تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس بخواهد دعايش مستجاب شود، بايد كسب خود را حلال كند و حق مردم را بپردازد. دعاى ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798172591




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

الفباي ويتامين ها


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: فارس: گروهي از كارشناسان تغذيه و طب مكمل اطلاعات مفيدي را درباره ويتامين ها و نقش آن ها در بدن ارائه كرده اند كه به شما امكان مي دهد درباره نيازهاي بدن خود بيشتر بدانيد.

بدن انسان شبيه به يك موتور قدرتمند است و درست مثل يك ماشين بايد دائماً سوخت مناسب به آن برسد. بدن ما بايد به طور مرتب با دريافت ويتامين هاي مناسب و سازگار احيا شود تا بتواند عملكرد صحيحي داشته باشد و درست كار كند.

ويتامين ها كه به عنوان كاتاليزورها و كوآنزيم ها در بدن عمل مي كنند از سلول ها محافظت كرده و نقش هاي مهمي را در فعاليت هاي سوخت و سازي بدن ايفا مي كنند اما هنوز دانش انسان درباره اين تركيبات ضروري و حياتي بسيار اندك است.

به گزارش پايگاه اينترنتي نشنال ول بيينگ هر يك از ويتامين ها شامل ويتامين A C D E K و انواع ويتامين هاي B از جمله B1 B2 B3 B5 B6 B9 و B12 نقش منحصر به فرد و جداگانه اي در بدن ايفا مي كنند. به استثناي ويتامين هاي B12 و D3، ويتامين هاي A B C و E از نوع ويتامين هاي موجود در رژيم غذايي هستند.

بسياري از افراد معتقدند كه اگر روزي يك عدد قرص مولتي ويتامين بخورند مريض نمي شوند. يا با رسيدن به 04سالگي بايد به عنوان مكمل يك داروي مولتي ويتامين را به رژيم خود بيفزايد. در واقع اگر مولتي ويتامين ها حاوي آهن و مواد معدني باشند ممكن است مشكلات گوارشي ايجاد كنند. هم چنين برخي از ويتامين ها مثل A D3 E و K به دليل اينكه محلول در چربي هستند مصرف دوز بالاي آن ها مي تواند تأثير سمي روي بدن داشته باشند و موجب بروز تغييرات رواني و نورولوژيكي شوند.

از سوي ديگر، كمبود و فقدان اين ويتامين ها نيز مي تواند عوارض و پيامدهاي جبران ناپذيري براي بدن داشته باشند. نكته ديگري كه بايد مورد توجه قرار بگيرد اين است كه افراد با شرايط بدني متفاوت يا با بيماري هاي مختلف به رژيم هاي متفاوت و البته متناسب با بدن خودشان نيازمند هستند بنابراين به جاي تجويز شخصي اين ويتامين ها، همواره توصيه مي شود كه تعيين نوع ويتامين و دوز مورد نياز آن را به پزشك و درمانگر متخصص واگذار كنيد تا با شناخت كافي از نياز بدن شما آن را تجويز كند.

در اين مقاله به منظور پيش آگاهي، عملكرد چند نمونه از ويتامين هاي مهم در بدن توضيح داده شده است:

- ويتامينA: اين ويتامين براي سلامت چشم ها و رشد استخوان ها موردنياز است. اين ويتامين هم چنين به بهبود عفونت ها كمك مي كند و با تقويت سيستم ايمني بدن و تقويت توليد RNA اين تأثير را اعمال مي كند. ويتامينA در روغن كبد ماهي، تخم مرغ، ميوه ها و سبزيجات به رنگ زرد، هويج، سيب زميني شيرين، گرمك، هلو و فلفل زرد و انبه به وفور يافت مي شود.

- ويتامينB1: به تبديل گلوكز به انرژي كمك مي كند و در برنج قهوه اي، پوست گندم و خشكبار يافت مي شود.

- ويتامينB2: به تبديل چربي ها، پروتئين ها و قند به انرژي كمك مي كند و در تشكيل گلبول هاي قرمز خون مؤثر است. منبع غني اين ويتامين فرآورده هاي شيري، عصاره مخمر، گوشت ارگانيك تخم مرغ و قارچ است.

- ويتامينB3: اين ويتامين به تنفس سلول هاي بدن كمك كرده و موجب سلامت پوست و حفظ تعادل قند خون است. منابع اصلي اين ويتامين غلات سبوس دار، بنشن ها، ماهي، مرغ، بوقلمون و قارچ هستند.

- ويتامينB5: به توليد هورمون ضداسترس كمك مي كند و در تقويت سلامت پوست و مو و اعصاب مؤثر است. اين ويتامين در تخم مرغ، مرغ، ماهي و سبزيجاتي مثل قارچ، آووكادو، عدس و دانه آفتاب گردان به وفور يافت مي شود.

- ويتامينB9: يا فوليك اسيد براي زنان باردار بسيار ضروري است و به ساخته شدن DNA و پروتئين كمك مي كند. منابع اين ويتامين جگر مرغ، اسفناج، لوبيا قرمز، چغندر، نخود فرنگي، آووكادو و آب كوجه فرنگي هستند.

- ويتامين B6: به عنوان ويتامين ضدافسردگي شناخته شده است كه به خون سازي نيز كمك مي كند و براي سوخت و ساز پروتئين و عملكرد سيستم عصبي حياتي است. منابع اصلي آن شامل گوشت، ماهي آزاد، موز، كلم بروكلي، كلم و تمام سبزيجات با برگ سبز رنگ هستند.

- ويتامين B12: به سلامت سيستم اعصاب و رشد سالم و توليد گلبول هاي قرمز خون كمك مي كند. ويتامينB12 در روده ساخته مي شود. اين ويتامين تنها در منابع گوشتي يافت مي شود و كساني كه فقط از سبزيجات استفاده مي كنند اغلب با كمبود اين ويتامين مواجه مي شوند.

- ويتامينC: به بهبود بافت ها و شكل گيري استخوان ها و دندان ها كمك مي كند و هم چنين سرشار از آنتي اكسيدان است. سبزي و ميوه هاي مثل ليمو، توت فرنگي، طالبي، انگور، نخود، بروكلي، فلفل و مركبات ديگر سرشار از اين ويتامين است.

- ويتامينE: مصرف دوز مناسب اين ويتامين از سمي شدن كبد جلوگيري مي كند و يك آنتي اكسيدان مهم براي حفاظت از سلول ها است. سويا، بروكلي، سبزيجات سبز رنگ، دانه آفتاب گردان، خشكبار و بنشن از غني ترين منابع اين ويتامين هستند.

- ويتامين K: در فرآيند لخته شدن خون مهم است كه بيشتر در خانواده كلم ها، گوجه فرنگي، بنشن از غني ترين منابع اين ويتامين هستند.

- ويتامين D3: براي سوخت و ساز و شكل گيري استخوان ها و دندان ها ضروري است و جذب كلسيم را ارتقا مي دهد. اين ويتامين براثر تابش نور آفتاب به پوست در بدن توليد مي شود. در موارد كمبود نور آفتاب مصرف ماهي، ساردين، تن، تخم مرغ و يا مكمل هاي اين ويتامين توصيه مي شود.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 378]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن