تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):گريه مؤمن از (درون) دل اوست و گريه منافق از (ظاهر و) سرش.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798142594




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سینمای دفاع مقدس را طرحی نو باید


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > عصرآزاد، سحر  - سحر عصرآزاد "سیزده 59" می‌توانست با نگاهی موشکافانه تبدیل به یک فیلم دفاع مقدسی خوش‌ساخت با زاویه‌ای انتقادی به آدم‌های جنگ شود اما متأسفانه این اتفاق در تفکر حاکم بر فیلم نیفتاده است. سامان سالور آثاری مستقل و تجربی همچون "ساکنین سرزمین سکوت"، "چند کیلو خرما برای مراسم تدفین" و "ترانه تنهایی تهران" را در کارنامه دارد که هیچکدام به اکران عمومی درنیامده‌اند. فیلم‌هایی جمع و جور و بدون حضور بازیگر حرفه‌ای که ارتباطشان با مخاطب داخلی تنها به چند نمایش جشنواره‌ای و خصوصی ختم شد.حرکت سالور به سمت و سوی ساخت فیلمی دفاع مقدسی با نگاه انتقادی به شرایط روز و حضور جمعی از بازیگران حرفه‌ای سینمای ایران در وهله اول می‌تواند برخاسته از همین پیشینه قلمداد شود که گامی هوشمندانه و مثبت است.اما اشکال از جایی ایجاد می‌شود که فیلم "سیزده 59" با داعیه به نقد کشیدن وضعیت رزمندگان دیروز در جامعه امروز- که حرف جدیدی هم نیست و از دهه هفتاد در فیلم‌های دفاع مقدسی انتقادی بروز کرد-، حرفی فراتر از بقیه فیلم‌های این چنینی ندارد و چه بسا دغدغه‌ای هم ندارد. در واقع آنچه می‌تواند فیلم جدید سالور را در کارنامه او و سینمای دفاع مقدس مورد توجه قرار دهد، اهمیت پرداختن به چنین قصه تکراری در سال 89 آنهم از سوی این فیلمساز است. اما در فیلم "سیزده 59" نه اثر از کارگردانی است که با سه فیلم اشاره شده او را می‌شناسیم و نه نگاهی موشکافانه از سال 89 به جنگ و آدم‌هایش آنهم از سوی این کارگردان جوان.می‌توان از سکانس افتتاحیه فیلم که جنگ را به تصویر می‌کشد به عنوان یک افتتاحیه جذاب در سینمای دفاع مقدس با اجرایی تکان‌دهنده نام برد و حتی آن را به نمونه‌های خارجی شبیه کرد، اما واقعیت این است که فیلم فقط همین صحنه و آغاز تأثیرگذار نیست. آنچه در ادامه می‌تواند مخاطب را با همان حس کنجکاوی برانگیز همراه کند، پیگیری یک قصه چه بسا آشنا و تکراری با روایتی جذاب است اما این اتفاق نیفتاده است. چراکه قصه بیدار شدن سیدجلال از کمایی چندین ساله که اطرافیان را وادار می‌کند برای او همان گذشته فراموش‌شده را بازسازی کنند، بیشتر روایتی برای پر کردن حفره‌های منطقی داستان است تا یک قصه جذاب و روان. علاوه بر اینکه حفره‌های داستانی هم به قوت خود باقی هستند تا در نهایت آنچه مخاطب را درگیر می‌کند پرداخت ملودرام موقعیت، آدم‌ها و تک‌گویی‌هایشان باشد.حتی اگر فیلم را به واسطه اقتباس از فیلم "خداحافظ لنین" واجد ویژگی بدانیم همچنان "سیزده 59" از جهت ایجاد منطق داستانی که چرایی ترتیب این نمایش را حیاتی می‌کند، ناتوان است. هرچقدر هم تلاش می‌کند به واسطه توضیحات علمی پزشکان درباره شرایط بیمار و ... رفتن به سمت و سوی این نمایش را منطقی جلوه دهد، بی حاصل.به نظر می آید در شرایطی که سینمای دفاع مقدس به شدت نیازمند احیا شدن و ورود به حیطه‌های جدید با حضور نگاه‌های نو است، فیلم "سیزده 59" نتوانسته زاویه دید جدیدی به تبعات جنگ بر آدم‌های جنگ داشته باشد. به همین دلیل به یک نمایش خوش‌ساخت می‌ماند با حرف‌هایی کهنه که رنگ و بوی شعارزدگی دارند و دوره آنها سرآمده است.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 784]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن