تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):خدا با ما است و نيازمند ديگرى نيستيم، و حق با ما است و باكى نداريم كه كسى از...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798204343




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كمبود سيمان، ساخت مترو را مختل كرد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: كمبود سيمان، ساخت مترو را مختل كرد


متروي تهران- گروه شهري:
سهميه‌بندي شدن سيمان در تهران، سبب شده تا نماينده‌هاي مجلس، اعضاي شوراي شهر و حتي مدير عامل مترو تهران همزمان معترض شوند.

كه چرا دولت به جاي كنترل بازار و جلوگيري از رونق گرفتن بازار سياه سيمان، به كل سيمان را سهميه‌بندي و كمياب كرده است. ماجراي ممنوعيت تحويل سيمان از سوي كارخانه‌هاي توليد‌كننده به طرح‌هاي عمراني تهران و ارائه آن به‌صورت سهميه‌بندي‌شده از سوي فرمانداري سبب شده تا سخنگوي شوراي شهر معترض شود كه دود اين ماجرا به چشم مردم مي‌رود.

مدير عامل مترو هم خبر داده كه دو شيفت كاري مترو در حال تعطيلي است و برخي از نمايندگان هم ركود اجراي طرح‌هاي عمراني را نگران‌كننده توصيف كرده و حتي عنوان مي‌كنند يكي از دستور كارهاي روز استيضاح وزير بازرگاني بررسي اين موضوع است.

تفويض مسئوليت توزيع سيمان از سوي وزارت بازرگاني به فرمانداري تهران و احتمال توقف طرح‌هاي كلاني مثل مترو، اعتراض برخي مسئولان شهري را هم درآورده است. براساس اين طرح توزيع سيمان تمام پروژه‌هاي عمراني، استاني و ملي كه در محدوده شهرستان تهران اجرا مي‌شود از اول ارديبهشت ماه سال‌جاري به فرمانداري واگذار شده است.

براساس اين تصميم دولت ديگر كارخانه‌هاي توليد‌كننده سيمان مجاز نيستند كه سيمان خود را به‌طور مستقيم به مسئولان طرح‌هاي عمراني در شهر تهران بفروشند. گرچه ابتدا تصور شد كه اين اقدام براي كنترل بازار و جلوگيري از رونق گرفتن بازار سياه سيمان است اما بر خلاف اين انتظار در روزهاي گذشته سيمان به نوعي سهميه‌بندي شده كه گويا ميزان توليد آن در تمام كارخانه‌ها كاهش يافته است. نگراني‌ها آنجا بيشتر شد كه وزارت بازرگاني سهميه در نظر گرفته شده براي اين طرح‌ها را 5/12 درصد سيمان توزيعي اعلام كرد و در باره نحوه تعيين سهم هر طرح هم هيچ توضيحي نداد.

در سه روز گذشته هم تنها فرماندار تهران به غيرمنطقي بودن اين شيوع معترض شده و تاكيد داشته تنها دستور ابلاغي وزارت بازرگاني را اجرا مي‌كند اما تلاش همشهري براي گفت‌وگو با مسئولان اين وزارتخانه تا كنون بي‌نتيجه مانده است.

پس از اظهار بي‌اطلاعي محمد صادق مفتح معاون بازرگاني و مدير عامل شركت بازرگاني دولتي به اتخاذ چنين رويكردي از ابتداي ارديبهشت، مسئولان دفتر قلي زاده، رئيس سازمان بازرگاني استان تهران هم عنوان كردند كه مسئول مربوطه در جلسات متعدد بوده و در نهايت خبرنگار همشهري را به دفتر مديركل تامين، توزيع و تنظيم بازار ارجاع دادند كه مسئول دفتر اين مقام دولتي هم با اعلام اين مسئله كه تمام مديران مرتبط با مسئله سيمان در جلسه‌اي حضور دارند كه دسترسي به آنها ممكن نيست، در دو روز گذشته پاسخي به ابهامات كنوني ندادند.

سيمان نيست، كار تعطيل

محسن هاشمي مدير عامل مترو كه در واقع مدير يكي از بزرگترين طرح‌هاي عمراني كشور است هشدار داده كه فعاليت طرح‌هاي عمراني در حال ساخت مترو از سه شيفت كاري به يك شيفت كاهش پيدا مي‌كند و اين مسئله عملا پيشرفت طرح مترو را مختل خواهد كرد:« با ميزان سهميه در نظر گرفته شده از طرف فرمانداري براي طرح مترو، امكان ادامه فعاليت در اين طرح وجود ندارد. در حال حاضر روزانه 800تن سيمان در مترو مصرف مي‌شود. اما در تماس‌هاي اوليه با فرمانداري، اعلام كردند كه سهميه مترو روزانه 400 تن است.

اين به معني است كه بايد طرح‌هاي مترو را به اجبار به نصف كاهش داد.» البته گويا مسئولان دولتي يك راه‌كار را جلوي پاي مدير عامل مترو گذاشتند:«‌واردات سيمان » و باز هم اين سؤال بي‌جواب كه چرا وقتي سيمان توليد داخل جواب مصرف داخلي را مي‌دهد بايد يك طرح وسيع شهري را متوقف كرد و به آنها پيشنهاد واردات سيمان داد. حال آنكه به گفته هاشمي حتي اگر كمبودي هم وجود داشته باشد اين طرح‌هاي عمراني نيستند كه بايد نياز خود را از خارج وارد كنند: «خريد سيمان از بازار آزاد غيرقانوني است؛ واردات سيمان هم براي اين طرح غيرممكن است چرا كه واردات براي ما بسيار گران تمام مي‌شود.

در حال حاضر سيمان دولتي را هر تن 40 هزار تومان مي‌گيريم كه درصورت وارد كردن، اين مبلغ تا 800 هزار تومان افزايش مي‌يابد.» مدير عامل مترو با اشاره به اينكه سال گذشته هم، چنين مسئله‌اي پيش آمده و اين شركت قراردادهاي خود را به وزارت بازرگاني ارائه كرد و در نهايت اين وزارتخانه سهميه 800تن در روز را براي آنها تصويب نمود، از ديدار امروز با مسئولان استانداري و ارائه مجدد قراردادها خبر مي‌دهد. اكنون وزارت بازرگاني بايد پاسخگو باشد كه تعين 12.5 درصد با چه ملاكي صورت گرفته، تكليف 86 درصد باقي مانده چه مي‌شود و هدايت مجريان طرح‌ها به سمت بازار آزاد و به عبارتي بازار قاچاق چه معنايي مي‌تواند داشته باشد.؟

سهميه‌بندي سيمان قانوني نيست

يكي ديگر از معترضان اين تصميم، نمايندگان مجلس هستند. ايرج نديمي، نايب رئيس كمسيون اقتصادي مجلس كمبود و افزايش قيمت مصالح ساختماني، مخصوصا سيمان را ناشي از شتاب بخشيدن به طرح‌هاي عمراني كه در دولت جديد شروع شده، مي‌داند و معترض است كه وقتي دولت بي‌برنامه است چنين اتفاقاتي در شهر تهران بديهي است.

به گفته نديمي مجلس بارها به دولت هشدار داده بود كه جلوي بازار سياه سيمان را بگيرد اما نگفته بود كه سيمان را هم سهميه‌بندي كند: «به‌نظر مي‌رسد از اين پس در مورد سيمان، در سال‌جاري و سال‌هاي پيش رو با مشكلاتي نظير كمبود عرضه و افزايش قيمت مواجه خواهيم بود. واردات تابعي از هزينه‌هاي جديد است. واردات كالا در چند سال اخير، با توجه به برخي مسائل بين‌المللي همچون تحريم، با مشكلاتي مواجه است كه هزينه‌ها را به‌طور ميانگين تا ده درصد بالا برده است. لذا با توجه به مسائلي همچون ريسك واردات، اين پيشنهاد اصلا مقرون به صرفه نيست.»

نديمي در تحليل نهايي از اين تصميم وزارت بازرگاني، اشاره مي‌كند: «هر طرحي كه داراي چند مشخصه نباشد، مقرون به موفقيت نخواهد بود، اول اينكه كليت و همه جانبگي داشته باشد، دوم اينكه به تجارب گذشته نظر داشته باشد، سوم اينكه عوامل مؤثر داخلي و خارجي را در نظر بگيرد و نهايتا تناسب‌هاي موجود را رعايت كند.»

اين قصه طولاني است

برخي از مسئولان شهري هم معتقدند كه اين اتفاق پشت پرده‌هايي دارد. چرا كه ماجراي مترو چندين ماه است كه با در بسته دولت در دادن اعتبار و امكانات مواجه شده است و سهميه بندي سيمان هم تير آخر بر ادامه نيافتن طرح‌هاي ساخت مترو است.

اكنون هم شائبه‌هايي وجود دارد كه هدف از سهميه‌بندي كردن سيمان، ايجاد اخلال در برخي طرح‌هاي سنگين است. اما هاشمي در اين باره مي‌گويد: «بعيد مي‌دانم چنين مسئله‌اي وجود داشته باشد، فقط هرج و مرجي است كه از عدم‌توانايي دولت در تصميم‌گيري درباره آزادسازي سيمان ناشي مي‌شود.»

به گفته مدير عامل متروي تهران بخش نامه‌هاي جديد، بروكراسي و كارهاي ستادي باعث اين دست مسائل مي‌شود و در نهايت هم به افزايش قيمت منجر خواهد شد.

تاريخ درج: 16 ارديبهشت 1387 ساعت 14:01 تاريخ تاييد: 16 ارديبهشت 1387 ساعت 14:49 تاريخ به روز رساني: 16 ارديبهشت 1387 ساعت 14:48
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 451]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن