تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيرت از ايمان است و بى بند و بارى از نفاق.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798168995




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واکاوی اعتراض «جنبش روشنایی» و کشتار شیعیان هزاره افغانستان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش بین الملل؛
واکاوی اعتراض «جنبش روشنایی» و کشتار شیعیان هزاره افغانستان

جنبش روشنایی افغانستان


شناسهٔ خبر: 3721452 - شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۶
بین الملل > آسیای غربی

.jwplayer{ display: inline-block; } انفجارهای انتحاری امروز شهر کابل در میان تظاهرات «جنبش روشنایی» با هدف ایجاد اختلاف در میان ملت افغانستان و کشتار شیعیان هزاره انجام شد. خبرگزاری مهر،گروه بین الملل- علی کاوسی نژاد: امروز در شهر کابل و در منطقه «دهمزنگ» در میان جمع تظارات کنندگان شهر کابل سه انفجار انتحاری روی داد که در نتیجه آن دستکم ۶۴ نفر از مردم بیگناه افغانستان که اکثر آنها از شیعیان هزاره این کشور می باشند شهید و بیش از ۲۰۰ نفر نیز مجروح شدند. اعتراضات مردمی «جنبش روشنایی» پس از آن صورت گرفت که دولت افغانستان تصمیم گرفت مسیر پروژه برق رسانی آسیای مرکزی موسوم به «توتاپ» را از شهر بامیان و منطقه سالنگ تغییر دهد. این پروژه ۵۰۰ مگا واتی که توسط یک شرکت آلمانی اجرا می شود قرار بود از منطقه بامیان بگذرد. مردم هرات در غرب افغانستان همگام با شهروندان بامیان، کابل، پکتیا و مهاجران افغانستانی دیگر کشورها، تظاهرات مسالمت آمیزی علیه تغییر مسیر پروژه انتقال برق «توتاپ» در اردیبشهت ماه سال جاری شروع کردند. دولت افغانستان در آن زمان به معترضین قول داد که درباره پروژه برق رسانی و مسیر اجرایی آن تجدید نظر کند اما با وجود گذشت چندین ماه سران دولت افغانستان در این باره تصمیمی مناسب اتخاذ نکردند.

مسیر پروژه برق رسانی «توتاپ» با دستور «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان از منطقه «بامیان» به «سالنگ» تغییر یافت و این خود باعث شد دوباره اعتراضات مردمی در شهر کابل افزایش یابد. امروز میلیونها نفر از مردم افغانستان بویژه شیعیان هزاره افغانستان تظاهرات مسالمت آمیزی را در جهت رسیدن به حقوق حقه خود انجام دادند و بسوی کاخ ریاست جمهوری پیش رفتند. اما مسئولان امنیتی کابل با قرار دادن کانتینرهایی خیابان های منتهی به کاخ ریاست جمهوری را مسدود کردند. میلیون ها نفر از مردم افغانستان به خیابانها آمدند اما غافل از آنکه تروریست ها فرصت طلب در کمین آنها نشسته اند و با غنیمت شمردن موقعیت در میان تظاهرات کنندگان خود را جا کردند.

حوالی ساعت دو بعدازظهر سه انفجار مهیب در میان خیلی از جمعیت حاضر در تظاهرات به وقوع پیوست و دهها نفر از جمله شیعیان هزاره در این حادثه تروریستی به شهادت رسیدند. «ذبیج الله مجاهد» سخنگوی طالبان افغانستان در اولین واکنش خود به انفجارهای امروز کابل اعلام کرد گروه طالبان در این انفجارها دخالتی ندارد و این اقدام را ضربه زدن به اتحاد ملت افغانستان دانست. رسانه های بین المللی اعلام کردند گروه تروریستی داعش مسئولیت این انفجارها را بعهده گرفته است. در ماههای گذشته خبرهای از نفوذ داعش در افغانستان به گوش می رسد و این گروه تروریستی توانسته است در ولایت «ننگرهار» و شهر «اچین» برای خود پایگاههایی برای خود بوجود آورد و علاوه بر آن پایگاه رادیویی خود بنام «رادیو خلافت» را راه اندازی کند. کشورهای حامی تروریست از جمله آمریکا  در صدد هستند با شکست خوردن تروریستها در منطقه خاورمیانه این گروه را به افغانستان منتقل کنند و منطقه را ناامن کنند و بتوانند با انجام عملیات تروریستی اتحاد مردم افغانستان را خدشه دار کنند. امید است با تدابیر امنیتی مناسب از نفوذ بیشتر داعش در منطقه جلوگیری شود. شایسته و بایسته آن بود که سران دولت کابل قبل از انجام چنین حوادثی به خواسته های مردم گوش دهند و با اتخاذ تصمیمات مناسب به تروریست ها اجازه انجام چنین عملیات هایی را ندهند تا شهروندان افغانستانی بویژه شیعیان هزاره قربانی این گونه عملیات خرابکارنه و تروریستی نشوند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 178]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن