تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه  الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798126018




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از روایت روز حمله به حرم امام توسط خبرنگار «نیویورک تایمز» تا تحلیل «نیوزویک» درباره علل داخلی و خارجی حملات تروریستی تهران


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



از روایت روز حمله به حرم امام توسط خبرنگار «نیویورک تایمز» تا تحلیل «نیوزویک» درباره علل داخلی و خارجی حملات تروریستی تهران
علیرغم آن که چندین روز از حملات تروریستی تهران می گذرد تحلیل ها درباره چرایی و چگونگی وقوع این حوادث در رسانه های خارجی ادامه دارند.
روز نو : علیرغم آن که چندین روز از حملات تروریستی تهران می گذرد تحلیل ها درباره چرایی و چگونگی وقوع این حوادث در رسانه های خارجی ادامه دارند.  

از روایت روز حمله به حرم امام توسط خبرنگار «نیویورک تایمز» تا تحلیل «نیوزویک» درباره علل داخلی و خارجی حملات تروریستی تهران

به گزارش سايت روزنو،نشریه نیوزویک در مطلبی تحت عنوان «مطئمنا برخی اشتباهات روی داده است. چرا داعش به ایران حمله کرد»؟ به قلم «نادر هاشمی» رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه دنور با اشاره به حوادث اخیر ترویستی در تهران می نویسد:«هفته گذشته حملات تروریستی بی سابقه در قلب ایران در تهران روی دادند و دست کم ۱۷ نفر جانباختند و ده ها تن در دو مکان نمادین جمهوری اسلامی مجروح شدند در مجلس و ارامگاه آیت الله خمینی. واکنش ایران قابل پیش بینی بود. آن کشور امریکا، اسرائیل و عربستان سعودی را سرزنش کرد. منطق متعارف نشان می داد که ایران نسبت به داعش مصونیت دارد و نسبت به سایر نقاط جهان دورتر از تهدید تروریسم جهانی بوده است.
 اکثریت جمعیت ایران شیعه هستند و داعش فرقه ای عمیقا ضد شیعه است و تفسیر وهابی و افراطی از مذهب سنی ارائه می دهد و عضوگیری آن گروه در ایران دشوار بوده است. با این حال، شواهد نشان می دهند که افرادی که این حمله را انجام داده اند از اقلیت های قومیتی بوده اند. 
 در این میان، این حادثه نشان داد که از این پس باید توجه بیش تری به جمعیت سنی ایران که در حدود هشت درصد از جمعیت کل آن کشور را تشکیل می دهند و نمایندگانش از اقوام عرب، بلوچ، ترکمن و کرد هستند داشت. 
آنان در طول سالیان گذشته با مشکلات معیشتی، اقتصادی و بیکاری زیادی مواجه بوده اند. ماشااالله شمس الواعظین روزنامه نگار ایرانی نیز معتقد است که شهرهای مرزی و روستاها در امتداد مرزهای شرق و غرب و جنوب ایران به دلیل فقر و محرومیت در برابر افراط گرایی اسیب پذیرتر از دیگر نقاط ایران هستند. او معتقد است که داعش می تواند مردان جوان بیکار را به عضویت خود درآورد». 
این استاد دانشگاه در ادامه اشاره می کند که این موضوع عاملی داخلی بود که می توان برای تحلیل علت حوادث تروریستی تهران از آن یاد کرد. او در ادامه اشاره می کند که داعش دارای دیدگاهی است که معتقد به نسل زدایی مسلمانان شیعه است. این استاد دانشگاه مدعی است که سیاست خارجی ایران در منطقه به طور غیر مستقیم انگیزه داعش برای کشتار شیعیان را بیش تر کرده است. او در ادامه می نویسد:«در عراق، تهران از دولت شیعه که اکثریت آن جمعیت را تشکیل می دهند حمایت می کند و  در سوریه از دولت علوی اسد. در شش سال گذشته حضور نیروهای شبه نظامی شیعه به خصوص حزب الله در سوریه تقویت شده است. در نتیجه، داعش از این موضوع عصبانی بوده است». 
«توماس اردبرینک» ‌خبرنگار «نیویورک تایمز» در گزارشی درباره حمله تروریستی در محوطه مرقد امام راحل می نویسد:«من این ارامگاه را چندین بار دیده ام. من بر روی فرش قرمز آنجا نشسته ام و با بازدیدکنندگان و زائران از سرتاسر ایران و فراتر از آن درباره جنگ سوریه و انتخابات صحبت کرده ام.
 گاهی اوقات مقامات از من می پرسیدند چه کسی هستم. برایم چای می اوردند. علیرغم تمام محدودیت ها، ایران بیش از آن چیزی که بقیه فکر می کنند کشور بازی برای یک خبرنگار خارجی است. البته پس از حملات اخیر در مجلس و ارامگاه ورود به عنوان یک جهانگرد خارجی به دلیل بازرسی های امنیتی تازه مشکل تر شده است در نتیجه، من با کارت شناسایی روزنامه نگاری رفتم. 
حملات اخیر در قلب سیاسی جمهوری اسلامی ایران انجام شدند. در مجلس که خانه ۲۹۰ نمایندگان منتخب به طور مستقمیم در انتخابات توسط مردم است و در حرم امام خمینی ارامگاه مردی که اسلام سیاسی را به جهانیان معرفی کرد. واقعیت ان است که پس از این حمله فضای حرم امنیتی شده است اما هیچ کس نمی خواست به این موضوع اذعان کند که همه چیز تغییر کرده است.
 ابراهيم ملکی ۳۲ ساله که به صورت پاره وقت در حرم کار می کند توضیح می دهد که چگونه حمله روی داد. او می گوید دو نفر از مهاجمان از ماشین پیاده شدند و شروع به تیراندازی کردند. در دروازه دوم، حسین جعفری عراقی ۵۱ ساله نگهبانی بود که به مدت ۱۵ سال کار می کرده است. او در زمان شنیدن صدای تیراندازی از محل استقرارش بیرون امد و یک گلوله مهاجمان به گونه اش برخورد کرد و اکنون جای آن را بانداژ کرده است. اقای ملکی در زمان شنیدن صدای تیراندازی فیلمبرداری را شروع کرد و می گوید آنان کاملا می دانستند کجا قرار بود بروند.
 او پشت یک ستون پنهان شد و صحنه انفجار یک مهاجم توسط جلیقه انتحاری را ثبت کرد. او جلیقه را در مواجهه با نیروهای پلیس منفجر کرد. اقای ملکی می گوید کبد بمب گذار انتحاری درست جلوی او افتاده بود. او می گوید مهاجم دیگر نیز که جلیقه انتحاری پوشیده بود توسط یک افسر پلیس کشته شد. او می گوید:«گلوله در گردن او نشست. ضارب حتی زمان لازم برای فشار دادن چاشنی انفجاری را پیدا نکرد». 
خبرنگار نیویورک تایمز در ادامه می نویسد:«مظفر امیری ۴۸ ساله که یک روحانی است می گوید که زمانی که صدای حملات را شنیده بود احساس ناامنی کرد. حسین نظام مولایی که با همکاران خود در حال استراحت بود می گوید که تا آن زمان همواره احساس امنیت می کرد اما اکنون همه چیز تغییر کرده است. اقای ملکی اما می گوید که اکنون دستور شلیک داده می شود و سپس سوال پرسیده می شود و این یعنی انکه حمله اخیر باعث ایجاد امنیت بیش تر از قبل خواهد شد».




تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن