تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مؤمن را از سيمايش مى شناسيم و منافق را از نشانه هايش.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798217584




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به نتايج انتخابات شوراها در 14 استان عراق


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاهي به نتايج انتخابات شوراها در 14 استان عراق
خبرگزاري فارس: در دومين دوره از انتخابات شوراهاي اجرايي استاني عراق كه در 14 استان اين كشور برگزار شد حزب دولت قانون منتسب به دولت نخست وزير نوري المالكي پيروزي چشم‌گيري در استان‌هاي شيعه كسب كرده است.


برگزاري دومين دوره انتخابات شوراهاي استاني عراق با سياق جديد آن به مثابه آزموني مقدماتي براي دموكراسي نسبتا نوپاي عراق بود تا در انتخابات پارلمان عراق كه در پايان همين سال ميلادي برگزار خواهد شد صف‌بندي‌هاي سياسي احزاب عراقي دقيق‌تر ترسيم شود.
انتخابات شوراهاي استاني در 31 ژانويه 2009 برگزار شد و در آن 14 هزار و 800 نفر در قالب 401 ليست براي بدست آوردن 440 كرسي در شوراهاي استاني به رقابت با يكديگر پرداختند كه از اين ميان 6 كرسي آن متعلق به اقليت‌هاي ديني و قومي كوچك مي‌باشد كه يك كرسي براي مسيحيان در بصره، يك كرسي براي مسيحيان و يك كرسي براي صائبين در بغداد، يك كرسي براي مسيحيان در ايزديه و كرسي براي شيعيان كرد شبك در نينوا.

* نتايج انتخابات در 14 استان جنوبي و مركزي عراق

در انتخابات شوراهاي استاني عراق يك شوراي اجرايي براي هر استان انتخاب مي‌شود كه در اين انتخابات بغداد 57 كرسي، نينوا 37 كرسي، بصره 35 كرسي، ناصريه 31 كرسي، بابل 30 كرسي، انبار 29 درصد، ديالي 29 كرسي، قادسيه 28 كرسي، واسط 28 كرسي، نجف 28 كرسي، ميسان 27 كرسي، كربلا 27 كرسي، مثني 26 كرسي، صلاح الدين 28 كرسي دارند.
تقريبا تمام اختيارات اجرايي دولت به اين شوراها تفويض شده است و شوراهاي اجرايي مسئوليت‌هايي از قبيل انتخاب استاندار، رئيس پليس استان و توزيع ساير مسئوليت‌هاي استان را بر عهده دارند.
مرحله اول انتخابات شوراهاي استاني عراق در 14 استان جنوبي برگزار شد و برگزاري انتخابات اين شوراها در سه استان كردنشين منطقه كردستان عراق به 19 مي برابر با 31 ارديبهشت موكول شده است. از 14 استان جنوبي 9 استان با اكثريت جمعيت شيعه و چهار استان اكثريت جمعيت سني دارند. استان بغداد تركيب جمعيتي متنوعي دارد كه در تقسيم‌بندي اين تحليل به تنهايي در هيچ يك از دو دسته استان‌هاي شيعه يا سني قرار نمي‌گيرد.
در مجموع اين انتخابات 103 زن وارد شوراهاي استاني استان‌‌هاي مختلف عراق شده‌اند كه 64 نفر از آنها در ليست‌هاي شيعيان بوده، 9 نفر در بغداد و 30 نفر نيز از ليست‌هاي اهل تسنن وارد شوراهاي استاني شده‌اند.

* نتيجه انتخابات در استان‌هاي شيعه نشين

در 9 استان جنوبي عراق يعني بصره، ميسان، ناصريه، سماوه، ديوانيه، بابل، نجف، كوت و كربلا فهرست ائتلاف دولت قانون كه متعلق به نوري المالكي نخست وزير، حزب الدعوه و گروه‌هاي وابسته به آن بود با 94 كرسي 2/36 درصد، فهرست شهيد محراب كه وابسته به مجلس اعلا و عبدالعزيز حكيم است با 50 كرسي 3/19 درصد و احرار المستقلين كه نزديك به جريان صدري‌هاست با 36 كرسي 9/13 درصد، حزب اصلاح الوطني ابراهيم جعفري 16 كرسي 2/6 درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند.
از نتيجه و تركيب آراي به دست آمده در اين 9 استان مي‌توان اينگونه تحليل كرد كه اين 4 فهرست از جريانات قدرت يافته در اين استان‌ها هستند. البته در كربلا شخصي به نام حبوبي كه معاون استاندار كربلاست توانسته 3/13 درصد آرا را به دست آورد اما در ساير استان‌ها ليست‌هاي مذكور موفق به كسب اكثريت آرا شدند. كسب آراي قابل توجه ليست منتسب به حبوبي با توجه به اقدامات عمراني و خدماتي قابل توجه استانداري كربلا حتي تا حدودي قابل پيش‌بيني بود و مي‌توان گفت كه در كربلا ليست عمران و خدمتگذاري بالاترين راي را آورده است.

* جايگاه هر يك از ليست‌هاي پنج حزب مذكور در 9 استان شيعي

ليست ائتلاف دولت قانون در هر 9 استان جايگاه اول را كسب كرده، ليست شهيد محراب منتسب به عبدالعزيز حكيم در سه استان نجف و ميسان و مثني همراه ائتلاف دولت اول و در 4 استان دوم و در 2 استان سوم شد و ليست احرارالمستقلين در 1 استان دوم در 4 استان سوم و در 2 استان چهارم در2 استان پنجم شده است.
ليست شهيد محراب در دور قبلي انتخابات شوراهاي عراق در 7 استان ليست اول و در دو استان ديگر شيعي ليست دوم بود كه با توجه شرايط كنوني شكست قابل توجهي متحمل شده است.
از نكات قابل توجه اين است كه در استان بصره در دور قبل حزب فضليت داراي اكثريت كرسي‌ها و بالطبع قدرت اجرايي بود و سپس صدري‌‌ها داراي قدرت برتر شدند اما پس از عمليات برقراري امنيت در عيد سال 87 از سوي دولت عراق و ايجاد امنيت به طور نسبي در اين منطقه، در اين انتخابات ليست ائتلاف دولت قانون با كسب 37 درصد آرا و 20 كرسي از مجموع 35 كرسي شوراي اجرايي استان بصره برتري قابل ملاحظه‌اي در اين استان مهم بدست آورده است.
نكته ديگر اينكه در استان كربلا حبوبي به خاطر خدمت رساني مناسب به مردم و عمليات عمراني گسترده در كربلا بيشتر مورد استقبال واقع شد و آرا بسيار خوبي در اين استان بدست آورده است.
در استان ميسان (العماره) نيز كه نيروهاي صدري حضور گسترده و فعالي داشتند، ليست ائتلاف دولت قانون اول شد و به ترتيب احرار و شهيد محراب در رده‌هاي بعدي قرار گرفتند.
اين 9 استان داراي 260 كرسي شوراي استاني هستند كه به معناي وجود بطور ميانگين 28/8 كرسي در هر استان است.
در هر يك از اين 9 استان تعداد فهرست‌هايي كه وارد رقابت‌هاي انتخاباتي شده‌اند متفاوت است و به طور كلي مجموع ليست‌هاي انتخاباتي حاضر در انتخابات شوراهاي استاني 9 استان 585 فهرست انتخاباتي را شامل مي‌شود يعني بطور ميانگين 65 فهرست براي هر استان.

* ميزان مشاركت مردم در 9 استان شيعي

ميزان مشاركت مردم در انتخابات در اين استان‌ها به طور متوسط 54 درصد بوده است كه ميزان مشاركت به تفكيك استان‌ها عبارت است از: مثني 61 درصد، كربلا 60 درصد، قادسيه 58 درصد، بابل 56 درصد، نجف 55 درصد، واسط 54 درصد، ذيقار 50 درصد، بصره 48 درصد و ميسان 46 درصد.

* سيستم راي‌گيري ليستي در عراق

در سيستم راي‌گيري انتخابات در عراق احزاب و ائتلاف‌ها و حتي افراد در قالب ليست مشاركت دارند و مردم به ليست‌هاي احزاب و يا افراد راي مي‌دهند و در تعرفه انتخاباتي نيز هر فرد راي دهنده فقط در مقابل اسم و عدد ليست مورد نظر خود علامت مي‌زند.
در هنگام شمارش آرا براي انتخابات شوراهاي استاني تعداد آراي اخذ شده بر تعداد كرسي‌هاي شوراي آن استان تقسيم مي‌شود و در نتيجه مشخص مي‌شود كه براي تصدي هر كرسي چه تعداد راي لازم دارد. به طور مثال اگر در استان نجف كه 28 كرسي دارد 338540 راي اخذ شود براي هر كرسي 12090 راي لازم است.
در ادامه آراي اخذ شده براي هر ليست استخراج شده و به ترتيب از ليست‌هايي كه آراي بيشتري اخذ كرده‌اند شروع به گزينش مي‌كنند. مثلا اگر ليست دولت قانون در بصره 54907 راي آورده باشد تعداد آرايش تقسيم بر12090 مي‌شود و 4 نفر از ابتداي ليست حزب دولت قانون حائز آراي لازم براي ورود به شوراي استاني نجف مي‌شوند، به همين ترتيب همه ليست‌ها مورد بررسي قرار مي‌گيرند تا برسد به ليست‌هايي كه كمتر از حد نصاب يعني كمتر از 12090 هزار راي كسب كرده‌اند. تمام ليست‌هايي كه كمتر از 12090 هزار راي آورده‌اند از ورود كانديداهايشان به شورا محروم مي‌شوند ولي آراي اخذ شده توسط آنها بين فهرست‌هاي داراي آراي بالاتر از 12090 راي بر اساس درصد آرايي كه اين ليست‌ها از كل آرا كسب كرده‌اند بين آنها تقسيم مي‌شود كه در اين حالت ليست ائتلاف دولت قانون با توجه به آراي بدست آمده از تقسيم آراي ليست‌هاي فاقد حد نصاب 3 كرسي جديد بدست آورده و با 7 كرسي وارد شوراي استان نجف مي‌شود.
به عبارت ديگر مجموع آراي باقيمانده ليست‌هايي كه نتوانسته‌اند حدنصاب ورود حتي يك نفر را به شوراها كسب كنند جمع شده و بر اساس ميزان رايي كه ليست‌هاي حائز حد نصاب راي آورده‌‌اند بين آنها تقسيم مي‌شود. يعني اگر مثلا ليست حزب دولت قانون از مجموع آراي نجف 20 درصد راي آورده است، 20 درصد از آراي باقيمانده به اين ليست اختصاص مي‌يابد.
در اين 9 استان 585 ليست حضور داشتند كه 209 ليست بالاي 1 درصد و 376 ليست پائين 1 درصد راي آوردند. بر اين اساس مي‌توان نتيجه گرفت كه تنوع و تكثر آرا در اين مناطق بسيار بالا بوده است و ضمنا آراي دست دوم ليست‌ها نيز حجم قابل توجهي داشته است.
از نكات قابل توجه ديگر نزديكي درصد آرا ليست احرار المستقلين كه همان نزديكان مقتدي صدر مي‌باشند به مجلس اعلا در استان‌هاي شيعه‌نشين است كه به طور متوسط 6/8 درصد آرا را بدست آوردند و آرا مجلس اعلا 8/10 مي‌باشد.
و آخرين نكته در مورد انتخابات اين 9 استان اين است كه رهبران حزب فضيلت اسلامي كه بدليل اختلاف با دولت مالكي در كسب وزارتخانه‌هاي بيشتر به مشكل برخوردند و از ائتلاف عراق واحد خارج شدند، مدعي داشتن سهم بيشتر در قدرت بودند كه با ورود به عرصه رقابت تنها 5 كرسي از 260 كرسي (2/3 درصد آرا) 9 استان شيعه نشين را بدست آوردند و حتي در بصره كه قبلا قدرت و جايگاه زيادي در شوراي استان داشتند و استاندار از آنان بود فقط توانستند 1 كرسي از 35 كرسي را بدست آورند.

* انتخابات شوراي استاني در پايتخت

در استان بغداد مشاركت مردمي 40 درصد گزارش شده است در حاليكه در دوره قبل ميزان مشاركت حدود 50 درصد بود.
اما نكته قابل توجه در انتخابات بغداد اين است كه شيعيان در دور قبل 56 درصد آرا را كسب كرده بودند و در اين دور كرسي‌هاي ليست‌هاي انتخاباتي منتسب به شيعيان كه عبارتند از ليست ائتلاف دولت قانون 28كرسي، احرار المستقلين 5 كرسي، شهيد محراب 1كرسي، اصلاح الوطني 1كرسي كسب كردند يعني در جمع 35 كرسي از مجموع 55 كرسي شوراي اجرايي استان بغداد كه برابر با 63 درصد كرسي‌هاي شوراي اجرايي استان بغداد است كه اين پيروزي چشمگير و قابل توجهي براي شيعيان در بغداد است.
از مجموع 55 كرسي شوراي اجرايي بغداد 2 كرسي متعلق به اقليت‌هاي ديني است كه صرف نظر از رقم خوردن هر نتيجه‌اي در استان به كانديدايي از اين اقليت‌ها كه بالاترين راي را بياورد تعلق خواهد گرفت.
نكته ديگر در انتخابات بغداد اين است كه جريانات سني با توجه به اينكه انتخابات دوره قبل را تحريم كرده بود در اين دور تمام تلاش خود را براي ورود به عرصه انتخابات و كسب قدرت صرف كردند اما با اين وجود شيعيان برنده انتخابات شوراي اجرايي استان بغداد شدند.
در استان بغداد ساير جرياناتي كه موفق به كسب كرسي شدند عبارتند از جبهه توافق متعلق به سني‌ها 7 كرسي، قائمةالعراقيه منتسب به ايادعلاوي 5 كرسي، تجمع المشروع العراقي متعلق به صالح مطلگ از جريان وابسته به بعثي‌ها 4 كرسي و صائبين و مسيحيان بغداد نيز به طور اتوماتيك طبق قانون انتخابات هر يك 1 كرسي را به خود اختصاص دادند.

از نكات قابل توجه و قابل استخراج از انتخابات اين است كه فهرست مالكي در استان‌هايي همچون بغداد و بصره كه دولت مركزي امنيت را برقرار كرده 38 و 37 درصد آرا را بدست آورده و مي‌توان نتيجه گرفت كه ثبات نسبي و ايجاد و حفظ امنيت در پيروزي حزب مالكي بخصوص در دو استان بزرگ و مهم بغداد و بصره تاثير زيادي داشته است.

* نتايج انتخابات در استان‌هاي سني‌نشين

چهار استان انبار، صلاح الدين، نينوا و ديالي استان‌هاي با جمعيت غالب سني در عراق هستند كه به تفكيك به بررسي نتايج انتخابات در آنها مي‌پردازيم.

* استان انبار
در استان كاملا سني نشين انبار جريانات نزديك به شوراهاي بيداري (صحوه) و عشاير، ليست‌هاي قومي، عربي و بعثي حاكم شدند و حزب اسلامي شكست خورد.

* استان صلاح الدين
در اين استان 3 جريان جبهه توافق (سني) و قائمةالعراقيه اياد علاوي هر يك با 5 كرسي و تجمع المشروع العراقي منتسب به صالح مطلگ و جبهه المشروع الوطني سيهان جيهاد با گرايشات بعثي هر يك با 3 كرسي وارد عرصه قدرت شدند. مي‌توان نتيجه گرفت كه در اين استان جريانات قومي و سني سكولار و بعثي قدرت را بدست گرفتند.

* استان نينوا
در دوره قبل انتخابات اين استان كردها پيروز انتخابات بودند اما در اين دوره ليست «حدبا» كه مجموع جريانات عربي - قومي در آن جمع شده بودند 19 كرسي و حزب اسلامي 3 كرسي را كسب كردند و پس از آن كردها با 12 كرسي وارد عرصه قدرت شدند.
در اين استان جريانات سني ملي‌گرا اكثريت كامل آرا را بدست آوردند و عرب‌هاي قومي كه خواستار حفظ يكپارچگي عراق هستند پيروز شدند اما در شهرهايي مانند مخمور، شيخانريا و سنجار كه اكراد در آنها اكثريت هستند كردها حائز اكثريت آرا شدند.
همچنين در استان نينوا مسيحيان، شيعيان شبك و فرقه ايزديه داراي سه كرسي بودند كه رقابت براي آن كرسي‌ها فقط بين خودشان انجام شد و كسب سه كرسي از قبل قطعي بود. اين سه كرسي نيز بدست جرياناتي افتاد كه به كردها نزديك نبوده و خواهان عراق يكپارچه هستند.
با توجه به پيروزي جريان عربي - قومي در سطح استان نينوا و پيروزي كردها در شهرهاي مورد اختلاف كه داعيه جدايي از استان نينوا و پيوستن به منطقه كردستان عراق را دارند از اين پس اصطكاك و تقابلات بين اين شهرها و مركز استان افزايش خواهد يافت.

* استان ديالي
در استان ديالي جبهه توافق با كسب 9 كرسي، تجمع مشروع العراقي با 6 كرسي، كردها با 6 كرسي، قائمةالعراقيه 3 كرسي و دو جريان شيعي ائتلاف دولت قانون 2 كرسي و تيار اصلاح الوطني با كسب 1كرسي، قدرت را بين خود تقسيم كردند. بنابراين جريانات سني و لائيك و قومي - عربي 69 درصد كرسي‌ها و كردها 20 درصد كرسي‌ها و شيعيان 11درصد كرسي‌هاي استان را بدست آوردند. نكته قابل توجه آن است كه كردهاي استان ديالي شيعه هستند اما در انتخابات به ويژگي كردي‌اشان راي دادند كه اين نشان از گرايشات جدايي‌طلبانه آنها و پيوستن به منطقه نسبتا خودمختار كردستان عراق دارد.

* تجزيه آمار و ارقام ارائه شده

با توجه به اينكه تجزيه و تحليل آمار و ارقام ارائه شده مي‌تواند ما را در جهت درك بهتر ابعاد اين انتخابات ياري رساند در اين بخش به اين موضوع مي‌پردازيم.
فهرست قائمةالعراقيه اياد علاوي عليرغم گرايشات شيعي از نوع سكولاري در 9 استان شيعه به طور متوسط تنها 3 درصد راي آورد و اين موضوع نشان دهنده آن است كه جمعيت شيعه در اين استان‌ها به جريانات شيعه سكولار، تكنوكرات و نزديك به آمريكا راي ندادند.
اين فهرست در بغداد نيز 6/8 درصد راي آورد كه حتي از آراي ليست توافق و صدري‌ها كمتر مي‌باشد.
اما در استان‌هاي سني نشين صلاح الدين 9/13 درصد، ديالي 5/9 درصد، انبار 6/6 درصد و نينوا 2/1 درصد راي آورد كه اين نشان دهنده دو نكته مهم است:
- اول اينكه فراكسيون العراقيه در جمعيت شيعه فاقد پايگاه مردمي است
- دوم اينكه آرايي كه اين ليست در مناطق سني نشين بدست آورده حدود 5/2 برابر ميزان آرايي است كه در مناطق شيعه نشين به اين فراكسيون داده شده است.
فهرست تجمع مشروع العراقي الوطني وابسته به صالح مطلگ كه در مجلس ملي عراق با نام جبهه الحوار الوطني 11 كرسي را در اختيار داشت در اين دوره به طور متوسط 10 درصد آرا را در مناطق سني نشين كسب كرد و اين يك پيروزي براي صالح مطلك بعثي مي‌باشد كه رئيس اين فراكسيون است.
در مناطق شيعه نشين و بغداد جريان شيعه قدرت را بدست گرفت ولي جابجايي قدرت از سمت مجلس اعلا به سمت حزب الدعوه صورت گرفت.
جريانات كرد در 4 استان انبار، صلاح الدين و ديالي و بغداد وارد رقابت انتخاباتي شدند ولي نتوانستند موفقيتي حاصل كنند و بخصوص در بغداد كه 18 هزار كرد وابسته به احزاب كردي در آن فعال هستند تنها 10 هزار راي آورد كه اين يك شكست عظيم بود.
در ديالي نيز كردها 20 درصد كرسي‌ها را بدست آوردند و 80 درصد مابقي كرسي‌ها در اختيار اعراب مي‌باشد كه با توجه به آراي خانقين كه با اكثريت 96 درصدي به اكراد تعلق گرفت اختلافات قومي و جغرافيايي در اين استان افزايش خواهد يافت.
مي‌توان نتيجه گرفت كه در انتخابات اخير جريان دولت قانون وابسته به مالكي كه معتقد به تقويت حكومت مركزي است در 10 استان جنوبي و بغداد و جريانات قومي عربي در 3 استان ديالي، صلاح الدين و نينوا كه با اكراد در خصوص مناطق جغرافيايي خاص اختلافات شديد دارند، پيروز شدند. هر دوي اين جريان‌ها در مقابل امتيازخواهي‌هاي كردها قرار گرفته‌اند و در نتيجه دغدغه‌هاي مالكي براي مقابله با جريان فدرالي كمتر مي‌شود.

* موج تبليغاتي رسانه‌اي غرب عليه شيعيان در انتخابات

در جريان اين انتخابات از مدت‌ها قبل از برگزاري انتخابات يك موج عظيم تبليغاتي از سوي آمريكا، غرب و جريان سني ايجاد شده بود مبني بر اينكه مردم ديگر به اسلامگرايان، شيعيان و بخصوص شيعيان نزديك به ايران راي نمي‌دهند و راي مردم بيشتر به سوي معتدلين و سكولارها خواهد بود ولي نتايج انتخابات درست نقطه مقابل اين تبليغات را نشان داد.
آمريكا تلاش بسياري كرد تا اولا جريان شيعه سكولار در عراق به واسطه اين انتخابات شوراهاي استاني قدرت بگيرد و ثانيا بغداد دست جريان شيعه نيافتد، سرانجام تلاش كردند تا با آوردن افراد مستقل به جاي ليست‌ها و وارد كردن آنها در قدرت اهداف خود را از طريق اين افراد پيش ببرند اما هيچكدام از اهداف آنان محقق نشد.
به دليل تبليغات شديدي كه از سوي غرب صورت گرفت، اين احساس وجود دارد كه غربي‌ها پيروز شدند اما بايد گفت كه اين 4 ليست پيروز در 10استان جنوبي و بغداد همگي شيعه اسلامگرا هستند و بالعكس جريانات سكولار و نزديك به آمريكا هيچگونه پايگاه مردمي در اين مناطق ندارند.

* علت اهميت انتخابات استاني عراق

اين انتخابات از دو جهت مهم است:
- اول اينكه اين انتخابات مقدمه‌اي بر انتخابات پارلماني عراق است و در واقع يك وزن كشي از تمام جريانات سياسي در كمتر از 10 مانده تا انتخابات پارلماني عراق است.
- در جريان شيعه با توجه به انتخابات پارلماني در آينده قطعا شاهد تغييرات از قبيل شكل‌گيري دو يا سه فراكسيون و يا جابجايي افراد در ليست ائتلاف فراگير شيعيان در صورت شكل گيري آن خواهيم بود.
جريان شيعه اگر در مقابل خيزش عربي متمايل به غرب، سكولار، بعثي و فشار آمريكا قرار بگيرد متحد مي‌شود ولي اگر فشار زيادي احساس نكنند به صورت غير متحد وارد مجلس شده و در آنجا با يكديگر ائتلاف مي‌كنند.
در جريان سني تنوع آراي كسب شده بر اساس اسلامي و قومي - عربي و سكولار و بعثي است كه اين 4 ضلع با يگديگر در تضاد هستند كه امكان مصالحه در بين آنها كم مي‌باشد مگر اينكه با هم در مقابل جريان شيعي يا كردي متحد شوند.
وجه ديگر اهميت اين انتخابات در اين است كه شوراي استاني اختيار تعيين استاندار، مسئول پليس استان و همچنين كنترل سياسي اداري، امنيتي و كليات امور اقتصادي استان را بر عهده دارد. از اين جهت به قدرت رسيدن در اين انتخابات براي همه جريانات بسيار مهم و حياتي بود.

* علت پيروزي مالكي در انتخابات

در انتخابات گذشته ليست منتسب به آيت الله حكيم پايگاه مردمي داشت و عمده توفيق جريانات شيعه بر اساس استفاده از اين پايگاه مردمي بود. جريان نوري مالكي با توجه به اختلافي كه با جريان صدر پيدا كرد مستقلا در صدد برآمد تا پايگاهي مردمي براي خود ايجاد كند و در اين راستا يك شوراي پشتيباني (مجالس اسناد) شكل داد كه موفق هم بود. از جهتي همانطور كه قبلا گفته شد به علت موفقيت مالكي در ايجاد امنيت در بغداد و بصره ليست منتسب به وي در اين استان‌ها راي لازم را كسب كرد و سرانجام با عملكرد مناسب و سازماندهي منسجم در انتخابات و استفاده از ساز و كار حاكميت توانست راي بالايي را در ساير استان‌هايي كه انتخابات در آنها برگزار شد، بخصوص استان‌هاي شيعه‌نشين نصيب خود كند.

تعداد كرسي‌هاي مجلس يا شوراهاي اجرايي استاني و همچنين ميزان مشاركت مردم در هر استان در اين انتخابات براي استفاده خوانندگان در زير آورده شده است.

* بغداد 57 كرسي، مشاركت 40 درصد * نينوا 37 كرسي، مشاركت 60 درصد
* بصره 35 كرسي، مشاركت 48 درصد * ناصريه 31 كرسي، مشاركت 50 درصد
* بابل 30 كرسي، مشاركت 56 درصد * انبار 29 درصد، مشاركت 40 درصد
* ديالي 29 كرسي، مشاركت 57 درصد * قادسيه 28 كرسي، مشاركت 58 درصد
* واسط 28 كرسي، مشاركت 54 درصد * نجف 28 كرسي، مشاركت 55 درصد
* ميسان 27 كرسي، مشاركت 46 درصد * كربلا 27 كرسي، مشاركت 60 درصد
* مثني 26 كرسي، مشاركت 61 درصد * صلاح الدين 28 كرسي، مشاركت 65درصد
انتهاي پيام/

يکشنبه|ا|4|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1066]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن