واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
تولدی دوباره استانها > مرکزی - سبکهای زندگی مجموعهای از طرز تلقیها، ارزشها، شیوههای رفتار، حالتها و سلیقهها در هر چیزی را در برمیگیرد. موسیقی ،توجه به رسانه های خواندنی - تصویری شامل: تلویزیون،ماهواره ،اینترنت و اپلیکیشن های مختلف سبب شده تا نسل امروز بیشتر از گذشته دارای تفکر تصویری شود.
آرایش مو و لباس، سرگرمی و تفریح، کار و شغل، نوع خودرو،نحوه راه رفتن،ورزش ، نوع خوراک و نحوه خوردن و... را به تعبیر آدلر روان شناس معروف سبک زندگی می نامیم.سبکهای زندگی مجموعهای از طرز تلقیها، ارزشها، شیوههای رفتار، حالتها و سلیقهها در هر چیزی را در برمیگیرد. موسیقی ،توجه به رسانه های خواندنی - تصویری شامل: تلویزیون،ماهواره ،اینترنت و اپلیکیشن های مختلف سبب شده تا نسل امروز بیشتر از گذشته دارای تفکر تصویری شود. خواندن کتاب ، روزنامه و.. در حال کاهش است چرا که تفکر ادبی و جامعه شناختانه در حال افول است و تفکرات تصویری و لذت طلبانه جای آن را گرفته است.همه این شرایط زمینه ساز دور شدن جامعه و خصوصا جریانات سیاسی از سیاست ورزی نهادین - مدرن به سمت سیاست ورزی منشعب از«سبک زندگی» را فراهم ساخته است.در یک بررسی اجمالی در محیط شهرهای بزرگ چون تهران ، کرج ، اصفهان ،اراک و... شاهد بیشترشدن مجموعه عناصر سبک زندگی متاثر از تکنولوژی مدرن و فضای مجازی ، شبکه های اجتماعی هستیم.این یکجا شدن های محیط بیرونی در غالب فضای دیجیتال و I T هر روز در حال گسترش است. بررسی رفتارهای تین ایجر ها ( نوجوانان 13 تا 19 ساله)نشان می دهد رفتارهای تین ایجری در حال غلبه بر سنین مختلف بافت و ساختار جمعیتی ایران است. به طوری که بخصوص در قشر دانشگاه رفته و شهری مرز مشخص سنی را نمی توان تفکیک نمود.برخی زنان یا مردان سنین بالای 40 ساله هم نیازهای نوجوانی بر باد رفته خود را به مرور در فضای مجازی باز تعریف می نمایند.
در گذشته نه چندان دور شاهد تقسیم بندی نسل ها بودیم وجالب اینکه نسل های گذشته به ترتیب نسل نیازمند نسل قبلی بودند. مثلا پدر بزرگ یک خانواده ثروت و تجربه و زمین کشاورزی خود را در اختیار فرزند پسر قرار می داد و از او هم توقع اقتدا و تبعیت داشت. اما امروزه این تغییر تکنولوژی نیازمند به هوش و ذکاوت کودکی و نوجوانی دارد در نتیجه پدران و مادران امروز نیاز به کودکان خود دارند تا حساب اینترنتی آنها شامل حقوق ، بیمه ، خرید و ... را برایشان از طریق اینترنت پرداخت نمایند. همچنین گسترش روز افزون تکنولوژی در همه حوزه ها نیاز به نسل های بعدی را بیشتر نموده است.
به علت سرعت پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات ارزشهای جهانی در بین کشورها نفوذ کرده و فقط ارزشهای ملی- جغرافیایی جبری و متولد شدن در یک کشور خاص اهمیت ندارد دراین حالت جوانان جهانی در کشور زندگی میکنندکه نوعی یکدستی و همگونی با جوانان در سراسر دنیا دارند نوع لباس ،مصرف ،موسیقی،ارایش و نوع مد در کل جهان به هم شبیه شده است.نامگذاری نسل ها بر اساس شاخص های سبک زندگی امروزه چندان محلی از اعراب ندارد چرا که با جهانی شدن تنها شاهد نسل متاثر از تکنولوژی و یا نسل فاقد برخورداری از محیط های مجازی هستیم. که در ایران این نسل های (X)(Y)(Z) تنها برای آسان سازی مطالعه می توان پیشنهاد کرد. نسل شبکه ای که به نظر می رسد شدیدا توده ای متاثر از تصویر هستند سمت وسویی کاملا مصرف گرا و البته خلاق هستند
دورکیم قائل به دو نوع همبستگی بود:همبستگی مکانیکی2-همبستگی ارگانیکی. همبستگی مکانیکی در بین اقوام ابتدائی و در واحد های کوچک اجتماعی تحقق می یابد؛در این همبستگی روابط ساده و نزدیک و وابسته به هم از طریق خانواده و توتم حاصل می شود در حالیکه به تدریج تغییر و تحول بوجود می آید و این همبستگی مکانیکی به همبستگی ارگانیکی(اندامواره) تبدیل می شود. در مرحله روابط ارگانیکی افراد هر کدام دارای شخصیت واحد و مستقل هستند. بررسی نظریات دیگر اندیشمندان کلاسیک موید این است که به راستی جامعه امروز را اساسا نمی توان با تفکرات نقادانه بازشناسی کرد. به نظر می رسد اصولا دوران تفکر بر پایه اصول علوم انسانی به پایان رسیده است. عصر دیجیتال ذهن ما را از متن و خط به تصویر منتقل کرده است که این موضوع نشان می دهد اساسا طرح سیاست های انتقادی معنا و مفهومی نخواهد داشت. رواج فرهنگ فردی و دور شدن جامعه از ساختارهای کلاسیک البته زمانی را تلف می نماید اما واقعیت این است که امروز دنیای روابط بین الاذهانی ناشی از کلمات در حال مردن است.اگر باور داشته باشیم «برداشت از خود» در دنیای 2016 این است که میان «هویت اجتماعی» و «تمایلات فردی» تفاوت وجود دارد.در این صورت تایید خواهیم کرد دقیقاً تمایلات فردی و شخصی تین ایجر های ایران هیچ هدف اجتماعی یا سیاسی را نمی توان در آن پیدا کرد.جز اینکه برخی از پاسخهای آنان، حاوی محتوا و مضامینی است که براساس میانگین قضاوت چند داور به خوبی میتوان تمایلات اجتماعی را در آنان مشاهده کرد.کدام تمایلات؟ سبک زندگی فردی و شبکه ای و مصرف گرایانه.پس به نظر می رسد جامعه ایران شدیدا در حال غیر سیاسی شدن است اتفاقی که البته در نوع خود قابل پیش بینی است و می توان گفت جامعه در حال تولدی دوباره است.اینجاست که هنگام تعریف هویت باید موضوع ، ماهیت و فرآیندهای پیچیده شکل گیری آن را از شکل های بروز آن تفکیک نمود. موضوع آن ممکن است فرد، گروه جامعه، سازمان و ... باشد. اما هویت پس از شکل گیری ممکن است در اشکال مختلف ظاهر شود و به صورت احساس علاقه به خود(هویت فردی)،احساس علاقه به ارزشهای جمعی(هویت اجتماعی)،احساس علاقه به زبان وسنتهای فرهنگی مشترک گروهی(هویت قومی) و احساس تعلق و علاقه به ارزشهای ملی مانند آب، خاک، زبان و ...(هویت ملی) باشد.اما باز هم معتقدیم که هویت فرد صرفا بیولوژیکی نیست یعنی؛افراد ضمن اینکه اقدام به ساختن و پرداختن هویت شخصی خویش می کنند به علاوه در ایجاد بعضی از تأثیرات اجتماعی دنیای اطراف خود که تکنولوژی پیش روی آنها قرار داده است اقدام می نمایند. مقاله : سید محسن میرزایی - بخشدار قره چای
کلید واژه ها: استان مرکزی - سبک زندگی -
یکشنبه 6 تیر 1395 - 22:49:33
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]