تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798170255




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معلولیت شهر یا معلولان را ناتوان كرده


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: معلولیت شهر یا معلولان را ناتوان كرده
روز جهانی معلولان شاید تنها روزی نباشد که مصاحبه‌های خبری و تبلیغات شگفت‌انگیز در مورد معلولان، سر بر آسمان می‌گذارد ولی حتماً روزی است که هرگاه معلولی پایش در یکی از چاله‌های شهری بلغزد با خودش می‌گوید مگر نه اینکه ۱2درصد جمعیت شهر اصفهان را معلولان تشکیل می‌دهند، پس چرا باید وضعیت اینگونه باشد؟ ناتوانان جسمی، معلولان و جانبازان، بخشی از افراد جامعه اند که نيازمند دسترسی و استفاده از امکانات و خدمات عمومی هستند.اما وجود برخی موانع بويژه در نحوه طراحی، معماری و شهرسازی، بسياری از فضاهای شهری، از جمله معابر عمومی، پارکها و فضاهای سبز را فاقد شرايط لازم برای برآورده ساختن نيازهای دسترسی به افراد معلول نموده است. شهر اصفهان با وجود همه تلاش‌هایی که برای مناسب‌سازی در آن صورت گرفته هنوز نتوانسته رضایت خاطر معمولان را جلب کند.
نویسنده : راضیه کشاورز 


مناسب‌سازی فقط به معنای طراحی پیاده‌روها و خیابان‌های شهر برای عبور و مرور معلولان نیست بلکه مناسب‌سازی را می‌توان در سه حیطه فیزیکی، مناسب‌سازی فضای تحت وب و مهم‌تر از همه مناسب‌سازی فرهنگی دسته‌بندی کرد. اما زمانی که حرف از فرهنگ و فرهنگ‌سازی پیرامون معلولان پیش می‌آید داد هر معلولی به آسمان می‌رود. اگر قرار است برنامه‌ای در جهت فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی برای معلولان طراحی شود ،باید از خود معلولان استفاده نمود چراکه یک معلول می‌داند که چه می‌خواهد و چه باید انجام شود تا فرهنگی مبتنی بر واقعیت‌ها تدوین و از گزافه‌گویی و ایجاد ابهام و ترحم به بهانه فرهنگ‌سازی پیرامون معلولان جلوگیری شود. استاندار اصفهان در گفتگو با "جوان"می‌گوید: خواسته به‌حق و قابل قبولی از طرف معلولان مبنی بر استفاده بدون قید و شرط و بدون مانع از شهر وجود دارد و ما موظفیم این فضا را مهیا کنیم ولی متأسفانه این روند مورد کم‌لطفی قرارگرفته است. رسول زرگر پور مي افزايد: قانون مناسب‌سازی فضای شهری و اماکن عمومی در دهه هفتاد تصویب شد ولی باگذشت بیش از دو دهه از این قانون همچنان مشاهده می‌کنیم که اماکن عمومی که هیچ، شهر هم برای معلولان دسترس‌پذیر نیست. وی معتقد است عدم اجرای این قانون به عدم فرهنگ‌سازی در مورد معلولان برمی‌گردد و این خود دلیلی بر اهمیت فرهنگ‌سازی برای معلولان است. مناسب سازی فقط رفع تکلیف نیست!
سازمان بهزیستی استان اصفهان 300 هزار نفر را به صورت مستقیم تحت عنوان مددجو تحت پوشش قرار داده و به بالغ بر 1.5 میلیون نفر خدمات مشاوره و آموزشی می‌دهد. جالب است بدانید حدود 80 درصد مددجویان سازمان بهزیستی استان اصفهان که رقمی بیش از 240 هزار می‌شود را معلولان و 10 هزار نفر مددجویان را زنان سرپرست خانوار و 2 هزار نفر را کودکان بی سرپرست تشکیل می‌دهند. براساس قانون برنامه 5 ساله توسعه، باید هر سال 10 درصد از فضاهای شهری برای معلولان مناسب سازی شود که البته با بضاعت و امکانات فعلی کشور این امر امکانپذیر نیست.
بنا بر اعلام مدیرکل بهزیستی استان اصفهان، از سال 1388 تاکنون موضوع مناسب سازی برای معلولان به صورت رسمی تر و فراگیرتر از گذشته در سراسر استان دنبال شده است . به گفته سعید صادقی ،شهرداری اصفهان در مقوله مناسب سازی خوب کار کرده است ولی باز هم نامناسب بودن برخی معابر و یا امکانات حمل و نقل برای معلولان برازنده شهری مثل اصفهان نیست. وی مي افزايد: تمامی دستگاهها جهت برنامه ریزی و تدوین هر گونه اقدامی در این زمینه، اگر از خود معلولین کمک و مشاوره بگیرند موفق تر خواهند بود، زیرا شخص معلول بهتر از هر شخص دیگر به نیاز ها ی خود واقف است. 70 پروژه مناسب سازی در حال انجام است
در حقیقت می توان گفت که شهر معلول است نه افراد؛ وقتی یک معلول نمی تواند از پل هوایی استفاده کند، نمی تواند وارد پارک شود و ... به این معنی است که شهر هم معلول است، زیرا نمی تواند این امکانات را که حق شهروندان است در اختیار آنها قرار دهد.
مشاور مناسب سازی شهرداری اصفهان در گفتگو با "جوان" مي گويد: امسال 70 پروژه مناسب سازی توسط معاونت عمران و سازمان طراحی شهرداری اصفهان در حال انجام است تا شهری بدون مانع برای تردد معلولان که قشر تأثیرگذار جامعه به شمار می روند، داشته باشیم. علیرضا ابراهیمیان می افزاید: از سال 90 تاکنون بودجه مشخص مناسب سازی معابر، پارکها و ساختمان های شهرداری جهت تردد معلولان و جانبازان پیش بینی شده که همه ساله این بودجه از رشد خوبی برخوردار است. عضو هیات امنای انجمن حمایت از بیماران آسیب نخاعی استان اصفهان هدف کلی ستاد مناسب سازی فضاهای شهری شهرداری اصفهان را مناسب سازی ساختمان ها و فضاهای شهری در اختیار شهرداری و همچنین برنامه ریزی و ارایه پیشنهاد، تخصیص بودجه و نظارت بر روند اجرای پروژه های مناسب سازی اعلام می کندو ادامه می دهد: تهیه سند راهبردی مناسب سازی برای تبیین نقشه راه 10 ساله، به سفارش ستاد مناسب سازی و معاونت شهرسازی و معماری در معاونت پژوهشی در حال انجام است که این سند برای اولین بار در کشور تا پایان سال جاری آماده می شود.
ابراهیمیان خاطرنشان می کند: در حال حاضر مشاور آن انتخاب و اولین جلسه کمیته نظارت و راهبری پروژه برگزار شده و در صدد هستیم که تا پایان سال این سند آماده می شود.
ابراهیمیان درباره آمارهای اعلام شده از روند مناسب سازی ها در شهر اصفهان می گوید: در این باره درصد های مختلفی ارایه می شود اما من فقط در مورد فضاهای در اختیار شهرداری می توانم بیان کنم که تاکنون مناسب سازی 35 درصد فضاهای شهری اصفهان انجام شده و در صدد هستیم در برنامه 10 ساله این عدد را به شاخص بالای 90 درصد برسانیم، البته قطعاً مناسب سازی ها در ابعاد مختلف پیگیری می شود نه فقط در زمینه فیزیکی انجام می شود.
مشاور مناسب سازی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در برنامه اصفهان 1400 به مناسب سازی توجه ویژه ای شده است، خاطرنشان می کند: برای اولین بار در برنامه اصفهان 1400 سنجش شاخص مناسب سازی در نظر گرفته شد تا بدانیم با چه نرخ رشدی شهر مناسب سازی می شود. زمانی که شهر را برای معلولان و کم توانان جسمی مناسب سازی می کنیم به طور حتم شهر محیط پر آرامشی را نیز برای این افراد به وجود می آورد.البته مناسب سازی ها باید با حفظ کرامت معلول انجام شود به گونه ای که فرد احساس کند نیازمند کمک فردی نیست؛ در آن زمان می توان گفت مناسب سازی برای افراد معلول محقق شده است.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن