تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):حق را بگو اگر چه نابودى تو در آن باشد، زيرا كه نجات تو در آن است... تقواى ال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798120217




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آيت‌الله ملکوتي درگذشت + عکس و زندگينامه


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی:
آيت‌الله ملکوتي درگذشت + عکس و زندگينامه آيت‌الله ملکوتي يار ديرين امام و رهبري صبح امروز در تهران جان به جان‌آفرين تسليم کرد

 آيت‌الله ملکوتي مدتي بود که به علت بيماري ريوي در بيمارستان مسيح دانشوري تهران بستري شده بود، امروز جان به جان‌آفرين تسليم کرد.آيت‌الله مسلم ملکوتي در هفتم شهريور سال 1302 هجري شمسي مطابق با 17 محرم 1342 هجري قمري در خانواده‌اي مذهبي به دنيا آمد. پدرش مشهدي يوسف، کشاورزي متدين بود و با علماي منطقه ارتباط مستمر داشت؛ وي که به آموزش علم و خواندن و نوشتن علاقه‌مند بود به مکتب‌خانه مي‌رفت و فرزندش مسلم را نيز با خود به آن‌جا مي‌برد.
آيت‌الله ملکوتي درگذشت
تحصيلات‏از پنج سالگي نزد پدرش به آموختن روخواني و حفظ قرآن پرداخت، در شش سالگي حافظ سوره‌هاي قرآن (از اوّل تا سوره قاف) بود، سپس نزد يکي از علماي منطقه به تکميل آموخته‌هاي خود پرداخت و در مدتي اندک خواندن، نوشتن و قرآن مجيد را فرا گرفت. سپس براي ادامه تحصيل به شهر سراب در چهار کيلومتري زادگاهش رفته و در آن شهر کتاب‌هاي متداول ادبي از قبيل مقدمات، سيوطي، شرح جامي، مغني، مطول و مقداري از منطق و اصول فقه مانند کتاب‌هاي حاشيه و معالم را نزد علماي آن زمان همچون ميرزا رضاقلي، ميرزا يعقوب، ميرزا غلامعلي اصغري و ميرزا حسين محدثي فرا گرفت.در هفده سالگي براي ادامه تحصيل به تبريز مهاجرت کرد و در مدرسه طالبيه مشغول تحصيل شد. در تبريز به مدت چهار سال از علماي آن عصر، کتاب‌هاي شرح لمعه، رسائل، مکاسب و کفايه را فرا گرفت. اساتيد او در اين زمان سيدمهدي انگجي، ميرزا فتاح شهيدي (نماينده آيت‌الله سيد ابوالحسن اصفهاني)، حاج ميرزا محمود دوزدوزاني و سيدمحمد بادکوبه‌اي و جمعي ديگر بودند؛ در طول اقامت و تحصيل مستمر در حوزه علميه تبريز، کتاب‌هايي را که پيش‌تر خوانده بود به طلاب تدريس مي‌کرد.مهاجرت به قمدر سال 1321 پس از به پايان رساندن دوره سطح در حوزه علميه تبريز، براي ادامه تحصيل و بهره‌گيري از علماء حوزه علميه قم، به شهر قم مهاجرت کرد. در آن زمان به دليل تلاش‌هاي شيخ عبدالکريم حائري بنيان‌گذار حوزه علميه قم علمايي در اين حوزه تربيت شده و حضور داشتند.استقرار در‌حوزه علميه قم، نهايت آرزوي او بود، وي از حوزه درسي فقه و اصول شيخ عبدالنبي نمازي، فيض، سيدمحمد حجت‌کوه کمري بهره برده در زمره طلاب ممتاز درس آنان محسوب مي‌شد.او همچنين از شاگردان برجسته آيت‌الله خميني و مورد علاقه و توجه وي بود، در حوزه? درس علوم عقلي وي حضوري مداوم داشت و تا آخرين سال‌هايي که  امام خميني فلسفه تدريس مي‌کرد جزو شرکت‌کنندگان در درس‌هاي او بود. زماني که امام خميني تدريس خارج را شروع کرد، آيت‌الله ملکوتي مشتاقانه از درس امام استفاده کرد و ديگران را نيز به اين کار ترغيب مي‌نمود.در زمان اقامت وي در قم، آيت‌الله بروجردي که تا آن زمان بعد از مراجعت از نجف اشرف در شهر بروجرد اقامت مي‌کرد در پاسخ به دعوت جمعي از بزرگان قم از جمله امام خميني به قم آمد و آيت‌الله ملکوتي تا زمان مهاجرت به نجف در دروس او شرکت مي‌کرد.آيت‌الله ملکوتي در کلاس علم فلسفه از آيت‌الله ميرزا مهدي مازندراني، آيت‌الله شيخ ابوالقاسم اصفهاني، آيت‌الله ميرزا مهدي آشتياني و آيت‌الله علامه طباطبائي و آيت‌الله خميني درس مي‌کرد و قسمت الهيات شرح منظومه را به طور خصوصي نزد علامه طباطبائي خواند.آيت‌الله ملکوتي در يک دوره يک ساله به همراه دوستانش، همچون احمدي ميانجي، موسوي اردبيلي، و حقي سرابي به مشهد مقدس رفت و در مدرسه خيرات‌خان سکونت گزيد. در اين حوزه در درس فقه و معارف ديني استاداني چون سيديونس اردبيلي و ميرزا مهدي غروي اصفهاني شرکت جست و نزد آيت‌الله شيخ محمدرضا کرباسي، رياضيات و هيئت را آموخت. بخشي از شرح اشارات را نيز نزد آيت‌الله شيخ سيف‌الله ايسي ميانجي فراگرفت و آنگاه دوباره به قم بازگشت.آيت‌الله ملکوتي در کنار تحصيلات مداوم خود هميشه به عنوان مدرس و محقق مشغول تربيت طلبه‌ها در علوم مختلف بود و قبل از رفتن به نجف در حوزة علمية قم از اساتيد فلسفه، کلام، فقه واصول به شمار مي‌آمد. مجالس درس وي از مجالس پرجمعيت و حوزه تدريسش از حوزه‌هاي گرم و پربار حوزه علميه قم بود.سفر به نجفآيت‌الله ملکوتي، پس از سيزده سال اقامت و تحصيل مداوم و استفاده عميق از استادان بزرگ فقه، اصول و فلسفه در قم و مشهد، در سال 1334 ه.ش براي تکميل اندوخته‌هاي علمي و کسب معارف بيشتر، از استادان حوزه علميه نجف اشرف، عازم اين شهر شد و پس از ورود در درس‌هاي خارج فقه و اصول آيت‌الله سيدمحسن حکيم، آيت‌الله سيد عبدالهادي شيرازي، آيت‌الله سيد محمود شاهرودي، آيت‌الله سيد ابوالقاسم خويي و آيت‌الله شيخ حسين حلّي حاضر شد و به مدت دوازده سال از اين استادان بهره برد و در اين مدت يک دوره کامل درس اصول آيت‌الله خويي را به رشته تحرير درآورد و از شاگردان بارز وي بود. او با بيش از سه دهه تلاش و فداکاري در وادي تحصيل و تحقيق در علوم مختلف حوزوي و علوم غريبه، سرانجام به قله اجتهاد رسيد و از استادان بزرگي همچون آيت‌الله حجت، آيت‌الله سيد عبدالهادي شيرازي، آيت‌الله حکيم و آيت‌الله خويي، اجازه اجتهاد دريافت کرد و با شخصيت‌هايي مانند: آقابزرگ تهراني، و علامه اميني ارتباط علمي و دوستي پيدا کرد و از محضر اين دو بزرگوار نيز موفق به کسب اجازه روايت شد.تدريسآيت‌الله ملکوتي از همان دوران ابتدايي تحصيل در سراب و تبريز، به تدريس اهتمام داشت. او در کنار تحصيل، آموخته‌هاي خود را به طلاّب و روحانيون ديگر تعليم مي‌داد و در طول تدريس در حوزه‌هاي علميه سراب، تبريز، قم، مشهد و نجف، طلاّب و روحانيون بسياري را تعليم و تربيت نمود و هم اکنون اغلب شخصيت‌هاي برجسته حوزوي و بيشتر روحانيوني که در مسئوليت‌هاي سياسي و اجرايي فعاليت مي‌کنند، از شاگردان او به شمار مي‌آيند.آيت‌الله ملکوتي در اوايل دهه سي، در حوزه علميه قم، از استادان برجسته سطوح عالي به شمار مي‌آمد و از اين جهت، مورد توجه مراجع و طلاّب و روحانيون اين حوزه بود. او علاوه بر کتاب‌هاي رسائل، مکاسب و کفايه، کتاب شفاي بوعلي را در قم براي طلاب تدريس مي‌کرد به طوري که آوازه علمي‌اش به حوزه نجف رسيده بود. از اين رو، چون وارد اين حوزه کهن شيعي شد با اينکه قصد داشت تنها به استفاده علمي از محضر بزرگان اين حوزه بسنده کند و تدريس را موقتاً کنار بگذارد، با استقبال و درخواست طلاب و روحانيون نجف مواجه شد و او را به تدريس و تعليم علمي واداشتند از اين رو، وي در حوزه نجف، در مقبره ميرزاي شيرازي به تدريس رسائل، مکاسب، کفايه، شرح اشارات، شرح منظومه، اسفار، رياضيات و علم هيئت همّت گماشت.آيت‌الله ملکوتي علاوه بر فقه و اصول، در فلسفه نيز صاحب نظر مي‌باشد و بر کتاب‌هاي اسفار، منظومه سبزواري و شفاي بوعلي حاشيه نگاشته‌است. نام «ميرزا مسلم سرابي»، حوزه نجف را تحت شعاع قرار داده بود. تدريس فلسفه و در حوزه نجف شهره آفاق شد و اين در حالي بود که در اثر مخالفت برخي محافل، تدريس فلسفه در اين حوزه ممنوع بود و کرسي درس فلسفه شخصيت‌هاي بزرگي همچون، شيخ صدراي بادکوبه‌اي و ميرزا باقر زنجاني منتهي به تعطيلي و انزوا شده بود؛جسارت علمي، اهتمام ذاتي و اعتقاد قلبي آيت‌الله ملکوتي به راه و مباني خويش از يک سو و حمايت و عنايت برخي مراجع تقليد از شخصيت علمي او از سوي ديگر، آيت‌الله ملکوتي را در ادامه مسير مقاوم و استوار ساخت و موفق شد تا آخرين روز اقامت خود در آن حوزه، علاوه بر فقه، اصول و... همچنان به تدريس فلسفه ادامه دهد، به گونه‌اي که درس فلسفه او در نجف منحصر به فرد شده بود.مراجعت به شهر قم و تدريسآيت‌الله ملکوتي در سال 1347 ه.ش براي ديدار با بستگان و دوستان، با هدف بازگشت به نجف به ايران آمد. کمي پس از ورود به ايران روابط دولت‌هاي ايران و عراق تيره شد و دولت عراق، اقدام به اخراج ايرانيان کرده و ديگر امکان بازگشت او به نجف نبود در حاليکه کتابخانه و نوشته‌هاي علمي‌اش در نجف مانده بود، براي همين تصميم گرفت در شهر قم اقامت کند، سرانجام پس از يک سال با پي گيرهاي بسيار شاگردان پاکستاني‌اش توانست کتابخانه را به قم انتقال دهد که در اين نقل و انتقال، بعضي از کتاب‌هاي خطي و نفيس و يادداشت‌ها و تقريرات او خسارت اساسي ديد، آيت‌الله ملکوتي پس از استقرار در حوزه علميه قم، بنا به درخواست استادان و عالمان بزرگ اين حوزه، به تدريس خارج فقه و اصول اقدام کرد. درس خارج فقه و اصول او تا انقلاب ايران (1357) به مدت يک دهه، همچنان به طور مستمر و پرنشاط ادامه پيدا کرد.او از استادان برجسته درس خارج در اين حوزه مطرح و مورد توجه و احترام همگان گشت. آيت‌الله ملکوتي علاوه بر فقه، اصول، در فلسفه، حديث، رجال، درايه که از علوم رايج در حوزه‌هاي علميه به شمار مي‌آيد و نيز در رشته‌هايي همچون رياضيات، هيئت، تاريخ اسلام و تاريخ گذشته و معاصر ايران نيز کار کرده در هر کدام از اين رشته‌ها صاحب نظر است.شيوه تدريس و تحقيقروش علمي و شيوه تحقيقي آيت‌الله ملکوتي در تحقيق و تدريس، در مرحله نخست، بررسي آرا و نظرات استادان خود و نيز نقد و بررسي مباني و اقوال استادانِ استادانش مانند ميرزاي ناييني، شيخ محمدحسين کمپاني، آقا ضياء عراقي و آخوند خراساني است.فعاليت‌هاي اجتماعي و سياسيبا اينکه آيت‌الله ملکوتي از دهه سي به نجف اشرف هجرت کرد و در سال‌هاي آغازين و سرنوشت ساز انقلاب ايران (1357) در حوزه علميه قم حضور نداشت، چون از شاگردان خاص آيت‌الله خميني به شمار مي‌آمد، ناگزير مسائل انقلاب را در نجف دنبال مي‌کرد. هنگامي که امام خميني در سال 1344 ه.ش به نجف تبعيد شد، وي جزو اوّلين کساني بود که در منطقه خان يونس، مکاني در ميان کربلا و نجف، به استقبال آيت‌الله خميني رفت و وقتي اکثر علماي مقيم نجف جهت ديدار او به صف ايستاده بودند، چون آيت‌الله خميني با وي مواجه شد، خيلي با محبت و چهره‌اي گشاده از شاگردش احوال‌پرسي کرد و بعد براي بازديد، به منزلش آمد. از آن پس، دوباره ارتباط استادي و شاگردي همچنان در ميان آن دو استمرار يافت تا اينکه آيت‌الله ملکوتي در سال 1347 ه.ش به ايران آمد.آيت‌الله ملکوتي در فعاليت‌هاي تبليغي و اجتماعي خود، از مباني فکري و انقلابي آيت‌الله خميني الهام مي‌گرفت و وقتي براي تبليغ به شهر سراب و روستاهاي اطراف آن مي‌رفت، در آبان ماه سال 1356 ه.ش که حرکت انقلاب با قتل مصطفي خميني، روند تکاملي خود را آغاز کرد، آيت‌الله ملکوتي به عنوان عضو برجسته جامعه مدرسين حوزه علميه قم در عرصه‌هاي مختلف و سرنوشت ساز انقلاب حضوري پررنگ داشت و در اکثر اعلاميه‌هايي که جامعه مدرسين صادر مي‌کرد آيت‌الله ملکوتي اولين يا دومين امضا کننده بود. در بيانيه معروف و موصوف به خلع شاه از سلطنت امضاي آيت‌الله ملکوتي اوّلين امضاي در اين بيانيه‌است. موضوعات بعضي از اين بيانيه‌ها که در دوران محمدرضا پهلوي از سوي جامعه مدرسين صادر شد و امضاي آيت‌الله ملکوتي هم در آنها به چشم مي‌خورد، عبارت‌اند از:1. قيام 29 بهمن مردم تبريز2. فجايع شهر يزد3. درباره اوضاع سياسي ايران.4. اعتراض به حمله مزدوران شاه به منازل مراجع.5. درباره حادثه 19 ارديبهشت قم.6. به مناسبت تحريم جشن نيمه شعبان به عنوان اعتراض.7. محکوميت جنايت ميدان ژاله(17 شهريور) تهران8. اعتراض به تشکيل دولت نظامي ازهاري9. پيام به کارکنان شرکت نفت10. پشتيباني از اعتصاب کارکنان شرکت نفت.11. درباره راهپيمايي تاسوعا و عاشورا.12. خلع شاه از سلطنت13. به مناسبت سالگرد قيام خونين قم14. حمايت از استادان دانشگاه‌ها15. تلگرام به رئيس جمهور فرانسه، براي ورود امام به پاريس16. اعتراض به جنايات عمال شاه17. اعتراض به روي کار آمدن شاهپور بختيارپس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران (1357)، آيت‌الله ملکوتي با حکم کتبي آيت‌الله خميني براي حل اختلافات شهرستان زنجان مأموريت يافت و اختلافات عميق و حساس را که بين عالمان و برخي گروه‌هاي ديگر آن جا وجود داشت، حل کرد. يک بار نيز به همين منظور به استان آذربايجان شرقي و تبريز اعزام شد و اين مأموريت را انجام داد.امامت جمعه در تبريزهنگامي که آيت‌الله خميني او را به عنوان نماينده ولي فقيه در آذربايجان و امام جمعه شهر تبريز برگزيد، او تمام سوابق تدريس در حوزه، شاگردان و ساير تعلقات ظاهري ديگر را کنار گذاشته، در خدمت آيت‌الله امام روح‌الله خميني، قرار گرفت. قبلا دو روحاني در اين سِمت در تبريز به شهيد شده بودند و اوضاع آذربايجان و تبريز، به خاطر فعاليت‌هاي وابستگان به حزب جمهوري خلق مسلمان، آشفته بود و کنترل آن بس دشوار و حتي غيرممکن به نظر مي‌آمد و قبول اين مسئوليت، به نوعي استقبال از مرگ بود.خط مشي‌هاهم‌زمان با ورود آيت‌الله ملکوتي به تبريز، حزب جمهوري خلق مسلمان منحل و وابستگان آن از صحنه سياسي خارج شده و به کشورهاي همسايه گريخته بودند و اين مشکل در ظاهر برطرف شده بود، ولي پيامدهاي آن در سطح آذربايجان و به ويژه در تبريز، همچنان باقي بود. عده زيادي از روحانيون که معمولاً مقلد و طرفدار آيت‌الله شريعتمداري بودند، به عضويت حزب جمهوري خلق مسلمان درآمده و از سوي حکومت به انزوا کشيده شده بودند و بعضي از آنها به اتهاماتي دستگير و محاکمه شده، در زندان به سر مي‌بردند. علاوه بر اين، در همين ايام، موضع گيري‌هايي که از سوي برخي بر ضد آيت‌الله خويي انجام گرفته بود، تعداد ديگري از روحانيون را نسبت به انقلاب دلسرد کرد و آنان را به انزوا کشانده بود. بدين ترتيب، اکثر مساجد در تبريز و حومه به علت نبودن امام جماعت، به تعطيلي گراييده و اين موضوع، در ميان توده مردم نيز تأثير بدي گذاشته بود.خدمات عمرانيآيت‌الله ملکوتي در مدت حضور و رفت و آمدهاي تبليغي ـ مذهبي در شهرهاي سراب و تبريز، با جذب افراد خيرخواه و نيکوکار، اقدام به تأسيس و تجديد بناي مراکز علمي، فرهنگي و مذهبي، مانند مسجد، مدرسه علميه، صندوق قرض الحسنه، کتابخانه و مصلا کرده ‌است.آثار و تأليفات1- المحاکمات اين کتاب نقد و بررسي آرا و نظرات ميرزاي ناييني، آقاضياء عراقي و کمپاني در اصول و مقايسه آنها با يکديگر که در سال 1371 ق. در نجف به چاپ رسيده‌است.2- الربافي التشريع الاسلامي اين کتاب، 3 جلد است که جلد اوّل، شامل سير تاريخي ربا، نظرات اديان و مکتب‌هاي اقتصادي درباره ربا و طرح و رد اشکالات وارده بر حرمت رباست که در سال 1392 ه.ق به چاپ رسيده‌است. جلد دوم و سوم آن درباره رباي قرضي و رباي معامله‌اي است که هنوز چاپ نشده‌است.3- ماالفرق بين الدّين و العلم و الفلسفه اين کتاب، داراي بحث‌هاي علمي ـ تحقيقي در ردّ مکتب مارکسيسم و فلسفه کمونيستي است که در روزهاي گسترش آن در عراق، آيت‌الله ملکوتي آن را به نگارش درآورده و براي آگاهي طلاّب و دانشجويان عراقي در نجف، آن را تدريس کرده‌است اين کتاب نيز هنوز چاپ نشده‌است.4- الامن العام في الاسلام آيت‌الله ملکوتي در اين کتاب به بحث مبسوط و مفصلي درباره ضرورت امر به معروف و نهي از منکر و شرايط آن از ديدگاه قرآن، سنت و عقل پرداخته است. اين اثر در سال 1403 ه.ق در تبرير به چاپ رسيده‌است.5- المنافقون في القرآن والسنة والتاريخ(خطي)6-تفسير سوره فاتحه(خطي)7- مقتل الامام الحسين(عليه السلام)(خطي)8- شرح مبسوط بر کفايه الاصول(خطي)9- تقريرات درس مرحوم آيت‌الله حجت(خطي)10- حاشيه بر عروة الوثقي11- حاشيه بر اسفار ملاّصدراي شيرازي(خطي)12- حاشيه بر شفاي بوعلي(خطي)13- مناسک حج14-توضيح المسائل15- مسجد، مسجد شد16ـ يک دوره اصول17ـ وقف‌نامه18ـ کتاب الطهارت19ـ کتاب الصلاهيکي از آثار اين فقيه، کتاب «مسجد، مسجد شد» است. انگيزه نگارش او از اين اثر، احيا و تجديد بناي مصلاي بزرگ تبريز بود. اين کتاب، در سال 1364 ه.ش در دو جلد در تبريز به چاپ رسيد. يک بخش آن از تحقيق تاريخ موقوفات در آذربايجان حکايت دارد و بخش‌هاي ديگر آن، درباره رويدادهاي مهم تاريخي در آذربايجان و ايران است.کتابخانه شخصيبيش از پنجاه هزار جلد کتاب، با موضوعات گوناگون به زبان‌هاي فارسي، عربي، ترکي، انگليسي، فرانسوي، آلماني، لاتين و ... در کتابخانه آيت‌الله ملکوتي وجود دارد از اين تعداد يک هزار جلد آن نسخه‌هاي خطي است که در ميان آنها نسخه‌هاي نفيس و گرانبها نيز ديده مي‌شود.مرجعيتملکوتي در پي درخواست آيات عظام محمدفاضل لنکراني و علي مشکيني از آيت‌الله خامنه‌اي پس از کسب نظر موافق وي در خرداد ماه سال 1374 به شهر قم برگشت.پس از ورود به قم ملکوتي، تدريس خارج فقه و اصول را آغاز کرد و يکي از مراجع تقليد و شخصيت‌هاي برجسته شيعه محسوب مي‌شد.
خبر انلاین

پنجشنبه 4 اردیبهشت 1393 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن