محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798072010
نوروز با طعم اسلام
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نوروز با طعم اسلام
رسوم و آیین های ملت ها فرآیند الزام ها و نیازهای در هم تنیده مادی و معنوی، در پیوند جغرافیایی و ساختارهای اقتصادی متفاوتند که برحسب ضرورت به طور دایم تغییر کرده و به نیازهایی که در بطن اندیشه انسانی آرمیده اند، پاسخ می دهند. در چنین شرایطی، اندیشه اثرگذاری و از سویی تعامل با رسوم متفاوت از سوی ادیانی چون اسلام را می توان نشان حقانیت وجودی آنها دانست . نحوه تعامل ایرانیان با دین اسلام نیز از همین منظر قابل درک است؛ درک ظهور اسلام و برخورد مسالمت آمیز آن با آیین ها و سنت های ملی ایرانیان و آمیختن آن با آموزه های مکتب حیات بخش اسلام از همین منظر دوام و رونق بیش از پیش آن را باعث گردیده است. اسلام با فرهنگ ایرانی برخوردی مثبت و سازنده داشته است؛ بدین معنا که اصول عقلانی و عقلایی فرهنگ های پیشین را پذیرفته و تأیید کرده است و تنها برخی از اصول و مؤلفه ها و عناصر غیرعقلایی و خرافی را طرد نموده و در برخی نیز به اصلاح و بازسازی مفهومی آن دست یازیده است. این شیوه برخورد اسلام، مصداق عینی همان رفتار و تعاملی است که پیشتر در مواجهه با عناصر فرهنگی عرب و تازیان بیابان های حجاز و نجد در پیش گرفته بود. همزمان با ظهور اسلام، بسیاری از سنت های غلط جاهلی همچون آتش پرستی و منع دفن مردگان رنگ باخت، ولی نوروز به عنوان جشنی ملی باقی ماند و پیشوایان دینی آن را حیاتی دوباره بخشیدند و با دعا و نیایش آراستند. پس از ورود اسلام به ایران، نه تنها نوروز به عنوان آیین بزرگ و باستانی ایرانیان حیات خویش را حفظ نمود، بلکه در گامی فراتر، در میان اقوام غیرایرانی نیز گسترش یافت و بویژه از سوی قدرت سیاسی و مذهبی جهان اسلام یعنی دستگاه خلافت مورد اقتباس قرار گرفت. در این میان، بسیاری از اموری که تقابلی با دین نداشت حفظ شد و محتوای آنها به تناسب اسلام جهت پیدا کرد. حتی بسیاری از احکام اسلام در قبل از اسلام نیز بوده و اسلام تنها جهت آن را تغییر داده، یعنی همان آداب و سنت را گرفته، امضا کرده و بر اساس محتوای اسلام شکلی به آن داده که راحت تر هم پذیرفته شده است. امیرمؤمنان علی(ع) به هنگام اعزام مالک اشتر به مصر، به وی فرمود : زمانی که به مصر رفتی، شهوت تغییر نداشته باش. آنچه روح و قلب مردم به آن الفت گرفته را تغییر نده. هرآنچه که ضرری ندارد و منطقی و معقول است باید پذیرفته شود و این طور نیست که چون اسلام به آن سرزمین رفته، باید همه چیز تغییر کند. این اصل از دوره پیامبر(ص) به بعد نیز ادامه یافته است؛ یعنی آیینهایی که عقل و قلب مردم با آن انس گرفته همچون نوروز پذیرفته شد و رنگ و بوی دینی به خود گرفت. استمرار بزرگداشت نوروز در دوره اسلامی تقریباً در تمام پژوهشهایی که درباره آن به رشته تحریر درآمده، مورد توجه قرار گرفته است. برخی پژوهشها نیز اختصاصاً این موضوع را بررسی کرده اند. «هاشم رضی» در پژوهشی با عنوان گاه شماری و جشنهای ایران باستان، با اشاره به نخستین هدیه نوروزی در دوران اسلامی که نزد علی (ع) فرستاده شد، تداوم این رسم در دوران اموی و عباسی و البته سؤ استفاده خلفای اموی و عباسی از سنت هدیه نوروزی را نشان داده و خاطر نشان ساخته است که آداب و رسوم، شعایر و جشن ها، ادب و فرهنگ و هنر و شیوه زندگی روزمره و لباس و خوراک ایرانی و همه شؤون زندگی این مردم کهن که مورد اقتباس قرار گرفت، موجبات مفاخرت تا زیان را در تمسک به آنها فراهم آورد. امام صادق(ع)، نیز در همین خصوص می فرمایند: «نوروز روزی است که خداوند از بندگانش پیمانهایی گرفت که تنها خدای یکتا را بپرستند و برای او همتا قرار ندهند و ایمان به رسولان و حجتهای خدا و امامان(ع) بیاورند و روزی است که کشتی نوح(ع) بر کوه جودی نشست.»
اسلام، با حضور خویش در میان ایرانیان، نوروز را جلای بیشتری بخشید و آن را با پشتوانه ای استوار از خطر زوال در دوران مسلمانی ایرانیان مصون داشت و بدین سان این آیین ملی که با روح ملیت زنده بود، روح مذهب را نیز به خود گرفت. نحوه برخورد اسلام را می توان از منظر روایات پیشوایان و بزرگان صدیق آن دریافت، چنان که عبدالصمد بن علی به نقل از جدش می گوید: «در نوروز جامی سیمین پر از حلوا بود، برای پیامبر اکرم(ص) هدیه آوردند . آن حضرت پرسید که این چیست ؟ گفتند عید بزرگ ایرانیان است، فرمود آری، در این روز بود که خداوند «عسکره» را زنده کرد.از ایشان پرسیدند عسکره چیست ؟ فرمودند، عسکره هزاران مردمی بودند که از ترس مرگ، ترک دیار کرده و سر به بیابان نهادند و خداوند به آنان گفت بمیرید و مردند، سپس آنان را زنده کرد و ابرها را امر فرمود که به آنان ببارد، از این روست که پاشیدن آب در این روز رسم شده است .پیامبر پس از آن از حلوا تناول کردند و آن را میان اصحاب خود قسمت نمودند و گفتند کاش هر روزی بر ما نوروز بود.» پیشوای ششم شیعیان، امام صادق(ع)، نیز در همین خصوص می فرمایند: «نوروز روزی است که خداوند از بندگانش پیمانهایی گرفت که تنها خدای یکتا را بپرستند و برای او همتا قرار ندهند و ایمان به رسولان و حجتهای خدا و امامان(ع) بیاورند و روزی است که کشتی نوح(ع) بر کوه جودی نشست.» و نیز از آن حضرت نقل شده است که فرمود: «نوروز همان روزی است که ابراهیم خلیل(ع) بت های قومش را که در آن روز برای شرکت در مراسم جشن از شهر خارج شده بودند شکست.» آنچه از مجموع این مطالب استیفاد می شود آن است که نوروز قبل از ظهور اسلام، روز محترم و خاصی بود و با پیدایی اسلام و رخدادهایی در آن روز که اغلب مثبت بوده اند، بر اهمیت و شهرت آن افزوده شد. از دیگر سو، ردپای انتقال فرهنگ ایرانی از جمله آیین نوروز به دنیای عرب و اسلام را نیز می توان در میان آثار دوره «نهضت ترجمه» و از جمله کتاب «التاج» اثر «جاحظ بصری» یافت و چگونگی فراگیری آیین نوروز در قلمرو اسلام در سده های نخستین اسلامی را توضیح داد. بابی در کتاب «التاج» با عنوان «هدایای نوروز و مهرگان»وجود دارد که در آن روش پادشاهان ساسانی در دادن جایزه و مقرری شرح داده شده است. در این کتاب بسیاری از روشها و عادتهای شاهانه و تزئینات و اوضاع سیاسی گنجانده شده که پس از شروع دوران حکمفرمایی اسلام و مسلم شدن قدرت سیاسی و دینی برای مسلمانان، اعراب قسمتی از آنها را از ایرانیان اقتباس کرده اند. به وسیله این کتاب می توان به اندازه تأثیر مهمی که تمدن ایرانی در دوره عباسیان در تمدن دوره اسلامی داشته است، پی برد. در لغتنامه دهخدا با استناد به کتاب «تمدن اسلامی» جرجی زیدان آمده است: «در دربارهای نخستین خلفای اسلامی به نوروز، اعتنایی نداشتند، ولی بعدها خلفای اموی برای افزودن درآمد خود، هدایای نوروز را از نو معمول داشتند.» ایرانیان مسلمان، نوروز را همچون نیاکان خویش جشن می گرفتند و در برگزاری آیین های نوروزی در آغاز بهار، سخت می کوشیدند. اینان در دوره عباسیان و حکومت های پس از آنها به ویژه سامانیان در خراسان، در زنده و پویا نگه داشتن نوروز و آیین های نوروز در میان جامعه مسلمان، نقش بسیار مهمی ایفا نموده اند.در دوره صفوی نیز، جشنها و آیین های نوروزی با برخی از آیینها و آداب اسلامی درآمیخت و رنگ تازه و مفهوم دینی گرفت. در لغتنامه دهخدا با استناد به کتاب «تمدن اسلامی» جرجی زیدان آمده است: «در دربارهای نخستین خلفای اسلامی به نوروز، اعتنایی نداشتند، ولی بعدها خلفای اموی برای افزودن درآمد خود، هدایای نوروز را از نو معمول داشتند.»
در ادامه تفسیر نوروز لغتنامه دهخدا می افزاید: «امیران ایشان برای جلب منافع خود مردم را به اهدای تحف دعوت می کردند. اندکی بعد این رسم نیز از طرف عمر بن عبدالعزیز به عنوان گران آمدن اهدای تحف بر مردم منسوخ گردید، اما با ظهور ابو مسلم خراسانی و روی کار آمدن خلافت عباسی و تشکیل سلسله های طاهریان و صفاریان و سامانیان، جشنهای ایرانی و بویژه نوروز دوباره رونق یافتند.» به تعبیر دکتر صفا، در قرن اول و اوایل قرن دوم اسلامی، نوروز بر اثر تغییراتی که در حالت اجتماعی و سیاسی ایرانیان ایجاد شد، صورتی دیگر یافت. در این ایام دیگر نوروز را در درباری با شکوه مانند دربار شاهنشاهان ساسانی راه نبود . با وجود این، آن را به هر صورت محترم می داشتند، حکومت های ایرانی که در نواحی مختلف بر سر کار آمدند (از آن جمله سامانیان) و آل بویه در خراسان و شمال و جنوب ایران در زنده نگه داشتن نوروز کوشیدند . «برتولد اشپولر» ایران شناس بزرگ آلمانی، در این باره می گوید: «از جشن های قدیمی ایرانی، بیش از همه جشن سال نو (نوروز؛ شکل عربی آن نیروز) و نیز در پایان تابستان جشن پاییز، طبیعتاً بر اساس تقویم قدیمی برگزار می شد. البته، برخی کوشش کردند تا این اعیاد را ملغی کنند و کسانی را که در این مواقع به طور کلی هدایای متداولی برای مقام های بالاتر می فرستادند، تحت فشار قرار دادند. اما این رسم چنان عمیق با اندیشه و احساس مردم ایران وابسته بود که به زودی پیروز مندانه برای خود جایی باز کرد و با اوج گرفتن کار عباسیان، بویژه در زمان آل بویه، کاملاً در همه جا متداول و حتی در بین النهرین رسمی فراگیر شد. در سوریه، مصر و شمال آفریقا نیز این جشن در برخی از زمان ها به طور نامنظم برگزار می شد. بدین ترتیب، نوروز با ورود اسلام به ایران و فراگیری این مذهب در پهنه ای وسیع از شبه قاره هند تا شمال آفریقا، این مجال را یافت تا در میان اقوام غیر ایرانی نیز تداوم یابد. نوروز با آموزه های اسلام جان و رونقی دوباره یافت و بر اهمیت خود افزود تا ایرانیان مسلمان بر پیوستگی دین و آیینهای ملی شان، مهر تأیید دیگری زنند. گروه دین و اندیشه - مهدی سیف جمالیمنابع : 1 - نوروز از دیدگاه اسلام / محمد محمدی اشتهاردی 2 - آثارالباقیه صفحه 325 عزیزا... حسینی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 339]
صفحات پیشنهادی
نوروز با طعم اسلام
نوروز با طعم اسلام-نوروز با طعم اسلامرسوم و آیین های ملت ها فرآیند الزام ها و نیازهای در هم تنیده مادی و معنوی، در پیوند جغرافیایی و ساختارهای اقتصادی متفاوتند که ...
نوروز با طعم اسلام-نوروز با طعم اسلامرسوم و آیین های ملت ها فرآیند الزام ها و نیازهای در هم تنیده مادی و معنوی، در پیوند جغرافیایی و ساختارهای اقتصادی متفاوتند که ...
نوروز در اسلام
نوروز در اسلام-نوروز در اسلامهمزمان با ظهور اسلام، بسیاری از سنن غلط همانند آتش پرستی و منع دفن مردگان از بین رفت ولی نوروز به عنوان یك جشن ملی باقی ماند.
نوروز در اسلام-نوروز در اسلامهمزمان با ظهور اسلام، بسیاری از سنن غلط همانند آتش پرستی و منع دفن مردگان از بین رفت ولی نوروز به عنوان یك جشن ملی باقی ماند.
نوروز از ديدگاه اسلام
نوروز از ديدگاه اسلام نويسنده:آیت الله محمد محمدي اشتهاردي(رحمت الله علیه) اشاره: بهار ... سرانجام ضحاك با همكارى و هميارى مردم, او را از سلطنت خلع كرد, و روزى در كنار درياى چين ..... آنان كه طعم توحيد را چشيده اند, در ايام دل انگيز و پرنشاط آغاز بهار به پيروى از ...
نوروز از ديدگاه اسلام نويسنده:آیت الله محمد محمدي اشتهاردي(رحمت الله علیه) اشاره: بهار ... سرانجام ضحاك با همكارى و هميارى مردم, او را از سلطنت خلع كرد, و روزى در كنار درياى چين ..... آنان كه طعم توحيد را چشيده اند, در ايام دل انگيز و پرنشاط آغاز بهار به پيروى از ...
نوروز قبل و بعد از اسلام
نوروز قبل و بعد از اسلام-نوروز قبل و بعد از اسلام امام صادق(علیه السلام) فرمود: ... سرانجام ضحاك با همكارى و همیارى مردم, او را از سلطنت خلع كرد, و روزى در كنار دریاى چین او را .... آنان كه طعم توحید را چشیده اند, در ایام دل انگیز و پرنشاط آغاز بهار به پیروى از ...
نوروز قبل و بعد از اسلام-نوروز قبل و بعد از اسلام امام صادق(علیه السلام) فرمود: ... سرانجام ضحاك با همكارى و همیارى مردم, او را از سلطنت خلع كرد, و روزى در كنار دریاى چین او را .... آنان كه طعم توحید را چشیده اند, در ایام دل انگیز و پرنشاط آغاز بهار به پیروى از ...
- در قشم؛ کباب کوبیده با طعم مرغ منجمد عده ای را مسموم کرد
در قشم؛ کباب کوبیده با طعم مرغ منجمد عده ای را مسموم کرد- راسخون: امسال نوروز عده ای با خیال ... خبر نگار راسخون در حالی این خبر را به ماداد که خود کباب کوبیده با طعم مرغ منجمد خورده و در ... پيام رييس جمهوري اسلامي ايران به همايش بين المللي حمايت از م.
در قشم؛ کباب کوبیده با طعم مرغ منجمد عده ای را مسموم کرد- راسخون: امسال نوروز عده ای با خیال ... خبر نگار راسخون در حالی این خبر را به ماداد که خود کباب کوبیده با طعم مرغ منجمد خورده و در ... پيام رييس جمهوري اسلامي ايران به همايش بين المللي حمايت از م.
سبزی پلو با ماهی ویژه، مخصوص شب عید
سبزی پلو با ماهی ویژه، مخصوص شب عید-سبک زندگی طرز تهیه ی نوع خاصی از سبزی پلو با ماهی را برای شما در نظر گرفته که حتما از طعم خاص آن لذت خواهید برد از دیر باز و طبق سنن قدیم رسم بر این ... گلچین شیرینی های عید نوروز همراه با دستور پخت. ... صبح روز عيد، مسلمانان با اجراي شعائر اسلامي و زرتشتيان با مراجعه به آتشكده ها .
سبزی پلو با ماهی ویژه، مخصوص شب عید-سبک زندگی طرز تهیه ی نوع خاصی از سبزی پلو با ماهی را برای شما در نظر گرفته که حتما از طعم خاص آن لذت خواهید برد از دیر باز و طبق سنن قدیم رسم بر این ... گلچین شیرینی های عید نوروز همراه با دستور پخت. ... صبح روز عيد، مسلمانان با اجراي شعائر اسلامي و زرتشتيان با مراجعه به آتشكده ها .
نوروز در افغانستان
نوروز در افغانستان-نوروز در افغانستاننوروز یکی از سنت های نادری است که با وجود ... های عمیقی در نظام مذهبی زرتشتیان دارد که تا غلبه اسلام براین سرزمین، رایج بود. ... می پوشند، سفره ها را با شیرینی ها و خوردنی های خوش طعم رنگین می سازند و بیرون از ...
نوروز در افغانستان-نوروز در افغانستاننوروز یکی از سنت های نادری است که با وجود ... های عمیقی در نظام مذهبی زرتشتیان دارد که تا غلبه اسلام براین سرزمین، رایج بود. ... می پوشند، سفره ها را با شیرینی ها و خوردنی های خوش طعم رنگین می سازند و بیرون از ...
نوروز و حضور در جشن استقلال نامیبیا
نوروز و حضور در جشن استقلال نامیبیا-وبلاگ > پاک آئین، محسن - مراسم استقلال ... آفریقای جنوبی و حامیان غربی آن بویژه انگلیس،طعم شیرین پیروزی را چشیده و استقلال ... شد نیز با هواپیمای اختصاصی جمهوری اسلامی ایران از اروپا به ویندهوک آمده بود.
نوروز و حضور در جشن استقلال نامیبیا-وبلاگ > پاک آئین، محسن - مراسم استقلال ... آفریقای جنوبی و حامیان غربی آن بویژه انگلیس،طعم شیرین پیروزی را چشیده و استقلال ... شد نیز با هواپیمای اختصاصی جمهوری اسلامی ایران از اروپا به ویندهوک آمده بود.
تاكيد بر ساخت برنامههاي شاد نوروزي با رعايت اصول
تاكيد بر ساخت برنامههاي شاد نوروزي با رعايت اصول-تاكید بر ساخت برنامههای شاد نوروزی ... ایران اعلام كرد: 90 درصد جدول پخش برنامههای رادیو ایران برای نوروز تغییر كرده. ... فرهنگ ایرانی و حلول سال جدید و بر اساس موازین اسلامی ایرانی ویژه برنامه تحویل سال ... گروه جامعه رادیو ایران در ویژه برنامهی «صبحانه با طعم ورزش» از ناگفته های ...
تاكيد بر ساخت برنامههاي شاد نوروزي با رعايت اصول-تاكید بر ساخت برنامههای شاد نوروزی ... ایران اعلام كرد: 90 درصد جدول پخش برنامههای رادیو ایران برای نوروز تغییر كرده. ... فرهنگ ایرانی و حلول سال جدید و بر اساس موازین اسلامی ایرانی ویژه برنامه تحویل سال ... گروه جامعه رادیو ایران در ویژه برنامهی «صبحانه با طعم ورزش» از ناگفته های ...
نوروز پرهیزکاران
نوروز پرهیزکاران-نوروز پرهیزکارانماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی، ماه پر خیر و ... دادن خانه نیست، بلکه عید، دگرگونی، تحول، جهاد و مبارزه با نفس در راستای خدمت به اسلام و ... پس مسلمانان که یک ماه طعم گرسنگی را چشیده اند، و با معنویتی مضاعف، آماده ...
نوروز پرهیزکاران-نوروز پرهیزکارانماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی، ماه پر خیر و ... دادن خانه نیست، بلکه عید، دگرگونی، تحول، جهاد و مبارزه با نفس در راستای خدمت به اسلام و ... پس مسلمانان که یک ماه طعم گرسنگی را چشیده اند، و با معنویتی مضاعف، آماده ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها