محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845821875
بررسی نقش زنان در دفاع مقدس (2)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
بررسی نقش زنان در دفاع مقدس (2) تهیه کننده: سید جواد سجادیمنبع : راسخون 2ـ حضور زنان در میدان نبرد و خط مقدم زنان مسلمان ايرانی با الهام از تعاليم اسلامی با شجاعت و شهامت وصف ناشدنی، در صحنه های مختلفی حتی در ميدانهای رزم حضور يافتند. خواهران بسيج و سپاه خرمشهر از جمله زنانی بودند كه در منطقه عملياتی باقی ماندند و به كارهايی از جمله حفاظت از انبار مهمات و رساندن آن به رزمندگان اسلام، كندن سنگر، تهيه و طبخ غذا برای رزمندگان مشغول شدند. زنان غيور و شجاع ايراني گاه با دست خالی و يا چوبدستی مزدوران بعثی را به اسارت گرفتند. يك شيرزن سوسنگردی با چوبدستی خود چند سرباز عراقی را به اسارت گفت و قهرمان ديگری تعدادی از آنان را در يك اتاق محبوس كرد و به سربازن اسلام تحويل داد. آنان در شهرهاي مرزی دليرانه مقاومت كردند گويی ترس را از ياد برده بودند و فقط به حق مينديشيدند و بس.آنان آيينه تمام نمای ايثار و فداكاری و اسطوره های شهادت و شهامت بودند، فرار از دشمن برای ايشان مفهومي نداشت و بر اين عقيده بودند كه تا آخرين نفس نبايد پشت به دشمن كرد. شيرزنان سلحشور ايرانی خاطره مجاهدات و فداكاريهای زنان مجاهد صدر اسلام را زنده كردند آنان تا سرحد جانبازی و شهادت پيش ميرفتند و آرزوی شهادت داشتند. در حالات مرحومه فهيمه بابائيانپور، همسر شهيد غلامرضا صادقزاده، گفته اند كه وقتي امام خميني از فهيمه برای جاری ساختن صيقه عقد درخواست وكالت كردند، فهيمه با كلامی رسا به امام عرض كرد: جواب مثبت من مشروط است! اطرافيان با تعجب پرسيدند: چه شرطي؟ فهيمه به امام گفت: «به شرط دعاي شما برای شهادت هر دوی ما در اين دنيا و قبول شفاعت ما در آخرت.» همين روحيه شهادت طلبی است كه امام خمينی را به پيروزی مطمئن مي سازد و می فرمايد: «من هر وقت بانوان محترم را مي بينم كه با عزم و اراده قاطع در راه هدف ما حاضر به همه طور زحمت بلكه شهادت هستند، مطمئن ميشوم كه اين راه به پيروزی منتهی مي شود.» و نيز می فرمايد: «... بعضی از خانمها قسم ميدهند كه شما دعا كنيد كه ما شهيد بشويم من دعا ميكنم كه آنها ثواب شهادت را ببرند و پيروز بشوند.»حضور و شرکت زنان در میدانهای نبرد علتهای مختلفی داشت که بعضی از آنها عبارتند از :الف ـ پرستاری و امداد رسانی به مجروحین یکی از خواهرانی که خود در حماسه مقاومت خرمشهر حضور داشته است، میگوید: «در آن روزها خواهران دو دسته بودند، عدهای برای مهمات رسانی تعیین و تعدادی هم برای امدادگری راهی بیمارستان شدند. ما به بیمارستان رفتیم. پشت سر هم مجروح میآوردند. دست و پاها و بدنهای پاره پاره، که در پتو و حصیر پیچیده شده بودند. اوائل جرأت نمیکردیم به آنها دست بزنیم؛ ولی کمکم عادت کردیم. خواهران هر کار نیاز بود، میکردند، از تخلیه مجروحین و پرستاری تا کار در آشپزخانه و نگهبانی از بیمارستان. امکانات بسیار کم و مختصر بود. مجبور بودیم سِرُمها را به میخ آویزان کنیم، روز به روز وضع بدتر میشد... آب و برق نبود و آب از شط میآوردیم و یا شستشو را کنار شط انجام میدادیم. این باعث شد که آب، عدهای از خواهران را تا وسط شط ببرد... که تعدادی از آنها غرق شدند...»(9(«جنگ شروع شده بود که به اتفاق چند نفر از خواهران پرستار داوطلبانه به مریوان رفتیم. یک روز خواهری را برای عمل آوردند که دستش سفید سفید شده بود. حالت غش و بیهوشی داشت و از ضعف مفرط رنج میبرد. ما بلافاصله به مداوای او مشغول شدیم. بعد که حالش بهتر شد، و از وضعش پرس و جو کردیم، فهمیدیم این خواهر اهل شمال است. چندی پیش که عملیات شروع شده، نیمه شب به منطقه رسیده و اظهار داشته که میخواهم در یک مرکز درمانی در کنار پرســتاران کـار کنم. او به مدت 72 ساعت، بی آنکه چیزی بخورد، در اتاق عمل پنسها را میشسته و دسته بندی میکرده است. از بس که دستش داخل آب بوده، خون به دستش نرسیده و دست کاملاً سفید شده بود. این خواهر شمالی پس از بهبودی، مجدداً در منطقه ماند و به صورت تجربی به پرستاری مجروحین جنگی پرداخت.»(10)خواهر 18 ساله ای كه خانه و كاشانه خود را رها كرده و راهی مناطق جنگی شده ، چه هدفی جز رضای خدا و حفظ اسلام می تواند داشته باشد؟ او با چه بينشی به تمامی اميال و خواسته های نفسانی خود پشت پا زده كه شب ها تا صبح به پرستاری از مجروحان می پردازد؟ او در خاطرات خود می گويد :« در آبادان و بيمارستان طالقانی به عنوان امدادگر ، بيست شب به طور مرتب نخوابيده بوديم ، شب ها مجروح بيش تری می آوردند ، اين كار را به خاطر عشق و علاقه می كرديم ، زمانی كه بچه های مجروح را در آن حالت می ديديم ، همه چيز را از ياد می برديم.»حضور زنان در نقش پرستار و پزشک در بیمارستانهای صحرایی و پشت جبهه بسیار پررنگ بود و ما در اینجا تنها به چند نمونه کوتاه اشاره کردیم. ب ـ شرکت مستقیم در عملیاتها خواهر جانباز، آمنه وهابزاده چنین میگوید: «روز دهم جنگ، همراه سیصد نفر از خواهران به جبهه اعزام شدیم. وقتی به ماهشهر رسیدیم، بعضی همانجا ماندند و من همراه بقیه راهی خط مقدم شدم. آن زمان خط مقدم خرمشهر و آبادان بود. این مدت همراه دکتر چمران بودیم و چون ایشان و همسر گرامیشان قبلاً به ما آموزش چریکی داده بودند، حتی قرار شده بود همراهشان به لبنان هم برویم. خرمشهر که سقوط کرد، ما تا پشت کشتارگاه عقب کشیدیم و در بیمارستان ولی عصر (عج) مستقر شدیم. چون خرمشهر خالی از سکنه شده بود، از ما نیز خواستند تا شهر را ترک کنیم. ما جزء آخرین نفراتی بودیم که از خرمشهر خارج میشدیم. بعدها در عملیات ثامن الائمه و بیت المقدس شرکت کردم. در والفجر یک شیمیایی شدم... هفت بار مجروح شدم. پای چپم ترکش خورده و تا به حال سه بار عمل شده و احتمالاً آخر هم قطع خواهد شد...»(11)برادر جانباز، ایران خواه، چنین میگوید: «خانم فاطمه نواب صفوی، نوه شهید نواب صفوی، به عنوان دیدهبان به طرف بهمن شیر رفته بود. او با اطلاعات مؤثر و مفیدی که از موقعیت دشمن میداد، در موفقیت عملیات نقش تعیین کنندهای را ایفا کرد. در آخرین دیدار او را در حالی دیدم که پیکر شهیدی را با خود حمل میکرد. معلوم شد که از یک عملیات موفق چریکی بازمیگردد.»(12)خواهر نوشین نجار نیز ادامه میدهد: « گونیها را پر از شن میکردیم و در نقاط حساس خرمشهر میچیدیم. شبها روی پشت بام مسجد جامع با اسلحه ام نگهبانی میدادیم و هر چند ساعت یکبار پست خودمان را عوض میکردیم.»(13)«در جریان خرمشهر تعدادی از خواهران واقعاً رشادت شان خیلی بیش از مردها بود. خواهر شهناز حاجی شاه، از نظر اخلاق، شجاعت ایثار و تقوا و طهارت الگوی ما بود. مردانه میجنگید. با وجود شدت درگیریها در این چند روز، کسی تار مویی از ایشان ندید و کلامی به جز سلام نشنید. وقتی برای استراحت به عقب برمیگشتیم، او به سرعت مشغول آماده کردن غذا میشد.شهناز حاجی شاه، سرانجام به آرزویش رسید و جلو مقرّ همیشگیاش مکتب قرآن، زمانی که آمده بود برای سنگرها غذا ببرد، همراه یکی از دوستانش شهناز محمدی، بر اثر اصابت ترکش خمپاره دشمن، به شهادت رسید و از برادرش حسین حاجی شاه که دوّم آبان 59 به این فوز نائل شد، سبقت گرفت.»(14)زهره حسینی، دختری پانزده ساله بود، که در هفته اول جنگ پدر شهیدش را با دست خود دفن کرد و یازدهم مهر 59 نیز بدن قطعه قطعه شده برادرش علی را که در مدرسه به شهادت رسیده بود، دفن کرد. مادر شهیدان شهناز، حسین و محسن حاجی شاه، برای آنکه پیکر دخترش به دست مزدوران دشمن نیفتد، خود برای او قبر کند و او را دفن نمود. خانم بدیعی نوعروس پانزده ساله بود. تنها چهل روز از ازدواجش میگذشت، وقتی جنازه شوهرش را آوردند، خودش او را کفن کرد؛ با دستان خودش، با دستهایی که هر کسی آن را ندارد).. .15)ج ـ عکاسی و خبرنگاری جنگ خانم خدامرادی یکی از خبرنگارانی است که در طول جنگ عکسهایی به یادماندنی تهیه کرده است. وی در این مورد میگوید: «اوایل انقلاب ویزیتور روزنامه اطلاعات بودم. بعد از مدتی خبرنگار شدم. اواخر شهریور 59، وقتی عراق به زادگاهم کرمانشاه حمله هوایی کرد، جهت تهیه عکس و گزارش به سمت کرمانشاه رفتم... بمباران مدرسه پسرانهای را به خاک و خون کشیده بود....»(16)د ـ اسارت در جنگ فاطمه ناهیدی آن روزها دختری بیست و چهار ساله بود که پس از فارغ التحصیلی در رشته مامایی، با سفر به مناطق محروم، میکوشید تا در این عرصه آن چه میتواند، انجام دهد. در یکی از همین سفرها، در شهر بم، خبر جنگ را شنید و عازم جبهه شد. خیلی زود نام او در سیاهه اولین کسان و اولین زنانی که به اسارت عراق درآمدند، ثبت شد.9 او و هم بندانش، معصومه آبادی 17 ساله، مریم بهرامی و حلیمه آزموده، 40 ماه در اسارت به سر بردند. در دوران اسارت 17 روز تمام اعتصاب غذا کردند تا آنان را از زندان سیاسی الرشید به اردوگاههای مخصوص اسرا ببرند. برادران اسیر هم باورشان نمیشد که آنان بتوانند تحمل کنند. سرمشق اسرا بودند؛ با حجابشان، کلامشان و استقامتشان. 3- نقش زنان در حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس پس از جنگ زنان و به خصوص مادران، همسران، خواهران و دختران شهدا، جانبازان و اسرا، نقش به سزایی در ترویج ارزشها و فرهنگ روزهای آتش و خون دارند. انتشار نامههای خانواده رزمندگان در آن روزها، سخنرانیها، مراسم یادبود و... همگی در بزرگداشت یاد آن روزها اثرگذار میباشند. کتاب «نامههای فهیمه» که پس از فوت وی چاپ شد، یکی از هزاران نمونهای است که موجب تشجیع و آسودگی خیال مردان از ناحیه زنان میشد. در قسمتی از این نامهها میخوانیم:«سلام مرا از این راه دور بپذیر؛ سلامی که از سینهای برمیخیزد که دوری تو آن را سخت تنگ کرده. سلامی که از قلب مصیبت دیدهام بیرون میآید و بر قلب مصیبت دیدهات مینشیند؛ ولی بدان که امام صادق (علیهالسلام) فرموده است: «اگر مؤمن پاداشی را که برای مصیبتها دارد، بداند، آرزو میکند که او را با مقارضها تکه تکه کنند.... »«غلامرضا! خیلی دلمان برایت تنگ شده، ولی چه کنیم که اسلام را بیشتر و بیشتر از تو دوست داریم. چه کنیم که ما حسین (علیهالسلام) را بیشتر از تو دوست داریم. چه کنیم که عشق حسین (علیهالسلام) قبل از عشق تو در وجودمان نقش بسته است؛ چرا که اول چیزی که در ابتدای زندگی مان چشیدیم، تربت پاک حسین (علیهالسلام) بود... .»گذشته از این، زنان در عرصه هنر و ادبیات نیز نقش آفرین بودهاند. اشعار مرحومه سپیده کاشانی در سرودن حماسه رزم آوران معروف و بیاد ماندنی است. دیگران نیز همچون طاهره صفار زاده، سیمین دخت وحیدی، مهری حسینی و... در سرودن حماسهها نقش به سزا داشتهاند. مثنوی «کربلا در کربلا» از خانم مهری حسینی یکی از این نمونههاست که داستان زندگی سرلشگر شهید مهدی زینالدین را به تصویر میکشد:ای خدای جاودان لم یزل! شرح مردان جا نگیرد در غزل جای آرام و سکون، توفان بکار تا بگویم از عزیزی بی قرار تا ببویم اندکی با مثنوی عطر عشق پاکِ مردی معنوی داده بودی همسرت را این خبر بر نخواهی گشت هرگز از سفر تا نپوشی جامهای از جنس نور برنداری دست از شوق حضور در زمینه ادبیات داستانی نیز بانوانی چون خانم راضیه تجّار، سمیرا اصلان پور، زهرا زواریان، مریم صباغ زاده، ایرانی، طاهره ایبد، مهری ماهوتی، بلقیس سلیمانی، حبیبه جعفریان و حتی زنان جوانی که در هشت سال دفاع مقدس یا به دنیا نیامده بودند و یا کودکی بیش نبودهاند، اکنون سراینده و نویسنده آن روزهایند، که خون، اثری در فرهنگ مردم میگذارد که هیچ چیزی نمیتواند جای آن را بگیرد. مؤسسه روایت فتح، یکی از مؤسساتی است که با قلم نوقلمانی چون فرزانه مردی (کتاب شهید حسن باقری)، مریم برادران (کتاب شهید همت)، فاطمه غفاری، نفیسه ثبات و دیگر نویسندگان و شاعران جوان، دری را گشوده است که هرگز بسته نخواهد شد. و این فرهنگ آرمان شهری است که تا کَسی با عشق وارد آن نشود، درکی از آن نخواهد داشت. راهی ست راه عشق که هیچش کناره نیستآنجا جز آن که جان بسپارند چاره نیست فصل سوم :حرف آخركم نيستند زنانی كه با اصابت تركش خمپاره يا براثر بمبارانهای هوايی، عضوی از اعضای بدن خود را از دست دادند و دچار موج گرفتگی و يا گرفتار عوارض بمبهای شيميايی شدند و در زمره "جانبازان " جای گرفتند. آيا به راستی میتوان برای جانبازان زن نيز هم چون مردان جانباز، درصدی از جانبازی تعيين كرد؟ آيا احساس يك زن جانباز همچون مرد جانباز است و آيا جامعه به او هم چنان مینگرد كه به يك مرد جانباز؟ زنان جانباز حماسهسازانی هستند كه گمنام ماندهاند و غريبانهتر از مردان جانباز، سهمشان در اجتماع به فراموشی سپرده شدهاست. جمعيت 6 هزار نفری زنان جانباز، شامل كسانی است كه در بمبارانها، مبارزات انقلاب و سالهای دفاع مقدس به فيض جانبازی نائل آمدهاند و كمتر توانستهاند در جامعه و نزد افكار عمومی خود را مطرح و جايگاه واقعی خود رابه ديگران بشناسانند، از اين رو كمتر از آنان ياد میشود. براساس آمار بنياد جانبازان و امور ايثارگران كه در شهريور ۱۳۸۱به تفكيك جنسيت و گروههای جانبازی منتشر شد، تعداد كل جانبازان زن ۵هزار و ۷۳۵نفر است كه از اين تعداد ۳هزار و ۷۵ نفر بالای ۲۵درصد جانبازی دارند. طبق آمار بنياد، از سال ۱۳۷۷به اين طرف، تعداد جانبازان مرد بيشتر شده است، اما تعداد جانبازان زن هم چنان ثابت مانده است. در طيف گسترده زنان ايثارگر، هم چنين زنانی قراردادند كه به عنوان "همسر جانباز " مشغول انجام خدمتی الهی هستند و عاشقانه و عارفانه از مردان جانباز بعضا بالای 70 درصد جانبازی، قطع نخاعی و به ويژه جانبازان اعصاب و روان (دچار موج گرفتگی) پرستاري میكنند. اينان را بايد در زمره ايثارگرانی دانست كه گويی جنگ برای آنها هنوز پايان نيافتهاست، اين گروه از زنان پس از سالها كه از پايان جنگ می گذرد همچنان يادگارهای جنگ را در خانه دارند و ايثارگرانه به تيمارداري اين زخميان جنگ مشغولند. همسران، مادران و خواهران جانبازان، هر روز زندگی سخت و دردآلود عزيزان خود را میبينند و در اين بين به ويژه در نقش همسر جانباز و مادر فرزندان، با قامتی استوار ستون خانواده را پا برجا نگاه میدارند و نمی گذارند كه گرمی كاشانه مهرشان در تلاطم توفان زندگی به سردی گرايد. زنان "آزاده " را نيز فراموش نكنيم . زنانی كه در دوران دفاع مقدس همچون برخی مردان رزمنده، به اسارت بعثيان درآمدند و حتی گاه در سلولهای انفرادی محبوس شدند و تحت آزار و شكنجه دژخيمان بعثی قرارگرفتند. همسران "شهدا" شايد بيش از سايرين بر گردن جامعه و بازماندگان جنگ حق دارند. چه بسا زنانی كه همسرانشان به شهادت رسيدند و آنها را با كودكانشان تنها نهادند و رسالت پدر بودن را نيز همپای وظيفه خطير مادری بر دوش آنها نهادند. آمار نشان میدهد اين گروه از زنان در كسوت همسران شهدا ۴۲هزار و ۸۰۸ پسر و ۳۷هزار و ۱۱۹دختر مجرد و ۳۲هزار و ۵۷۱ پسر و ۳۲هزار و ۲۷ دختر متاهل را سرپرستی كردهاند. از نظر بسياری از اين زنان، جنگ ممكن است مدتهای مديد پس از پايان رسمی آن همچنان ادامه داشته باشد. تجربه واقعی از جنگ تنها گلوله باران و آنشباری دشمن نيست، آنش دشمن و بمباران هوايی مقطعی است و فقط به منزله لحظههايی گذرا به شمار میآيند. سالهايی كه بايد در كنار يك همسر جانباز صبورانه زندگی كرد و بدون آنكه خم بر پيشانی آورد، شور و شوق زندگی را در دل وی و فرزندان بارور كرد و ترنم صفا و صميميت را در چارچوب خانه جاری و ساری كرد. اگر مادران ، همسران و خواهران و دختران شهدا در بين ما نبودند و شاهد افتخار آن ها بر شهادت عزيزان شان نبوديم ، اينك به طور قطع و يقين ، فرهنگ ايثار و روحيه ي شهادت طلبي در ميان مردان ، پسران ، جوانان و آحاد ملت نبود. پس اي خواهران عزيز! رسالت امروز شما بسي سنگين تر است! اگر ديروز ، ما با تهاجمي نظامي دشمن مواجه بوديم ، امروز با شبيخون فرهنگي او مواجهيم ، كه اين براي هر جامعه ايي ، حربه يي بس برنده تر است. از اين رو خود را موظف و مكلف بدانيم تا با توكل به خدا و با سلاح ايمان ، علم ، عفت ، پاكدامني ، ايثار ، شجاعت و شهامت و با الگوپذيري از حضرت فاطمه ي زهرا (س) و حضرت زينب (س)و شير زنان حاضر ، و با اطاعت كامل و بي چون و چرا از ولايت مطلقه ي فقيه ، دشمنان قسم خورده ي اسلام و انقلاب را در رسيدن به هدفشان كه همانا شكست انقلاب و نابودي اسلام است ، ناكام گذاشته و با جديت و تلاش ، شاهد بالندگي و گسترش روز افزون اسلام و انقلاب در سرتاسر جهان بوده و زمينه ي ظهور منجي عالم بشريت حضرت مهدي (عج) را فراهم آوريم.پی نوشت ها :9- خاک، خون، حماسه، مجموعه شعر دفاع مقدس، به کوشش شیرینعلی گلمرادی10- نقد و بررسی ادبیات منظوم دفاع مقدس، دکتر محمد رضا سنگری، ج 311- در جنگ طولانی، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ12- نقش زنان مسلمان در صدر اسلام.13- نقش دفاعی زنان در جهان.14- زنان جنگ، به کوشش سید امیر معصومی، سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران15- عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس (وحدت مردمی و حضور روحانیت)، مرکز تحقیقات اسلامی نمایندگی ولی فقیه در سپاه.16- مثنوی کربلا در کربلا، مهری حسینی، نشر پردیسان، 1381. /خ
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 783]
صفحات پیشنهادی
بررسی نقش زنان در دفاع مقدس (2)
بررسی نقش زنان در دفاع مقدس (2) تهیه کننده: سید جواد سجادیمنبع : راسخون 2ـ حضور زنان در میدان نبرد و خط مقدم زنان مسلمان ايرانی با الهام از تعاليم اسلامی با شجاعت و ...
بررسی نقش زنان در دفاع مقدس (2) تهیه کننده: سید جواد سجادیمنبع : راسخون 2ـ حضور زنان در میدان نبرد و خط مقدم زنان مسلمان ايرانی با الهام از تعاليم اسلامی با شجاعت و ...
بررسی نقش زنان در دفاع مقدس (1)
بررسی نقش زنان در دفاع مقدس (1)-بررسی نقش زنان در دفاع مقدس (1) تهیه کننده: سید ... آنها به مسجد آمدند و در مدت 2 ساعت، تمامی 200 کیلو هویج را آب گرفتند و در شیشه ...
بررسی نقش زنان در دفاع مقدس (1)-بررسی نقش زنان در دفاع مقدس (1) تهیه کننده: سید ... آنها به مسجد آمدند و در مدت 2 ساعت، تمامی 200 کیلو هویج را آب گرفتند و در شیشه ...
زن در آیینه دفاع مقدس (2)
اینک در پی آنیم تا به بررسی حضور زنان در خط مقدم و نقش اساسی آنها در حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس، پس از جنگ بپردازیم؛2ـ حضور زنان در میدان نبرد و خط مقدم در ...
اینک در پی آنیم تا به بررسی حضور زنان در خط مقدم و نقش اساسی آنها در حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس، پس از جنگ بپردازیم؛2ـ حضور زنان در میدان نبرد و خط مقدم در ...
زن در آیینه دفاع مقدس (1)
زن در آیینه دفاع مقدس (1) نويسنده: زهره شریعتی مقدمه چهرهشان عجیب بود. ... 1ـ فعالیت زنان در پشت جبهه 2ـ حضور زنان در میدان نبرد و خط مقدم 3ـ نقش زنان در حفظ .... بررسی نقش زنان در دفاع مقدس (1)-بررسی نقش زنان در دفاع مقدس (1) تهیه کننده: سید .
زن در آیینه دفاع مقدس (1) نويسنده: زهره شریعتی مقدمه چهرهشان عجیب بود. ... 1ـ فعالیت زنان در پشت جبهه 2ـ حضور زنان در میدان نبرد و خط مقدم 3ـ نقش زنان در حفظ .... بررسی نقش زنان در دفاع مقدس (1)-بررسی نقش زنان در دفاع مقدس (1) تهیه کننده: سید .
بانوان، سرايندگان حماسه دفاع مقدس
بانوان، سرايندگان حماسه دفاع مقدس دفتر تاريخ در اوراق فراوان خود رويدادهاي بسياري ... بررسی نقش زنان در دفاع مقدس (2)-بررسی نقش زنان در دفاع مقدس (2) تهیه کننده: .
بانوان، سرايندگان حماسه دفاع مقدس دفتر تاريخ در اوراق فراوان خود رويدادهاي بسياري ... بررسی نقش زنان در دفاع مقدس (2)-بررسی نقش زنان در دفاع مقدس (2) تهیه کننده: .
بررسي تطبيقي شخصيت و عملكرد زنان در جنگ ايران و عراق
بررسي تطبيقي شخصيت و عملكرد زنان در جنگ ايران و عراق-بررسي تطبيقي ... پس از «جنگ دوم خليج فارس» 2 از عراق به كشورهاي عربي و اروپايي فرار كرده و پناهنده .... از جنگ 8 ساله نقش زن مسلمان ايراني در پشتيباني از دفاع مقدس ملت ايران در برابر ...
بررسي تطبيقي شخصيت و عملكرد زنان در جنگ ايران و عراق-بررسي تطبيقي ... پس از «جنگ دوم خليج فارس» 2 از عراق به كشورهاي عربي و اروپايي فرار كرده و پناهنده .... از جنگ 8 ساله نقش زن مسلمان ايراني در پشتيباني از دفاع مقدس ملت ايران در برابر ...
زنان نقش بسزايي در آزادسازي خرمشهر داشتند
زن در آیینه دفاع مقدس (2) اینک در پی آنیم تا به بررسی حضور زنان در خط مقدم و نقش اساسی آنها در حفظ آثار و ارزشهای دفاع ... حضور زنان در میدان نبرد و خط مقدم در حماسه ...
زن در آیینه دفاع مقدس (2) اینک در پی آنیم تا به بررسی حضور زنان در خط مقدم و نقش اساسی آنها در حفظ آثار و ارزشهای دفاع ... حضور زنان در میدان نبرد و خط مقدم در حماسه ...
دفاع مقدس -
vazeh.com 03:06:20 04:53:17 12:09:08 19:23:15 19:44:46 7:2 مانده تا غروب .... نقش زنان در دفاع مقدس در شبكه هفت بررسي ميشود-برنامه «زن ايراني» با هدف اجر نهادن ...
vazeh.com 03:06:20 04:53:17 12:09:08 19:23:15 19:44:46 7:2 مانده تا غروب .... نقش زنان در دفاع مقدس در شبكه هفت بررسي ميشود-برنامه «زن ايراني» با هدف اجر نهادن ...
يك مسوول درگلستان: چهره زنان در هشت سال دفاع مقدس معنوي ...
يك مسوول درگلستان: چهره زنان در هشت سال دفاع مقدس معنوي وماندني است گرگان - مديركل دفتر خانواده ... هاي علمي و تاريخي به بررسي نقش وحضور زنان در تاريخ جنگ اختصاص يابد، گفت: اين كنفرانس سعي ... ك/2 601/579/508 شماره 299 ساعت 13:01 تمام ...
يك مسوول درگلستان: چهره زنان در هشت سال دفاع مقدس معنوي وماندني است گرگان - مديركل دفتر خانواده ... هاي علمي و تاريخي به بررسي نقش وحضور زنان در تاريخ جنگ اختصاص يابد، گفت: اين كنفرانس سعي ... ك/2 601/579/508 شماره 299 ساعت 13:01 تمام ...
نگاهي به خاطرات زنان دفاع مقدس
نگاهي به خاطرات زنان دفاع مقدس-موضوعات مقالات :نقش زنان در دفاع مقدس سخن آغازين جنگ با صداي پرواز هواپيماهاي جنگي آغاز شد و خيلي زود ... براي بررسي دقيق تر خاطرات 40 كتاب نامبرده در جدول ذيل به 4 دسته: 1. كتابهاي خاطرات شفاهي و اسراي زن 2.
نگاهي به خاطرات زنان دفاع مقدس-موضوعات مقالات :نقش زنان در دفاع مقدس سخن آغازين جنگ با صداي پرواز هواپيماهاي جنگي آغاز شد و خيلي زود ... براي بررسي دقيق تر خاطرات 40 كتاب نامبرده در جدول ذيل به 4 دسته: 1. كتابهاي خاطرات شفاهي و اسراي زن 2.
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها