محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845774856
مبانی ولایت فقیه از منظر امام راحل
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
مبانی ولایت فقیه از منظر امام راحل نويسنده: علیرضا انصاری اندیشه سبز و سرزنده امام خمینی(رحمت الله علیه) در تاریخ، ماندگار وجاویدان است. گفتار و رفتار آن عزیز سفرکرده، سمبل و الگوبرای همه انسانها میباشد; زیرا آموزهها و افکار بلندفرهیختگان مختص ملت، گروه و جغرافیایی خاص نمیباشد، بلکه شجرهطیبه «سنت» آنان بر سرهمه جهانیان سایه افکنده است. منش و اندیشههای سیاسی، فقهی و اجتماعی امام راحل نیز، چراغپرفروغ محفل همه انسانها بوده ومنحصر به زمان و مکان خاصنیست; زیرا تمام گفتار و رفتار او، از چشمهجوشان و اقیانوسبیکران معارف بالنده و پویای دین سرچشمه گرفته است، که خورشیددین هرگز غروب نمیکند. از این رو است که مقام معظم رهبری(دامعزه) فرمود: «امام خمینی یک حقیقت همیشه زنده است.» از سوی دیگر «سنت»برخی از بزرگان، از اصول پذیرفته جامعه به حساب آمده و رعایتآن بزرگترین نقش را در ایجاد جامعه هدفمند و ضابطه پذیردارد، چنان که گفتار و منش معصومان(علیهم السلام) دارای چنینویژگیها میباشد. بر اساس جاودانگی «سنت» امام راحل است که رهبر حکیم وژرفاندیش، حضرت آیت الله خامنهای (مدظله العالی» سال 1378رابه نام سال آن امام همام و فرزانه، اعلام نموده و دولت ومردم ایران را به بهرهگیری از «سنت» امام فراخوانده است، تامنش و گفتار او در جای جای جامعه و زندگی مردم حضور داشتهباشد. تردیدی نیست که گفتار و رفتار امام یکی از عوامل مهمپیروزی انقلاب اسلامی بوده، که حفظ آن نیز با الگو قرار دادن«سنت» امام، امکان پذیر است. یکی از میراثهای گران سنگ امام راحل، حکومت دینی مبتنی برولایت فقیه میباشد، که ضرورت دارد، در خصوص «مشروعیت ولایتفقیه» بحثشود، زیرا ولایت فقیه یکی از ارکان نظام بوده ومشروعیتحکومت منوط به حاکمیت ولی فقیه میباشد. جای تردیدنیست که امام از طرفداران مبنای مشروعیت الهی ولایت فقیه است،چنان که منش و گفتار او دال بر این واقعیتبوده و این ازمحکمات گفتار او است. اما اهتمام امام به راءی مردم و برخی ازکلمات او سبب شده است، تصور شود: امام از دیدگاه مشروعیت الهیولایت فقیه به مشروعیت مردمی ولایت فقیه عدول کرده است. ایننوشتار میکوشد، مبنای امام را در این خصوص تبیین کند. برایروشن شدن دیدگاه امام دو مبنای عمده در خصوص مشروعیت ولایتفقیه که با عنوان «مشروعیت الهی و مردمی» یاد میشود، بایدتبیین گردد، تا نظر نهایی امام روشن شود. تفسیر دیدگاه امام خمینی(رحمت الله علیه) در خصوص مشروعیت ولایت فقیه ضروریمینمایاند که بحث را در محورهای زیر پیگیریم: الف- همگرایی دین و سیاستیکی از مبانی عمده در خصوص مشروعیتحق حاکمیت رهبر، نظریهمشروعیت الهی است. مشروعیت الهی بعد از اثبات دخالت دین درحکومت، قابل طرح است. براساس تز جدا انگاری دین از سیاست، دیندر سیاست، دخالت نکرده و مردم با بهرهگیری از عقل به گزینشرهبری پرداخته و مشروعیت رهبری از طریق راءی مردم به وجودمیآید. در عصر حاضر، امام راحل پرچ مدار پیوند دین و سیاست میباشد،که ضرورت تشکیل حکومت مبتنی بر ولایت فقیه را مطرح کرده; باوردارد که دین با سیاست رابطه دارد: «فمن توهم ان الدین منفک عنالسیاسه فهو جاهل و لم یعرف الاسلامو السیاسه» امام در خصوص همگرایی دین و حکومتبه آیات،روایات و عقل استدلال میکند. از سوی دیگر او تز جدایی دین ازسیاست را شعار استعمارگران تاریخ میداند، که بنیانگذاران آندر ابتدا بنی امیه و بنی عباس بوده و امروزه، استکبار پرچمدارآن میباشد. نگرش امام در خصوص رابطه دین و سیاست، با مبانیاندیشوران شیعه و سنی هم خوانی دارد; چنان که ابنحزم الاندلسیدر خصوص همگرایی دین و سیاست ادعای اجماع کرده است. در روایاتنیز به پیوند دین و سیاست اشاره شده است. برای ایجاد جامعه ضابطهمند، اجرای قوانین و اخذ مالیات و...احتیاج به حکومت میباشد; از این رو خردمندان بر تشکیل حکومتاتفاق نظر دارند. بعد از اثبات همگرایی دین و سیاست، این سوالمطرح میشود: در جامعه دینی، حق حاکمیتسیاسی رهبری از آن کیستو مشروعیت آن از سوی چه کسی و یا کسانی به وجود میآید؟ ب- لزوم مشروعیتیکی از مباحث قابل طرح این است: اصولا چرا حاکمیتسیاسی حاکم نیازمند مشروعیت است؟ در پاسخباید گفت: این حق طبیعی انسانهاست که بر سرنوشتخود حاکمباشند، همان طوری که بر اموال خود حاکمیت دارند. و این اصلعقلایی است که احدی بر دیگری ولایت نداشته باشد. از دیدگاه اسلامنیز حق حاکمیت مطلق، مخصوص خداوند است; کسی بر دیگری حقحاکمیت ندارد; مگر به اذن خداند (ان الحکم الا لله)، (له الخلقو الامر)امام علی(ع) خطاب به فرزندش امام حسن(علیه السلام) فرمود:«لا تکنعبد غیرک و قد جعلک الله حرا». اندیشمندان اسلامی نیز براین اصل تصریح کردهاند. امام راحلفرمود: «تردیدی نیست که بر طبق اصل اولی، حکم احدی درباره دیگرینافذ نیست، چه آن حکم «حکم قضائی» باشد و چه غیر آن... آنچهعقل بدان حکم میکند این است که حکم خداوند در حق بندگانش نافذاست چرا که او مالک و خالق آنها بوده و هرگونه تصرف و دخالتیدرکار آنها، تصرف در ملک و سلطنتخود اوست...» از آنجایی کهبشر مدنیبالطبع است، نیازمند جامعه قانونمند میباشد که بایدبر اساس حکومت اداره شود و تشکیل حکومت نیز نوعی حاکمیت وحکمرانی را میطلبد. از سوی دیگر حاکمیت و اقتدار سیاسی باید مبتنی بر وجاهتقانونی و شرعی باشد. در این جا یکی از اساسیترین سوالها مطرحمیشود که: این مشروعیت و وجاهت قانونی ازکجا به وجود آمده ومنشا و ملاک آن چیست؟ صاحبان اندیشه در جواب این پرسش هر کدامتئوریهایی را بیان کردهاند که در این نوشتار تحت عنوان زیربیان میشود: ج- مبانی در خصوص منشا و ملاک مشروعیتدر خصوص منشا و ملاک مشروعیتحکومت، مبانی مختلف وجود دارد کهجهت رعایت اختصار به برخی از آنها اشاره میشود: نظریه عدالت: براساس این دیدگاه اگر حکومتی برای عدالت تلاش کند، مشروع ومنشا آن عدالت میباشد. نظریه قهر و غلبه: طرفداران این نظریه باور دارند که هرکسی به بهرهگیری از زور،حکومت را به دست گرفت، حق حاکمیتبرای او به وجود میآید.شماری از نخبگان اهل سنتبر این باور میباشند. نظریه طبیعی و فطری: عدهای عقیدهمند هستند، که انسان طبیعتا فرمانبر و اطاعتپذیرمیباشد و منشا مشروعیت از طبیعت انسان سرچشمه میگیرد. ارسطواز باورمندان همین مبناست. نظریه قرار داد اجتماعی: عقیدهمندان این نگرش، مشروعیتحکومت را ناشی از قراردادیمیدانند که بین مردم و رهبر به وجود میآید. بر اساس ایندیدگاه، رهبر در برابر مردم وظایفی دارد و مردم نیز در برابررهبر تعهد و وظایفی دارند. ژان ژاک روسو، از طرفداران ایننظریه است. نظریه مشروعیت الهی: براساس این نظریه، خداوند حاکم مطلق بر تمام هستی بوده،منشا و معیار مشروعیتحکومت از خاستگاه او سرچشمه میگیرد. نظریه اراده عمومی: بر اساس این نظریه، منشا و معیار مشروعیتحکومت، خواست مردممیباشد. نقد و بررسی همه این مبانی فرصت دیگری را میطلبد. از سوی دیگربرای تبیین اندیشه امام درخصوص مشروعیت ولایت فقیه، نیاز بهبررسی همه این دیدگاهها نیست. آنچه که در حوزه اندیشه و تفکرسیاسی اسلام، قابل تحلیل است، دو دیدگاه عمده میباشد که باعناوین «مشروعیت الهی» و «مشروعیت مردمی» حکومت، یادمیشود; که این نوشتار همین دو دیدگاه را مورد تحلیل قرارمیدهد: یکم- دیدگاه مشروعیت الهی یکی از مبانی عمده در خصوص مشروعیتحاکمیتسیاسی حاکم اسلامی،مبنای مشروعیت الهی است، که از آن به عنوان: «دیدگاهانتصابی»، نیز تعبیر میشود. نظریهپردازان این منظر براینباور هستند که شارع در زمان غیبت نسبتبه رهبری جامعه سکوتننموده و به بیان ویژگیهای رهبر هم اکتفا نکرده است، بلکههمانند زمان حضور معصوم(علیه السلام)، به گماردن رهبری پرداخته است. بااین تفاوت که در زمان حضور، افراد معینی را به رهبری گماردهاست; اما در زمان غیبت فقیهان واجد شرایط را به طور عام بهسرپرستی مردم منصوب کرده است. براساس این مبنا، اصل مشروعیتحاکمیتحاکم، از سوی معصوم(علیه السلام)با اذن خدا به وجود آمده و مردم در اصل مشروعیت آن، نقشندارند. اکثریت قریب به اتفاق صاحبان اندیشه شیعی برهمینباورهستند; که به بیان دیدگاه برخی از آنان اشاره میشود: مرحومشیخ مفید (م: 413) فرمود: «اجرای حدود و احکام انتظامی اسلام، وظیفه «سلطان اسلام» استکه از جانب خداوند منصوب گردیدهاند، میباشد. و امامان نیز اینامر را به فقهای شیعه تفویض کردهاند، تا در صورت امکان،مسئولیت اجرایی آن را بر عهده گیرند...» مرحوم محقق کرکی (م:940) مینویسد: «فقهای شیعه اتفاق دارند که فقیه عادل امامیدارای شرایط فتوا، که از آن به مجتهد در احکام شرعی تعبیرمیشود، نائب از امامان معصوم(علیهم السلام) است در همه اموریکه نیابت در آن دخالت دارد...» مرحوم صاحب جواهر (م: 1264)مینویسد: «بل لولا عموم الولایه لبقی کثیر من الامور المتعلقهبشیعتهم معطله فمن الغریب وسوسه بعض الناس فیذلک بل کانه ماذاق من طعم الفقه شیا و لا فهم من لحن قولهم و رموزهم امرا و لاتامل المراد من قولهم: نی جعلته علیکم حاکما، قاضیا، حجه وخلیفه و نحو ذلک مما یظهر اراده نظم زمان الغیبه لشیعتهمفیکثیر من الامور الراجعه الیهم.» فقیهانی مانند مرحوم نراقی(م: 1245)، محقق حلی (م: 676)، میرفتاح حسینی مراغهای (م:1250) و محقق اردبیلی(م: 993)... از باورمندان مشروعیت الهیولایت فقیه هستند. امام راحل نیز بر همین باور است. چنان کهامام بعد از بررسی دلیل نقلی و عقلی ولایت فقیه، اظهار میدارد:«تتحصل مما مر ثبوت الولایه للفقها من قبل المعصومین: فیجمیعما ثبت لهم الولایه فیه من جهه کونهم سلطانا علی الامه...» ازآن چه گذشتبه این نتیجه میرسیم: از سوی معصومان(علیهم السلام) برای فقیهان ولایت ثابت است، ازآن جهت که آنان سلطان بر امتبودهاند. مشروعیت ولایت فقیه از منظر امام راحل را میتوان به عنواننظریه سوم با عنوان: «مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی» نیز،طرح کرد; ولی از آنجا که مقبولیت مردمی در اصل مشروعیت، دخالتندارد، از اینرو مبنای امام همان نگرش مشروعیت الهی است. براین اساس، از دیدگاه امام با عنوان مشروعیت الهی یاد میشود. مشروعیت ولایت فقیه از دیدگاه امام بر دو ویژگی طرح شده است کهاین دو ویژگی نشان دهنده تفاوت مبنای امام با مبانی برخی ازصاحبان فکر دیگر میباشد. این دو ویژگی عبارتند از: 1- مشروعیت الهی 2- مقبولیت مردمی. امام مانند صاحب جواهر، مرحوم نراقی و... از باورمندان مبنایمشروعیت الهیاست. از سوی دیگر امام مقبولیت مردمی ولایت فقیهرا طرح کرده است، که این عنصر در اندیشه برخی از فقها نادیدهگرفته شده است. از اینرو مبانی آنان در چگونگی تعیین ولی فقیهاز میان فقهای واجد شرایط، دچار مشکل شده و در تزاحم ولایتفقها، راه حل مناسب ارائه ندادهاند. امام خمینی(رحمت الله علیه) به عنوان فقیه ژرفاندیش، به جایگاه مردم درشکلگیری حکومت و گزینش رهبری آن، توجه خاص نموده است تا آنجاکه فرمود: «در اینجا (ایران) آرای ملتحکومت میکند. اینجاملت است که حکومت را در دست دارد و این ارگانها را ملت تعیینکرده و تخلف از حکم ملتبرای هیچ یک از ما جایز نیست.» هموفرمود: «از حقوق اولیه هر ملت است که باید سرنوشت و تعیینشکل نوع حکومتخود را در دست داشته باشد.» امام خمینی(رحمت الله علیه)بارها به مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی ولایت فقیه اشاره نمودهاست. چنان که در حکم نخستوزیری آقای مهندس بازرگان نوشت: «مادولت تعیین کردیم، به حسب آن که، هم به حسب قانون، ما حقداریم و به حسب آراء ملت که ما را قبول کرده است، آقای مهندسبازرگان را مامور کردیم که دولت تشکیل بدهد; دولت موقت.»«من ایشان (مهندس بازرگان) را حاکم قرار دادم یک نفر آدمیهستم که به واسطه ولایتی که از طرف شرع مقدس دارم ایشان راقرار دادم...» همچنین امام در زمانی که برای تشکیل شورایانقلاب صادر نمود، فرمود: «به موجب حق شرعی و بر اساس راءیاعتماد اکثریت قاطع مردم ایران، که نسبتبه این جانب، ابرازشده است، در جهت تحقق اهداف اسلامی، شورایی به نام شورای انقلاباسلامی مرکب از افراد با صلاحیت مسلمان و متعهد و مورد وثوقموقتا تعیین شده و شروع به کار خواهد کرد...» در قانون اساسیجمهوری اسلامی ایران به مقبولات مردمی ولایت فقیه، اشاره شدهاست. از عبارات امام به خوبی استفاده میشود که امام در کنار ولایتشرعی فقیه، مقبولیت مردمی را در نظر دارد. بیتردید اگر راءیمردم در تعیین رهبری نقش نداشت، امام مقبولیت مردمی را مطرحنمیکرد. طرح مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی ولایت فقیه از سویامام، برخی از شبهات و پرسشها را نیز به وجود آورده است که بهچند مورد آن اشاره میشود: 1- آیا بین مشروعیت الهی ولایت فقیه و مقبولیت مردمی آن، نوعیتنافی نیست؟ زیرا مشروعیت الهی حاکی از عدم نقش مردم در گزینش رهبری است،و حال آن که مقبولیت مردمی نشان دهنده، نقش مردم در گزینشرهبری است؟ 2- معنای مقبولیت مردمی چیست؟ 3- اصولا از دیدگاه امام، مردم چه نقشی در گزینش رهبری دارند؟برای جواب پرسشهای فوق در زمینه مشروعیت الهی و مقبولیتمردمی، لازم استبحث را با بیان مطالب زیر ادامه دهیم: از منظر امام به یک اعتبار، مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی دومرحله دارد: مرحله ثبوت: در این مرحله شارع اصل مشروعیت را برای فقیه به عنوان حکموضعی جعل میکند، چنان که امام راحل بر حکم وضعی بودن ولایتتصریح کرده است: «والولایه من الامور الوضعیه الاعتباریهالعقلائیه» آیت الله معرفت نیز باور دارد که ولایت از احکاموضعیه است. ولایتحقی است که از سوی شرع به فقهای واجد شرایط اعطا شدهاست. البته انشاء ولایتبرای فقیه در حد انشاء باقیاست، تا عواملفعلیت و تنجز آن به وجود آید. جعل ولایتبرای فقیه کاشف از ایناست که حق حاکمیتسیاسی از آن فقهاست و دیگران حق حاکمیتندارند. گرچه مردم دیگران را گزینش کنند. امام عقیده دارد که ولایت، حقامامان معصوم(علیهم السلام) بود که متاسفانه از آنان غصبکردند.چنان که علی(علیه السلام) به آن تصریح کرده است. امام دردمندانه چنین میسراید: تا به کی این ناکسان باشند بر ما حکمران *** تا کی این دزدان کنند این بیکسان را پاسبانی منبع:www.hawzah.net/س
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 391]
صفحات پیشنهادی
مبانی ولایت فقیه از منظر امام راحل
مبانی ولایت فقیه از منظر امام راحل نويسنده: علیرضا انصاری اندیشه سبز و سرزنده امام خمینی(رحمت الله علیه) در تاریخ، ماندگار وجاویدان است. گفتار و رفتار آن عزیز ...
مبانی ولایت فقیه از منظر امام راحل نويسنده: علیرضا انصاری اندیشه سبز و سرزنده امام خمینی(رحمت الله علیه) در تاریخ، ماندگار وجاویدان است. گفتار و رفتار آن عزیز ...
مبانی فکری امام(ره) در باب ولایت فقیه
مبانی فکری امام(ره) در باب ولایت فقیه-مبانی فکری امام(ره) در باب ولایت فقیه ... و ناآگاهی افراد جامعه می نویسد:استعمارگران به نظر ما آوردند که اسلام، حکومتی ندارد!
مبانی فکری امام(ره) در باب ولایت فقیه-مبانی فکری امام(ره) در باب ولایت فقیه ... و ناآگاهی افراد جامعه می نویسد:استعمارگران به نظر ما آوردند که اسلام، حکومتی ندارد!
مبانی مشروعیت ولایت فقیه(1)
در فقه از این دیدگاه بحث می گردد كه «ولایت فقیه» یك حكم وضعی شرعی است و ... امام راحل (قدس السره) می فرماید: «فما هو دلیل الإمامه، بعینه دلیل علی لزوم الحكومه بعد ...
در فقه از این دیدگاه بحث می گردد كه «ولایت فقیه» یك حكم وضعی شرعی است و ... امام راحل (قدس السره) می فرماید: «فما هو دلیل الإمامه، بعینه دلیل علی لزوم الحكومه بعد ...
مشروعیت ولایت فقیه در دیدگاههای مختلف
مبانی ولایت فقیه از منظر امام راحل تفسیر دیدگاه امام خمینی(رحمت الله علیه) در خصوص مشروعیت ولایت فقیه ... و ملاک مشروعیتحکومت، مبانی مختلف وجود دارد کهجهت ...
مبانی ولایت فقیه از منظر امام راحل تفسیر دیدگاه امام خمینی(رحمت الله علیه) در خصوص مشروعیت ولایت فقیه ... و ملاک مشروعیتحکومت، مبانی مختلف وجود دارد کهجهت ...
ولایت فقیه، ملاك مشروعیت حكومت
ولایت فقیه، ملاك مشروعیت حكومت-ولایت فقیه، ملاك مشروعیت حكومتگفتارى از حضرت آیة الله العظمى فاضلمقدمهدر یكصدمین سال ... مبانی ولایت فقیه از منظر امام راحل ...
ولایت فقیه، ملاك مشروعیت حكومت-ولایت فقیه، ملاك مشروعیت حكومتگفتارى از حضرت آیة الله العظمى فاضلمقدمهدر یكصدمین سال ... مبانی ولایت فقیه از منظر امام راحل ...
مشروعیت ولی فقیه، از سوی امام معصوم است
مبانی ولایت فقیه از منظر امام راحل جای تردیدنیست که امام از طرفداران مبنای مشروعیت الهی ولایت فقیه است،چنان که منش و .... از سوی معصوم(علیه السلام)با اذن خدا به وجود ...
مبانی ولایت فقیه از منظر امام راحل جای تردیدنیست که امام از طرفداران مبنای مشروعیت الهی ولایت فقیه است،چنان که منش و .... از سوی معصوم(علیه السلام)با اذن خدا به وجود ...
چگونه امام خمینی بخوانیم
مبانی اندیشه امام2قسمت اول از این بخش را اینجا ببینیدج: اندیشه اجتماعی امام خمینی(ره): ... از منظر امام پیروزی نهایی از آنِ حق و زوال و نابودی باطل را سزا است. ... اعتقاد به حکومت اسلامی در عصر غیبت و ارایه نظریه ولایت فقیه: امام خمینی، هم از جنبه نظری و هم ...
مبانی اندیشه امام2قسمت اول از این بخش را اینجا ببینیدج: اندیشه اجتماعی امام خمینی(ره): ... از منظر امام پیروزی نهایی از آنِ حق و زوال و نابودی باطل را سزا است. ... اعتقاد به حکومت اسلامی در عصر غیبت و ارایه نظریه ولایت فقیه: امام خمینی، هم از جنبه نظری و هم ...
پاسخ به سه شبهه مهم پیرامون ولایت فقیه (1)
پاسخ به سه شبهه مهم پیرامون ولایت فقیه (1)-پاسخ به سه شبهه مهم پیرامون ولایت فقیه (1) ... باشد با مراجعه به منابع مربوطه به آساني پاسخ سؤال مورد نظر خود را خواهد يافت. ... و مباني مذهب شيعه ي جعفري عليه السلام و با اصول فقه شيعه و بقول امام راحل با ...
پاسخ به سه شبهه مهم پیرامون ولایت فقیه (1)-پاسخ به سه شبهه مهم پیرامون ولایت فقیه (1) ... باشد با مراجعه به منابع مربوطه به آساني پاسخ سؤال مورد نظر خود را خواهد يافت. ... و مباني مذهب شيعه ي جعفري عليه السلام و با اصول فقه شيعه و بقول امام راحل با ...
وسیع تر شدن دایره التزام به ولایت فقیه
وسیع تر شدن دایره التزام به ولایت فقیه-سیاست > احزاب و تشکل ها - ابوالحسن نواب ... دیدگاه امام در این مسئله عبارت بود از اینکه تبعیت در احکام شرعی از مرجع دیگر ... که مقابل مبانی حکومت دینی به مخالفت برخواسته، در دایره ملتزمین به ولایت فقیه ...
وسیع تر شدن دایره التزام به ولایت فقیه-سیاست > احزاب و تشکل ها - ابوالحسن نواب ... دیدگاه امام در این مسئله عبارت بود از اینکه تبعیت در احکام شرعی از مرجع دیگر ... که مقابل مبانی حکومت دینی به مخالفت برخواسته، در دایره ملتزمین به ولایت فقیه ...
مبانی مشروعیت در نظریه ولایت فقیه
مبانی مشروعیت در نظریه ولایت فقیه-مبانی مشروعیت در نظریه ولایت فقیه نويسنده: شریف ... بنابر این دیدگاه، مشروعیت فقها، الهی و با واسطه ائمه (ع) است. ... نظریه، «مقبوله عمر بن حنظله» است که امام خمینی نیز ضمن سایر روایات ائمه به آن اشاره میکند.
مبانی مشروعیت در نظریه ولایت فقیه-مبانی مشروعیت در نظریه ولایت فقیه نويسنده: شریف ... بنابر این دیدگاه، مشروعیت فقها، الهی و با واسطه ائمه (ع) است. ... نظریه، «مقبوله عمر بن حنظله» است که امام خمینی نیز ضمن سایر روایات ائمه به آن اشاره میکند.
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها