تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هنگام بى نيازى شكر مى گزارد و منافق هرگاه بى نياز شود طغيان مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798118624




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نشنال اینترست: تهدید پوچ عربستان برای ضربه زدن به اقتصاد آمریکا


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: نشنال اینترست: تهدید پوچ عربستان برای ضربه زدن به اقتصاد آمریکا
یک وبسایت آمریکایی مدعی شد فروش دارایی‌های عربستان در آمریکا اقتصاد این کشور را ورشکسته نمی‌کند.


به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وبسایت «نشنال اینترست» در مطلبی نوشت: در سالهای اخیر گمانه‌زنی‌های زیادی در این باره مطرح شده است که اگر مقامات چینی به یکباره تصمیم به فروش 1.3 هزار میلیارد دارایی خود در آمریکا بگیرند، چه بر سر اقتصاد آمریکا خواهد آمد و در هفته‌های اخیر نیز شایعاتی درخصوص تصمیم عربستان برای فروش 750 میلیارد دلار دارایی خود در آمریکا منتشر شده است. 


اما جنجالی که درباره این تهدید عربستان به وجود آمده همانند آنچه که درمورد چین وجود دارد، "هیاهو بر سر هیچ" است. با این حال، این فرصت خوبی است تا بتوان ایراد منطقی انتخاب چنین گزینه‌ای را در سیاست خارجی کشوری مانند عربستان توضیح داد.


سقوط بهای انرژی طی سالهای اخیر به شدت به منابع مالی عربستان ضربه زده است. بهای نفت خام در حال حاضر حدود 40 دلار در هر بشکه است؛ در حالیکه بهایی که عربستان برای متوازن کردن بودجه خود به آن نیاز دارد، حدود 80 دلار است. به همین دلیل، عربستان سعودی در سال مالی 2015 تقریبا با 100 میلیارد دلار کسری بودجه مواجه شد و در سال جاری نیز انتظار می‌رود کسر بودجه این کشور به 19 درصد تولید ناخالص داخلی آن برسد.


بودجه مازاد عربستان در سال 2014 که برابر با 10 درصد تولید ناخالص داخلی آن بود، به سرعت سال گذشته جای خود را به یک کسر بودجه 8.2 درصدی داد و با این شرایط شاید سعودی‌ها برای جبران کسر بودجه خود چاره ای جز استفاده از ذخایر ارزی خود نداشته باشند. کمااینکه این کشور به تازگی برای نخستین بار از زمان جنگ اول خلیج فارس در سال 1991 متقاضی 10 میلیارد دلار وام از نهادهای بین‌المللی شده است.


عربستان به عنوان سومین دارنده ذخایر دلار آمریکا در جهان (هرچند رقم دقیق آن بر خلاف سایر کشورها رسما اعلام نشده است)، یکی از دارندگان مهم دارایی‌های ارزی در جهان است. حال، اگر به هر دلیلی این کشور تصمیم به فروش حجم وسیعی از دارایی‌های ارزی خود در یک بازه زمانی کوتاه بگیرد، این پرسش مطرح می‌شود که آیا این اقدام می‌تواند تاثیر نامطلوبی بر اقتصاد آمریکا یا بازارهای مالی جهان داشته باشد؟


این اقدام به چند دلیل مهم انجام‌شدنی نیست. نخست اینکه، 570 میلیارد دلار به نسبت 6.2 هزار میلیارد دلار دارایی آمریکا که در تملک کشورهای خارجی است، رقم قابل توجهی است و فروش صدها میلیارد دلار دارایی در آمریکا در یک بازه زمانی نسبتا کوتاه به لحاظ فنی به هیچ وجه قابل‌تحقق نیست. حتی با فرض انجام، این اقدام باعث کاهش ارزش دلار آمریکا خواهد شد که این مسئله با توجه به تاثیر نامطلوبی که بر ریال عربستان خواهد داشت، به هیچ وجه مطلوب مقامات سعودی نخواهد بود.


دوم آنکه اگر عربستان بتواند دارایی‌های خود را در آمریکا بفروشد، باید هر چه سریعتر آنها را به یک ارز دیگر تبدیل کند که این اقدام ریسک مالی بزرگی را متوجه دارایی‌های این کشور می‌کند. چراکه دلار آمریکا در حال حاضر در مقایسه با رقبای دیگر، حتی یورو، ایمن‌ترین ارز دنیا برای سرمایه‌گذاری است.


سوم آنکه با توجه به اعتمادی که نسبت به دلار آمریکا وجود دارد، بازارهای مالی دنیا به خوبی پذیرای تزریق ناگهانی حجم بالایی از دلار آمریکا خواهند بود. همچنانکه آنها هم‌اکنون نیز حدود 80 درصد از معاملات روزانه خود را به دلار انجام می‌دهند. بنابراین، تهدید عربستان از این زاویه نیز نمی‌تواند چالش بزرگی برای اقتصاد آمریکا به شمار رود.


نکته چهارم، اغراق‌آمیز بودن رقم 750 میلیارد دلار دارایی عربستان در آمریکا است. در سال 2014 میزان ذخایر ارزی عربستان 750 میلیارد دلار ارزشگذاری شد که البته این رقم از آن زمان تاکنون به دلیل کاهش بهای نفت و مشکلات بودجه‌ای این کشور به 685 میلیارد دلار کاهش یافته است. ضمن اینکه تمام دارایی‌های ارزی عربستان نیز در آمریکا نیست و این کشور در خارج از آمریکا نیز اقدام به سرمایه‌گذاری در بخش مستقلات و صنایع نفتی کرده است.


بنابراین، نتیجه‌ای که از این موارد می‌توان گرفت، این است که فروش دارایی‌ها در آمریکا نه برای عربستان و نه برای هیچ کشور دیگری یک گزینه منطقی به شمار نمی‌رود و هیچ کشوری نمی‌تواند از آن به عنوان اهرمی علیه اقتصاد آمریکا استفاده کند. 




انتهای پیام /






۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن