تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798083290




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا لغو برجام می تواند باعث ایجاد جنگ دیگری در خاورمیانه شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:


نشریه تخصصی نظامی دفاعی امریکایی مطرح کرد:
چرا لغو برجام می تواند باعث ایجاد جنگ دیگری در خاورمیانه شود؟
نشریه «نشنال اینترست» با انتشار گزارشی اشاره می کند نشانه هایی نگران کننده ای از آن وجود دارد که ترامپ درصدد مقابله با ایران است. در حالی که کاخ سفید اخیرا تایید کرد که تهران به مفاد برجام پایبند بوده است با این حال، تحریم های جدیدی علیه آن کشور وضع شده است و اشاراتی به موضوع تغییر رژیم می شود این موضوع نگرانی های جدی را ایجاد کرده به خصوص درباره این که ایا در گزارش ماه اکتبر نیز ترامپ برجام را دوباره تایید خواهد کرد یا خیر.
روز نو : نشریه «نشنال اینترست» با انتشار گزارشی اشاره می کند نشانه هایی نگران کننده ای از آن وجود دارد که ترامپ درصدد مقابله با ایران است. در حالی که کاخ سفید اخیرا تایید کرد که تهران به مفاد برجام پایبند بوده است با این حال، تحریم های جدیدی علیه آن کشور وضع شده است و اشاراتی به موضوع تغییر رژیم می شود این موضوع نگرانی های جدی را ایجاد کرده به خصوص درباره این که ایا در گزارش ماه اکتبر نیز ترامپ برجام را دوباره تایید خواهد کرد یا خیر.
به گزارش سایت روزنو ، این نشریه با اشاره به این که روزنامه های امریکایی گزارش دادند که ترامپ تیمی را در کاخ سفید برای پیدا کردن بهانه درباره نقض برجام از سوی ایران تشکیل داده است می نویسد:«شکست برجام و لغو آن از سوی ترامپ برای دستیابی او به وعده انتخاباتی اش می تواند واشنگتن را به سوی درگیری نظامی با ایران سوق دهد. تهران این پیام را دریافت کرده که واشنگتن در حال اماده شدن برای اقدام نظامی است و باید برای بدترین شرایط اماده شود. این مسیر می تواند باعث تشدید بی ثباتی در منطقه شود که به ضرر منافع و امنیت ملی امریکا است و زندگی مردم امریکا را در معرض خطر قرار می دهد».
نشنال اینترست البته مدعی است که امریکا دلایل موجهی برای نگرانی درباره ایران دارد و در این این باره می نویسد:«تهران نفوذ خود را در قلب جهان عرب افزایش داده است از طریق حزب الله از طریق نیروهای بسیج مردمی در عراق از طریق انصارالله در یمن و از طریق ۱۰۰ هزار شبه نظامی شیعه در سوریه. این موضوع باعث نگرانی برای واشنگتن است و هم چنین ازمایش های موشکی اخیر و  بازداشت امریکایی ها در ایران  نیز مزید بر علت شده اند.
 اما واقعیت آن است که باید نفوذ ایران در منطقه به خصوص پس از یاری رسانی روسیه به حکومت اسد در سوریه را از موضوع توافق هسته ای جدا کنیم. انچه ایران را قادر به افزایش نفوذ در منطقه کرده نه توافق هسته ای بلکه خلاء سیاسی بزرگی است که در مرکز جهان عرب وجود دارد. 
جنگ در سوریه، عراق و یمن باعث ایجاد حفره امنیتی ای شده است که ایران، عربستان سعودی و ترکیه برای پر کردن آن با یکدیگر رقابت می کنند. واقعیت آن است که تهدید اصلی برای امنیت ملی ایران به تنهایی ایران نیست بلکه خللاء قدرت ناشی از جنگ های داخلی در منطقه است. فروپاشی نظم منطقه ای تهدیدی واقعی برای منافع امریکاست. 
درگیری ها در سوریه، و یمن و لیبی می تواند وعده ترامپ برای نابودسازی داعش در منطقه را دشوارتر سازد. هر چه جنگ طولانی تر شود خطر بیش تری خواهد بود که جنگ داخلی دامنه اش به کشورهایی چون اردن و لبنان نیز برسد و عربستان سعودی نیز ثبات اش تهدید شود. ادامه جنگ هم چنین به روسیه فرصت می دهد تا خود را به عنوان بازیگری ضروری در خاورمیانه مطرح سازد».
این نشریه می نویسد:«ادامه روند کنونی و طرح موضوع تغیری رژیم سبب می شود تا ایران خود را در معرض تهدید احساس کند و بیش از پیش از شیعیان در عربستان سعودی وبحرین و از انصارالله در یمن،  حزب الله در سوریه و لبنان و شبه نظایمان شیعه در عراق حمایت کند. 
این موضوع به ضرر ثبات منطقه ای و به تشدید جنگ های داخلی می انجامد. برهم زدن برجام می تواند باعث تحریک ایران برای اقدامات تلافی جویانه در منطقه شود. امریکا در آن زمان برای مقابله با تهدید منافع اش در منطقه نیازمند است تا کشوری مانند لبنان را نیز ورد جنگ کند. کناره گیری امریکا از برجام می تواند روابط ایران و روسیه را تقویت کند روابطی که امروز در سوریه استراتژیک شده است. این احتمال وجود دارد که موضع جهانی روسیه تقویت شود و ظرفیت بیش تری برای مقابله با رهبری امریکا داشته باشد و نظم بین المللی را به چالش بکشد».
این نشریه در پایان اشاره می کند که بزرگترین خطر دراز مدت برای امنیت امریکا و کشورهای خاورمیانه با لغو برجام ایجاد می شود. این نشریه می نویسد:«در آن صورت همکاری ایران، عربستان و ترکیه برای پایان دادن به جنگ های داخلی در منطقه عملا منتفی می شود. در آن صورت تندروهای ضد امریکایی در ایران دست بالا را پیدا می کنند. پس امریکا باید چه کند؟ امریکا باید با استفاده از تهدید به اعمال فشار اقدامات ایران در منطقه را مهار کند. لغو برجام اما فرصت دیپلماسی با ایران را از بین می برد. در آن وضعیت امریکا در جنگ با داعش نیز دچار مشکل می شود. تنها ترکیبی از فشار و دیپلماسی همراه با حفظ برجام است که کارساز خواهد بود».






تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن