تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند خير بنده اى را بخواهد، واعظى از درون او برايش قرار مى دهد كه او را به ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798056465




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرا خدا انسان را جاهل آفرید؟(پاسخ به شبهات اینترنتی8)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: چرا خدا انسان را جاهل آفرید؟
شبهات اینترنتی
شبهه هشتم در سوره نحل آمده: خداوند شما را از شکمهای مادرانتان بیرون آورد در حالیکه چیزی نمی دانستید ( نحل / 78 ) و حال آنکه در سوره اعراف جهل را بد دانسته و به پیغمبر دستور داده که از جاهلین روی گرداند ( اعراف / 199 ). اگر جهل بد است پس چرا خداوند انسانها را جاهل به دنیا آورده است ؟ مگر مسلمانان عقیده ندارند که از خداوند افعال قبیح صادر نمی شود ؟جوابجهل بر دو قسم است:1_ جهل در مقابل علمآنچه که در آیه 99 سوره مبارکه اعراف آمده است از این نوع جهل است یعنی شما را به دنیا آوردیم در حالیکه جاهل بودید (علم نداشتید). این نوع از جهل ذاتا بد نیست بلکه باقی ماندن بر آن بد است. لذا می بینید در روایات ما را به علم جوئی تشویق کرده و راه رسیدن به علم را به ما یاد داده و فرمودند: مفتاح العلم السوال یعنی کلید دستیابی به علم سوال کردن است. 2_ جهل در مقابل عقلآنچه که در آیه 87 سوره مبارکه نحل آمده است از این نوع جهل است. جهل در مقابل عقل یعنی انسان بمقتضای آنچه که عقل درک کرده عمل نکند و یا بعبارت ساده تر انسان به آنچه که از حق درک کرده عمل نکند و روی گرداند. خداوند در آیه 87 سوره مبارکه نحل میفرماید: ای پیغمبر از کسانیکه حق ّ را درک کردند اما حاضر به قبول آن نیستند، روی گردان. روایتی در همین زمینه داریم که می فرماید: صدیق کل امریء عقله و عدوه جهله یعنی دوست هر کسی عقل اوست و دشمنش جهل اوست. مراد از این جهل به مقابله عقل، جهل به معنای دوم یعنی جهل به معنای عمل نکردن به مقتضای عقل است. خلاصه: با توجه به توضیحاتی که گفته شد معلوم می شود که جهل در دو آیه به دو معنای مختلف استعمال شده است و نتیجة آن این استكه خداوند دچار انجام فعل قبیح نشده است. ماخذ جواب: نرم تفسیر بیان دکتر محمد علی انصاری، ذیل تفسیر سوره مبارکه یوسف آیه 33تنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه_شکوری





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن