تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798144583




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تصاویر برتر علم و فناوری در سال 2010


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تصاویر برتر دنیای علم و فناوری در سال 2010خط جدید متروی دهلیدر این عکس، کارگری را می‌بینید که داخل یکی از تونل‌های مترو در حال ساخت دهلی‌نو ایستاده است. این خط جدید به خاطر بازی‌های کشورهای مشترک‌المنافع که در ماه اکتبر / مهرماه برگزار شد ساخته شد. به منظور چیره شدن بر برنامه فشرده سه و نیم ساله ساخت این مترو در زیر یک شهر پرجمعیت، مهندسان از 14 ماشین حفار تونل (TBM) برای حفر این شاهراه‌های زیرزمینی استفاده کردند.
متروی دهلی
خفاش میوه دماغ لوله‌ایاین گونه نادر خفاش، امسال در مجمع‌الجزایر پاپوا گینه‌نو کشف شد. کشف این خفاش که هنوز اسمی برای آن انتخاب نشده، توسط محققان برنامه بین‌المللی ارزیابی سریع حفاظت از منابع طبیعی در کوه‌های Muller Range گینه‌نو انجام شد.
خفاش دماغ لوله ای
کلونی باکتریاییهنگامی‌که جمعیت کلونی‌های باکتری بیش از حد افزایش می‌یابد، سموم رها شده یک منطقه مرده را در بین آنها به وجود می‌آورد. منطقه‌ای که باعث به وجود آمدن اشکال زیبایی در این عکس شده است.
کلونی باکتریایی
فوتون‌هایی برای اندازه‌گیری نانوذراتدر این تصویر یک ذره کوچک بر روی یک قطعه شیشه دونات شکل فرود آمده است، نوع جدیدی از آشکارسازها که توسط محققان دانشگاه واشنگتن اختراع شده است. این فناوری ممکن است روزی برای اندازه‌گیری نانوذرات دارویی و آشکارسازی ویروس‌ها استفاده شود. نانوذرات تشدید امواج نور را داخل دونات مختل می‌کنند و باعث به کار افتادن آشکارساز می‌شوند. انتظار می‌رود که این حسگرها طی پنج سال آینده به بازار عرضه شوند.
فوتون‌هایی برای اندازه‌گیری نانوذرات
مخلوقات زیست‌تاباغلب موجودات زیست‌تاب (Bioluminescence) اقیانوس به رنگ آبی هستند، رنگی که بیش از سایر رنگ‌ها می‌تواند در آب دریا نفوذ کند. اما استثنائات جالبی نیز در این بین وجود دارد که در نوع خود جالب توجه هستند. در این عکس یک زیست‌تاب زردرنگ به نام Tomopteris مشاهده می‌شود که به خانواده کرم‌های دریایی تعلق دارد.
مخلوقات زیست‌تاب
جراحی آب مروارید در جنوب آسیادر ماه فوریه / بهمن گذشته، راج کالیا که برای جراحی آب مروارید آماده می‌شد، در حالی‌که این وزنه‌ها روی چشمان وی قرار گرفته بود بر روی یک تخت جراحی در نپال دراز کشید. این وزنه‌ها به کاهش فشار درون حفره چشم قبل از جراحی کمک می‌کند و باعث می‌شود که جراحی آسان‌تر شود. در طی عمل جراحی، عدسی مه گرفته چشم وی به طور کامل برداشته و به جای آنها عدسی‌های مصنوعی قرار داده شد.
جراحی آب مروارید در جنوب آسیا
جرثقیل شناوردر روز 26 مارس 2010 / 6 فروردین 1389، یک رزم‌ناو جنگی نیروی دریایی کره‌جنوبی به طرز مرموزی در آب‌های اطراف این شبه جزیره غرق شد. برای اینکه بازرسان نظامی و غیرنظامی بتوانند تحقیقات خود را انجام دهند، یک تیم حرفه‌ای از مهندسان با استفاده از این جرثقیل شناور که قابلیت حمل 2200 تن بار را دارد، بقایای این رزم‌ناو را که به دو تکه تقسیم شده بود، از اعماق اقیانوس خارج کردند.
جرثقیل شناور
برخورد یون‌های سنگین در آزمایشگاه سرنبرخورددهنده بزرگ هادرونی (ال.اچ.سی) اکنون به مرحله مهمی از حیات خود رسیده است. در آخرین نمونه از موفقیت‌های این برخورددهنده، محققان توانستند برای نخستین بار پلاسما کوارک-گلون (نوع جدیدی از ماده که در آن ذرات بنیادی کوارک و گلون به صورت آزاد در حالت پلاسما وجود دارند) را مشاهده کنند. این شکل از ماده تنها در نخستین لحظات شکل‌گیری جهان وجود داشت و با سرد شدن دنیا به نوترون، پروتون و سایر موادی که امروزه ما می‌شناسیم تبدیل شد. ماه گذشته محققان با برخورد دادن یون‌های سنگین سرب در ال.اچ.سی. توانستند شرایط جهان را در یک میلیاردیم ثانیه پس از مهبانگ بازسازی کنند. به این ترتیب آنها توانستند در این مهبانگ کوچک کوارک‌ها و گلون‌ها را به صورت مجزا، و در حالی‌که آزادانه در یک سوپ زیراتمی در حال پرسه زدن بودند، مشاهده کنند.
برخورد یون‌های سنگین در آزمایشگاه سرن
آزمایشگاه تقلبییکی از هیجان‌انگیزترین آزمایشگاه‌های زمین، آزمایشگاه سوپر کامیوکانده است، استخر زیرزمینی عظیم ژاپنی که حساس‌ترین آزمایش ذرات زیراتمی دنیا به شمار می‌رود. با توجه به اینکه راهیابی به این آزمایشگاه برای افراد عادی امکان‌پذیر نیست، هنرمند انگلیسی نلی بن هایون یک نسخه بدلی 24 متری این آزمایشگاه را با استفاده از بادکنک ساخته است.
آزمایشگاه تقلبی
بازدیدکنندگان از این آزمایشگاه می‌توانستند با پرداخت 5 پوند، سفری هیجان‌انگیز در این آزمایشگاه را تجربه کنند. این آزمایشگاه مصنوعی که در جشنواره دانش منچستر برپا شد، به بازدیدکنندگان اجازه می‌داد تا با راهنمایی جاناتان پرکین فیزیک‌دان و خوزه هولز شیشه‌گر، نمونه‌های شیشه‌ای از گوی‌های فوق حساس آشکارساز خود را با خود به خانه ببرند.دنباله‌دار هارتلی 2کاوشگر دیپ ایمپکت/اپوکسی ناسا با موفقیت توانست تصاویری از دنباله‌دار هارتلی 2 را به زمین مخابره کند که پیش از این هرگز مشاهده نشده بود. هارتلی 2 پنجمین دنباله‌داری است که هسته آن توسط فضاپیماهای زمینی از نزدیک بررسی شده است.
دنباله‌دار هارتلی 2
اسکلت خارجی برای کودکاناکثر والدین فکر می‌کنند که به هیچ وسیله‌ای نمی‌توانند کودکان خود را از پای پلی‌استیشن یا سایر بازی‌های رایانه‌ای که این روزها آنها را به خود مشغول کرده است بلند کنند، اما شرکت ربات‌سازی ژاپنی ساکاکی‌بارا-کیکای نظر دیگری دارد. این شرکت که تخصص اصلی آن ساخت اسکلت خارجی دوپا برای کمک به راه رفتن سالمندان و معلولان است، این اسکلت خارجی را تنها برای بازی بچه‌ها ساخته است و گمان می‌کند که به وسیله آن می‌تواند حتی متعصب‌ترین طرفداران بازی‌های رایانه‌ای را شیفته خود کند.
اسکلت خارجی برای کودکان
بهترین تصویر میکروسکوپی سالاین تصویر نمای نزدیک از قلب پشه، توانست جایزه نخست مسابقه عکاسی جهان کوچک نیکون را به خود اختصاص دهد. برای مشاهده سایر برندگان اینجا را کلیک کنید.
بهترین تصویر میکروسکوپی سال
دهانه اورکاسآژانس فضایی اروپا به تازگی مجموعه‌ای از تصاویر جدید دهانه اورکاس (Orcus Patera) را منتشر کرده است. اورکاس دهانه‌ای آتشفشانی نزدیک قله آتشفشانی الیموپس، بزرگترین آتشفشان مریخ و همچنین منظومه شمسی است که ارتفاع دیواره‌های آن به 2 هزار متر می‌رسد. این تصاویر که توسط فضاپیمای مارس اکسپرس گرفته شده، تنها باعث پیچیده‌تر شدن معمای منشاء این دهانه شده است. آژانس فضایی اروپا می‌گوید که محتمل‌ترین توضیح این است که این دهانه در اثر برخوردی مایل (جسمی آسمانی که با زاویه تندی به سطح مریخ برخورد کرده) شکل گرفته است. برخی عقیده دارند که چنین برخوردی تنها در اثر فرود سفینه موجودات فضایی رخ می‌دهد.
دهانه اورکاس
پینگ‌پونگ بازی در جاذبه صفردر این تصویر گروهی از محققان را مشاهده می‌کنید که داخل هواپیمای G-Force One مستقر شده‌اند. این هواپیما یک بوئینگ 747 است که برای شبیه‌سازی جاذبه صفر در یک مسیر سهموی پرواز می‌کند. در اثر شیطنت پل آدامز، گزارشگر ارشد مجله معتبر پاپ‌ساینس (فردی که با لباس آبی روشن در تصویر می‌بینید) که در این سفر محققان را همراهی می‌کرد، بیش از دو هزار توپ پینگ‌پونگ در هوا شناور شده است.
پینگ‌پونگ بازی در جاذبه صفر
مار خورشیدیدر ابتدای سال 2010، رصدخانه پویای خورشیدی ناسا (SDO) این تصویر مارمانند زیبا را از یک پیچک پلاسمای مغناطیسی بر روی خورشید شکار کرد. این مار خورشیدی صدها هزار کیلومتر در سطح خورشید امتداد دارد.
مار خورشیدی
خفاش‌های حرارتیاین تصویر حرارتی فروسرخ، از خفاش‌های برزیلی بی‌دم در تگزاس گرفته شده است. رنگ زرد گرم‌ترین، قرمز گرم، سبز سرد و آبی سردترین نقاط بدن جانور را نشان می‌دهد. دانشمندان مشغول مطالعه درباره مرگ مرموز این پستانداران پرنده هستند.
خفاش‌های حرارتی
پرواز آتلانتیساین عکس، آغاز آخرین سفر شاتل فضایی آتلانتیس را به تصویر می‌کشد. پس از قطع بودجه و بازبینی مجدد در برنامه‌های فضایی ناسا، اغلب پروازهای فضایی آینده توسط شرکت‌های خصوصی مانند SpaceX انجام خواهد گرفت.
پرواز آتلانتیس
دست رباتیک خنثی‌کننده بمباین دست رباتیک که توسط شرکت انگلیسی Shadow Robot رونمایی شده است، برای کمک به خنثی‌کنندگان بمب طراحی شده است. این دست می‌تواند تماس‌های حساس و چالاکی مورد نیاز این شغل را تامین کند.
دست رباتیک خنثی‌کننده بمب
تهیه کننده: محسن مرادیبخش دانش و زندگی





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 583]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن