تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است, و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فـرزنـد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798151473




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی به نمایش «کات = بلاک» به کارگردانی «یاسر میر حمیدی» با بازی «نسرین بابایی»


واضح آرشیو وب فارسی:گیل نگاه:



علیرضا طیاریمنتقد تئاترنمایش مفهومی «کات = بلاک» حرف زیاد دارد، و این حرف کمی‌نیست؛ به ویژه وقتی به خاطر بیاوریم، یک کلمه حرف با صدای “نسرین بابایی” بازیگر بسیار توانمند این نمایش در حین اجرا گفته نشد!نمایش «کات = بلاک» حادثه‌ای پیش‌برنده در فرم، مهاجم در محتوا ، تجربی در بازخورد، هیجانی در اجرا و ایذایی برای مخاطب است!کوپه‌های این اجرا با بار خنده، لذت، گریه و خشم از ریلی می‌گذرد که مضامین انسانی پرشماری در آن جاسازی شده است. مضامینی در “فراز” همچون؛ سرزندگی، سبک بالی، سازندگی، اوج، پرواز، تهییج، شیدایی، شوریدگی و در “فرود” نظیر؛ سرخوردگی، حسرت، اندوه، عصیان، جاماندگی، وادادگی، تخریب و فروپاشی، گوشه‌هایی از گستره‌ی اکسپرسیو این نمایش‌اند.تعبیر “قصه از آنجا شروع شد…” را می‌توان توصیف مناسبی برای آغاز نرم کار دانست:تنها بازیگر این نمایش، در رفتاری”تعاملی” با نقاشی و رنگی‌آمیزی‌ی موضوعات ساده‌ زندگی (بر گستره‌ی بوم سفیدی که روی زمین صحنه پهن شده) می‌کوشد با تماشاچی‌ی نشسته بر جایگاه، به کمک پانتومیم، زبان بدن و با همراهی موسیقی پس‌زمینه؛ ارتباط برقرار کند و البته در دقایق ابتدایی تا حدودی موفق می‌شود مخاطب را با خود همراه کند!او خانه‌ای با دودکش روشن می‌کشد؛ و جاده‌ای که به پارک و تاب و سرسره می‌رسد. کنار گل‌های نقاشی شده، بر سفره‌ای رنگین می‌نشیند، لقمه نانی برای عروسک‌های نمادین می‌گیرد و ‌کوششی موفق در ساخت “نماد”ی از هویت انسانی و نمایی از زندگی دارد. او سیبی که با دست‌های خودش نقاشی کرده را از درخت رنگی‌ی حیاط پشت خانه‌اش می‌چینید و خرامان، شادی و نشاط‌‌اش را با ما (مخاطب) تقسیم می‌کند.اما این سرمستی خیلی زود رنگ‌ می‌بازد، چرا که مقدرات گردون، با “آرواره‌های قساوت” به کار شکستن رویای زندگی است و باید‌ها و نباید‌های محتوم واقعی، حقیقتی کتمان‌ناپذیر است که روح و روان انسان محاصره شده در جنگ و قحطی و جنایت و فقر و پلشتی را همواره می‌ساید و زخمی‌ می‌کند.پس “آنکه می‌خندد، خبر هولناک را نشنیده است!” چنانکه شراکت آغازین، به شکل تدریجی از سوی مخاطب، “به درستی” پس زده می‌شود.اما اصرار کارگردان بر ادامه‌ی دعوت به مشارکت، علی‌رغم تمرد طبیعی و قابل پیش‌بینی تماشاچی، ناباوارنه تا رنگمالی صورت تعدادی از حاضرین با دست‌های خیس مرکبی‌ی بازیگر و پرتاب تکه‌های جوهری رویه‌ی تن‌پوش‌اش به سوی جایگاه مخاطب پیش می‌رود!در این دگرگونی پیش‌بینی نشده‌ی فراتر از انتظار و تخمین، که از “رنگ‌بازی‌ رویاپردازانه” به “چرک‌رنگ‌پراکنی‌ لجوجانه” می‌رسد، صحنه‌ی نمایش در یک فرافکنی نامعقول به میدانی از تحمیل مشارکت‌طلبی‌های نامقبول با موقعیت‌های چالشی‌ی نامعمول مبدل می‌شود!بدیهی است این “مواجهه‌ی نامیمونِ خط‌شکن” جز “تعرض آشکار” به حریم و حدود تماشگر و ساحت تئاتر و خراشِ حرمت مخاطب نیست و می‌تواند؛ اخطاری معادل کارت قرمز برای یاسر میرحمیدی، کارگردان این نمایش داشته باشد:البته که قرار نیست اسم هر “شلنگ تخته”‌ای، گیرم ارایه‌ شده به شیوه‌ی پرفورمنس را تئاتر به روز و نمایش نو بگذاریم، اما موکد و مدلل است؛ آنچه اجرا شد؛ “رقصی بی‌قاعده با تحرکات مستانه یا  بداهه‌‌ی جنون‌آمیزِ تهی از مفهوم” نبود:کافی است صحنه‌ی بازسازی موثر “زایش” را در نمایش «کات = بلاک» به خاطر بیاوریم تا دهشتِ خاکی جسمِ دردپذیر انسان را نظاره کنیم و یا پریشیدگی عمیق پرسوناژ تنیده در نور آبی خوفِ انگیز غوطه‌ور در “چرک‌‌آبه‌های رنگین” (که می‌تواند مصداق بارزی از غوطه‌وری در گناه باشد) را مرور کنیم.آيا این نمایش بازآفرینی نمادین درستی از “مخاصمه”‌ی دست‌های شوم مداخله‌جو در سرنوشت انسان نیست؟چرا به فلسفه‌ی چگونگی جهان معاصر ناامن و مهاجم و اثر انگشت‌های جامانده بر فجایع انسانی نگاهی دوباره نکنیم؟!موکد است در آنات نمایشی این “اثر ارزشمند” عبوری هوشمندانه از سطح به عمق را شاهدیم تا جایی که به نحو شگفت‌‌آوری به موقعیت‌های تامل‌برانگیز مفهومی ‌می‌رسیم. با توجه به وجه بصری آبستره اجرای نمایش «کات = بلاک» باید پلی به دستآورد‌های غیر قابل انکار آثار پر شمار اکسپرسیو-انتزاعی در تاریخ هنر‌های تجسمی بزنیم تا به ارزش نهفته‌ در ابعاد بصری این اجرای خاص نمایشی و کاربردش آگاه شویم.در تبیین فتوحات این تجربه‌ی نمایشی نو‌پرداز ارزشمند، باید اذعان کرد، اگر چه با تمهید کارگردان (در جاسازی آشکار پیام با پخش اسلاید‌هایی از رنج‌های انسانی به ویژه با موضوع حقوق کودکان) در پس زمینه‌‌ی صحنه تلاش‌ شد تا بخشی از بی‌تابی‌ها و بی‌قراری‌ها و پریشانی‌های پرسناژ نمایش مستدل شود، اما در نگاهی نشانه‌‌شکار و قرینه‌شناس، باید این اجرا را تلاشی برای بازسازی موثر حقیقت “مصائب انسانی” ارزیابی کرد.برای جمع بندی باید گفت: نمایش «کات = بلاک»، به لحاظ نوجویی در فرم و تاکید بر محتوا، بداهه‌گرایی تعاملی‌ و گرایش‌های تجربه‌گر، در تمایزی آشکار با دیگر اجراهای نمایشی عادت شده‌ی روز‌؛ تم “مهاجم” و “معترض”‌اش را به خوبی تبیین می‌کند و اگر تعرض بر مقام مخاطب را نادیده بگیریم؛ در نتیجه‌ی آشنا‌زدایی و فتوحات مفهومی، با ارایه‌ای نو‌آورانه و تلاشی ساختار شکنانه، به لحاظ وسعت‌بخشی به فعلیت تئاتر و تعمیق کاربری‌اش، تجربه‌ای ارزشمند و پذیرفتنی به حساب می‌آید.گفتنی است این نمایش در اهتمامی ارزشمند به تهیه کنندگی “سید پیام جعفر نیا” ضمن راه‌یابی به فستیوال کوتایسی گرجستان، در محل تماشاخانه استاد اکبر رادی شهر رشت، از تاریخ ۲ تا ۱۵ اسفند ماه ۹۶، روی صحنه رفته است.گيل نگاه: انتشار اخبار و یادداشت‌های دريافتی به معنای تائید محتوای آن نيست و صرفاً جهت انجام رسالت مطبوعاتی و احترام به مخاطبان منتشر می‌شود. 
۲۰ اسفند ۱۳۹۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: گیل نگاه]
[مشاهده در: www.gilnegah.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن