تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798194095




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نتیجه این رفتار چیزی جز استبداد و خود رایی نیست


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:


امینی در گفت وگو با همدلی با انتقاد از رفتار مداح هتاک به رئیس جمهوری:
نتیجه این رفتار چیزی جز استبداد و خود رایی نیست
ابراهیم امینی، حقوق‌دان ، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، فعال سیاسی اصلاح طلب و منتخب پنجمین انتخابات شورای شهر تهران در گفت وگو با همدلی با انتقاد از رفتار میثم مطیعی، مداح اصولگرایی که پیش از خطبه های نماز عید فطر با زبان شعر دست به انتقاد و هتاکی نسبت به رئیس جمهور 24 میلیونی کشورمان زد، گفت: کسانی که در انتخابات اخیر شکست خوردند و نتوانستند این شکست را بپذیرند، با توهین و تخریب علیه روحانی سعی در تخلیه روانی خود دارند. او معتقد است که این هتاکی به منتخب مردم مقابله با دموکراسی و مقاومت در برابر پذیرش خرد جمعی است. امینی تصریح کرد: از نظر قانونی هتاکی به مسئولان نظام خصوصا رئیس جمهور که نماینده جمهور است، جرم محسوب شده و آقای روحانی می تواند نسبت به هتاکان و توهین کنندگان اعلام جرم کرده وپیگیری قضایی کند. آنچه می خوانید ادامه این گفت وگو است.
روز نو :  ابراهیم امینی، حقوق‌دان ، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، فعال سیاسی اصلاح طلب و منتخب پنجمین انتخابات شورای شهر تهران در گفت وگو با همدلی با انتقاد از رفتار میثم مطیعی، مداح اصولگرایی که پیش از خطبه های نماز عید فطر با زبان شعر دست به انتقاد و هتاکی نسبت به رئیس جمهور 24 میلیونی کشورمان زد، گفت: کسانی که در انتخابات اخیر شکست خوردند و نتوانستند این شکست را بپذیرند، با توهین و تخریب علیه روحانی سعی در تخلیه روانی خود دارند. او معتقد است که این هتاکی به منتخب مردم مقابله با دموکراسی و مقاومت در برابر پذیرش خرد جمعی است. امینی تصریح کرد: از نظر قانونی هتاکی به مسئولان نظام خصوصا رئیس جمهور که نماینده جمهور است، جرم محسوب شده و آقای روحانی می تواند نسبت به هتاکان و توهین کنندگان اعلام جرم کرده وپیگیری قضایی کند. آنچه می خوانید ادامه این گفت وگو است. 
ارزیابی شما از رفتار میثم مطیعی، مداحی که در روز عید فطر از تریبون رسمی به رئیس جمهور منتخب کشورمان توهین کرد، چیست؟
به گزارش روز نو :بهترین شیوه اداره کشور که عقلای جوامع آن‌ را تایید می کنند و قانون اساسی کشورهای پیشرفته بر اساس آن نوشته شده ، دموکراسی است. دموکراسی به این معنا است که اداره کشور باید بر اساس آرای عمومی باشد و کسی که رای اکثریت شهروندان را به خودش اختصاص می دهد، رئیس جمهور آن جامعه می شود و به نمایندگی از طرف شهروندان، اداره کشور را بر عهده می‌گیرد و برنامه هایش مورد پذیرش جمعی اکثریت قرار گرفته است. از طرفی هم کسانی که مورد اقبال مردم قرار نمی گیرند باید به نظر اکثریت جامعه احترام بگذارند و فرصت را در اختیار منتخب قرار دهند تا برنامه هایش را به اجرا دربیاورد. بنابراین کسانی که در انتخابات، اکثریت جامعه دست رد به سینه آنها زده اند از نظر اخلاقی و عقلی حق ندارند منتخب اکثریت جامعه را مورد هتاکی قرار دهند و مانع تحقق برنامه های مورد قبول اکثریت مردم شوند. 
بنابراین معتقدم رفتاری که دلواپسان پس از شکست در انتخابات از خود نشان می دهند به دلیل عصبانیت از نتیجه انتخابات و دست ردی است که مردم به سینه آنها زده اند و آن ناراحتی را با توهین و هتاکی به منتخب مردم نشان می دهند. این عصبانیت و ناراحتی را یک روز با شعار علیه رئیس جمهور در روز قدس نشان می دهند و روزی دیگر توسط مداحی از تریبون عمومی و رسمی نظام در روز عید فطر بیان می کنند و برنامه های دولت منتخب را زیر سوال می برند. البته تاکید می‌کنم چنین رفتارهایی از تریبون رسمی نظام و تخریب رئیس جمهوری منتخب به صلاح نظام نیست و باعث تضعیف آن می‌شود. بنابراین نه از نظر حقوقی و نه عقلی چنین رفتارهایی قابل پذیرش نیست.
با توهین به رئیس جمهوری از تریبون عمومی آیا جرمی اتفاق افتاده است؟
اگر چه هر شهروند دارای اعتبار است و باید احترام او حفظ شود، ولی طبق قانون توهین به منتخبین مردم از قبح بیشتری برخوردار و جرم است. از آنجایی که رئیس جمهور نماینده مردم و جمهور است حفظ حرمت او جایگاه ویژه تری دارد و باید این شان و جایگاه حفظ شود.
برای تبیین مساله مثالی می زنم طرح و لایحه ای که در مجلس شورای اسلامی مطرح می شود برخی مخالف آن هستند و در مخالفت با آن صحبت می‌کنند، ولی در صورتی که به تصویب اکثریت نمایندگان رسید و به قانون تبدیل شد، برای مخالفان آن هم لازم الاجرا خواهد بود و باید بر حسن اجرای آن نظارت کنند. در انتخابات هم بر اساس دموکراسی همین روال است. یعنی حتی اگر افرادی به شخص منتخب مردم رای ندهند، باید پس از انتخابات به نظر اکثریت تمکیین کنند و او و برنامه هایش را بپذیردند و بدانند که نظر و خرد جمعی خطای کمتری دارد و به واقعیت نزدیک تر است.
ضمنا توصیه می کنم شکست خوردگان در انتخابات به جای عصبانیت، رفتارشان را آسیب شناسی کنند تا بفهمند چرا مورد اقبال مردم قرار نگرفته اند و تلاش خود را برای نزدیک شدن به رای و نظر مردم به کار بگیرند.
این رفتار و واکنش نسبت به رئیس جمهوری 24 میلیونی را نشانه چه چیزی می دانید؟
این رفتار از طرف کسانی که مردم دست رد به سینه آنها زده اند، دهن کجی به آرای 24 میلیونی مردمی است که 29 اردیبهشت ماه پای صندوق های رای رفته و به حسن روحانی رای دادند. ولی مردم بهترین حامی آرای خود و منتخب خودشان هستند و با واکنش مناسب در فضای مجازی نشان دادند که از رای خود حراست می‌کنند و دکتر روحانی را تنها نمی گذارند.
البته این حمایت مردمی، تندروها را بیشتر عصبانی کرده است. منطق آنها زور است و با این رفتار می خواهند بگویند آنچه ما می گوییم باید محقق شود و نتیجه این رفتار چیزی جز استبداد و خود رایی نیست.
لذا کسانی که متولی نظم و امنیت در کشور هستند، باید با چنین افرادی برخورد کنند و اجازه ندهند کسانی که در اقلیت هستند با به سخره گرفتن منتخبان مردم، مانعی در مسیر تحقق دموکراسی و توسعه کشور در ابعاد مختلف ایجاد کنند.
البته برخی هم صحبت های میثم مطیعی را آزادی بیان و برخورد با آن را دیکتاتوری می دانند. به نظر شما می توان اهانت و هتاکی را مصداق آزادی بیان دانست؟
این موضوع مثل همان نمایندگانی است که مخالف طرح و لایحه ای در مجلس هستند و بعد از اینکه آن طرح یا لایحه به قانون تبدیل شد هم بخواهند با قانون مصوب مجلس مبارزه کنند بعد این رفتار و مخالفت را آزادی بیان بدانند. ولی این نادرست است. این برخورد را نمی توان آزادی بیان دانست و رفتاری غیر قانونی است.
آزادی بیان یعنی قبل از اینکه طرح یا لایحه به قانون تبدیل شود موافقان و مخالفان درباره آن اظهار نظر کنند و دیدگاهها و نظراتشان را بیان کنند. ولی وقتی آن لایحه مصوب شد، باید برای تحقق نظر اکثریت تلاش کنند. بنابراین پس از برگزاری انتخابات و اعلام نظر و خواست اکثریت، مخالفت با رای آنها اخلال در نظم جامعه و ایجاد مانع برای تحقق برنامه های رئیس جمهوری است که با رای اکثریت انتخاب شده است.
آیا این رفتار را می توان برداشت غلط از عبارت «آتش به اختیار»ی دانست که رهبری بیان کرده بودند و البته در روز عید فطر تاکید کردند که نظرشان درباره موضوعات فرهنگی بوده است؟ 
رهبری نظام درباره عبارت «آتش به اختیار» توضیحاتی دادند تا این افراد را از اشتباه دربیاورند و تاکید کردند که منظورشان با متولیان فرهنگی کشور بوده است تا اگر آنها در این زمینه فرهنگی کوتاهی کردند، همه مردم برای محقق شدن موضوعات فرهنگی تلاش کنند. پس همانطور که می بینید این با اهانت و مخالفت با برنامه های مورد قبول اکثریت جامعه همخوانی ندارد.
به عنوان یک حقوق‌دان بفرمایید هتاکان به رئیس جمهور و مسئولان کشور را می توان مورد پیگرد قانونی قرار داد؟
بله قانون به صراحت مرز نقد سازنده و تخریب و توهین را مشخص کرده است. توهین و اهانت به مسئولان کشور از تریبون‌های رسمی و ایجاد مانع بر سر برنامه‌های دولت و همچنین جلوگیری از تحقق آنها، اقدامی مجرمانه و مخل امنیت کشور است و مانعی برای توسعه کشور به حساب می‌آید و باید از طریق متولیان امر با هتاکان برخورد شود. جامعه باید یادبگیرد که دموکراسی یعنی اجرای نظر مورد تایید اکثریت جامعه با حفظ حقوق اقلیت. بنابراین باید یاد بگیرند که به بهانه نقد حقوق اکثریت جامعه از بین نرود.


روزنامه همدلي




تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن