تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798136780




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قصور وزارت، تقصير شورا


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



قصور وزارت، تقصير شورا
سيد محمد هاشمي
روز نو : طبق قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، وظيفه نظارت در امر انتخابات برعهده شوراي نگهبان است. اين نظارت را مي‌توان به دو قسمت تقسيم كرد؛ نخست، رسيدگي و تاييد صلاحيت داوطلبان شركت در انتخابات و دوم نظارت بر امر برگزاري انتخابات و تاييد صحت آن. طبق وظيفه نخست، داوطلبان انتخابات بايد داراي يك سري شرايط ايجابي و سلبي براي حضور در رقابت‌هاي انتخاباتي باشند. بر حسب شرايط ايجابي، كانديداها بايد ويژگي‌هايي همچون سن، تابعيت و تحصيلات را دارا بوده و همچنين اعتقاد و التزام عملي به اسلام و ولايت فقيه را نيز داشته باشند. اينها از موارد اقراري است كه به صرف اعلام واجد شرايط بودن از سوي خود كانديداها، نيازي به اثبات آن وجود ندارد. اگر واجد اين شرايط بودن نياز به اثبات داشته باشد آنگاه به معني تفتيش عقايد بوده كه هيچ جايي در قوانين كشور ما ندارد. بنابراين به محض اينكه داوطلبي با ثبت نام خود براي شركت در انتخابات اعلام آمادگي مي‌كند، بدين معنا است كه خود را واجد چنين شرايطي دانسته و در واقع به آن اقرار مي‌كند. شرايط سلبي از ديگر مواردي است كه مورد توجه قرار خواهد گرفت و آن عدم سوءپيشينه داوطلبان است. به اين معني كه داوطلب مورد نظر مرتكب جرمي نشده كه حكم محكوميت براي وي صادر شده و او را از حقوق اجتماعي محروم ساخته باشد. وضعيت در مورد پرونده يكي از برگزيدگان انتخابات اصفهان نيز اينگونه است. صلاحيت مينو خالقي پيش از برگزاري انتخابات و از سوي همين نهاد نظارتي مورد تاييد قرار گرفته است. شوراي نگهبان در مهلت زماني قانوني نظر خود را در مورد كانديداها اعلام كرده و مردم هم طبق نظر اين شورا، آراي خود را به نفع نمايندگان به صندوق‌هاي راي انداخته‌اند. حال چگونه مي‌شود رايي كه به اعتبار نظر نهاد نظارتي به صندوق‌ها ريخته مي‌شود، از اعتباري برخوردار نباشد؟ تصميم شوراي نگهبان در ابطال آراي يكي از منتخبين مردم اصفهان، همچون حكم قاضي است كه پس از صدور راي، پس گرفته مي‌شود. آيا چنين امري در عالم حقوق امكان‌پذير است؟ آيا اين امر دور از شأن و استقلال شوراي نگهبان نيست؟ اين تصميم خلاف منطق حقوقي است. اگر انتخابات كل استان اصفهان ايراد داشته چگونه صحت انتخابات در مورد بقيه منتخبين مورد تاييد قرار مي‌گيرد و چگونه امكان دارد از ميان كانديداها تنها آراي يكي از منتخبين ابطال شود. خالقي هم جزيي از انتخابات اصفهان بوده و تاييد بقيه و رد وي هيچ معنايي ندارد. به عنوان يك حقوقدان چنين اقدامي از سوي شوراي نگهبان را دون از شأِن يك مقام ناظر مي‌دانم. اكنون كه وزارت كشور نتايج انتخابات را اعلام كرده و مينو خالقي را به عنوان منتخب شهر اصفهان معرفي مي‌كند، پس بايد اعتبارنامه وي نيز صادر شود.اين از وظايف وزارت كشور به عنوان مجري انتخابات بوده تا آن را به نمايندگان مجلس جديد براي تصميم‌گيري نهايي كه همان تاييد اعتبارنامه است، تحويل دهد. اگر چنانچه مشكلي هم در زمينه صلاحيت‌هاي پس از تاييد شوراي نگهبان وجود داشته باشد، با راهيابي اعتبارنامه‌ها به مجلس مورد نقد و بررسي نمايندگان جديد قرار گرفته و در مورد آن راي‌گيري خواهد شد.
پس با روند قانوني مراحل نهايي تاييد صلاحيت‌ها، كه همان تصويب اعتبارنامه‌ها است، مي‌توان گفت كه تصميم‌گيري پيش از انجام اين اقدامات خلاف منطوق دموكراسي است. حال كه رياست محترم جمهور خود نيز بر اين روند قانوني تاكيد داشته و طي بقيه مراحل تاييد صلاحيت‌ها را بر عهده نمايندگان جديد مجلس خواندند و همچنين واكنش‌هايي كه هر روزه در خصوص اين تصميمات شوراي نگهبان مطرح مي‌شود، اميدواريم كه روند قانوني تاييد صلاحيت در خصوص اين كانديدا، به خوبي انجام بگيرد.



تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن