محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844786786
بررسي داستان جزيره ي خضراء (از نظر محتوا)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
بررسي داستان جزيره ي خضراء (از نظر محتوا) ب. از نظر محتوااما آنچه مهمتر از بيررسي سندي است بررسي داستان از نگاه متن و محتوا است. برخي از مهمترين ايرادهاي متني داستان از اين قرار است:1. دلالت قصه بر تحريف قرآن از مطالبي كه در ضمن گفتوگوي علي بن فاضل (مجهول) با شمس الدين (مجهول) آمده است، تصريح به تحريف قرآن است1. حال آنكه نص قرآن به حفظ آن از هرگونه تحريف، تصريح دارد إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُون.2شايد اعتماد به اين حکايت و رواياتي مانند آن بوده که برخي به تحريف قرآن قائل شدهاند. البته در پاسخ به اين پندار، بزرگان شيعه مطالب ارزندهاي بيان کردهاند. حضرت امام خميني در مبحث اصولي« حجيت ظواهر كتاب» و هنگام بحث «عدم تحريف قرآن» ميفرمايد: ... غالب كتابهاي روايي صاحب فصلالخطاب مانند مستدرك الوسايل نه فايده علمي دارد و نه فايده عملي و مملو از احاديث ضعيفي است كه عالمان شيعه از آنها رويگردانند و صاحبنظران از بزرگان شيعه، مانند كليني و صدوق و طوسي به آنها وقعي نمينهند. و از كتابهاي غير روايي او نپرس كه پر است از داستانها و حكايات عجيب كه اكثر آنها به شوخي شبيهتر است. البته او ـ كه خدا رحمتش كندـ فرد صالح و محققي بود، لكن علاقهاش به جمعآوري منقولات ضعيف و عجيب و غريب و چيزهايي كه عقل سليم و نظر صائب آنها را نميپذيرد بيشتر بود، تا گردآوري مطالب نافع...3. آيت الله حسن زاده آملي، انديشور معاصر، در کتاب نفيس هشت رساله عربي بحث مفصلي را دربارة عدم تحريف قرآن در رسالهاي مستقل با عنوان «فصل الخطاب في عدم تحريف کتاب رب الارباب» آوردهاست. وي در خاتمه رساله مينويسد:محدث نوري به داستانها و حکايتهاي سست و روايتهاي بياساس تمسک جسته است، تا با ربط بعضي از آنها به بعضي ديگر، استدلال کند قرآني که فرود آوردنده اش فرموده: إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُون4 تحريف شده است...کتابهاي ديگر محدث نوري هم بهترين گواه است که ايشان گرچه چند محدث بوده؛ ولي محقق و پژوهشگر نبوده است؛ پس بهتر آن بود که پاي از گليم خويش، بيرون ننهد و به قدر خويش سخن بگويد...استاد حسن زاده آملي سپس مطالبي را از يک نسخه خطي متعلق به استاد خود، مرحوم آيت الله شعراني ميآورد که در آن، کتاب فصل الخطاب محدث نوري نقد شده است. در يک فراز از آن نسخه، مرحوم آيت الله شعراني به مناسبت اين که محدث نوري براي اثبات مدعاي خود به داستان جزيره خضراء استناد ميکند، به اين داستان اشاره کرده و ميفرمايد:حکايت جزيره خضراء، جعلي است و در جعلي بودن آن، هيچ شکي نيست.5شيخ جعفر کاشف الغطا از فقيهان نامدار شيعه و از شاگردان سيّد بهبهاني و سيّد بحرالعلوم و به زهد و تقوا مشهور بود.وي دربارة جزيرة خضرا ميگويد: و از اخبار شگفتانگيز اخباريان، اعتماد آنان بر هر روايتي است. حتي برخي از فضلاي آنان از کتابهاي مهجور و ساختگي، حکايتي را ميآورند که افسانه سرايان نقل کردهاند: جزيرهاي است در دريا به نام جزيرة خضرا و در آن، خانههاي صاحبالزمان و خانواده و اولادش قرار دارد. او نيز به آنجا ميرود و ميبيند که در آن جزيره، گروهي از نصارا وجود دارند.گويا او اخباري که بر عدم وقوع رؤيت در غيبت کبرا، دلالت دارد نديده و نه کلمات عالمان را که بر اين مطلب دلالت ميکند، تتبع کرده است.6 2. در متن داستان آمده است:«اين آبهاي سفيد، اطراف جزيره را گرفته است و هرگاه كشتي دشمنان ما وارد آن شود، غرق ميگردد».ولي علي بن فاضل هنگام گزارش از جزيره، آن را داراي هفت حصار ميداند و از برجهاي محكم دفاعي آن ياد ميكند. حال اگر اين جزيره به وسيلة آبهاي سفيد و نيروي غيبي، محافظت ميشده، به حصارهاي محكم چه نيازي داشته است؟3. در ضمن داستان، به نقل از خادمان قُبه مينويسد: «رؤيت امام غيرممكن است»؛ ولي در گفت وگوي با سيّد شمس الدين، او سخن ديگري بر زبان ميراند و ميگويد: «اي برادرم! هر مؤمن با اخلاصي ميتواند امام را ببيند؛ ولي او را نميشناسد». حال چگونه بين غيرممكن بودن رؤيت و ديدن مشروط ميتوان جمع كرد؟4. در يكي از روزهاي جمعه، وقتي علي بن فاضل، سر و صداي زيادي از بيرون مسجد ميشنود و علت را از سيّد شمس الدين جويا ميشود، وي اظهار ميدارد سيصد نفر از فرماندهان، منتظر ظهور حضرت هستند و منتظر سيزده نفر ديگرند.بر اين اساس، اين سيصد نفر كه از خواص حضرت هستند، نيز بايد داراي عمرهاي طولاني باشند و پس از آن نيز به زندگي ادامه دهند، تا زمان ظهور فرا رسد.آيا ما بر چنين سخن گزافي دليلي داريم؟ دليلها فقط دربارة امام زمان و برخي ديگر از انبياي الهي است؛ ولي دربارة سيصد نفر كه آنان نيز چنين عمرهايي داشته باشند، دليلي در دست نداريم. افزون بر آن، چگونه ممکن است تا زمان داستان پيشين که حدود چهار قرن از غيبت امام گذشته بود، سيصد نفر آماده شده باشد و پس از آن تا زمان ما که نزديک به دو برابر آن مقدار گذشته است، سيزده نفر آماده نشده باشد؟5. به مقتضاي اين خبر، خمس بر شيعيان حضرت، حلال است و اداي آن واجب نيست. اين مطلب، خلاف نظر بيشتر فقهاي اسلام از آغاز غيبت تا كنون است.6. علي بن فاضل از سيّد شمس الدين ميپرسد: «آيا تو امام(عليه السلام) را ديدهاي؟» گفت: «نه؛ ولي پدرم به من گفت كه سخن امام را شنيده، ولي شخص او را نديده و جدم سخنانش را شنيده و شخص او را ديده است»؛ ولي سيّد شمس الدين در جاي ديگر همين داستان ميگويد: «هر مؤمن با اخلاصي ميتواند امام را ببيند؛ ولي او را نشناسد». گفتم: «من از جملة مخلصان هستم؛ ولي او را نديدهام». گفت: «دو بار او را ديدهاي؛ يك با در راه سامرا و يك بار در سفر مصر...».حال پرسش اين است: چگونه كسي كه ادعاي نيابت خاص دارد و از ملاقاتهاي امام(عليه السلام) آگاه است، خود، آن حضرت را نديده است و اظهار ميدارد كه پدرش، سخن آن حضرت را شنيده است؟7. در پايان داستان گفته شده است در جزيره خضرا فقط نام پنج تن از علماي شيعه مطرح بود: سيّد مرتضي، شيخ طوسي، شيخ کليني، شيخ صدوق، شيخ ابوالقاسم جعفر بن اسماعيل حلي.حال اين پرسش پيش ميآيد: چرا فقط پنج نفر؟ چرا آنجا نامي از شيخ مفيد ـ با آن همه عظمت و بزرگي او ـ نبوده است. آيا اين توهم پيش نميآيد که آن بزرگوار و امثال ايشان، در ذهن سازنده داستان نبوده است.با توجه به اشکالات ياد شده و دو چندان اشکال ديگر، اين داستان غير قابل پذيرش است.علامه شيخ محمد تقي شوشتري در الاخبار الدخيلة پس از نقد عالمانه اين داستان و داستان بعدي مينويسد:شايد ناقل اين دو داستان، از دشمنان شيعه بوده که چنين داستاني را جعل کرده است تا حقايق را وارونه جلوه دهد.و نيز مينويسد:در داستان جزيرة خضرا آمده است که: «تعداد فرماندههاي لشکر امام زمان(عليه السلام) سيصد نفر بودند» و در داستان ابن انباري آمده است که «مسافت سرزمين فرزندان امام زمان(عليه السلام) به اندازة يک سال راه و جمعيت آنها بسيار زياد است».اگر ياران حضرت حجّت(عجل الله تعالي فرجه الشريف) تا اين اندازه زياد است، چرا ظهور نميکند تا مخالفان را سرکوب نمايد؟ چرا چنين چيزي در خبر يا اثري از امامان(عليهم السلام) با توصيف خصوصيات آنها نيامده است؟7اما متأسفانه با وجود تأکيد فراوان دانشمندان شيعه بر افسانه بودن داستان ياد شده، باز عدهاي به دلايلي به ترويج آن اقدام کرده و از آن، پا را فراتر نهاده، بين داستان جزيره خضرا و مثلث برمودا ارتباط برقرار کردهاند8. غافل از اين که گذشته از اشكالات متعدد، تطبيق آن بر «مثلث برمودا» که ترسيمي نادرست و غيرمعتبر است، چهره امام زمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف) را نيز مخدوش ميسازد9.دربارة «جزيره خضرا» و تطبيق نادرست آن بر «برمودا» بايد گفت:يكم. اصل داستان، غير قابل پذيرش است؛دوم. «جزيره خضرا» در درياي مديترانه است، نه اقيانوس اطلس؛سوم. وقايع «مثلث برمودا» ساخته رسانههاي غربي و افسانهسازان است؛چهارم. بر فرض كه افسانههاي «برمودا» درست باشد، هيچ ربطي به امام زمان و مقام آن حضرت ندارد.اگر چه افرادي که به بررسي داستان پرداختهاند، هر دو داستان را بررسي كردهاند، به نظر ميرسد نيازي به بررسي داستان دوم نيست و علاقهمندان به منابع ياد شده مراجعه مينمايند.نتيجة مباحث گذشته1. داستان، از نگاه سند، ضعيف و غير قابل اعتنا است.2. داستان، از نگاه محتوا، داراي اشكالات و تناقضات فراواني است.3. داستان، بازتاب حوادث زمان نقل آن است و با آنچه در عرصة تاريخ و جغرافياي آن زمان ميگذشته، مرتبط است.4. حكومتهاي متعدّدي در سرزمينهاي مغرب و جزاير درياي مديترانه و سواحل آن، در آن زمان وجود داشتهاند كه خود را از اعقاب امامان(عليهم السلام) ميشمردند. برخي از آنان، خود را فرزندان صاحب الامر ميدانستند. بعيد نيست دستهاي اين گروه در ساختن اين داستانها و مانند آن، نقش داشته باشند.5. افكار و آرمانهاي سركوب شدن شيعيان در دوران عباسي، زمينة بروز آنها را به صورت داستانها، فراهم آورد.6. فشارهاي متعدد اجتماعي و سياسي و عقيدتي كه بر شيعه وارد ميشد، آنان را وا ميداشت به آواهايي كه از حكومتهاي شيعي، از نوع اسماعيلي و موحّدان و...، دل ببندند و آرمانهاي سركوب شدة خود را آنجا بيابند.7. در موضوع امام زمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف) كه از عقايد حتمي و بين المللي همة مسلمانان است، سزاوار نيست با اتكا به خبرهاي غير موثّق و حدسيات ساختة اذهان، سخن گفته و قلم زده، زيرا از موارد افتراي بر امامان(عليهم السلام) است كه از خطاهاي بزرگ و گناهان كبيره به شمار ميرود.8. در آرا و عقايد، مواردي يافت ميشوند كه علم آن را بايستي به خدا و رسول واگذار كرد و بدون علم و اطلاع و طي مقدمات لازم، در آن موارد سخن نگفت. موضوع فرزندان امام زمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف) و اين كه به طور اساسي آن حضرت ازدواج كردهاست؟ آيا داراي فرزنداني هست يا نه؟ آنان چگونه زندگي ميكنند؟ از همين موارد است. بهتر است علم آن را به خدا واگذار كنيم و بدون سبب، افكار و عقايد ديگران را با مطالب نامستند و نامعقول، آشفته نكنيم. افزون بر آنکه ادله فراواني بر زن و فرزند نداشتن آن حضرت در کتابهاي معتبر وجود دارد.9. اين افسانه، ممکن است در زمان خود خريدار داشته است؛ اما امروزه که تمام نقاط کرة زمين از ديد دوربينهاي ماهوارهها در امان نيستند و کوچکترين شئ و حرکتي، قابل نمايش و رديابي است، نقل 1200 روستا با جمعيتي بيشمار، سخني بس گزاف و غير قابل پذيرش است.پي نوشت ها:1. ر.ک: همان، ص209.2. حجر(15): آيه 9. 3. «...صاحب فصل الخطاب الذي كان كتبه لايفيد علماً و لاعملاً و انما هو ايراد روايات ضعاف اعرض عنها الاصحاب و تنزه عنها اولوالالباب من قدما اصحابنا كالمحمدين الثلاثه المتقدمين ـ رحمهم الله ـ هذا حال كتب روايته غالبا كالمستدرك ولاتسال عن سائر كتبه المشحونة بالقصص و الحكايات الغريبة التي غالبها بالهزل اشبه منه بالجدّ و هو(رحمت الله عليه) شخص صالح متتبع الا ان اشتياقه لجمع الضعاف و الغرائب و العجائب و مالايقبلها العقل السليم و الراي المستقيم اكثر من الكلام النافع...»؛ موسوي خميني، روح الله، انوار الهداية في التعليقة علي الكفاية، ج 1، صص 244 ـ.245. 4. حجر(15): آية 9.5. جزيره خضراء افسانه يا واقعيت؟، ص227, به نقل از: آيتالله حسن زاده آملي، هشت رساله عربي، ص288.6. همان؛ به نقل از: حق المبين فی تصويب المجتهدين, ص87.7. جزيرة خضرا افسانه يا واقعيت؟, ص222, به نقل از: محمد تقي شوشتري، الاخبار الدخيلة، ج2، ص72.8. ر.ك: ناجي نجار, جزيرة خضرا و تحقيقی پيرامون مثلث برمودا, ترجمه: علی اکبر مهدی پور.9. ر.ک: نظری, غلامرضا، جزيرة خضرا تحريفی در تاريخ شيعه, بخش 14و15.
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 264]
صفحات پیشنهادی
بررسي داستان جزيره ي خضراء (از نظر محتوا)
بررسي داستان جزيره ي خضراء (از نظر محتوا)-بررسي داستان جزيره ي خضراء (از نظر محتوا) ب. از نظر محتوااما آنچه مهمتر از بيررسي سندي است بررسي داستان از نگاه متن ...
بررسي داستان جزيره ي خضراء (از نظر محتوا)-بررسي داستان جزيره ي خضراء (از نظر محتوا) ب. از نظر محتوااما آنچه مهمتر از بيررسي سندي است بررسي داستان از نگاه متن ...
بررسي تاريخي داستان جزيره خضراء(2)
بررسي تاريخي داستان جزيره خضراء(2)-بررسی تاریخی داستان جزیره خضراء (2)بررسی افسانهی جزیره ... و نیز داستان از نظر متن و محتوا مورد بررسی قرار گرفت. ... بررسي داستان جزيره ي خضراء (از نظر محتوا)-بررسي داستان جزيره ي خضراء (از نظر .
بررسي تاريخي داستان جزيره خضراء(2)-بررسی تاریخی داستان جزیره خضراء (2)بررسی افسانهی جزیره ... و نیز داستان از نظر متن و محتوا مورد بررسی قرار گرفت. ... بررسي داستان جزيره ي خضراء (از نظر محتوا)-بررسي داستان جزيره ي خضراء (از نظر .
بررسي افسانه جزيره خضراء
بررسي داستان جزيره ي خضراء (از نظر محتوا)-بررسي داستان جزيره ي خضراء (از ... را ميآورند که افسانه سرايان نقل کردهاند: جزيرهاي است در دريا به نام جزيرة خضرا و در آن، ...
بررسي داستان جزيره ي خضراء (از نظر محتوا)-بررسي داستان جزيره ي خضراء (از ... را ميآورند که افسانه سرايان نقل کردهاند: جزيرهاي است در دريا به نام جزيرة خضرا و در آن، ...
بررسي افسانه جزيره خضراء(3) (مثلث برمودا)
بررسي افسانه جزيره خضراء(3) (مثلث برمودا)-بررسی افسانه جزیره خضراء ... بررسي داستان جزيره ي خضراء (از نظر محتوا)-بررسي داستان جزيره ي خضراء (از نظر محتوا) ...
بررسي افسانه جزيره خضراء(3) (مثلث برمودا)-بررسی افسانه جزیره خضراء ... بررسي داستان جزيره ي خضراء (از نظر محتوا)-بررسي داستان جزيره ي خضراء (از نظر محتوا) ...
بررسی ازدواج از دیدگاه علمی
به هر حال بهتر است در مورد ازدواج چنين دختر و پسري بررسي پزشكي و تحقيقات لازم انجام ... بررسي داستان جزيره ي خضراء (از نظر محتوا) بررسي داستان جزيره ي خضراء ...
به هر حال بهتر است در مورد ازدواج چنين دختر و پسري بررسي پزشكي و تحقيقات لازم انجام ... بررسي داستان جزيره ي خضراء (از نظر محتوا) بررسي داستان جزيره ي خضراء ...
بخش نخست/بررسي تاريخي داستان جزيره خضراء
بخش نخست/بررسي تاريخي داستان جزيره خضراء-بخش نخست/بررسي تاريخي داستان جزيره خضراء گروه ... از آن جا كه در دو دههي گذشته با قلم فرسايي برخي افراد بياطلاع از تاريخ، اين داستان منتشر شده و به علاوه، در .... بررسي داستان از نظر متن و محتوا ...
بخش نخست/بررسي تاريخي داستان جزيره خضراء-بخش نخست/بررسي تاريخي داستان جزيره خضراء گروه ... از آن جا كه در دو دههي گذشته با قلم فرسايي برخي افراد بياطلاع از تاريخ، اين داستان منتشر شده و به علاوه، در .... بررسي داستان از نظر متن و محتوا ...
مثلث برمودا و مهدی صاحب زمان
بررسي داستان جزيره ي خضراء (از نظر محتوا) غالب كتابهاي روايي صاحب فصلالخطاب مانند مستدرك الوسايل نه فايده علمي دارد و .... آن بر «مثلث برمودا» که ترسيمي ...
بررسي داستان جزيره ي خضراء (از نظر محتوا) غالب كتابهاي روايي صاحب فصلالخطاب مانند مستدرك الوسايل نه فايده علمي دارد و .... آن بر «مثلث برمودا» که ترسيمي ...
پیشگویی امام زمان(علیه السلام) در مورد مدعیان دروغین
و به زودي براي شيعيانم كساني ظاهر خواهند شد كه ادعاي مشاهده ي مرا خواهند نمود ، آگاه ... اين عالم بزرگوار درباره محتواي اين حديث بحثي مفصّل را مطرح كرده است كه به بخشهايي از آن اشاره ميكنيم. ... ثالثاً ، با استناد به سخنان يكي از شخصيتهاي داستان جزيره خضراء، به نام سيد ... در عين حال، به نظر ما هيچ يك از اين توجيهات قانع كننده نيستند.
و به زودي براي شيعيانم كساني ظاهر خواهند شد كه ادعاي مشاهده ي مرا خواهند نمود ، آگاه ... اين عالم بزرگوار درباره محتواي اين حديث بحثي مفصّل را مطرح كرده است كه به بخشهايي از آن اشاره ميكنيم. ... ثالثاً ، با استناد به سخنان يكي از شخصيتهاي داستان جزيره خضراء، به نام سيد ... در عين حال، به نظر ما هيچ يك از اين توجيهات قانع كننده نيستند.
ادبيات آرمان شهري (2)
(10)شايد از همين روست که منتقدان، گاه چنين آثاري را که از محتواي محض فلسفي ... به خلق آثار داستان مانند در حوزه ادببّات منجر مي شوند که محتواي آنها،ديدار مسافري است که .... از جمله اين شهرها ، يکي "جزيره خضرا"است که شرح آن در جلد سيزدهم بحارالانوار آمده است و جايگاه آرماني شيعيان است. .... 25ـ فردوسي ،ابوالقاسم ،شاهنامه،9ج تحت نظر ي .
(10)شايد از همين روست که منتقدان، گاه چنين آثاري را که از محتواي محض فلسفي ... به خلق آثار داستان مانند در حوزه ادببّات منجر مي شوند که محتواي آنها،ديدار مسافري است که .... از جمله اين شهرها ، يکي "جزيره خضرا"است که شرح آن در جلد سيزدهم بحارالانوار آمده است و جايگاه آرماني شيعيان است. .... 25ـ فردوسي ،ابوالقاسم ،شاهنامه،9ج تحت نظر ي .
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها