تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هرگاه سخن گويد ياد (خدا) مى كند و منافق هرگاه سخن گويد بيهوده گويى مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798198023




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مقاومت از ميادين تا اذهان


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مقاومت از ميادين تا اذهان
اگر شما يك ناظر تمام وقت تحولات منطقه‌اي باشيد از اين همه تفاوتي كه بين واقعيت‌هاي روي زمين با اذهان مردم نسبت به «محور مقاومت» وجود دارد تعجب خواهيد كرد...
نویسنده : محمد بابايي 


اگر شما يك ناظر تمام وقت تحولات منطقه‌اي باشيد از اين همه تفاوتي كه بين واقعيت‌هاي روي زمين با اذهان مردم نسبت به «محور مقاومت» وجود دارد تعجب خواهيد كرد و اگر علاقه‌اي هم به آن داشته باشيد، درد خواهيد كشيد. چرا در حالي كه كمتر ناظر بين‌المللي و شناخته‌‌شده‌اي پيدا نمي‌شود كه پيروزي‌ها و قدرت محور مقاومت در مقابل تلاش‌هاي امريكا براي سلطه بر منطقه را به چالش بكشد و حتي بعضي از آنها با قاطعيت از شكل‌گيري يك نظم نوين منطقه‌اي با رهبري ايراني‌ها حرف مي‌زنند كه از شرق ايران شروع مي‌شود و در سواحل مديترانه پايان مي‌يابد. اما قبولاندن اين مسئله به مردم كوچه و بازار _ حداقل براي نگارنده_ كار سخت و پرچالشي محسوب مي‌شود و اين شكاف وقتي، تلخ‌تر مي‌شود كه براي بخش قابل توجهي از نخبگان نيز صادق است.  در مورد عوام بايد گفت كه اكثر آنها درگير مشكلات اقتصادي روزمره هستند و از آنجا كه اطلاعات دقيق و كاملي از تحولات منطقه ندارند به سختي مي‌توانند دستاورهاي منطقه مقاومت را درك كنند. در اين جا نقش رسانه‌هاي نزديك به مقاومت اهميت بسزايي پيدا مي‌كند كه به نظر مي‌رسد متأسفانه نتوانسته‌اند آن طور كه بايد پا به پاي تحولات بنيادين و پرشتاب پيش بروند. در واقع، جنگ رسانه‌اي و رواني به نظر مي‌رسد به نقطه آسيب‌پذير مقاومت تبديل شده است.

شكي نيست دستگاه‌هاي تبليغاتي نظام سرمايه‌داري پيچيده، حرفه‌اي و بزرگ هستند و رقابت با آنها كار آساني نيست. واقعيت اين است كه در اين زمينه آنها چند گام از نظر تكنولوژي و حرفه‌اي جلوترند، به همين دليل توانسته‌اند در باوراندن روايت‌هاي خود موفق‌تر عمل كنند. براي نمونه كم نيستند عده‌اي كه دليل جنگ و بحران‌هاي منطقه‌اي را به تهران نسبت مي‌دهند و مي‌گويند اين به خاطر ماهيت شيعي و اسلامي انقلاب ايران بود كه فرقه‌گرايي در منطقه شكل گرفت يا تشديد شد، اما هيچ علاقه‌اي ندارند به روابط ديرين و پيچيده وهابيت و استعمار غربي قبل از انقلاب و بعد انقلاب اشاره كنند كه چگونه ذخاير و سرمايه‌هاي منطقه را چپاول كرده و باعث گسترش ناامني، كشتار و تروريسم در سرتاسر جهان شده است.  در اين ميان آنچه باعث درد مي‌شود اين است كه به‌رغم تمامي شاخص‌ها و نشانه‌هايي كه حاكي از دروغ بودن اين ادعاست، رسانه‌هاي نزديك به مقاومت نتوانسته‌اند روايت‌هاي جذاب و پايداري براي نشان دادن واقعيت‌هاي روي زمين و تاريخي نشان دهند. دلايل ناكامي رسانه‌هاي مقاومت در باوراندن روايت‌هاي خود نياز به واكاوي و ريشه‌يابي دارد اما هم اكنون دو تحول مهم باعث شده تا به اعتبار رسانه‌هاي غالب خدشه جدي وارد شود و فرصت بي‌نظير براي رسانه‌هاي طرفدار مقاومت شكل بگيرد كه عبارتند از جنگ سوريه و رياست جمهوري دونالد ترامپ در امريكا.

به‌رغم تلاش رسانه‌هاي عربي و غربي براي نشان دادن چهره‌ آزاديخواه و ميانه‌رو از آنچه «انقلاب سوريه» مي‌خواندند اما تصاوير، شعارها، مانفيست‌ها، رفتارها و گفتارهاي گروه‌هاي مسلح براي همگان آشكار شده است؛ كساني كه از يك آبشخور واحد وهابي استفاده مي‌كنند و اسناد زيادي از حمايت غرب از آنها وجود دارد. از طرف ديگر، رسانه‌هاي غالب بر اساس مراكز تصميم‌گيري دولت‌هاي غربي، سقوط بشار اسد را حتمي نشان مي‌دادند اما همانطور كه جوشا لنديس نويسنده كتاب «لحظه دموكراتيك سوريه» مي‌گويد، «دلايل زيادي وجود داشت تا نسبت به برآوردهاي غربي كه مي‌گفتند سقوط اسد حتمي است، شك كرد.» حالا پس از گذشت شش سال مشخص شده گفتن اينكه «اسد بايد برود» بنابر گفته خود بوريس جانسون، وزير خارجه انگليس فقط يك «تلقين بوده كه غرب در هيچ مرحله‌اي قادر نبود آن را محقق كند.» پديده دونالد ترامپ نيز از يك طرف مهر تأييدي بود بر ماهيت دروغين رسانه‌هاي امريكايي و از سوي ديگر واقعيت‌هاي جامعه امريكا كه همواره از ديد رسانه‌ها دور مانده بود.

رسانه‌هاي غربي قبل از انتخابات رياست جمهوري و در جريان تبليغات انتخاباتي، پيروزي هيلاري را حتمي و مسلم نشان مي‌دادند. اينديپندنت چند روز مانده به انتخابات با تيتر درشت نوشت: «نظرسنجي‌ها: شانس پيروزي كلينتون بر ترامپ، 99 درصد است.» اين تيتر پس از مشخص شدن نتيجه انتخابات، به نماد دروغگويي رسانه‌هاي غربي تبديل شد كه چگونه تلاش مي‌كنند «آرزوهاي» خود را بر واقعيت «تلقين» كنند. از طرف ديگر، اقدامات ترامپ كه رگه‌هاي «نژادپرستي» دولت او و طرفدارانش را روز به روز بيشتر آشكار مي‌كند، ادعاي امريكاي متمدن را به چالش كشيده است. براساس نظرسنجي‌اي كه رويترز منتشر كرد 49درصد امريكايي‌ها از دستور جنجالي ترامپ براي جلوگيري ورود اتباع هفت كشور مسلمان به امريكا حمايت كرده‌اند كه نشان مي‌دهد جامعه امريكا با شكاف‌هاي عميقي روبه‌رو است و گرايش‌هاي «نژادپرستي» به صورت جدي آن كشور را تهديد مي‌كند بنابراين جنگ سوريه و دونالد ترامپ فرصت‌هاي بي‌نظيري را براي رسانه‌هاي مقاومت فراهم آورده تا با به چالش كشيدن اعتبار رسانه‌هاي غالب، «روايت‌هاي جديد و خلاقانه‌اي» را هم از واقعيت‌هاي منطقه و هم از ماهيت واقعي امريكا نشان دهند.

اما در سطح خواص دلايل متعددي وجود دارد كه باعث مي‌شود بخشي از آنها نتوانند يا نخواهند دستاوردهاي محور مقاومت را ببينند. عده‌اي اساساً اعتقادي به وجود محور مقاومت ندارند، عده‌اي نيز ظاهراً خبر ندارند دقيقاً چه تحولات بنياديني طي نيم‌دهه گذشته رخ داده و بدون اينكه اين تحولات سريع را دقيق و كامل پيگيري كنند، احكامي صادر مي‌كنند كه حتي باعث تعجب طرفداران خودشان مي‌شوند. يك فعال سياسي در توئيتي آلودگي خوزستان را به اسد نسبت داد. همچنين مي‌توان به برنامه چهارشنبه شب گذشته بي‌بي‌سي فارسي درباره جايگاه ايران در جنگ سوريه اشاره كرد. در اين برنامه دو روزنامه‌نگار يكي از ايران و ديگري از امريكا روي خط آمده بودند. روزنامه‌نگاري كه از تهران حرف مي‌زد آنچنان تحليل ساده و غيرواقعي از جايگاه ايران ارائه داد كه در نهايت اين خبرنگار امريكايي بود كه مجبور شد قدرت و جايگاه ايران را يادآوري كند. به نظر مي‌رسد_ متأسفانه_ اين مشكل در ميان بخش قابل توجهي از نخبگان وجود دارد و آنها برآورد عميقي از روند تحولات منطقه ندارند.  دلايل متعددي وجود دارد كه باعث مي‌شود بخشي از خواص نتوانند يا نخواهند دستاوردهاي محور مقاومت را ببينند. عده‌اي اساساً اعتقادي به «وجود» محور مقاومت ندارند، عده‌اي از سر شيفتگي به قدرت امريكا مي‌گويند، «مقاومت» معني ندارد و بايد در قدرت امريكا جذب شد. بايد منتظر زمان ماند اما حداقل انتظاري كه از آنها مي‌رود اين است كه قبل از اظهار نظر درباره مسائلي پيچيده، چندبعدي و چندجانبه‌ همانند سوريه اطلاعات كافي و به‌روز از پويايي (Dynamic) داخلي و خارجي جنگ آن كشور به دست بياورند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن