تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):چیزی با چیزی نیامیخته است که بهتر از حلم با علم باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798129068




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انرژی های تجدید پذیر در مقابل سوخت فسیلی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان:  انرژي هاي تجديد پذير در مقابل سوخت فسيلي
سوخت فسيلي
در مطلب (سوخت هاي فسيلي) ما در مورد منابع سوخت فسيلي مانند نفت، ذغال سنگ و گاز طبيعي بحث کرديم و اين که چطور مي شود که با استفاده مستمر، اين منابع تحليل مي روند. منابع سوخت فسيلي تجديد پذير نيستند. به اين معني که دوباره نمي توان آن ها را توليد کرد. وقتي که تمام بشوند، ديگر تمام شده اند. از مطلب (انرژي گرمايي زمين) به بعد نيز، آموختيم که هيچ گونه محدوديتي در انرژي هاي تجديد پذير مانند خورشيد، باد، آب و حتي چيزهايي که ممکن است در نظر اول، زباله به نظر بيايند مانند درختان خشک شده، شاخه هاي بريده شده درختان، خاک اره، کود و چيز هاي ديگري که به زيست توده معروفند وجود ندارد.
 انرژي خورشيد
مقدار انرژي اي که خورشيد در طول يک روز به کشوري مثل ايالات متحده مي تاباند دو برابر کل انرژي اي است که در طول سال  مصرف مي کند. يا اين که ايالت کاليفرنياي آمريکا به قدري بادخيز است که به تنهايي مي تواند 11 درصد الکتريسيته اي که از طريق باد در دنيا توليد مي شود را تقبل نمايد. منابع انرژي پاک مي توانند براي توليد الکتريسيته، حرارت، سوخت و ترکيبات ارزشمند شيميايي که ضرر کمتري براي محيط دارند استفاده شوند. 
 اگزوز ماشين
در مقابل، اگزوز ماشين هاي بنزيني و پسماند کارخانه ها و وسايل ديگري که از مشتقات نفت استفاده مي نمايند، محيط زندگي ما را آلوده مي نمايد. اين آلودگي هاي هوا به گازهاي گلخانه اي معروفند. حدود 81% از گازهاي گلخانه اي دي اکسيد کربن است که از سوختن سوخت هاي فسيلي توليد مي شود.توسعه استفاده از منابع تجديد پذير شغل هاي جديدي را ايجاد کرده است. همچنين کشورهايي که منابع نفتي کمتري دارند اگر از اين منابع جديد استفاده کنند کمک بزرگي به اقتصادشان خواهند کرد. تحقيقات مستمر، استفاده از انرژي تجديد پذير را براي ما بسيار مهياتر از 25 سال پيش کرده است. هزينه انرژي باد از 40 سنت در هر کيلووات به حدود 5 کيلووات کاهش يافته است. هزينه الکتريسيته اي که از خورشيد به ما مي رسد – و به الکتريسيته نوري معروف است - از حدود يک دلار در هر کيلووات ساعت در سال 1980 به حدود 20 سنت در هر کيلووات ساعت تبديل شده است و قيمت اتانول هم ازحدود 4 دلار در گالن در اوايل دهه 80 به 1.20 دلار در گالن کاهش پيدا کرده است.ولي هنوز هم موانعي در راه استفاده از انرژِي تجديد پذير وجود دارد.
انرژي خورشيدي
به عنوان مثال، انرژي خورشيدي از مجموعه اشعه هاي تابيده به زمين بدست مي آيد و اين کار از طريق نصب آينه هاي بسيار عظيم امکان پذير است و نصب چنين آينه هايي هم نياز به يک زمين وسيع دارند و اين ساکنان قديمي آن منطقه، اعم از حيوانات و گياهان، را به خطر مي اندازد. همچنين تأسيسات، ساختمان ها، ترانسفورماتورها و خطوط انتقالي که به تبع آن مي آيند هم محيط را تحت تأثير قرار خواهند داد. سوختي که هنگام توليد انرژي گرمايي خورشيدي استفاده مي شود هم سمي است و ممکن است که محيط را آلوده کند. سلول هاي خورشيدي از جنس همان سيليکون هايي هستند که در مدارهاي کامپيوتر هم مورد استفاده قرار مي گيرند. در توليد اين مواد از ترکيبات سمي استفاده مي شود. اين ترکيبات سمي در ساخت برخي باطري ها هم به کار مي روند. اين باطري ها قرار است انرژي خورشيدي را ذخيره کنند تا در طول شب و روزهاي ابري مورد استفاده قرار بگيرد. ساخت چنين باطري هايي هم به محيط آسيب زيادي مي رساند.
انرژي خورشيدي
در ضمن، اگر همين الان بخواهيم از انرژي خورشيدي براي انجام کارهايمان بهره ببريم، بازهم با مشکل مواجه خواهيم بود چرا که تمام تجهيزات موجود تنها امکان توليد 350 مگاوات برق را دارند که تنها براي اداره يک شهر با حدود 300000 نفر جمعيت کافي است. که خيلي از نياز ما کمتر است. به عنوان مثال در کاليفرنياي آمريکا به تنهايي در روزهاي گرم تابستان به 55000 مگاوات برق نياز دارد و هزينه توليد چنين مقدار انرژي اي تقريباً 4 برابر همين انرژي است، در حالتي که از طريق گاز طبيعي حاصل شود.در نتيجه با اين که استفاده از اين انرژي، محيط را آلوده نمي کند و سوخت را هم بيهوده به مصرف نمي رساند، ولي تأثيرات خودش را خواهد گذاشت. 
 انرژي باد
 در استفاده از انرژي باد، زمين محفوظ مي ماند. براي راه انداختن يک مزرعه آسياب بادي در حدود 68796/55914 متر مربع فضا مي خواهيم که بتواند 1 مگاوات برق توليد کند. مقداري که براي روشن نگاه داشتن بين 750 تا 1000 خانه کافي است. اما دام و کشاورزي ما مي تواند هم زمان در همان فضا برقرار باشد.
مناطق کويري
در مناطق کويري مزارع آسياب بادي مي تواند باعث فرسايش بشود ضمناً اين آسياب ها منظره را هم خراب مي کنند چرا که محل قرار گرفتنشان در امتداد يال کوه است. در ضمن برخورد پرنده ها با اين آسياب ها و همچنين با سيم هاي برق باعث کشته شدنشان مي شود. و اين خود مي تواند موضوع يک تحقيق باشد.  توليد الکتريسيته از حرارت زمين هم تنها در نواحي خاصي امکان پذير است. يعني تجهيزات بايد در جايي نصب شوند که در آن ذخاير فراواني از انرژي وجود داشته باشد. چند منطقه مناسب براي اين منظور  وجود دارد. به عنوان مثال چشمه هاي
 چشمه هاي آب گرم
آب گرم شمال سانفرانسيسکو يک نمونه توليد انرژي از حرارت زمين است. گاهي اين مواد خاصيت قليايي از خود نشان مي دهند که باعث استهلاک لوله ها مي شود. ضمناً در بسياري از مواقع هم تهيه اين انرژي بسيار گران است چرا که هميشه بايد هزينه حفاري و نصب تجهيزات پيچيده مرتبط را هم در نظر گرفت.شرايط محيطي براي بهره گرفتن از انرژي سدها هم هميشه بايد مورد توجه قرار بگيرد. مردم و مزارع و جنگل هايي که در قسمت بالايي سد در اثر سيل به زير آب مي روند. در پايين سد هم ساختار فيزيکي، شيميايي و بيوفيزيکي زمين تغيير خواهد کرد. بر خلاف سوخت هاي فسيلي، که هوا را آلوده مي کنند، انرژي هاي برگشت پذير محيط را پاک نگه مي دارند. اما موانعي هم در راه استفاده سهل و آسان از آن ها وجود دارد. که بيشتر آن در رابطه با تأثير بر روي موجودات بومي ناحيه و نماي عمومي منطقه است. اما در مقابل اين انرژي ها به اشتغال و کاهش واردات سوخت کمک زيادي خواهند کرد.توجه: براي کساني که مي خواهند کار گروهي روي مبحث انرژي هاي تجديد پذير انجام دهند، پيشنهاد مي کنيم که جدولي از مزايا و معايب استفاده از هر حالت را تهيه کرده و ارائه دهند. مترجم: سحر حميدي





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5252]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن