محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798074783
بهمناسبت روز جهانی مسجد مسئولیت اجتماعی مساجد در قبال جامعه
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بهمناسبت روز جهانی مسجدمسئولیت اجتماعی مساجد در قبال جامعه
سنگبنای آنچه امروز ما بهعنوان «مسجد» میشناسیم، توسط رسول اکرم (ص) گذاشته شده است. هجرت ایشان از مکه به مدینه، نقطهی آغازی بود برای فرایند تأسیس و گسترش مساجدی که قرار بود عبادتگاه و محل گردهمایی مسلمانان باشند.
سنگبنای آنچه امروز ما بهعنوان «مسجد» میشناسیم، توسط رسول اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم گذاشته شده است. هجرت ایشان از مکه به مدینه، نقطهی آغازی بود برای فرایند تأسیس و گسترش مساجدی که قرار بود عبادتگاه و محل گردهمایی مسلمانان باشند. حضرت محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلم در راه هجرت به مدینهی مکرمه، حین اقامت در قریهای به نام قبا (که در دوفرسخی جنوب مدینه قرار داشت) اولین مسجد جهان اسلام را با دستان خویش بنا کرد. از این مسجد امروز نیز به نام همان قریه و با عنوان مسجد قبا یاد میشود.
پس از آن نیز رسول اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم در بدو ورود به مدینه، این فرایند را ادامه دادند و اقدام به ساخت مسجدالنبی کردند و آن را محلی برای مبارزه با مشرکان قرار دادند. درخصوص تأسیس این مسجد میتوان هدف اول تأسیس آن را شکلدهی جماعت به بهانهی عبادت و هدف ثانویهی آن را ایجاد فرصتی مناسب برای امور تبلیغاتی، وعظ و اندرز پیامبر دانست. مسجدالنبی قلب فعالیتهای تبلیغی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مسلمانان شد. این نهاد مقدس در حقیقت برای حیات سیاسی و اجتماعی و پیدایش تشکلی سالم در جامعهی آن روز، همچون قلبی تپنده بود. قضاوت و رسیدگی به دعاوی توسط پیامبر اسلام در مسجد صورت میگرفت. همچنین مذاکرات و گفتوگوهای سیاسی حضرت با افراد و هیئتهای اعزامی از قبایل و طوایف گوناگون در مسجد انجام میگرفت و پیمان بیعت با تازهمسلمانان در مسجد منعقد میشد.1
حضرت علی علیهالسلام نیز در مدینه و پس از آن در کوفه، در سطح وسیعتری از مسجد بهعنوان مرکز تبلیغ معارف اسلامی و روشنگری مردم بهره میبردند. ایشان حتی کارهای مربوط به قضاوت و امور جنگی و بعضی امور حکومتی را در مسجد انجام میدادند. آن حضرت بارها در مسجد مدینه و کوفه و گاه نیز در مسجد بصره، به وعظ و سخنرانی پرداختند. بسیاری از خطبههای آن حضرت، که اینک در دسترس ما قرار دارد، در مسجد کوفه یا مسجدالنبی ایراد شده است.2
نفوذ مدرنیته، اصلیترین عامل تغییر ذائقه
بنابراین مسجد را میتوان مهمترین پایگاه تمدنی در جهان اسلام دانست که پیش از این دارای کارکردهای بسیار مهم سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی بوده است. این کارکردها قطعاً بیشتر و ملموستر از آنچه امروز شاهد آن هستیم، بوده است که بهدلیل مواجههی جامعهی اسلامی با مسائل جدیدی چون فرهنگ مدرنیته، به مرور زمان، به فراموشی سپرده شده است.
آنچه در اینجا از نفوذ فرهنگ مدرنیته در جامعهی ایران مراد است، بیشتر به جنبههای کارکردی آن اشاره دارد و البته در لایههایی عمیقتر، مقولههایی چون تغییر هویت ناشی از مدرنیته عاملیت پیدا میکند. در جوامع مدرن، آنچه بیشتر از همه مورد اهمیت است، نیازهای فردی انسان است. به تبع آن، کارکردی که مدرنیته در این زمینه دارد، فعال کردن مراکز تخصصی برای رفع یکایک این نیازهاست. حال اگر بخواهیم این فرایند تخصصی شدن را در ایران مرور کنیم، درخواهیم یافت که پیشتر مساجد جدای از رفع احتیاجات معنوی جامعه، کارکردهایی داشتند که موجبات رفع نیازهای مادی مراجعان خود را فراهم میکرد. این کارکردها گرچه اصل نبودند، اما در برآوردن احتیاجات روزمرهی زندگی مردم جامعه نقش داشتند. کارکردها بخشهایی مانند مراکز درمانی، کتابخانهها، تعاونیها، صندوقهای قرضالحسنه و در پارهای از مواقع حتی مدارس و آشپزخانهها از این دست موضوعاتاند. جدای از این، مسائل مادی بسیاری از جمله مسائل مربوط به قضاوت و رفع اختلافها و برگزاری وصلتها بهواسطهی روحانیون و هیئتامنای مسجد صورت میگرفت.
هرچند امروز در جامعه تمامی این کارکردها را مراکز مختلف بهصورت تخصصی پیگیری میکنند، اما حل این مسائل در مسجد و حاشیهی آن، مزایایی داشت که عموماً مراکز امروزی از آن بیبهره هستند. بهعنوان نمونه، هرچند امروز اختلافات انسانی در مراجع انتظامی و قضایی حل میشود، اما هیچگاه این مسئله نمیتواند جایگزین پدیدههایی چون ریشسفیدی و پادرمیانی شود که عموماً در مساجد یا بهوسیلهی بزرگان مساجد انجام میگرفت؛ چراکه هزینههای اختلاف در مراکز امروزی با کدورت طرفین و نهایتاً قضاوت حل خواهد شد، درحالیکه واسطه شدن و ریشسفیدی بیشتر منجر به رفع کدورت و جاری شدن مجدد مودت میشد. در نمونهای دیگر، نقشی که مساجد میتوانستند در متصل کردن انسانهای نیازمند و خیرخواه بههم داشته باشند، هیچکدام از مؤسسات اعتباری و قرضالحسنهی امروزی ندارند.
بههمین دلیل، بسیاری از روحانیون و علمای بزرگ در گذشتهای نهچندان دور، مهمترین وظیفهی خود را امامت نماز جماعت مسجد میدانستند و همهی فعالیتهای اجتماعی-سیاسی خود را معطوف به آن مسجد میکردند. برای مثال، دربارهی عارف پارسا، آیتالله احمدی میانجی، گفته شده است: «سخاوت و مساعدت او به مردم بیبضاعت و نیازمند، زبانزد همگان شده بود؛ چنانکه بارها از علمای بزرگ شنیده شد که مسجد آیتالله احمدی میانجی، پناهگاه نیازمندان است. امکان نداشت کسی نیازمند باشد و دستخالی از آنجا برگردد. او مردمی بود و به مردم عشق میورزید و با مردم میجوشید و خدمت به آنها را بهترین عبادت میدانست.»3
در شرححال عالم فرزانه، آخوند ملا عباس تربتی، نوشتهاند: «او خود مرجع تظلم مردم و خانهاش دادگستری و پناهگاه آنان بود. مردم از دست حکام و خوانین به او تظلم میکردند و او با قدرت معنوی خود به شکایت آنان رسیدگی میکرد. خود را میکشت و به آبوآتش میزد تا به مردم خدمت کند و حاجتی را از کسی برآورد و گرهی از کاری بگشاید... او در تمام 24 ساعت شب و روز، حتی بعد از نیمهشب زمستان و در نیمهروز تابستان، برای هرگونه کار شرعی و حاجتی که مردم داشتند، میشتافت و در راه انجام دادن این وظایف و خدمات، آنچه را که در نظر نداشت، فقط خودش بود.»4
نقش کلیدی اجتماعی روحانیت
با توجه به آنچه بهعنوان جایگاه اجتماعی حقیقی و ضروری مساجد بیان شد، حتماً میبایست بر نقش عنصر اصلی و کلیدی مساجد، یعنی روحانیت، تأکید کرد. برخی روحانیون از ویژگیهای بسیجکنندگی و ارتباطات اجتماعی برخوردارند و میتوانند نقشهای ازدسترفتهی مساجد را جبران کنند. ازاینرو بیدلیل نیست که اصلیترین نقش در تعریف کارکردهای اجتماعی مسجد و احیای آنان را منوط به اعتقاد و توانمندی روحانیون بدانیم. در همینباره، امام خمینی رحمهاللهعلیه، ضمن تأکید بر حضور روحانیون در امور اجتماعی و سیاسی، میفرمایند: «پیغمبر سفارش کرده است که باید اهتمام به امور مسلمین داشته باشید... امور مسلمین عبارت از امور سیاسی مسلمین است، امور اجتماعی مسلمین است، گرفتاریهای مسلمین است و کسی که اهتمام به این نکند، بهحسب آن روایت، فلیس بمسلم. و ما امیدواریم که لااقل از این دنیا نرویم و مشمول این نشویم که بگویند شما مسلم نبودید.»5
مؤلف «تاریخ انقلاب مشروطیت ایران» نیز دربارهی جایگاه اجتماعی روحانیت شیعه در ایران مینویسد: «کلیهی امور جامعه در دست روحانیون بود، معاملات بهطور کلی و جزئی. عقد و نکاح را روحانیون اجرا میکردند، ارث بهوسیلهی آنان تقسیم میشد، حق امام و خمس که در حقیقت پرداخت مالیات بود، به آنها داده میشد و کمتر فردی بود که در روز، گرفتار مشکلات و مسائلی نشود که حل آن بهوسیلهی استعلام و استغاثه از روحانیون میسر نگردد.»6
رهبر انقلاب نیز سال جاری در دیدار با مدیران، مدرسان و طلاب حوزههای علمیهی استان تهران، با اشاره به نقش هدایتگر و میدانی روحانیت در عرصهی خدمات اجتماعی، تأکید کردند که «حضور طلاب در خدماترسانی به مردم، مدرسهسازی، بیمارستانسازی، کمک به مردم هنگام حوادث و دیگر عرصهها، نیروهای مردمی را نیز به صحنه میآورد و منشأ خدمات خواهد شد.» ایشان این نقش را در کنار دو نقش مهم و اصلی «هدایت فکری و دینی» و «هدایت سیاسی و بصیرتافزایی»، از جمله اهم وظایف امروز روحانیت دانستند. حال با توجه به آنچه از جایگاه امروزی مساجد و امکان رشد این جایگاه اجتماعی توسط روحانیون مطرح شد و تأکید رهبر معظم انقلاب در اینخصوص، توقع میرود اقداماتی عاجل و تأثیرگذار را در این زمینه شاهد باشیم. باید شرایطی فراهم شود که هم روحانیون و هم مساجد به کارکرد و وظیفهی تاریخی و اجتماعی خود برگردد.
پینوشتها:
1. سیمای مسجد، عبدالرحیم نوبهار، ص218.
2. همان.
3. صادق حسنزاده، اسوه پارسایان، ص40.
4. حسینعلی راشد، فضیلتهای فراموششده، ص24 و 106.
5. صحیفهی امام خمینی رحمهاللهعلیه، ج17، ص40.
6. مهدی مـلکزاده، تـاریخ انـقلاب مشروطیت ایران، ج1، تهران، علمی، 1363، ص359. آقای پیمان فراهانی پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتاللهالعظمی سیدعلی خامنهای (مدظلهالعالی) انتهای متن/
1395/05/31 :: 05:15
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]
صفحات پیشنهادی
معاون بسیج مساجد و محلات سپاه فجر فارس: همایش روز جهانی مسجد در شیراز برگزار میشود
معاون بسیج مساجد و محلات سپاه فجر فارس همایش روز جهانی مسجد در شیراز برگزار میشود معاون بسیج مساجد و محلات سپاه فجر فارس با بیان اینکه حرکت در مسیر دستیابی به مسجد تراز انقلاب اسلامی رسالت مهم اصحاب مساجد و نیروهای مؤمن جوان و انقلابی است از برگزاری همایش روز جهانی مسجد در شیراجامعه جهانی باید از موضع ترامپ درقبال ایران حمایت کند
وزیر خارجه سعودی جامعه جهانی باید از موضع ترامپ درقبال ایران حمایت کند وزیر خارجه عربستان سعودی با تکرار ادعاهای بیاساس علیه ایران اعلام کرد که جامعه جهانی بایستی از رویکرد جدید آمریکا درقبال برجام حمایت کند به گزارش ایلنا به نقل از رویترز «عادل الجبیر» وزیر خارجپیروزی ملوان و نفت مسجد سلیمان همزمان با اولین سه امتیاز ایرانجوان و صبا / حسرت بزرگ برای خونه به خونه / ادامه
نتایج نهایی رقابتهای هفته نهم لیگ دسته اول فوتبال پیروزی ملوان و نفت مسجد سلیمان همزمان با اولین سه امتیاز ایرانجوان و صبا حسرت بزرگ برای خونه به خونه ادامه روزگار تیره راه آهن هفته نهم لیگ آزادگان امروز با 9دیدار پیگیری شد و در پایان رقابتهای امروز نفت مسجد سلیمان با پیروزداعش مسئولیت حمله امروز روسیه را بر عهده گرفت
داعش مسئولیت حمله امروز روسیه را بر عهده گرفت گروه تروریستی داعش مسئولیت عملیات تروریستی امروز در شهر سورگوت روسیه را بر عهده گرفت به گزارش ایلنا خبرگزاری اعماق وابسته به گروه تروریستی داعش با انتشار بیانیهای اعلام کرد که داعش مسئولیت حمله تروریستی امروز –شنبه- روسیسردار نقدی: مخلوط کردن مسایل اجتماعی و فرهنگی با دعواهای سیاسی خیانت به مردم است/مسجد باید کانون ارتباطات اجتم
سردار نقدی مخلوط کردن مسایل اجتماعی و فرهنگی با دعواهای سیاسی خیانت به مردم است مسجد باید کانون ارتباطات اجتماعی باشد سردار نقدی با بیان اینکه برای بررسی مسایل اجتماعی - فرهنگی معیارهای درست و دقیق نیاز است گفت مخلوط کردن مسایل اجتماعی و فرهنگی با مسایل و دعواهای سیاسی خیانت بههدف از برنامه های توسعه ای ایدرو همگامی با تکنولوژی های روز جهانی است
هدف از برنامه های توسعه ای ایدرو همگامی با تکنولوژی های روز جهانی است رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ایدرو گفت لازمه طراحی و تدوین برنامه های توسعه ای کشور شناخت و بررسی فناوری روز جهانی است به گزارش ایلنا از ایدرو نیوز منصور معظمی با اشاره به صنایع هدف اروزنامه های امروز؛ خداحافظی قطعی کی روش بعد از جام جهانی / استقلال در آستانه اعتصاب! / آخرین خبر از پرسپولیس؛
روزنامه های امروز خداحافظی قطعی کی روش بعد از جام جهانی استقلال در آستانه اعتصاب آخرین خبر از پرسپولیس سیدجلال نمی رسد محرمی را احتمالا بازی ندهد عکس جلد به گزارش ایلنا روزنامه های ورزشی دوشنبه ۲۰ شهریور ۹۶ به شرح زیر است ۱۳۹۶ ۰۶ ۲۰ ۰۱ ۱۲ ۰۶هجوم کاربران ایرانی به شبکههای اجتماعی ستارههای همگروه ایران در جامجهانی
هجوم کاربران ایرانی به شبکههای اجتماعی ستارههای همگروه ایران در جامجهانی کاربران ایرانی پس از مشخص شدن قرعه ایران خواستههای خود را در صفحات شخصی ستارههای تیمهای همگروه ایران مطرح کردند آفتابنیوز قرعهکشی جام جهانی 2018 روسیه امروز در کاخ کرملین برگزار شد و ایران مانروزشمار میدان سرخ روسیه برای جام جهانی (عکس اختصاصی ایلنا)
روزشمار میدان سرخ روسیه برای جام جهانی عکس اختصاصی ایلنا خیابانهای روسیه کم کم شکل و شمایل جام جهانی میزبانی از به خود میگیرند به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا کشور روسیه میزبان جام جهانی 2018 خواهد بود و 197 روز دیگر نگاههای مردم سرتاسر جهان به رقابتهای فوتبالی استرحیم پور ازغدی: مساجد اشرافی تقلید از معابد است/ مسجد نیاز به شکوه مادی ندارد
رحیم پور ازغدی مساجد اشرافی تقلید از معابد است مسجد نیاز به شکوه مادی نداردتاریخ انتشار دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۵ ۳۳ حسن رحیم پور ازغدی گفت ساخت مساجد اشرافی خرج بیهوده است که در آن خبری از انفاق ایمان و برادری نیست مساجد اشرافی تقلید از کلیساها و معابد است به گزارش-
گوناگون
پربازدیدترینها