تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هیچ بنده اى حقیقت ایمانش را کامل نمى کند مگر این که در او سه خصلت باشد: دین شناسى، تدبر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798193548




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قدیمی ترین شهر غرق شده جهان


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:



نوشته: کیت پایپر[1]
باستان‏شناسان در حال بررسی و پژوهش بر روی خرابه‏های یک منطقه مسکونی قدیمی غرق شده در سواحل یونان هستند که تصور می‏شود در حدود 5000 سال پیش ساخته شده باشد و در حال حاضر قدیمی‏ترین شهر غرق شده در جهان شناخته شده‏است.
این اولین کار مشترک یونان و انگلیس در تابستان امسال بود که در طی همکاری پنج ساله‏شان با یکدیگر به انجام رسیده‏است، پژوهشگران مشغول بررسی محوطه پاولوپتری[2] می‏باشند که از زمان کشف و نقشه‏برداری آن توسط یک باستان‏شناس بريتانيايي در سال های 1967-1968 تا کنون مورد مطالعه قرار نگرفته‏بود.
دکتر جان هندرسون[3] یک باستان شناس از دانشگاه ناتینگهام، به همراه آقای الیاس اسپاندیلیس[4] از مقامات دولتی وزارت فرهنگ یونان در زمینه آثار باستانی زیر آب، به تیم سرپرستی پژوهش پیوستند. دکتر اندرسون یکی از اولین باستان‏شناسانی است که در چهل سال اخیر از طرف دولت یونان اجازه رسمی برای کار کردن در این محوطه را داشته‏است.
دکتر اندرسون گفت: "این کار به طور شگرفی هیجان‏انگیز بود. من وقتي که جوان بودم درباره اين محل مطالعه كرده بودم و حتی نمی‏توانستم تصور کنم که یک روز بتوانم در این محل غواصی کنم چه برسد به اينکه اكنون فرصتي براي کار بر روي آن را پیدا کرده‏ام. ما بعد از آن به ساختمان‏های جدید در 9000 متری برخورد‏کردیم که اخیراً به خاطر حرکت‏های شن و ماسه آشکار شده بودند که واقعاً هیجان‏آور بود."
پاولوپتری در حدود 3 تا 4 متری (10 تا 13 پایی) آبِ تنها ساحل شنی در جنوب منطقه لاکونیا نهفته‏است. آن به طور فوق‏العاده‏ای بی‏نقص‏است. نقشه ساختمان‏هاي داخلي، خیابان‏ها، حیاط‏ها، به احتمال‏ زياد ساختمان‏های مذهبی، آرامگاه‏ها و گودال‏ها همگی با استفاده از آخرین تجهيزات دیجیتالی نقشه برداري (3-D ) انجام شده بود.
قبلاً این طور تصور می‏شد که پاولوپتری از دوره میشنیان (اهالی شهر مسين قديم يونان) و در حدود 1180-1680 قبل از میلاد بوده‏است. بسياري از ادبیات و افسانه‏های يونان باستان در این دوره تاریخی شکل گرفته‏اند. با مطالعه این شهرك دریایی بزرگ و ظروف سفالین تازه يافت شده مربوط به اواخر عصر حجر جديد (نوسنگي)، نشان می‏دهد که این مکان ممكن است حداقل تا 2800 سال قبل از میلاد مسیح مسکونی بوده و محققان امیدوارند تا به درك بیشتري درباره كاركرد جامعه یونانی عصر برنز (مفرغ) دست يابند.
دکتر کریسانتی گالیو[5] یک متخصص در دریای اژه پيش از تاریخ در دانشگاه ناتینگهام، مسئول مطالعه بسیاری از این یافته‏هاست.
مطالعات باستان شناسان منجر به کشف ويرانه‏هاي پاولوپتری شد. (برگرفته از دانشگاه ناتینگهام در انگلیس).
وی می‏گوید: "یکی از کشفیات مورد علاقه من تاکنون، یک صافی سفالی از آثار اولیه هنری شهر قدیمی مِسین یونان است که به احتمال خیلی زیاد برای تولید نوعی نوشیدنی الکلی مورد استفاده قرار گرفته‏است. این منطقه تازه کشف شده و به ویژه اثر تاریخی عظيم «مگارن» (تالار بزرگ) از شگفت انگیزترین كشفيات مي‏باشد."
دکتر هندرسون گفت: یکی از اهداف اساسی در حوزه کاری سال آینده ما، مطالعه چشم‏انداز مجاور این منطقه برای کشف این موضوع است که چگونه این مکان غرق شده‏است.
او این‏گونه توضیح داد: "سطح آب دریا به دلایلی بالا و پایین می رود ... با این حال، ما می‏دانیم که سطح دریا در دریای مدیترانه از 5000 سال تاكنون (در حدود کمتر یا بیشتر از 50 سانتی متر در هر هزار سال) بسيار کم تغییر کرده‏است، به همین دلیل ما نمی‏توانیم تغییر سطح دریا را به عنوان يك عامل سببی غرق‏شدن پاولوپتری بدانیم."
وی ادامه داد: "در عوض، ما به احتمال زياد اثرات حرکتی و جنبشی زمین را مد نظر قرار می‏دهیم. قسمت شرقی دریای مدیترانه یکی از مناطق فعال زلزله‏خیز در جهان است. به عنوان مثال، غرب جزیره کرت[6] نزديك به 6 متر به سطح آمده‏است، در صورتي كه خليج ناپل[7] تقریباً 10 متر به زیر آب رفته‏است. آثار سفال‏گري یافت شده این را نشان می‏دهد که پاولوپتری حدوداً 1000 سال قبل از میلاد، 4 تا 5 متر به زیر آب رفته‏است."
"ما هنوز نمی دانیم آیا پاولوپتری به این خاطر تخلیه شده بود كه در حال غرق شدن بوده است؟ ممكن است تا هنگامي که روی زمین بوده، حیات داشته‏است و قبل از آن‏که مورد هجوم امواج قرار‏گیرد به خاطر يك سري از وقايع زمين‏شناسي يا یک رويداد مهم، در اثر حركت باد به آرامي در زير شن و ماسه ناپدید شده‏است."









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 458]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن