واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: كارگردان نمايش "بي چيز": بخش هاي هنري جشنواره هنوز رشد نكرده است
كارگردان نمايش "بي چيز" گفت: بخش هاي هنري جشنواره مانند ايجاد ارتباط شغلي گروه هاي نمايشي با يكديگر و تبادل اطلاعات بين گروه ها هنوز رشد نكرده است
به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، "مهدي فرشيدي سپهر" منطقه همدان، با بيان اينكه جشنواره تئاتر كودك و نوجوان يك موجود زنده با ابعاد مختلف است، تصريح كرد: ابعاد جشنواره مي تواند بد يا خوب باشد به طوريكه برخي از ابعاد آن رشد كرده و برخي نيز ساكن مانده اند.
وي خاطرنشان كرد: در طي برگزاري جشنواره تئاتر كودك و نوجوان در همدان رسانه ها نيز به سمت حرفه اي شدن پيش مي روند.
كارگردان نمايش "بي چيز" بر اهميت استفاده از نظرات هنرمندان در برگزاري جشنواره تاكيد كرد و افزود: زمانيكه استعداد منتخبين در جشنواره كشف مي شود بايد از نظرات آنها براي پيشرفت جشنواره هاي بعدي استفاده كرد در حاليكه تنها استعدادها كشف و با اهداي جوايز در اختتاميه همه چيز تمام مي شود.
وي اظهاراميدواري كرد: مراسم اختتاميه بيستمين جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان به سخنراني مسؤولان محدود نشود چراكه تريبون اختتاميه متعلق به سياسيون نيسد.
فرشيدي سپهر با بيان اينكه مراسم هاي افتتاحيه و اختتاميه به صورت روشهاي كاملا قديمي برگزار مي شود، افزود: به عنوان مثال مراسم اختتاميه به سخنراني مسؤولان محدود مي شود و فرصتي كوتاه براي اهداي جوايز هنرمندان اختصاص داده مي شود در حالي كه اين مراسم براي هنرمندان برگزار شده و تريبون متعلق به آنان است تا نظرات خود را بيان كنند.
وي در بخش ديگري اظهار كرد: هنر براي خرد ورز كردن بچه ها يا تئاتر خرد ورز سبك مورد علاقه ام است به طوريكه اين نوع نمايش تلاش مي كند موضوعاتي را انتخاب كند و عميقا به آن بپردازد.
فرشيدي سپهر ادامه داد: اين نوع نمايش به دنبال گفتن چيزهايي است كه كودك و نوجوان در تلويزيون و سينما نمي بينند و تنها در سالن تئاتر قابل رويت است.
وي از شكل گيري تئاتر خرد ورز در كشور خبر داد و افزود: در برخي استان ها اين نوع تئاتر در حال شكل گيري است كه هنرمندان سعي دارند كارهايي عميق با تمام ويژگي هاي عشق برانگيز، التهاب آور و هيجان انگيز توليد كنند نه كارهاي سطحي و محدود به ويژگي هايي خاص مانند موزيكال و يا شاد بودن!
اين كارگردان و بازيگر عرصه تئاتر با بيان اينكه بايد به تئاتر معاصر ايراني خردورز دست يابيم، تصريح كرد: براي پيشرفت اين نوع نمايش بايد كارگاه ها و ورك شاپ هايي برگزار شود در غير اين صورت هنرمندان به كپي از آثار خارجي و غربي مي پردازند.
وي افزود: هر ساله شعاري براي جشنواره انتخاب مي شود كه به اعتقاد من خيلي دير اين شعار به گوش هنرمندان مي رسد و زماني آن را مي شنويم كه كار را توليد كرده ايم و نمي توانيم اين شعار را در كار بگنجانيم.
فرشيدي سپهر با بيان اينكه شعار " كودك و خانواده" شعار زيباي جشنواره است، اظهار كرد: اگر نمايش ها پس از جشنواره به اجراي عموم در نيايد اين شعار به خانواده ها انتقال نمي يابد و تنها در محدوده گفتگوي گروه هاي نمايشي يا مسؤولان جشنواره با رسانه ها و مطبوعات باقي مي ماند.
فرشيدي سپهر اضافه كرد: اگر خانواده ها نمايش ها را نبينند خاطره اي از تئاتر در ذهن آنها به يادگار نمي ماند و اين شعار عملي نمي شود.
وي همچنين تصريح كرد: چنانچه آثار برگزيده جشنواره در شهرستانهاي مختلف چند اجرا داشته باشد مي توانيم بگوييم جشنواره اداري نبود و هنري برگزار شده است.
كارگردان نمايش برگزيده بخش نوجوان جشنواره نوزدهم درباره ارجحيت توجه به سينما نسبت به تئاتر، گفت: در تمام جهان سينما شهرت فراواني داشته و ميل عموم بشر را در پي دارد همچنين سينما به علت داشتن تهيه كننده و اسپانسر هاي بزرگ، اطلاع رساني و تبليغات بالا بيشتر مورد توجه و تمايل مردم قرار مي گيرد.
وي اضافه كرد: تئاتر در كشور ما همچون ساير كشورها، سرمايه گذاران عرصه سينما را ندارد از طرفي تئاتر در ذات خود براي اين توليد نمي شود كه صدها هزار نفر مخاطب داشته باشد بلكه توليد آن به اين علت است كه مخاطب يا نخبه اي را با نمايش انقلابي پرورش دهد.
فرشيدي سپهر در پايان گفت: سينما با وجود اينكه معجزه گر است يك نوع سرگرمي به شمار مي رود اما تئاتر به سمت تمركز بر عده اي معدود و شناسايي شده از مخاطبين است.
بيستمين جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان از 24 تا 30 مهرماه در همدان برپاست./ج1
سه شنبه 30 مهر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]