تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798195706




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پنجره.های دو جداره و کاهش اتلاف انرژی


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: خانه

مهندسی عمران

پنجره.های دو جداره و کاهش اتلاف انرژی


پنجره.های دو جداره و کاهش اتلاف انرژی پنجره.های دو جداره و کاهش اتلاف انرژی

در دهه.های اخیر تکنولوژی ساخت پنجره.های دو جداره بافاصله هوایی روز به روز پیشرفت کرده است. این پنجره.ها از دو لایه شیشه تشکیلمی.شوند که توسط هوا و یا گاز دیگری با ضریب هدایت پایین از هم جدا شده.اند.

پنجره.ها روشنایی، گرما، هوای تازه و زیبایی.ها را به خانه آورده وارتباطی با محیط خارج برقرار می.کنند. به رغم این محاسن پنجره.ها یکی از عوامل مهمدر اتلاف حرارتی ساختمانها است.

به طوری که حدود یک چهارم حرارت خارج شدهساختمانها در زمستان و یا حرارت وارد شده به آنها در تابستان از طریق پنجره.ها صورتمی.گیرد. به همین دلیل از دیر باز کاهش این تلفات مد نظر طراحان ساختمان.ها بودهاست.

در گذشته نه چندان دور برای کاهش اتلاف حرارتی ساختمانها به جایاستفاده از پنجره.های با یک لایه شیشه از پنجره.های با دو یا چند لایه شیشه کمکگرفته می.شد. حتی در پاره.ای از موارد، لایه.های پلاستیکی در بین شیشه.ها نیز بهکار می.رفت.

ولی در دهه.های اخیر تکنولوژی ساخت پنجره.های دو جداره بافاصله هوایی روز به روز پیشرفت کرده است. این پنجره.ها به طور کلی از دو لایه شیشه،که توسط فاصله.ای از هم جدا شده.اند، تشکیل می.شوند.

فاصله بین دو لایهشیشه توسط هوا و یا گاز دیگری با ضریب هدایت پایین همچون آرگون، دی.اکسید.کربن وکریپتون پر می.شود بدین ترتیب با توجه به اینکه پنجره.های یک ساختمان دارای مقاومتحرارتی کمتری نسبت به سایر اجزای آن است، به کارگیری این پنجره.ها می.تواند نقش بهسزایی در کاهش مصرف انرژی داشته باشد.

به گفته «هزاد قاسمی»، استادیارمهندسی مکانیک برای مطالعه دقیق میزان تلفات حرارتی از پنجره.ای دو جداره و مقایسهعملکرد آنها نسبت به پنجره.ای ساده تک شیشه.ی نیاز به بررسی مکانیزمهای مختلفانتقال حرارت است.

جابه جایی و تشعشع روی سطوح خارجی، هدایت در داخلشیشه.ها، جابه جایی و تشعشع در فاصله هوایی دو پنجره و حتی نفوذ تشعشع خورشید ازشیشه.ها به داخل از جمله مکانیزم.های دخیل در انتقال حرارت است.

به همیندلیل برای مطالعه عملکرد این سیستمها عموماً از فرضیات ساده کننده.ای استفادهمی.شود. شاید ساده.ترین تقریب استفاده از فرض انتقال حرارت هدایت یک بعدی در داخلشیشه.ها و لایه هوا است.

در این شرایط می.توان نرخ انتقال گرما را به راحتیبا کمک مقاومت.های حرارتی محاسبه کرد. اما باید توجه داشت که سیال بین دو جدارهشیشه.ای با دماهای مختلف ساکن باقی نمی.ماند.

در واقع ایجاد گرادیان.هایدما در سیال باعث برقراری حرکت در آن می.شود. سیال مجاور سطح گرم در اثر گرم شدنسبک شده و به سمت بالا حرکت کرده و سیال سرد از دور دست جایگزین آن می.شود.

بدین ترتیب حرکتهای چرخشی در داخل لایه هوایی محبوس بین دو شیشه ایجادمی.شود. این حرکتها بر نرخ اتلاف گرما از پنجره تاثیر دارند.

البته بایدتوجه داشت که تنها اضافه کردن حرکتهای جابه.جایی آزاد در گاز هنوز مدل کاملی ازمسئله نیست. بر همین پایه آثار تشعشعی گازها و جداره.ها با توجه به پایین بودننرخهای تبادل حرارت می.توانند تاثیر قابل توجهی بر رفتار سیستم پنجره دو جداره وجلوگیری از اتلاف انرژی داشته باشند.

پنجره.های دو جداره، عایق صدا

پنجره.های دو جداره علاوه بر نقشی کهدر بحث حرارت ساختمان و جلوگیری از اتلاف انرژی دارند عایقی مناسب برای جلوگیری ازصداست.

استفاده از پنجره.های دو جداره برای بناهایی که در محیط پر سر و صداقرار گرفته.اند راهکار موثری است که می.تواند آرامش را به محیط خانه.ها بازگرداند.

در ایران تجربه استفاده از این پنجره.ها به ویژه در سال.های اخیر افزایشچشمگیری یافته است اما بررسی.ها نشان می.دهد که در شهرهایی مانند تهران بسیاری ازشهروندان برای گریز از آلودگی صوتی است که از شیشه.های دو جداره استفاده می.کنند ودر واقع هدف آنها بهینه.سازی مصرف انرژی نیست.

«علیرضا ساداتی»، کارشناسمحیط زیست در این باره می.گوید: « پنجره.ها دو جداره هزینه زیادی به خانواده.هاتحمیل نمی.کند در نتیجه بسیاری از خانواده.ها استفاده از این قابلیت را انتخابکرده.اند.»

به گفته ساداتی، پنجره.های دو جداره کارکردی دو جانبه دارند وکاملا از نظر زیست محیطی مقرون به صرفه است.

از دیدگاه او تهران بیش ازسایر شهرها استفاده از شیشه.های دو جداره را تجربه کرده است و به رغم تاثیر اینشیشه.ها در اتلاف انرژی، هدف اغلب شهروندان از استفاده از این شیشه.ها کاهش صدابوده است .

استفاده از شیشه.های دو جداره در بیمارستان.ها و مراکز آموزشیکه در نقاط پر رفت و آمد شهری قرار دارند به گفته ساداتی از الزامات شهرسازی است کهاغلب نادیده گرفته می.شود.

چنانکه «ساداتی» می.گوید فرهنگ استفاده ازپنجره.های دو جداره در شهرهایی که اغلب ماه.های سال در معرض هوای سرد هستند هنوزنهادینه نشده است و این در حالی است که با توجه به استفاده وافر شهرهایی چون همدانیا تبریز از انرژی و وسایل گرمایی برنامه.ریزی برای فرهنگ.سازی در این مناطق ضرورتیانکار ناپذیر است.
http://www.uan.ir/news/?id=1755برگرفته از سايت :










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 517]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن