تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 25 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815765173




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ماهيت ولايت فقيه


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
ماهيت ولايت فقيه
ماهيت ولايت فقيه پيرامون شبهاتي كه درباب ولايت فقيه وجود دارد، بحث انحصارطلبي يكي از بحث هاست كه در اين مقاله به بررسي آن مي پردازيم.ازالقائاتي كه بدخواهان از‌آغاز انقلاب تا حال به زبان مي رانند، مسئله ي انحصار طلبي است؛ چنان كه شهيد مظلوم آيت الله دكتر بهشتي را به انحصار طلبي متهم ميکردند. گروهي به صورت شبهه و گروهي ديگر به عنوان سوال مي گويند: «ولايت فقيه، رهبريت را در انحصار روحانيت در مي آورد و اين يك نوع انحصار طلبي خصلتي نكوهيده است.»پاسخ اين است: «هر گاه شخصي گر چه درلباس روحانيت نباشد، داراي شرايط رهبري باشد، يعني مجتهد جامع الشرايط و داراي ويژگيهاي مخصوص باشد، مي تواند به مقام رهبري برسد و هيچ منع قانوني و شرعي ندارد. گذشته از اين، اگر چه مسئله ي اجتهاد بيشتر به حوزه هاي علميه و روحانيت بستگي دارد، مي گوييم مگر روحاني جزء مردم نيست؟ آيا لباس، او را از مردم جدا مي كند؟ آيا اگر يك نفر دانشگاهي، پروفسور شود، روحانيون حق دارند او را به انحصار طلبي متهم سازند؟در ضمن ،انحصار طلبي بر دو گونه است: مثبت، منفي؛ درست و نادرست.آنچه مذموم و نكوهيده است، انحصار طلبي منفي و نادرست است؛ مانند اينكه كسي بدون حق به سبب هوسهاي نفساني به برتري جويي بپردازد و خود را از ديگران مقدم دارد. چنين كاري خلاف اسلام و عدالت است و مسلمان نبايد چنين باشد؛ ولي اگر يك روحاني با تقوا و صالح، جامع همه ي شرايط رهبري، به خاطر خدا و اسلام و انجام وظيفه زمام امور رهبري را بدست گرفت و خبرگان و صالحان امت، چنين مقامي را براي او پسنديدند، چنين انحصاري عين عدالت محض و صواب است. گاهي واجب تعيين و وظيفه حتمي است كه بايد آن را بپذيرد. آيا پيامبران و امامان معصوم (ع) كه براي انجام وظيفه،خود را پيامبر يا رهبر مردم مي دانستند، انحصار طلب بودند؟ با توجه به همين انحصار طلبي مثبت، حضرت امام خميني (ره) فرمود: «اينها اشخاصي نيستند به آن معنايي كه مي گويند [از روي هوا وهوس] انحصارطلب باشند؛ البته انحصار به اين معني كه بايد اسلام باشد نه غير اسلام. همه ي ما انحصار طلبيم و اسلام اصلا اين طوري است. پيامبر اسلام (ص) فرمود: لااله الا الله يعني معبودي غير خداي يكتا نيست. اين انحصار است؛ يعني فقط همين، غير از اين نه. اين انحصاري كه بدخواهان مي گويند، اگر اين است، مسلمين همه انحصار طلبند؛ پيغمبرها هم همه انحصار طلبند و خداي تبارك و تعالي هم انحصار طلب است. اين انحصار صحيح است، انحصار طلبي في نفسه يك امر فاسدي نيست.آن انحصاري كه بخواهد همه چيز را به نفع ماديت تمام كند، براي خود آدم باشد، اين انحصار طلبي فاسد است. يك رهبر صالح كه طبق شرايط ولايت فقيه، مسئوليت سنگين رهبري را به عهده مي گيرد، عدالت و علم او اقتضا مي كند كارها را تقسيم نموده و با انتخاب شايسته براي انجام كارها از متخصصان متعهد استفاده نمايد، بنابراين او يك نفر نيست، بلكه مجموعه است و همه ي افراد آن مجموعه مي خواهند با هم به خاطر رضاي خدا و انجام وظيفه، احكام اسلام را اجرا نمايند. آيا چنين كاري انحصار طلبي است؟ يا اينكه چنين برنامه اي بيانگر آن است كه انحصار ي در كار نيست، بلكه همه ي افراد در پيشبرد اهداف شريك هستند؟»كوتاه سخن اينكه: پيشي گرفتن از همديگر براي احقاق حق ونابودي باطل، براي رضاي خدا، انحصار طلبي نيست، بلكه پيشدستي به خاطر امور مادي و هواي نفس، انحصار طلبي است.منبع:نشريه قدر
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 164]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن