واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: نوربخش، پيرنياكان و بابايي در كنسرت "بازگشت" گروه شهنازي
موسيقي > كنسرت - اركستر - همشهريآنلاين:
گروه شهنازي با حضور بهداد بابايي و سرپرستي داريوش پيرنياكان با آواز حميدرضا نوربخش در روزهاي 20 تا 23 ارديبهشت در تالار وحدت قطعاتي از ساختههاي علياكبرخان شهنازي و پيرنياكان را اجرا ميكنند
به گزارش همشهريآنلاين به نقل از مهر در نشستي كه صبح روز شنبه،دوم ارديبهشت،در خانه هنرمندان برگزار شد،داريوش پيرنياكان، نوازنده تار و سهتار و سرپرست گروه شهنازي و حميدرضا نوربخش به عنوان خواننده آواز به طرح ديدگاههاي خود درباره اين كنسرت و تور كنسرت شهنازي در چند شهر ايران پرداختند.
پيرنياكان درباره شكل گيري گروه شهناز گفت:اين گروه موسيقي به اسم استاد خودم علي اكبرخان شهنازي تشكيل شده است و كنسرتهايي در آن زمان اجرا كرديم و آلبومي نيز با عنوان "آسمان" در همان زمان منتشر شد. اعضاي اين گروه موسيقي در ابتدا 6 نفر بودند و در حال حاضر 12 نفر از بهترين نوازنده هاي موسيقي ايراني هستند. بعد از كنسرت در تهران تور اين گروه موسيقي در شهرهاي تبريز، كرمان، شيراز و اصفهان نيز برگزار مي شود.
اين نوازنده تار در ادامه صحبت هاي خود با اشاره به بخش هاي مختلف اين كنسرت گفت : عمده قطعات اين كنسرت از ساخته هاي خود است ، آثاري كه در اين كنسرت به روي صحنه مي رود در دو بخش است در بخش نخست اين كنسرت قطعات در آواز اصفهان و بخش دوم در آواز دشتي است و با آواز حميد نوربخش به روي صحنه مي رود.
پيرنياكان در ادامه با اشاره به برخي از مشكلات در برگزاري كنسرت گفت : يكي از عمده ترين مشكلات موجود در برگزاري كنسرت هاي شهرستان مربوط به كم و كيف اعطاي مجوز است . به اين معنا كه مسئولان صدور مجوز در شهرستان ها خيلي از سياستگذاري هاي وزارت ارشاد در تهران تبعيت نمي كند و خود آنها تصميم مي گيرند كه به چه كنسرتي مجوز بدهند و به چه اجرايي مجوز اجرا ندهند و همين مسئله باعث شده كه دخالت در نحوه مجوز دادن مجموع كارها را عقب بياندازد.
وي در ادامه صحبت هاي خود با اشاره به چرايي نام گذاري كنسرت به نام "بازگشت" گفت : از دو وجه به اين نام گذاري مي توان نگاه كرد يك از جهت محتواي كار، به اين معنا كه متاسفانه در كنسرت هاي موسيقي ايراني به اصالت موسيقي دستگاهي كمتر توجه مي شود و بيشتر ظواهر كار براي جذب مخاطب اهميت داده مي شود اين درحالي است كه خود هنرمند بايد به اصالت هاي هنراش پايبند باشد و اصالت هاي هنر خود را حفظ كند .البته انجام هنر اصيل به اين معنا نيست كه ذائقه مخاطب را در نظر نگرفت بلكه بررسي پتانسيل هايي است كه در جامعه نهفته است و بايد اين پتانسيل ها را براي ارتقاء سليقه مخاطب با ارائه هنر متفاوت و اصيل تقويت كرد. از اين جهت اين عنوان گذاري به نوعي بازگشت سليقه مردم به موسيقي اصيل ايراني است.
سرپرست گروه موسيقي شهنازي در ادامه با اشاره به تغييرات ايجاد شده در اجراي قطعات متعلق به استاد شهنازي گفت : سعي كرديم با نگاه جديدتري آثار استاد شهنازي را اجرا كنيم از همين رو يكي از تصانيف استاد را عوض كرديم و سعي كرديم كه فضاي جديد را مطرح كنيم . در قسمت دوم هم 5 قطعه بي كلام و سه قطعه با كلام اجرا خواهيم كرد.
در ادامه اين جلسه حميدرضا نوربخش خواننده اين گروه موسيقي با اشاره به همكاري هاي خود با داريوش پيرنياكان گفت : از ابتداي تشكيل گروه شهنازي در سال 1380 به عنوان خواننده در خدمت گروه بودم و همچنين همكاري هايي با سرپرست گروه در اجراهاي متفاوت و انجام فعاليت هاي صنفي داشته ايم و خوشحالم كه بار ديگر گروه شهنازي روي صحنه مي رود.
اين خواننده موسيقي اصيل ايراني در ادامه افزود : در بخش آوازي اين كنسرت اشعاري از شعراي قديم و معاصر اجرا مي شود از همين رو اشعاري از شعدي ،حافظ، عطار، عراقي اجرا مي شود ، همچنين قطعاتي از سايه و شهريار نيز روي صحنه مي رود.
وي در پايان با اشاره به قيمت بليت اين كنسرت افزود : قيمت اين كنسرت در چهار شب اجرا در تالار وحدت از 15 تا 40 هزارتومان قيمت گذاري شده است . يكي از دلايل اين قيمت گذاري اين است كه خانه موسيقي به عنوان يك نهاد صنفي همواره منتقد قيمت بالاي كنسرت بوده است و اين نگراني با توجه به مشكلاتي اقتصادي موجود دو چندان شده است به همين دليل قيمت ها را تا اندازه ممكن پايين آورديم.
گروه شهنازي
بهداد بابايي نوازنده عود و سه تار، سيامك جهانگيري نوازنده ني،روزبه رحيمي نوازنده سنتور، آرش فرهنگفر نوازنده ضرب، آرش كامور و ياسر بيات،نوازندگان كمانچه، حامد جوكار تارباس ، قاسم رحيم زاده و كاميار نعمتاللهي تار و زكريا يوسفي نوازنده دف نوازندگان گروه موسيقي شهنازي هستند.
به گزارش همشهريآنلاين حضور بهداد بابايي نوازنده چيره دست سه تار و رديفدان ،كه براي نخستين بار عود نوازي گروه را هم عهدهدار است، از جمله امتيازات گروه شهنازي به شمار ميرود.بابايي بعد از درگذشت دايياش ، پرويز مشكاتيان عملا اجرايي عمومي و رسمي نداشت و عمده وقت و انرژي خود را به مطالعه و تحقيق درباره رديفهاي مختلف موسيقي از جمله رديفميرزاعبدالله،رديف به روايت علياكبرخان شهنازي،رديف موسيخان معروفي و اخيرا رديف نوشتهشده توسط مهديقليخان هدايت و البته ابداع و ارتقاي تكنيكهاي سهتار نوازي صرف كرده است و به نوعي ميتوان گفت از معدود رديفداناني است كه به دركي تطبيقي و مقايسهاي و انتقادي از رديفهاي معتبر موجود موسيقي رسيده است و در صدد است كه حاصل سالهاي تاملات خود در اين زمينه را در آينده منتشر كند.
more كنسرت بهداد بابايي در شيراز
more بابايي: استاد ذوالفنون نخستين كسي بود كه كتاب آموزشي خاص سهتار نوشت
شنبه|ا|2|ا|ارديبهشت|ا|1391
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: همشهری]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]