تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه منافق اين است كه بدى اش ناراحتش نمى كند و خوبى اش او را خوشحال نمى سازد. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798085282




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشکل فشار دادن دندانها در خواب : پرسش و پاسخ پزشکی


واضح آرشیو وب فارسی:آشپز آنلاین: دوستان حدود یک هفته است که در خواب بدجوری دندونهامو روی هم فشار میدم ( دندان قروچه ) طوری که آقای شوهر بیدارم میکنه که دندونام آسیب نبینن . شنیده بودم پد های مخصوصی وجود داره که افراد مبتلا باید موقع خواب روی دندونها قرار بدن ولی توی داروخونه ها پیداش نکردم. کسی میدونه راه حل این مشکل چیه؟ آیا دلیلش اضطراب داشتنه؟

دوست گلم تاپیکت را جای نه مناسب باز کردی و حتا میتونستی این سوال را در سوالات پزشکی‌ بپرسی‌

حالا راهنمائی که من می‌تونم بکنم این هست که داروخانه به شما نگفت باید برید دکتر دندانپزشک ؟؟ چون باید از اندازه دندان شما قالبگیری کنند و به لا برا توار دندان سازی سفارش میدند که بسازند و قالب دهان و دندان شماست . که از یک جنس پلاستیک فشرده هست که مثل روکش باید شبها روی دندان خود بگذارید به دکتر عصاب هم حتما مراجعه بکنید اگر جدیداً دچار این مشکل شدید

حق با شماست این اشتباه رو بذارید به حساب تازه وارد بودنم !

عزیزم تو اغلب موارد این مشکل به خاطر بیماری میگرن هست در دورانی که هنوز آشکار نشده بهتره با یک متخصص در این مورد صحبت کنی چون اگر خدای نکرده میگرن باشه در اوایل بیماری قابل درمان هست.

شاید به خاطر استرس و فشار روانی بیش از حد باشه .. یا حتی هم فشار خون بالا ... ببنید کدوم یکی از مشکلاتی رو که من گفتم یا دیگران رو دارین ...

دوست خوبم علت اين مشكل فشار عصبي است براي محافطت از دندان حتما guard night بخر اكثر داروخانه ها دارن

وااااااااايييييييي شوهر منم تو خواب دندون غروچه مي كنه طوري كه از صداش بيدار مي شم...نگرانم كردين حسابي

دکتر ياشيل احدي مقدم* / [email protected]
عادت ساييدن دندان ها به هم «دندان قروچه» ناميده مي شود که با نام علمي «براکسيزم» شناخته مي شود. دندان قروچه بيشتر در خواب رخ مي دهد اما ساييدن يا به هم کوبيدن دندان ها در طول روز نيز در برخي افراد وجود دارد. علاوه بر بزرگسالان، در کودکان نيز اين پديده در خواب و بيداري ديده مي شود.

عوارض

دندان قروچه مداوم ممکن است باعث ساييده شدن و کوتاه شدن دندان (به ويژه دندان هاي جلو)، آسيب به لثه ها، سست شدن استخوان هاي نگهدارنده دندان و لق شدن و افتادن دندان، دردناک شدن دندان، کوتاه شدن ارتفاع صورت و شکل نازيباي فک ها و دندان ها، شکستن ميناي دندان و پرکردگي ها، مشکلات مفاصل فک، حساس شدن دندان ها، سردرد و... شود.

علل

- فشارهاي روحي (نگراني، بي خوابي، استرس و اضطراب)

- مشکلات دنداني (مشکلات اکلوژني ناشي از جفت شدن ناصحيح فک ها و دندان ها روي هم)

- عادت هاي ناخودآگاه

- آلرژي

- انگل هاي روده يي.

عوامل تشديدکننده

- اضطراب

- مصرف غذا و نوشيدني هاي حاوي کافئين (کولاها، شکلات و قهوه)

- مصرف نوشيدني هاي الکلي.

روش هاي کاهش

- خودداري از جويدن آدامس

- خودداري از جويدن مداد يا خودکار يا هر چيزي به جز غذا.

سعي کنيد علت هاي ساييدن و فشردن دندان ها را در خودتان پيدا کنيد. به عنوان مثال برخي وقتي مي خواهند چيز سنگيني بلند کنند، ناخودآگاه دندان هايشان را به هم مي فشارند. برخي وقتي فکر مي کنند ناخودآگاه دندان هايشان را به هم مي سايند. برخي هنگام عصبانيت، استرس يا اضطراب، دندان هايشان را فشار مي دهند.

در برخي موارد، کوتاه يا بلند بودن برخي دندان ها (به طور طبيعي يا ناشي از ترميم نادرست) يا نبود چند دندان بر اثر کشيدن، باعث مي شود زماني که دهان بسته است، دندان ها به طور طبيعي روي هم قرار نگيرند و به مرور باعث ايجاد عادت لغزاندن فک ها روي هم شود يا به نوعي شخص هنگام فکر کردن يا اضطراب، ناخودآگاه با دندان هايش بازي کند. در اين موارد نسبت به رفع عيب اکلوژني يا ترميم دندان ها با مراجعه به دندانپزشک اقدام کنيد. (مي توانيد براي مدتي نوک زبان تان را با احتياط بين دندان ها قرار دهيد.)

دندان قروچه شبانه

در اين حالت دندانپزشک براي شما وسيله يي به نام «نايت گارد» مي سازد که نوعي پروتز متحرک از جنس پلاستيک مقاوم است که با قالب گيري از دندان شخص ساخته مي شود و بايد شب ها در دهان قرار دهيد. اين وسيله باعث جلوگيري از فشارهاي نادرست و مضر روي دندان ها مي شود. البته در بسياري موارد، استفاده از اين وسيله، به مرور باعث کاهش و حذف عادت دندان قروچه هاي شبانه نيز شده است. قيمت اين وسيله زياد گران نيست و استفاده از آن جهت پيشگيري از عواقب دندان قروچه ضروري است.

درمان دارويي

معمولاً براي اين اختلال، مصرف دارو توصيه نمي شود. طي تحقيقات جديد، مشخص شده در صورتي که مشکل دندان قروچه ناشي از استرس و ناراحتي هاي عصبي باشد، مصرف مقطعي داروهايي مثل «گاباپنتين»، «پروپرانولول» و «بوسپيرون» در رفع آن موثر است. لازم به توضيح است که مصرف داروهايي چون «افکسور»، «هالدول» و «پاکسيل» علائم بيماري دندان قروچه را تشديد مي کند.

البته بديهي است که مصرف دارو بايد با تجويز و تحت نظر پزشک صورت گيرد و مصرف خودسرانه اين داروها با استناد به مقاله حاضر هرگز توصيه نمي شود.

دندان قروچه در کودکان

حدود 10 درصد کودکان دندان قروچه دارند. کودکان در سنين بين چهار تا شش سالگي بيشترين احتمال ابتلا به اين مشکل را دارند. در دو زمان (رويش دندان هاي شيري و رويش دندان هاي دائمي) کودکان بيشتر دندان قروچه مي کنند. البته در بيشتر موارد، پس از رويش کامل دندان ها (شيري يا دائمي) اين عادت در کودکان از بين مي رود.

طبق تحقيقات به عمل آمده، اين عارضه در پسربچه ها بيشتر از دختربچه ها گزارش شده است. رديف شدن نامناسب دندان ها يا تماس غيرطبيعي بين دندان هاي پاييني و بالايي، کمبودهاي تغذيه يي، مشکلات اضطراب و استرس کودکان، انگل هاي دستگاه گوارش، آلرژي و... از علت هاي اين اختلال برشمرده شده است.

خطرات دندان قروچه در کودکان، کمتر از بزرگسالان است و به ندرت موجب بروز مشکلات و اختلالات جدي مي شود. اما ضروري است در صورتي که دندان کودک به نظر ساييده يا از بين رفته مي آيد، حساس شده و درد مي کند يا کودک دچار درد فک و مفاصل فک شده است، به دندانپزشک مراجعه شود. ممکن است در نوجوانان نياز به روکش موقت يا «نايت گارد» (محافظ شبانه) باشد.

براي جلوگيري از اين عارضه و کاهش استرس کودک کوشش کنيد رژيم غذايي کودک حاوي مقدار آب کافي و فراوان باشد و او را به ورزش هاي کششي و ماساژ ترغيب کنيد

سلام
من پرسيدم از دندانپزشكم گفت براشون بايد قالب بگيريم.
حدود 100 تومن هم ميشد. كل دندونها
اين قالب رو بايد شبها روي دندون ها بگذاريد و صبح درآريد تا دندونها تو خواب آسيب نبينه.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آشپز آنلاین]
[مشاهده در: www.ashpazonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18088]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن