تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توبه زيباست، ولى از جوان زيباتر .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798214203




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برگزيدگان جشنواره شعر معرفي شدند


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: برگزيدگان جشنواره شعر معرفي شدند
كتاب > شاعران - گروه ادب و هنر:
برگزيدگان ششمين جشنواره شعر فجر شامگاه دوشنبه در تالار وحدت معرفي شدند.

در اين مراسم كه بيش از هر چيز آكنده از سخنراني بود، در بخش شعر سنتي، حسن روشان از خراسان شمالي شهر بجنورد، رضا نيكوكار از گيلان شهر رشت و شيما احمدي از استان تهران شهر تهران به‌ترتيب به‌عنوان رتبه‌هاي اول تا سوم دست يافتند. در بخش شعر سپيد و نيمايي نيز فقط برگزيده رتبه سوم اعلام شد كه به‌طور مشترك به قربان بهاري از تهران و سيدرسول پيره از كرج تعلق گرفت.

در بخش كودك و نوجوان نيز هيچ شركت‌كننده‌اي رتبه اول را كسب نكرد و عباسعلي سپاهي يونسي از شهر مشهد و فاضل تركمن از تهران به‌ترتيب دوم و سوم شدند. در بخش سرود و ترانه نيز اوضاع همينطور بود و امينه دريانورد از استان هرمزگان، شهر درگهان و ياسر قنبرلو از استان قزوين، شهر قزوين دوم و سوم شدند. سرانجام در بخش پژوهش نيز هيچ برگزيده‌اي معرفي نشد و فقط از زهرا محدثي خراساني از مشهد، محمد مرادي از شيراز و محمد گودرزي دهريزي از تهران تقدير شد.

محمود احمدي‌نژاد كه به رسم هميشه در مراسم رسمي، آخرين سخنران بود، گفت: «اگر اين جلسه ساعت‌ها ادامه يابد، هيچ‌كس خسته نخواهد شد؛ چرا كه وقتي ما شعر مي‌سراييم، درباره خود حرف مي‌زنيم و درباره حقيقت انسان سخن مي‌گوييم. انسان منهاي فرهنگ با ساير موجودات تفاوتي ندارد. شعر ستون فقرات هنر است و همه آرزوها و آرمان‌ها و عواطف انساني را مي‌توان در چند بيت خلاصه كرد و اين ويژگي شعر است.»

احمدي‌نژاد در ادامه گفت: اگر بنا بود فقط بزرگان همين جلسه بهترين ابيات خود را بازخواني كنند، جلسه تا نيمه‌هاي شب ادامه مي‌يافت. زبان فارسي، زبان انسان و هنر است و زيباترين انديشه‌ها و حالات روحاني و آرزوها‌ي انساني در قالب زبان فارسي بيان شده است.

رئيس‌جمهور سپس به خواندن بيت‌هايي از رودكي پرداخت و همچنين درباره فردوسي گفت: اگر فردوسي نبود، نه تنها از زبان فارسي اثري نمي‌ماند، بلكه امروز خبري از حقيقت انسان و توحيد و عدالت در جهان نبود؛ او امانت پيامبر آخر را در دامن امانتداران امين قرار داد. فردوسي يك حكيم و زمان‌شناس بسيار هوشمند بود كه در قالب يك حماسه، يك فرهنگ و هويت و آرمان را به بشريت هديه كرد و همه بشريت مديون او هستند.

پيش از او وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز متني را از رو خواند كه با شعري درباره شعر آغاز مي‌شد و به تعريف شعر مي‌پرداخت و اينطور ادامه مي‌يافت: «و اما بعد؛ هم به شعر، زمانه را مي‌توان شناخت و هم از زمانه سياق شعر را مي‌توان دريافت. عنصري و عسجدي و انوري هم زاييده زمانه خويش‌اند و هم زاينده سبك زمانه‌ها. و فرخي يزدي و ميرزاده عشقي و ملك‌الشعراي بهار، نيز هم. و سيدحسن حسيني و قيصر امين‌پور و سلمان هراتي نيز هم. به جشنواره نمي‌پردازم كه دوستان كم و بيش توضيح داده‌اند. در اين فرصت مغتنم به نكاتي اشاره مي‌كنم كه اگر مغفول واقع نشده است، مخمول افتاده است. ازجمله سبك‌شناسي ساختاري شعر انقلاب و نيز شناخت‌نامه شعر انقلاب...»

مراد از « دوستان» در گفته هاي وزير،يحيي طالبيان، قائم‌مقام سيدمحمد حسيني در امور شعر و ادب بود كه در سخنراني‌اش پس از مقدمات، گفت: كساني كه به اين عرصه وارد شده‌اند، در حدود 1500 شاعر از سراسر كشور بوده‌اند كه حدود 55‌هزار اثر را ارسال كرده‌اند و ما برگزيدگاني را از ميان آنها در4‌بخش سنتي‌، نو‌، كودك و نوجوان و تصنيف و ترانه معرفي كرده‌ايم و در برخي بخش‌ها مانند شعر نو اندكي كاهش داشته‌ايم. اما در حوزه كودك و نوجوان اشعار شاخصي ارائه شده است.

طالبيان در ادامه گفت:‌ امسال براي نخستين‌بار پژوهش شعر به جشنواره اضافه شده است. در حوزه بين‌الملل هم امسال 22 نفر از 14‌مليت جهان در اين جشنواره حضور دارند و حضور آنان را به‌صورت ويژه گرامي مي‌داريم، زيرا اينان پيام‌بران شعر و ادب به سراسر دنيا هستند. اين جمع 22نفره، فارسي را مانند شما به راحتي سخن مي‌گويند و با بزرگان شعر و ادب آشنا هستند.

قبل از همه اينها پرويز بيگي حبيب‌آبادي، دبير علمي جشنواره شعر فجر هم سخنراني كرد. او گفت: اميدوارم بخش‌هاي ديگري چون نقد، ترجمه، انجمن‌هاي ادبي و شعر و رسانه به اين جشنواره افزوده شود.

شعرخواني محمدعلي بهمني، فاضل نظري، دومينيكو اينجنيتو فارسي‌دان ايتاليايي، محمدرضا سهرابي‌نژاد و آيت‌الله محمد محمدي گلپايگاني ازجمله ديگر بخش‌هاي اختتاميه جشنواره شعر فجر بود.

پنجشنبه|ا|11|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8884]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن