محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846153637
غيبت و زشت يادى
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
غيبت و زشت يادى قال على (عليه السّلام) : «اياك و الغيبة فأنها تمقتك الى اللّه و الناس و تُحبط اجرك » ؛ از غيبت و (پشت سرگويى و زشت يادى) ديگران دورى كن، چه اين كه (با اين رفتار) خدا و مردم را دشمن خود كردهاى و پاداش (كارهاى نيكت) از بين خواهد رفت».(1)يكى ديگر از بيماريهاى اجتماعى كه شيوع فراوان دارد و آسيبهاى جبران ناپذيرى به جوامع بشرى و جامعه دينى وارد مىسازد، غيبت كردن و ياد كرد زشت و ناروا پشت سر ديگران است؟ اسلام نسبت به اين رذيلت اخلاقى در رابطه با اجتماع و صدماتى كه به آن وارد مىشود و پيكره جامعه را از اعتدال خارج مىسازد، هشدارهاى جدى داده و نكوهشهاى شديدى نموده است از آن جمله است حديث نورانى كه در آغاز آورديم، در اين كلام نورانى سه پيامد منفى بزرگ براى غيبت بيان شده است:1. مبغوض شدن انسان در پيش گاه خدا2. منفور شدن او پيش مردم3. حبط و از بين رفتن پاداش اعمال نيكزشتى و پلشتى اين گناه به اندازهاى است كه خداى رئوف و رحيم نسبت به بندهاى كه اهل غيبت است دشمن مىشود و غيبت كننده از چشم و نگاه خدا مىافتد و كسيكه چنين شد سزاوار عذاب و كيفر الهى خواهد شد.افزون بر اين، غيبت كننده پايگاه و جايگاه اجتماعى خويش را از دست مىدهد و مردم نسبت به او بى اعتماد مىشوند، و با خود چنين مىگويند: اين شخص كه به آسانى پيش ما از ديگران به زشتى ياد مىكند و مطالبى را بر زبان جارى مىسازد كه آبرو و حيثيت اجتماعى فرد يا افراد را به خطر مىاندازد، از كجا معلوم كه پشت سرما و پيش ديگران چنين نكند؟آن كه عيب دگران پيش تو آورد و شمردبى گمان عيب تو پيش دگران خواهد بردديگر آن كه غيبت، حسنات و كارهاى نيكى كه انسان به زحمت به دست آورده و در پرونده او به ثبت رسيده است آنها را ضايع مىسازد، و گاهى هم آنها را به پرونده كسى كه از او غيبت شده منتقل و جابجا مىكند و اين خسران بزرگ و كيفر عظيمى است كه چه بسا اگر انسان دقت كند دست از اين عمل زشت و گناه آلود خود برخواهد داشت.غيبت چيست؟راغب اصفهانى مىگويد: «غيبت، ياد كرد عيب ديگران است بدون آن كه نيازى به آن باشد.»(2)فقها در تعريف غيبت مىگويند: «الغيبة ذكر الانسان بمايكرهه»(3)آن چه كه پشت سر كسى گفته شود كه از آن خرسند نيست و آن را خوش نمىدارد.»توضيح مطلب بالا اين است كه ياد كرد از انسانها و اوصاف آنها سه گونه است:1. ياد كردى از كمالات و كارهاى مثبت آنان مثل اين كه بگويد فلانى زاهد و عالم و نماز خوان است.2. ياد كردن از اوصاف و كارهاى عادى كسى مانند اين كه فلانى مىخوابد، راه مىرود و....3. ياد كردن عيوب و نقطههاى ضعف و كارهاى زشتى كه بر ديگران پوشيده است.بدون ترديد غيبت، بند اول و دوم را شامل نمىشود، و آنچه كه گناه است و از مصاديق غيبت بشمار مىرود بند سوم است و آن اين كه آدمى با زبان و يا رفتار و كردارش عيب و نقص كسى را آشكار و افشاء كند كه خداوند آن را بر او پوشانده است.انگيزههاى غيبتريشهيابى اين موضوع كه بدانيم چرا انسانها از يكديگر غيبت مىكنند؟ پرسشى است كه پاسخ آن راهگشا خواهد بود؟گاهى ريشه غيبت آن است كه كسى با تخريب ديگران مىخواهد خود را رفعت و بلندى ببخشد. نقص ديگران را مىشمارد تا كمال خود را به اثبات برساند اين نوع از غيبت در بين اهل علم و دانش بيشتر رواج دارد. آنها گاهى محترمانه به غيبت يكديگر مىپردازند، مثلاً مىگويد فلانى اين مطلب را نفهميده است، و يا آنچه او در اين بحث گفته است بطلان آن روشن است و مانند آن، گاهى از گرفتارى شخصى غمگين است و غم و اندوه خود را آشكار مىكند اگر از او پرسيده شود چرا در غم فرو رفتهاى؟ مىگويد به خاطر اين كه فلانى برايش گرفتارى پيش آمده و يكى يكى آنها را بيان مىكند و اين شيوه برخى از اهل نفاق است كه به اين وسيله آبروى افراد را مىريزند و علامت سؤال فراوان در ذهن مخاطبان خود ايجاد مىكنند؟ و بالآخره على(ع) در يك كلام گويا و روشن فرمود:«الغيبة جهد العاجز؛(4) غيبت تلاش انسانهاى ناتوان است».اين كه انسان پشت سر كسى ميدان بگيرد و نقطه ضعفها و عيبهاى او را برشمارد اين شهامت و شجاعت و مردانگى نيست، اين نشاندهنده نوعى عقده حقارت و يا برون افكنى آن روحيه پست و همت كوتاه او بشمار مىرود. به جنگ كسى رفتن كه قدرت دفاع از خود را ندارد هنر نيست، مانند مشت زنى كه به ديوار مشت بزند و خود را قهرمان و پيروز ميدان به حساب آورد.از اين رو امام على(علیه السلام) در اين باره مىفرمايد:«لادين لمرتاب و لامروة لمغتاب؛(5) آدمى كه (در همه چيز شك مىكند) دين ندارد و كسيكه غيبت مىكند ناجوانمرد است.برخى از آن جهت به غيبت آلوده مىشوند كه با عينك بدبينى همه كس را مىبينند، نگاهشان به افراد نگاه نادرستى است، داستان همان مورچه است كه آب در خانه او افتاد و گفت دنيا را آب برد.بعضى با كوچكترين ضرر و يا حادثهاى به تمام عالم و آدم بد و بيراه مىگويند، همه مسؤولان را زير سؤال مىبرند، همه خوبىها و اقدامهاى مثبت را ناديده مىگيرند و مگس گونه روى نقطههاى آلوده مىنشينند. اين گونه كسان اگر با ديده انصاف بنگرند بسيارى از انتقادهاى انتقام گونه آنها وارد نيست و جز مسموميت فكرى و اجتماعى اثر و نتيجه ديگرى ندارد.قرآن و غيبتسوره «حجرات» كه سوره ادب و اخلاق است همه مسلمانان و مؤمنان را برادر ناميده است طرح (اخوّت) و برادرى در جامعه دينى زمينه ساز همدلى، مهربانى، دوستى، آبرودارى، يارى كردن، خيرخواهى، كمك مالى، دفاع از حيثيت اجتماعى و... مىباشد، اگر روحيه برادرى در جامعه اسلامى حاكم باشد همه به يكديگر احترام مىگذارند و حدود و حقوق را رعايت مىكنند و در نتيجه زمينه نزول رحمت پروردگار را فراهم مىسازند از اين رو قرآن مجيد مىفرمايد:«انما المؤمنون اخوة فاصلحوا بين اخويكم و اتقوااللّه لعلكم ترحمون»(6)مؤمنان برادر يكديگرند، بنابراين ميان دو برادر خود صلح برقرار سازيد و تقواى الهى پيشه كنيد تا مشمول رحمت او شويد.در اين آيه شريفه چند نكته قابل توجه است:1. اخوت و برادرى دينى2. اهميت صلح و آشتى و مهربانى3. تقوا و خداباورى در كارها4. زمينه سازى جلب رحمت حقاگر مؤمنان به راستى برادر يكديگر باشند در جهت گسترش مهر و دوستى و صلح و آشتى تلاش مىورزند و اين كار را فقط براى خدا انجام مىدهند، خداوند هم بر چنين مردمانى رحمت و رأفت خود را فرو خواهد فرستاد.آسيبشناسى اخوت دينىدر ادامه آيه اخوت، قرآن مجيد به شش گناه اجتماعى پرداخته كه هر كدام به نوبه خود مىتوانند پايههاى جامعه دينى را سست و دلهاى مؤمنان را از هم بگسلند و تار و پود جامعه اسلامى را گرفتار آفت و آسيب سازند.اين گفتار و رفتار شش گانه به ترتيب عبارتند از:* استهزاء و مورد سخريه قرار دادن يكديگر چه زن و چه مرد* عيبجويى و طعن را رواج دادن* يكديگر را با القاب زشت و ناپسند ياد كردن* گمان بد و سوءظن نسبت به يكديگر داشتن* تجسس و جستجوگرى در كار ديگران نمودن* غيبت و زشت يادى از برادر دينى انجام دادن(7)از آن جا كه اسلام امنيت كامل و همه جانبه اجتماعى را مورد نظر دارد و بر اين باور است كه: مال، جان، ناموس و آبروى مسلمانان به عنوان چهار سرمايه اصلى بايد از هرگونه تعرّض مصون بماند. اين دستور شش گانه را براى تأمين امنيت فراگير صادر نموده است.اين شش صفت اگر در جامعه رواج يابد مانند خوره اندام جامعه دينى را خواهد خورد و شكوه و شوكت جامعه اسلامى را درهم فرو خواهد ريخت از اين رو به شدت از اين رفتارهاى ششگانه نهى شده كه آخرين آن غيبت است."غيبت" معلول دو علت پيشين در اين آيه است يعنى بدگمانى و تجسس، زيرا گمان بد سرچشمه تجسس است و تجسس موجب افشاى عيوب و اسرار پنهانى و آگاهى بر اين امور سبب غيبت مىشود كه اسلام از معلول و علت همزمان نهى كرده است.آن گاه براى اين كه زشتى عمل «غيبت» را گوشزد كند، آن را در ضمن يك مثال روشن و گويا و همه كس فهم ترسيم مىكند و مىگويد:«ايحب احدكم ان يأكل لحم اخيه ميتاً فكرهتموه؛(8) آيا هيچ يك از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده خود را بخورد؟ قطعاً از اين امر كراهت دارد».آبرو وحيثيت اجتماعى برادر مؤمن مانند گوشت تن و جان اوست زير سؤال بردن آبرو به وسيله غيبت و افشاى اسرار پنهانى مانند خوردن گوشت تن اوست.تعبير به «مرده و مردار» به اين جهت است كه كسى را كه غيبت مىكنيد قادر بر دفاع از خود نيست و يا به خاطر اين است كه گناه غيبت مسموميت اجتماعى ايجاد مىكند، دلهاى پاك و خوشبين را به يكديگر بدبين و چركين مىسازد.غيبت در رواياتپيامبر اكرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) با صداى بلند و از عمق وجودش به مسلمانان در اين زمينه هشدار داده است:«يا معشر من آمن بلسانه و لم يؤمن بقلبه! لاتغتابوا المسلمين ولاتتبعوا عوراتهم، فأنه من تتبع عورة اخيه تتبع اللّه عورته و من تتبع اللّه عورته يفضحه فى جوف بيته؛(9) اى گروهى كه به زبان ايمان آوردهايد و نه با قلب، غيبت مسلمانان نكنيد، و از عيوب پنهانى آنها جستجو ننماييد. زيرا كسى كه در امور پنهانى برادر دينى خود جستجو كند خداوند اسرار او را فاش مىسازد و در دل خانهاش او را رسوا مىسازد.»در بيان ديگر معصومين نيز اين هشدارها به چشم مىخورد:امام على(علیه السلام) مىفرمايد:«اياك ان تجعل مركبك لسانك فى غيبة اخيك او تقول ما يصير عليك حجة و فى الأسائة اليك علّة؛(10) دورى گزين از اين كه زبانت را مركب قرار بدهى در غيبت كردن برادر دينىات، يا چيزى درباره او بگويى كه عليه خودت حجت درست كنى، و يا بدين وسيله زمينه جسارت و بدى نسبت به خودت را فراهم سازى.»كيفر غيبتبىترديد يكى از گناهان بزرگ غيبت است كه در فرهنگ و معارف دينى، در كنار هشدار از انجام آن به كيفرهاى غيبت كنندگان و نيز غيبت شنوندگان اشارات شگفتى شده است كه بدن هر خواننده و شنوندهاى را مىلرزاند.رسولخدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود:«در شب معراج، مردمى را ديدم كه چهرههاى خود را با ناخنهايشان مىخراشند، پرسيدم: اى جبرئيل اينها كيانند؟گفت: اينها كسانى هستند كه از مردم غيبت مىكنند و آبرويشان را مىبرند.»و نيز از آن حضرت روايت شده است كه فرمود:«روز قيامت فردى را مىآورند و او را در پيشگاه خدا نگه مىدارند و كارنامهاش را به او مىدهند، اما حسنات خود را در آن نمىبيند عرض مىكند: الهى! اين كارنامه من نيست! زيرا من در آن طاعات خود را نمىبينم، به او گفته مىشود: پروردگار نه خطا مىكند و نه فراموش، عمل تو به سبب غيبت كردن از مردم بر باد رفت، سپس مرد ديگرى را مىآورند و كارنامهاش را به او مىدهند، در آن طاعات بسيارى را مشاهده مىكند. عرض مىكند: الهى! اين كارنامه من نيست! زيرا من اين طاعات را به جا نياوردهام! گفته مىشود: فلانى از تو غيبت كرد و من حسنات او را به تو دادم.»موارد استثناءقانون غيبت مانند هر قانون ديگرى داراى تبصره و موارد استثناء مىباشد. بنابراين در مقام مشورت براى انتخاب همسر يا رفيق و شريك در محل كار و مواردى از اين قبيل غيبت حرام نيست، زيرا اين كار جلو يك خطر و گاهى خطرها را مىگيرد و چه بسا اگر درست مشاوره انجام نگيرد يك عمر مفيد به يك عمر زيانبار تبديل گردد و دو نفر كه سوهان روح يكديگرند با اجبار و بىميل و رغبت با هم زندگى كنند يا در مواردى مانند احقاق حق و تظلم و صداى مظلوم و افشاگرى او در برابر ظالم و يا درباره كسى كه آشكارا به فسق و فجور آلوده است، اين موارد از موضوع غيبت خارج است.فقها در كتابهاى مبسوط فقهى عناوين زير را جزء مستثنيات غيبت شمردهاند:المتجاهر بالفسق: انجام دهنده كار فاسقانه آشكاراجواز تظلم المظلوم: تظلم مظلوم اگر مستلزم غيبت باشد جايز است.نصح المستشير:در مقام خيرخواهى و مشورت براى امور مهم و غرض اهمّ.فى مواضع الاستفتاء: فتوا خواستن از مجتهد و اسم بردن از ظالم.جواز الأغتياب لحم مادة الفساد:غيبت در جايى كه ريشه فساد كنده مىشود جايز است.جواز الغيبة لرفع الضرر:غيبت كسى براى رفع ضرر از او جايز است.جواز الغيبه بذكر الأوصاف الظاهرة: جواز غيبت درباره اوصاف ظاهرى مانند قد بلند و قد كوتاه و....(12)توجيه شيطانىذكر اين موارد به اين معنا نيست كه در هر زمانى كه اراده كنيم از كسى غيبت كنيم در قالب يكى از اين موارد و يا موارد ديگر از گناه و غيبت فرار كنيم و يا خودمان را گول بزنيم و توجيه كنيم.سوگمندانه در فرهنگ مردم ما كم و بيش در اين رابطه اشتباهاتى رخ داده است كه به برخى از موارد آن اشاره مىكنيم، مثلاً:مىگويند «غيبتش نباشد صفتش باشد» آيا با اين عبارت كه اين نباشد و آن باشد واقعيتها دگرگون مىشود. مگر تغيير اين چيزها بدست ماست كه تا اراده كرديم (كن فيكون) بشود و حقيقت غيبت تبديل به صفت شود؟!وانگهى اگر صفت كسى را كه راضى نيست فاش شود و منفى است كسى بر زبان جارى كند حكم غيبت او را دارد و فرقى نمىكند با غيبت.مىگويد من اين حرف را جلوى روى فلانى هم مىگويم! آيا اين مفرّ درستى است، خوب اگر شما شهامت دارى كه روبرويش بگويى تا عيبش را اصلاح كند چه لزومى دارد كه به ديگرى بگويى تا دلش نسبت به غيبت شونده چركين شود؟! و نسبت به تو بى اعتماد گردد.برخى هم به بهانه «تحليل» و اين كه بايد مسائل سياسى را روشن كرد و حلاجى كرد به آسانى از رقيب خود به عنوان يك چهره منفور و ملعون ياد مىكنند و مانند آب خوردن اين گناه را حلال مىدانند.بايد از اين گونه توجيهات غير وجيه و شيطانى به خدا پناه ببريم و به وسيله غيبت دينمان را غارت نكنيم و بدانيم كه لذّت زودگذر غيبت عذاب ماندگار دوزخ را به دنبال دارد.پىنوشتها :1. غررالحكم، آمدى، چاپ دانشگاه، ج 2، ص 287.2. مفردات راغب، واژه «غيب».3. مصباح الفقاهه، آية اللّه خويى، ج 1، ص 325.4. نهج البلاغه، حكمت، 461.5. تحف العقول، ص 33.6. سوره حجرات، آيه 10.7. سوره حجرات، آيات 12 ـ 11. 8. همان.9. اصول كافى، ج 2، ص 252.10. غررالحكم، ج 2، ص 315.11. ميزان الحكمة، واژه (غيبت) ص 335.12. مصباح الفقاهه، مرحوم خويى، ج 1، ص 355 ـ 336.برگرفته از : پاسدار اسلام :: اردیبهشت 1387، شماره 317 منبع:http://www.hawzah.net/خ
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 402]
صفحات پیشنهادی
غيبت و زشت يادى
غيبت و زشت يادى قال على (عليه السّلام) : «اياك و الغيبة فأنها تمقتك الى اللّه و الناس و تُحبط اجرك » ؛ از غيبت و (پشت سرگويى و زشت يادى) ديگران دورى كن، چه اين كه ...
غيبت و زشت يادى قال على (عليه السّلام) : «اياك و الغيبة فأنها تمقتك الى اللّه و الناس و تُحبط اجرك » ؛ از غيبت و (پشت سرگويى و زشت يادى) ديگران دورى كن، چه اين كه ...
نوار موبیوس
علت طمع » پندهای عارفانه 4 پندهای عارفانه 3 پندهای عارفانه 2 پندهای عارفانه 1 غيبت و زشت يادى بُخل و فشرده دستى حرص و آزمندى شخصيت سالم و اميد شما هم رأی دهید ...
علت طمع » پندهای عارفانه 4 پندهای عارفانه 3 پندهای عارفانه 2 پندهای عارفانه 1 غيبت و زشت يادى بُخل و فشرده دستى حرص و آزمندى شخصيت سالم و اميد شما هم رأی دهید ...
اثر گناه غیبت
غيبت و زشت يادى بدون ترديد غيبت، بند اول و دوم را شامل نمىشود، و آنچه كه گناه است و از مصاديق غيبت ... از انتقادهاى انتقام گونه آنها وارد نيست و جز مسموميت فكرى و ...
غيبت و زشت يادى بدون ترديد غيبت، بند اول و دوم را شامل نمىشود، و آنچه كه گناه است و از مصاديق غيبت ... از انتقادهاى انتقام گونه آنها وارد نيست و جز مسموميت فكرى و ...
اوصاف ظاهرى
غيبت و زشت يادى جواز الغيبه بذكر الأوصاف الظاهرة: جواز غيبت درباره اوصاف ظاهرى مانند قد بلند و قد كوتاه و....(12)توجيه شيطانىذكر اين موارد به اين معنا نيست كه در هر ...
غيبت و زشت يادى جواز الغيبه بذكر الأوصاف الظاهرة: جواز غيبت درباره اوصاف ظاهرى مانند قد بلند و قد كوتاه و....(12)توجيه شيطانىذكر اين موارد به اين معنا نيست كه در هر ...
بُخل و فشرده دستى
از اين حديث نورانى استفاده مىشود كه صفت زشت بخل گاهى دائرهاش محدود است و حوزه وجود خود و خانواده انسان را فرا مىگيرد و تيره و تار مىسازد، و ..... غيبت و زشت يادى ...
از اين حديث نورانى استفاده مىشود كه صفت زشت بخل گاهى دائرهاش محدود است و حوزه وجود خود و خانواده انسان را فرا مىگيرد و تيره و تار مىسازد، و ..... غيبت و زشت يادى ...
اخلاق در علوم و فناوري
غيبت و زشت يادى · پندهای عارفانه (1) · پندهای عارفانه (2) · پندهای عارفانه (3) · پندهای عارفانه (4). . مطالب پیشین. پژوهش در نظام هاي آموزشي · پژوهشنامه علوم اقتصادي ...
غيبت و زشت يادى · پندهای عارفانه (1) · پندهای عارفانه (2) · پندهای عارفانه (3) · پندهای عارفانه (4). . مطالب پیشین. پژوهش در نظام هاي آموزشي · پژوهشنامه علوم اقتصادي ...
پژوهش در نظام هاي آموزشي
لحظه ای عاشقی - ویژه نامه آغاز ایام البیض (اعتکاف) · زندگينامه رود گوليت (1962) · شخصيت سالم و اميد · حرص و آزمندى · بُخل و فشرده دستى · غيبت و زشت يادى ...
لحظه ای عاشقی - ویژه نامه آغاز ایام البیض (اعتکاف) · زندگينامه رود گوليت (1962) · شخصيت سالم و اميد · حرص و آزمندى · بُخل و فشرده دستى · غيبت و زشت يادى ...
پرسش وپاسخ هایی پیرامون قرب و سیر وسلوک از آیت الله ...
... الله علیه) (1)... علاج ما، اصلاح نفس است.... « علت طمع »... پندهای عارفانه (4)... پندهای عارفانه (3)... پندهای عارفانه (2)... پندهای عارفانه (1)... غيبت و زشت يادى... ...
... الله علیه) (1)... علاج ما، اصلاح نفس است.... « علت طمع »... پندهای عارفانه (4)... پندهای عارفانه (3)... پندهای عارفانه (2)... پندهای عارفانه (1)... غيبت و زشت يادى... ...
توصیه هایی از آیت الله سید علی قاضی(رحمت الله علیه) (1)
علت طمع » · پندهای عارفانه (4) · پندهای عارفانه (3) · پندهای عارفانه (2) · پندهای عارفانه (1) · غيبت و زشت يادى · بُخل و فشرده دستى · حرص و آزمندى · شخصيت سالم و اميد ...
علت طمع » · پندهای عارفانه (4) · پندهای عارفانه (3) · پندهای عارفانه (2) · پندهای عارفانه (1) · غيبت و زشت يادى · بُخل و فشرده دستى · حرص و آزمندى · شخصيت سالم و اميد ...
گوهرى در گستره اخلاق
يادى از مرحوم آيتالله سيدمحمدرضا شيرازي ... غيبت نمىكرد، تهمت نمىزد، حرف زشت بر زبان نمىآورد و از دنيا و زرق و برق دنيا به دور بود و هميشه سفارش ازدواج به جوانان ...
يادى از مرحوم آيتالله سيدمحمدرضا شيرازي ... غيبت نمىكرد، تهمت نمىزد، حرف زشت بر زبان نمىآورد و از دنيا و زرق و برق دنيا به دور بود و هميشه سفارش ازدواج به جوانان ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها