي سنتي ساير نقاط ايران متفاوت است و اصطلاحا به آن بلوچي‌دوزي مي‌گويند. هر دختر بلوچ از كودكي به آموختن اين هنر مي‌پردازد. بر اين اساس تمام زنان بلوچ به سوزن‌دوزي اشتغال داشته و لباس‌هاي خود را تزئين مي‌كنند. از ديگر هنرهاي دستي چابهار مي‌توان به معرق صدف، حصيربافي، سكه دوزي، گليم بافي، چاربافي و طلاسازي اشاره كرد.

طبيعت‌گردي ـ تماشاي گِل‌فشان‌ها

گل‌فشان‌ها از منحصر‌به‌فردترين و عجيب‌ترين پديده‌هاي ژئوتوريستي در چابهار است. «گل‌فشان» پديده‌اي طبيعي و همانند آتشفشان به صورت تپه‌اي مخروطي است و به جاي گدازه، از دهانه آن گاز همراه با گِل خارج مي‌شود. اين عارضه عمدتا در دشت‌ها و جلگه‌هاي مشرف بر دريا ديده مي‌شود و بيشتر آنها در فاصله كمي از دريا (حداكثر 15 تا 20 كيلومتر) استقرار يافته است.

در بين دشت كهير و تنگ و در 20 كيلومتري روستاي كهير، در مسير جاده تنگ به گالك، سه تپه كوچك گل‌فشان به فاصله چند كيلومتر از هم قرار دارند.

اين تپه‌ها ارتفاعي 10 تا 20 متري دارند كه دو تاي آنها از چند سال پيش غيرفعال شده، اما سومين تپه همچنان مانند آتشفشاني فعال است و از دهانه آن گل سرد طوسي رنگي تراوش مي‌شود. گردشگراني كه به چابهار سفر مي‌كنند، تماشاي گل‌فشان‌ها را از هيجان‌انگيزترين تجربيات خود به‌شمار مي‌آورند.

گردشگري فرهنگي ـ تماشاي اسكله‌هاي ماهيگيري

چابهار به دليل موقعيت جغرافيايي‌اش چند اسكله ماهيگيري دارد. در ميان اين اسكله‌ها سه اسكله تيس، رمين و بريس بسيار ديدني و جالب است. صيد و صيادي از جاذبه‌هاي مهم فرهنگي در چابهار است كه با زندگي روزمره مردم محلي پيوند ديرينه دارد. در اسكله‌هاي چابهار مي‌توان ماهيگيراني كه براي صيد به دريا مي‌روند يا با دست پر باز مي‌گردند را تماشا كرد و گاهي به همراهشان عازم دريا شد. بازار ماهي‌فروشان نيز در اين اسكله‌ها بسيار پررونق است. گردشگران با حضور در اسكله‌هاي چابهار، علاوه بر آشنايي با فرهنگ ماهيگيري مردم محلي، اين امكان را دارند تا از محصولات دريايي منحصربه‌فرد اين منطقه نيز خريداري كنند.

گردشگري‌تفريحي‌ـ جاده‌ساحلي‌چابهار به‌ بريس

جاده ساحلي چابهار به بريس از مناطق بكر و منحصربه‌فرد سواحل جنوبي كشور است. در يك‌طرف اين جاده دريا و در سمت ديگر چشم‌اندازهاي زيبايي از كوه‌ها و اشكال زمين ساختي قابل رويت است. صخره‌هايي كه در امتداد اين جاده قرار دارد، بر اثر فرسايش آبي به اشكال مختلفي درآمده است.

از جذابيت‌هاي اين جاده پديده موج‌فشان‌هاي درياست كه ارتفاع آنها در فصل بادهاي موسمي به 20 متر نيز مي‌رسد. كوه‌هاي بَدلند يا مريخي از ديگر جذابيت‌هاي جاده ساحلي چابهار به بريس است كه به موازات ساحل از منطقه كچو تا نزديك خليج گواتر كشيده شده است. تماشاي چشم‌اندازهايي از جنگل‌هاي دريايي حرا، درختان انجير معابد و تالاب ليپار از ديگر زيبايي‌هاي اين جاده محسوب مي‌شود.

نادرترين جاندار حيات وحش ايران

كروكوديل‌ها خزندگان ارزشمندي هستند كه نقش مهمي در تعادل محيط زيست بازي مي‌كنند. تنها يك گونه از اين خزندگان به نام تمساح پوزه كوتاه ايراني در جنوب شرقي ايران، در منطقه چابهار زندگي مي‌كند.

اين تمساح تالابي بين مردم بومي با نام «گاندو» شناخته مي‌شود. به همين دليل سازمان حفاظت محيط زيست، محل زندگي يگانه تمساح ايراني را «منطقه حفاظت شده گاندو» نامگذاري كرده و مديريت مي‌كند. وسعت اين منطقه حدود 465 هكتار است.

جالب است بدانيد گاندوها تنها خزنده ايراني است كه از تخم‌ها و سپس نوزادان خود بيشترين مراقبت را مي‌كند و به آنها در خروج از تخم و زنده ماندن كمك مي‌رسانند. براي مشاهده گاندو، بهتر است با هماهنگي اداره حفاظت محيط زيست و نظارت و حضور محيط‌بانان به مراكزي كه اين خزنده زيبا در آنجا حفاظت مي‌شوند، برويد.

سه شنبه 12 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن