تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سه چیز از نشانه های یقین هستند: کوتاهی آرزو، اخلاص در عمل، بی رغبتی به دنیا
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798052274




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حفظ ثبات امنيتي نظام، مهم‌ترين دستاورد انتخابات‌هاي پيش‌رو است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: حفظ ثبات امنيتي نظام، مهم‌ترين دستاورد انتخابات‌هاي پيش‌رو است
جيمي كارتر رئيس‌جمهور ايالات متحده امريكا در سفر خود به تهران در سال 1356 و چندين ماه پيش از سرنگوني سلسله پهلوي در پي انقلاب اسلامي مردم ايران سخني گفت كه سال‌ها پس از آن به عنوان يك نقل قول مرسوم بارها و بارها در بين تحليلگران و كارشناسان سياسي چرخيد.
نویسنده : مهدی پورصفا 


جيمي كارتر رئيس‌جمهور ايالات متحده امريكا در سفر خود به تهران در سال 1356 و چندين ماه پيش از سرنگوني سلسله پهلوي در پي انقلاب اسلامي مردم ايران سخني گفت كه سال‌ها پس از آن به عنوان يك نقل قول مرسوم بارها و بارها در بين تحليلگران و كارشناسان سياسي چرخيد. كارتر در ضيافت شام خود با محمدرضا پهلوي ايران را جزيره ثبات در منطقه عنوان كرد. جالب اينجا كه بود اين جزيره ثبات چندين ماه بعد تبديل به اصلي‌ترين مبدأ تغيير و تحول در منطقه خاورميانه شد؛ تحولاتي كه به هيچ عنوان به مذاق امريكا خوش نيامد و شايد چند ماه عوارض اين ناخوشي خود را با حمله عراق به ايران نشان داد. از آن زمان تاكنون نزديك به 37 سال مي‌گذرد و نظمي كه امريكا در منطقه ايجاد كرده است، هم‌اكنون در حال فروپاشي است. منطقه در آتش گروه تروريستي داعش مي‌سوزد و حتي شعله‌هاي اين آتش به شهر آرامش اروپا يعني پاريس هم رسيده است. بمب‌هاي انتحاري يكي پس از ديگري در كوچه پس‌كوچه‌هاي بروكسل كشف مي‌شود و همه در انتظار انفجاري ديگر هستند. با اين حال در وسط اين منازعه به نظر مي‌رسد پيش‌بيني كارتر حالا به واقعيت پيوسته و ايران تبديل به يك جزيره ثبات در منطقه پر از آتش و دود خاورميانه شده است.

   ايران چرا به اصلي‌ترين جزيره ثبات تبديل شده است
در اينكه چرا در بين همه اين تحولات پياپي ايران از تمام انفجارها و تحولات مخرب امنيتي محفوظ مانده سخن بسيار است. رابرت كاپلان از استراتژيست‌هاي برتر امريكايي بارها به اين نكته اشاره كرده كه ايران تنها كشور واقعي در منطقه خاورميانه است.
شايد چنين واقعيتي در كنار استحكام تاريخي دستگاه‌هاي امنيتي، يكي از مهم‌ترين دلايل ثبات امروز ايران است، اما با اين حال به نظر مي‌رسد كه تمام ماجرا اين نيست.
به طور حتم دستگاه‌هاي امنيتي ايران از قدرت زيادي براي مهار هرگونه تهديدي از سوي گروه‌هاي تروريستي همچون داعش برخوردارند، اما بعيد به نظر مي‌رسد توانمندي‌هاي آنان فراتر از نمونه‌هاي غربي يا فرانسوي باشد كه به شدت از سوي سيستم‌هاي مشابه غربي پشتيباني مي‌شوند.
شايد دليل واقعي چنين وضعيتي را بتوان در ماهيت مردم‌سالارانه نظام ايران و اتحاد قوي دولت و ملت عنوان كرد كه بارها و بارها در انتخابات‌هاي گوناگون متجلي شده كه در سطح منطقه بي‌همتاست.

   ايران و آنچه نقطه ضعف دشمنان منطقه‌اي آن است
اين مسئله دقيقاً آن چيزي است كه امروز به مهم‌ترين نقطه ضعف كشورهاي عربي وابسته به غرب تبديل شده است و حتي اين نكته آنچنان واضح بود كه باراك اوباما رئيس‌جمهور امريكا نيز به آن اشاره كرد. وي در گفت‌و‌گو با روزنامه امريكايي نيويورك تايمز درباره تهديدات موجود عليه كشورهاي عربي گفت: جمعيتي كه در برخي موارد به حاشيه رانده شده؛ جواناني كه با بيكاري مواجه هستند، ايدئولوژي مخرب و پوچ‌گرايانه و گاهي اين تصور كه هيچ مجراي سياسي‌اي براي ابراز نارضايتي وجود ندارد. فكر مي‌كنم بزرگ‌ترين تهديدي كه آنها با آن مواجه هستند، از جانب تجاوز ايران نيست بلكه ناشي از نارضايتي داخلي داخل كشورهايشان است... گفتن اين حرف‌ها دشوار است، اما چيزي است كه بايد مطرح شود.» سخني كه باراك اوباما به آن اشاره کرد در حقيقت مسئله‌اي است كه همه كارشناسان بر آن تأكيد كرده اند، ولي براي اولين بار به اين صراحت مطرح مي‌شود.

   ضربه‌اي كه فتنه وارد كرد
در اين ميان و با توجه به اين معيارها مي‌توان نتيجه گرفت كه نظام مردم‌سالاري مهم‌ترين گنجينه ايران براي محافظت در برابر تهديدهاي امنيتي است و در اين ميان برگزاري موفق انتخابات‌ها در ايران مهم‌ترين جلوه اين نظام است. طبيعي است كه برگزاري موفق اين انتخابات‌ها مي‌تواند نقشي مهم در افزايش امنيت ملي كشور و به خصوص وجهه ملي ايران در سطح بين المللي ايفا كند. كما اينكه رهبر معظم انقلاب نيز بارها و بارها در انتخابات‌هاي گوناگون بر اين مسئله تأكيد كرده‌اند. وقايع فتنه 88 به‌رغم تمام پيامدهاي داخلي آن نقش مهمي در خدشه‌دار شدن چهره خارجي ايران نيز داشت به گونه‌اي كه بسياري از تحليلگران معتقدند تشديد تحريم‌هاي هسته‌اي نتيجه مستقيم چنين فتنه‌اي در عرصه بين‌المللي محسوب مي‌شود.

   اصل مهم حفظ امنيت در داخل است
با توجه به چنين شرايطي است كه مي‌توان به اهميت انتخابات مجلس خبرگان رهبري و همچنين مجلس شوراي اسلامي در اسفند ماه سال جاري پي برد، به خصوص آنكه انتخابات مجلس شوراي اسلامي در حقيقت نمادي از نظارت عالي بر تمام اركان نظام جمهوري اسلامي و قوه قانونگذاري محسوب مي‌شود؛ پارلماني كه بسياري از كشورهاي معارض عربي از آن محروم هستند.
از اين‌رو برگزاري موفق اين انتخابات مي‌تواند نقشي مهم در ادامه ثبات امنيتي نظام جمهوري اسلامي ايران ايفا كند و زمينه را براي ايفاي نقش مهم‌تر ايران در عرصه منطقه‌اي فراهم كند. در اين ميان با توجه به همين امنيت و نقش مهم آن در تصميم‌سازي در ايران است كه به طور حتم طرف‌هاي غربي نيز در صدد خارج كردن ايران از امنيت است. كما اينكه مي‌توان نگاهي به تلاش‌هاي خنثي شده گروهك‌هاي تروريستي در مرزهاي غربي و شرقي كشور اشاره كرد كه البته خنثي شده است. اما مهم‌ترين نگراني در اين باره رفتارهاي سياسي برخي جريان‌هاي داخلي است كه هم‌اكنون خيز حضور در انتخابات را برداشته‌اند، البته سابقه خود را در هر گونه رفتار خارج از قاعده اثبات كرده‌اند.
فتنه سال 88 كه ضربات فراواني را در داخل و خارج به كشور وارد كرد، نمونه‌اي از همين رفتارهاي خارج از قاعده بود كه بيم تكرار آن نيز وجود دارد. با چنين سابقه‌اي اين شك ايجاد خواهد شد كه چنين جرياني آماده خواهد بود كه بازي انتخابات را از تعادل خارج كرده و فضاي كشور را بي‌ثبات كند. اين جريان استعداد فراواني خواهد داشت كه زير بار يك شكست احتمالي نرود يا يك پيروزي احتمالي را به دوراني جديد از ناآرامي در كشور بدل كند.
حال با توجه به چنين ملاحظاتي آيا فراهم كردن حضور چنين جرياني در انتخابات بدون برائت جستن از اقدامات قبلي قابل بررسي است. امنيت مهم‌ترين اصل در شرايط فعلي نظام جمهوري اسلامي است و حفظ قاعده بازي و قانون بايد مهم‌ترين دغدغه‌هاي تمام گروه‌هاي سياسي است كه مي‌خواهند در اين رقابت‌ها حضور پيدا كنند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن