تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798057933




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سرنوشت 318 میلیون آمریکایی در دستان 538 نفر / کالج انتخاباتی آمریکا امروز پیروز نهایی انتخابات را مشخص می‌کند


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: سرنوشت 318 میلیون آمریکایی در دستان 538 نفر / کالج انتخاباتی آمریکا امروز پیروز نهایی انتخابات را مشخص می‌کند
آخرین امید هیلاری کلینتون به آرائی است که امروز از سوی اعضای کالج انتخاباتی آمریکا به صندوق‌های رای ریخته می‌شود.

سرنوشت 318 میلیون آمریکایی در دستان 538 نفر / کالج انتخاباتی آمریکا امروز پیروز نهایی انتخابات را مشخص می‌کند
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروز دوشنبه 19 دسامبر (29 آذر 1395)، 538 عضو کالج انتخاباتی آمریکا در هر ایالت به صورت جداگانه برای انتخاب رسمی رئیس جمهور بعدی این کشور تشکیل جلسه می‌دهند. رای‌گیری کالج انتخاباتی آمریکا پس از رای‌گیری مردمی که در ماه گذشته انجام شد، دومین و در عین حال، مهمترین مرحله از انتخابات ریاست جمهوری این کشور به شمار می‌رود؛‌ زیرا پیروزی نامزد پیروز در انتخابات زمانی رسمیت می‌یابد که بتواند فارغ از میزان آرای مردمی خود، رای دستکم 270 عضو کالج انتخاباتی را به خود اختصاص دهد.


نشست کالج انتخاباتی آمریکا طبق قانون اساسی این کشور، بخش لایتغیری از فرآیند دو مرحله‌ای انتخاب رئیس جمهور است که تقریباً یک ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود؛ با این تفاوت که در این دوره از انتخابات، پیروزی دونالد ترامپ در آرای الکترال ایالت‌ها در شرایطی که هیلاری کلینتون رقیب دموکرات او حدود 3 میلیون رای بیشتر از او به دست آورد، نشست امسال را از حساسیت به مراتب بیشتری نسبت به دوره‌های قبل برخوردار کرده است. 


اعضای کالج انتخاباتی، مقامات محلی احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه در هر ایالت یا افرادی از بستگان نامزدهای انتخاباتی هستند؛ مانند بیل کلینتون رئیس جمهور اسبق آمریکا که امسال به نیابت از همسرش،‌ یکی از اعضای کالج انتخاباتی ایالت نیویورک است. تعداد اعضای کالج انتخاباتی هر ایالت نیز برابر با تعداد نمایندگان آن ایالت در کنگره (مجلس نمایندگان و مجلس سنا) است که رعایت این قاعده، مجموع اعضای کالج انتخاباتی در سراسر کشور را به عدد 538 می‌رساند.


در رای‌گیری حساس امروز، هر عضو کالج انتخاباتی در ایالت خود دو رای جداگانه را برای انتخاب رئیس جمهور و معاون او به صندوق رای می‌اندازد. در روز جمعه، 6 ژانویه (17 دی‌ماه) ساعت یک بعد از ظهر به وقت محلی، اعضای مجلس نمایندگان و مجلس سنا در محل مجلس نمایندگان نشست مشترکی را برای شمارش آرای اعضای کالج انتخاباتی برگزار می‌کنند. در این نشست مشترک، آرای الکترال هر ایالت که امروز به صندوق ریخته می‌شود، به ترتیب حروف الفبا شمارش می‌شود. سپس «جو بایدن» معاون باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پیروز انتخابات ریاست جمهوری امسال را رسماً معرفی می‌کند. 


چنانچه عضوی از کالج انتخاباتی آمریکا در هر ایالت برخلاف آرای مردمی آن ایالت رای داده باشد، اعضای کنگره می‌توانند نسبت به آن اعتراض کنند. این اعتراض باید به صورت کتبی بوده و دستکم یک عضو مجلس نمایندگان و یک عضو سنا آن را امضا کند. سپس چنانچه هر دو مجلس کنگره، آن اعتراض را وارد بدانند، رای مربوطه بی‌اثر شده و از مجموع آرا کنار گذاشته می‌شود. پس از آنکه به تمامی اعتراضات رسیدگی شد، نتیجه آرای الکترال نامزدهای انتخابات، "نهایی" تلقی می‌شود.


در حال حاضر،‌ با توجه به ایالت‌هایی که ترامپ و کلینتون در آنها پیروز شدند، این دو بر روی کاغذ به ترتیب 306 و 232 رای الکترال کالج انتخاباتی را به خود اختصاص داده‌اند. بنابراین، اگر هر عضو کالج انتخاباتی امروز آنگونه که انتظار می‌رود، به نامزد پیروز در ایالت خود رای دهد، ترامپ و کلینتون به همین تعداد آرای الکترال دست خواهند یافت و ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، پیروزی خود در انتخابات امسال را "نهایی" خواهد کرد.


با این وجود، برتری 3 میلیونی کلینتون در آرای مردمی و اعتراضات خیابانی گسترده‌ای که پس از پیروزی ترامپ در آرای الکترال، سراسر آمریکا را فراگرفت، پیش‌بینی رفتار انتخاباتی اعضای کالج انتخاباتی را در این دوره از انتخابات بیش از اندازه دشوار کرده است. در حال حاضر، طبق قانون، تنها در 29 ایالت آمریکا اعضای کالج انتخاباتی موظفند به گزینه‌ای رای دهند که بیشترین رای مردمی را در ایالت آنها کسب کرده است و در 21 ایالت باقیمانده، الزامی برای وفادار ماندن اعضا به رای اکثریت مردم وجود ندارد.


به همین دلیل، طی هفته‌های اخیر، میلیونها نفر از آمریکا از طریق تظاهرات خیابانی، ارسال ایمیل یا امضای طومارهای اینترنتی از اعضای کالج انتخاباتی خواسته‌اند برای حمایت از دموکراسی به گزینه‌ای رای دهند که بیشترین رای مردمی را در انتخابات کسب کرده است. حتی تعدادی از اعضای کالج انتخاباتی نیز ضمن انتقاد از مواضع نژادپرستانه ترامپ صریحاً اعلام کرده‌اند که بر خلاف تعهد خود، به او رای نخواهند داد.


وجود چنین حاشیه‌هایی در انتخابات ریاست جمهوری امسال آمریکا باعث شده است که دو سناریوی کلی را بتوان برای نشست امروز کالج انتخاباتی در نظر گرفت. بر اساس سناریوی اول، تمام یا دستکم بخش اعظمی از اعضای کالج انتخاباتی به آرای مردمی در ایالت خود وفادار خواهند ماند و طبق قانون یا عرف حاکم به گزینه‌ای رای خواهند داد که در ایالت آنها به پیروزی دست یافته است. در این صورت، ترامپ به راحتی حدنصاب 270 رای الکترال لازم را از سوی اعضای کالج انتخاباتی کسب خواهد کرد و رسماً به عنوان رئیس جمهور بعدی آمریکا انتخاب خواهد شد. 


اما سناریوی دوم ناظر بر عهدشکنی گسترده اعضای کالج انتخاباتی آمریکاست. طبق این سناریو، با توجه به اینکه ترامپ براساس نتایج انتخابات ریاست جمهوری نوامبر در ایالت‌های مختلف، برروی کاغذ 306 رای اکترال را کسب کرده است، در صورتی که دستکم 37 عضو کالج انتخاباتی در ایالت‌هایی که او در آنها پیروز شده، برخلاف تعهد قانونی یا اخلاقی خود در نشست امروز به او رای ندهند، ریاست جمهوری او به خطر خواهد افتاد.


طبق این سناریو، چنانچه 37 عضو کالج انتخاباتی آمریکا بر خلاف تعهد خود به ترامپ رای ندهند، وی یک رای کمتر از حد نصاب لازم (270 رای) کسب خواهد کرد؛ اما حتی اگر تمامی این اعضا بجای ترامپ به کلینتون رای دهند، نامزد شکست‌خورده دموکرات‌ها نیز همانند او 269 رای کسب خواهد کرد و در این صورت، سرنوشت رئیس جمهور بعدی آمریکا در دستان کنگره که اکثریت آن را جمهوری‌خواهان تشکیل می‌دهند قرار خواهد گرفت. اما چنانچه دستکم 38 عضو کالج انتخاباتی آمریکا از ترامپ رویگردان شده و به کلینتون رای دهند، آنگاه کلینتون با کسب حدنصاب 270 رای، رئیس جمهور بعدی آمریکا خواهد بود. 


در حال حاضر، این احتمال که بیش از 37 عضو کالج انتخاباتی آمریکا از ترامپ حمایت نکنند و همگی آنها نیز بر خلاف تعهد خود به کلینتون رای دهند، بسیار ضعیف است. با این حال، با توجه به اینکه در انتخابات امسال، اختلاف آرای مردمی کلینتون و ترامپ بسیار بیشتر از 4 دوره‌ای است که تاکنون برنده آرای مردمی راهی کاخ سفید نشده است، پیروزی ترامپ در این دوره از انتخابات را به اندازه پیروزی نامزدهای پیروز قبلی نمی‌توان "قطعی" فرض کرد؛ بویژه آنکه ادعای نهادهای اطلاعاتی آمریکا درخصوص دخالت روسیه در انتخابات امسال این کشور و همچنین مواضع نژادپرستانه ترامپ در طول رقابت‌های انتخاباتی و موضوع تزاحم منافع اقتصادی او با تصمیم‌گیری‌های سیاسی‌اش در کاخ سفید بسیاری از اعضای کالج انتخاباتی را در تصمیم‌گیری خود دچار تردید کرده است.


نویسنده: مهدی حاجت‌پور


انتهای پیام /






۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن