تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمت نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و تعليم دهيد، بفهميد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805087851




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تعامل نگاه دو نسل به تهران


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما  - «طهران تهران» در کنار آثاری چون «افسانه شهر جنگی» و «فرش ایرانی» از معدود فیلم های اپیزودیک سینمای ایران است که چند کارگردان در ساخت آن همکاری داشته‌اند. سحر عصرآزاد: با فوت مرحوم سیف الله داد ساخت سومین اپیزود این فیلم متوقف و در نهایت «طهران تهران» با محوریت شهر تهران در دو اپیزود به کارگردانی داریوش مهرجوئی و مهدی کرم‌پور به مرحله ساخت و نمایش در جشنواره بیست و هشتم فجر رسید. اپیزود مهرجوئی با نام «تهران: روزهای آشنائی» قصه ای ساده و روان دارد که می تواند یادآور «میهمان مامان» باشد، اما مهمتر از آن اینکه حسی نوستالژیک نسبت به این جنس رابطه های فراموش شده بخصوص در این زمان ایجاد می کند.فیلم داستان خانواده ای است که دقایقی مانده به تحویل سال سقف خانه شان فرو می ریزد و از آنجا که سر پناهی ندارند و نمی توانند خانه را تنها بگذارند، تصمیم می گیرند روز اول عید را با تور تهران‌گردی به شب برسانند. در این سفر یک روزه آنچه اهمیت پیدا می کند رنگ‌آمیزی شخصیت های مختلف با تضادها و تعامل هایشان است که بر بستری از دیدنی های تهران قدیم ترسیم شده است. فیلم بدون آنکه گره یا نقطه اوجی عجیب و غریب داشته باشد بیشتر از هر چیز بر جنس روابط برای نزدیک شدن به آدمها متمرکز می شود.  در چنین فضائی می توان اتفاقی مثل گم شدن کوتاه مدت بچه ها یا آشتی زوج مسن را نقاط اوج و فرود داستان در نظر گرفت، اما آنچه از درون روایت چنین قصه ساده و به زعم برخی ساده انگارانه می تواند به مخاطب تلنگر بزند، درک فاصله بین جنس روابط امروز و آن چیزی است که در فیلم به تصویر درمی آید. آنچه می تواند باشد و آنچه هست. درک این فاصله خود مرهمی بر زخم های بی درمان زندگی امروز است.  اپیزود کرم‌پور هم با نام «تهران: سیم آخر» به قصه یک گروه موسیقی در تهران امروز می پردازد. در واقع اگر تلاش کنیم نخ تسبیحی ورای شهر تهران در این دو اپیزود پیدا کنیم، می توان به دو روی سکه ای رسید که از نوع نگاه و زندگی نسل جوان و نسل قدیم به این کلان شهر می آید.  نسل جوان این اپیزود که در قالب یک گروه موسیقی ناکام به تصویر درآمده خشم و اعتراضی نسبت به وضعیت و شرایط خود دارند که در هر موقعیتی آن را ابراز می کنند. همین وجه وقتی در قالب قصه ای دراماتیزه برجسته شده فضای کلی فیلم را به سمت شعارهای مستقیم و بزرگنمائی شده برده که هر چند می توان لحن و جنس فیلم باشد، اما از ظرافت پرداخت بی بهره است.  فیلم از وجه فرم روائی نسبت به آثار قبلی کرم‌پور یعنی «جائی دیگر» و «چه کسی امیر را کشت؟» متعارف تر است و چند ساعت از زندگی هر یک از اعضای گروه را پس از لغو کنسرت در چند خط قصه مجزا دنبال می کند که باورپذیرترین شخصیت و خط قصه مربوط به پسر جازیست است که در شرط بندی یک مسابقه اتومبیل رانی می میرد.  این باورپذیری می تواند به این دلیل باشد که این شخصیت مثل بقیه نه پرگوئی می کند نه محملی می شود برای اعتراض شفاهی یک نسل، اما نفس واکنش او به شرایط که در مسابقه غیرقانونی نمود پیدا کرده، تأثیرگذارترین اعتراض را در این جمع به نام خود ثبت می کند.مسلماً حضور نگاه مرحوم سیف‌الله داد در اپیزود «تهران: از ماوراء» که قرار بود به زندگی یک شهید بپردازد می توانست تعامل نگاه فیلمسازان نسل های مختلف را به شهر تهران تکمیل کند، اما در نسخه حاضر نگاه نسل قدیم و نسل جوان دو سویه افراط و تفریط را با جذابیت های نگاه هر یک ادغام و در معرض دید مخاطب قرار می دهد.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 347]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن